Permalänk
Medlem

brukar inte tycka om noctuas färger, men när du kör sleeven i samma färger och resten svart måste jag säga att det blev väldigt smakfullt, i like

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achh:

Jasså, hade ingen koll somsagt, första gången jag bygger en dator, och satte ner min fot i datorvärlden! men vilka fläktar är bäst för chassifläkt enligt dig?

SSD'n ligger ovanpå DVD'n och det ska finnas plats för en hårddisk under dvdbrännaren :D!

De bästa som finns normalt på svenska marknaden är nog Silverstones air Penetrator.
Sen funkar alla fläktar att ha som chassi fläktar. Är bara att noctua fläktarna är designade för flänsar.

http://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Snyggt, du matchade färgerna mot noctua fläktarna riktigt fint måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

De bästa som finns normalt på svenska marknaden är nog Silverstones air Penetrator.
Sen funkar alla fläktar att ha som chassi fläktar. Är bara att noctua fläktarna är designade för flänsar.

http://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12...

visst på deras hemsida säger de att 1200mm-modellen har "Pressure-optimized Nine Blade Design", men 140mm-modellen som har lika blad står det inte så på. dessutom heter modellen på inet "silent case fan". sen är noctua bland de bästa när det gäller ljudnivå, och som jag förstått det är inte air penetrator lika bra på den fronten, även om de är riktigt bra som chassifläktar med sin koncentrerade luftpelare. jag skulle absolut inte säga att fläktvalet är dåligt på något sätt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

visst på deras hemsida säger de att 1200mm-modellen har "Pressure-optimized Nine Blade Design", men 140mm-modellen som har lika blad står det inte så på. dessutom heter modellen på inet "silent case fan". sen är noctua bland de bästa när det gäller ljudnivå, och som jag förstått det är inte air penetrator lika bra på den fronten, även om de är riktigt bra som chassifläktar med sin koncentrerade luftpelare. jag skulle absolut inte säga att fläktvalet är dåligt på något sätt

jag vill ha den där 1200mm varianten! fett!

Noctuas fläktar är bra skit, och har ett gott anseende, om än dyra.
själv föredrar jag Scyte Gentle typhoon, men på samma vis som vissa föredrar volvo, andra japanskt, och en annan åker runt i 30 år gammal gammeltysk, så har folk olika fläktar de föredrar vid dator

till TS. det är bra fläktar, är du nöjd ska du ge fan i vad andra gnäller, nämnvärt mycket bättre blir det inte.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av FearKill:

Snyggt gjort med kablarna.
Men Noctua fläktarna är bäst att kyla på flänsar så som på din cpu kylare. Men de funkar inte lika bra som chassi fläktar.
De är bättre på att pressa luft genom flänsar inte genom chassit.
Men men ser bra ut iallafall.

Noctua NF-S12B FLX eller ULN är ju perfekt för chassi fläktar dock, så man kan ju köra all noctua om man vill.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Avstängd

ögongodis bokstavligen ser ut som choklad

Permalänk
Medlem

Första gången jag sett noctuafläktar i ett snyggt sammanhang, good job!

Permalänk
Avstängd

som någon annan sa första gången jag ser noctua i snygg combo!!! snyggt bygge!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

brukar inte tycka om noctuas färger, men när du kör sleeven i samma färger och resten svart måste jag säga att det blev väldigt smakfullt, i like

summerar ungefär det jag tänkte säga ^^

Permalänk
Inaktiv

Offtopic fråga, suger fläktarna i toppen ut eller pumpar in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

ut

Permalänk
Medlem

Jädra snyggt och som alla andra säger. Första snygga datorn med Noctua i orginalfärg!

Bra jobbat.
(edit: läste tråden och fick svar på min fråga)

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem

Prydligt, jag sitter med en gammal thermaltake låda. Inte alls lika vacker på insidan DAgs för mig att köpa nytt chassi tror jag. Verkar ha hänt en del.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Får man fråga vart han har köpt sleevsen?, fulkommligt älskar Noctua färgerna. Kommer nog bli något liknande när jag börjar skära i mitt 600T chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

3 ut, 2 in!

Skrivet av Pincett:

Får man fråga vart han har köpt sleevsen?, fulkommligt älskar Noctua färgerna. Kommer nog bli något liknande när jag börjar skära i mitt 600T chassi.

från MDPC-X, riktigt fina saker, du kan inte hitta bättre sleeves ute, enligt mig. Göttans! Du får ladda upp

Permalänk

Detta var otroligt snyggt, färgerna passar in otroligt bra. Stor eloge till dig för att våga på detta färgval. En stark 5:a!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Hedersmedlem

Tjusigt, gillar färgschemat cleant bygge överlag. Saknar fortfarande lite mer spec dock

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd

Underbart! Sjuk snyggt!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Tjusigt, gillar färgschemat cleant bygge överlag. Saknar fortfarande lite mer spec dock

Hehe, jag tycker faktiskt detsamma, det är något som saknas och jag stör mig sjukt mycket på att jag inte vet vad det är, skulle man kunna få lite råd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Achh:

Hehe, jag tycker faktiskt detsamma, det är något som saknas och jag stör mig sjukt mycket på att jag inte vet vad det är, skulle man kunna få lite råd?

Ok här kommer en lista på tips. Men så ingen misstolkar mig nu, jag tycker redan det är jäkligt bra så ta det inte som negativt utan som förslag på hur det kan bli ännu bättre

1 Det är för mig rätt viktigt att få reda på vad systemet presterar. En printscreen med 3mark scoore, coretemp eller HWinfo64 och cpu-z räcker en bra bit på vägen. Kör allt i standard settings och @ stock så är det lättare att jämföra. Om du kör OC på systemet och vill visa hur det funkar så ta en separat bild på systemet klockat.

2 Budget. Många som blir inspirerade av ett snyggt system och kanske går i tankar att försöka bygga något liknande, vill gärna veta vad grejerna kostade. Detta går ju även att utveckla med vart man handlat, varför man valt just de delarna man använt osv. Om du inte redan sett det så kolla hur jag la upp det i mitt senaste galleri http://www.sweclockers.com/galleri/7982-hepc det är ju naturligtvis även till viss del en smaksak.

3 Själva bygget. Det man skulle kunna göra för att gör det ytterliggare lite vassare är:

Snygga till de kablarna som inte är sleevade. Strömkabeln till DVDn sticker ut under sleven, de som går till frontfläktarna kan du gömma mer och strama upp med ett par små svara buntband, de som sticker ut bredvid psun kan du peta in bakom den. Du kan även tajta till de sleevade kablarna lite så det ser lite stramare ut. använd ett buntband på baksidan när du har alla på plast där du vill ha dem. De till det över grafikkortet ser bra ut använd dem som referens. Återigen mycket en fråga om personlig smak kring hur man vill ha det iofs

Rätta till de bakre plåtarna som sitter för slotsen, dem är lite snea. Det är inget man tänker på direkt kanske men när man fingranskar bilden så märks det helt klart.

4 Bilder det jag saknar är några progress bilder. Det hade varit nice men i alla fall 1 bild på halvklart och en bild på 3/4delars klart. Jag saknar även en bild där man ser hur du löst det med kabeldragningen på baksidan. Sure baksidan är sällan jättesnygg men det vet alla om så det gör inget att visa upp det. Det ger däremot oss andra som bygger en större inblick i hur du löst dem och vilka möjligheter som finns i det chassit du valt. På det färdiga bygget hade jag gärna även sett någon extrem closeup bild, det brukar vara snyggt

Det var vad jag kom på såhär på rak arm

//Edit och ja, jag gillar smilies

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Färgvalet är väl som baken men jag måste säga att jag är grymt imponerad av hur stilig kabeldragningen är. Trots vissa som anmärker eller kommer med tips på förbättring så lyckas du ändå inspirera en annan till att "göra bättre". Keep it up!!

okonstruktivt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Ok här kommer en lista på tips. Men så ingen misstolkar mig nu, jag tycker redan det är jäkligt bra så ta det inte som negativt utan som förslag på hur det kan bli ännu bättre

1 Det är för mig rätt viktigt att få reda på vad systemet presterar. En printscreen med 3mark scoore, coretemp eller HWinfo64 och cpu-z räcker en bra bit på vägen. Kör allt i standard settings och @ stock så är det lättare att jämföra. Om du kör OC på systemet och vill visa hur det funkar så ta en separat bild på systemet klockat.

2 Budget. Många som blir inspirerade av ett snyggt system och kanske går i tankar att försöka bygga något liknande, vill gärna veta vad grejerna kostade. Detta går ju även att utveckla med vart man handlat, varför man valt just de delarna man använt osv. Om du inte redan sett det så kolla hur jag la upp det i mitt senaste galleri http://www.sweclockers.com/galleri/7982-hepc det är ju naturligtvis även till viss del en smaksak.

3 Själva bygget. Det man skulle kunna göra för att gör det ytterliggare lite vassare är:

Snygga till de kablarna som inte är sleevade. Strömkabeln till DVDn sticker ut under sleven, de som går till frontfläktarna kan du gömma mer och strama upp med ett par små svara buntband, de som sticker ut bredvid psun kan du peta in bakom den. Du kan även tajta till de sleevade kablarna lite så det ser lite stramare ut. använd ett buntband på baksidan när du har alla på plast där du vill ha dem. De till det över grafikkortet ser bra ut använd dem som referens. Återigen mycket en fråga om personlig smak kring hur man vill ha det iofs

Rätta till de bakre plåtarna som sitter för slotsen, dem är lite snea. Det är inget man tänker på direkt kanske men när man fingranskar bilden så märks det helt klart.

4 Bilder det jag saknar är några progress bilder. Det hade varit nice men i alla fall 1 bild på halvklart och en bild på 3/4delars klart. Jag saknar även en bild där man ser hur du löst det med kabeldragningen på baksidan. Sure baksidan är sällan jättesnygg men det vet alla om så det gör inget att visa upp det. Det ger däremot oss andra som bygger en större inblick i hur du löst dem och vilka möjligheter som finns i det chassit du valt. På det färdiga bygget hade jag gärna även sett någon extrem closeup bild, det brukar vara snyggt

Det var vad jag kom på såhär på rak arm

//Edit och ja, jag gillar smilies

Tack så hemskt mycket för tipsen! är still nybörjare så när jag skulle skapa galleriet tänkte jag: vadfan ska jag skriva? Men javisst! instämmer på alla punkter du har skrivit upp, dock har jag ej SATA sleeve från mdpc-x än, men ska skaffa, inklusive kabelmanagement clipsen, så galleriet kommer uppdateras, jag kan inte så mycket om kameror men ska försöka göra några extreme closeup! kabeldragningen där bak ser faktiskt helt okej ut, men det kommer med upp en bild(när jag får låna min kusins kamera ) Nu när du säger de med kablarna i frontpanelen så ja, ska stramas till, allt detta gjorde väldigt hastigt och är än ett 3/4 färdigt projekt så mer bilder kommer dock när jag har mer tid!

Tack för dina värdefulla tips de föll mig i smaken

Edit: Har även funderat på att slipa bort den vitafärgen från pci-racketerna, gömmer det samma fina färg på dem som på grafikkorten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Achh:

Tack så hemskt mycket för tipsen! är still nybörjare så när jag skulle skapa galleriet tänkte jag: vadfan ska jag skriva? Men javisst! instämmer på alla punkter du har skrivit upp, dock har jag ej SATA sleeve från mdpc-x än, men ska skaffa, inklusive kabelmanagement clipsen, så galleriet kommer uppdateras, jag kan inte så mycket om kameror men ska försöka göra några extreme closeup! kabeldragningen där bak ser faktiskt helt okej ut, men det kommer med upp en bild(när jag får låna min kusins kamera ) Nu när du säger de med kablarna i frontpanelen så ja, ska stramas till, allt detta gjorde väldigt hastigt och är än ett 3/4 färdigt projekt så mer bilder kommer dock när jag har mer tid!

Tack för dina värdefulla tips de föll mig i smaken

Edit: Har även funderat på att slipa bort den vitafärgen från pci-racketerna, gömmer det samma fina färg på dem som på grafikkorten?

Np

Tips för foto (nu är jag iofs knappast något proffs heller men..) försök att använda någon starkare typ skrivbordslampa eller likande så du inte behöver blixten, eller fota i naturligt ljus ute när vädret tillåter.

Funderade på att nämna den något avvikande färgen på pci-plåtarna :P. Det är nog jäkligt svårt att slipa dem och få det snyggt. Mitt tips är att antingen lacka dem svarta eller helt enkelt köpa färdiga tex http://www.inet.se/artikel/6900485/silverstone-aeroslots-vent...

Det finns ju alltid lite att pilla med när man väl har börjat. Jag har också lite småfix jag skall göra på HEPCn när jag får tid.

Kul att jag kunde hjälpa till

//Edit jag har faktisk rätt många snygga skyddsbleck från bland annat Lian-li Liggande, återkommer när jag vet hur många jag får ihop av samma sort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SLI utan SLI-brygga..? ;D

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Np

Tips för foto (nu är jag iofs knappast något proffs heller men..) försök att använda någon starkare typ skrivbordslampa eller likande så du inte behöver blixten, eller fota i naturligt ljus ute när vädret tillåter.

Funderade på att nämna den något avvikande färgen på pci-plåtarna :P. Det är nog jäkligt svårt att slipa dem och få det snyggt. Mitt tips är att antingen lacka dem svarta eller helt enkelt köpa färdiga tex http://www.inet.se/artikel/6900485/silverstone-aeroslots-vent...

Det finns ju alltid lite att pilla med när man väl har börjat. Jag har också lite småfix jag skall göra på HEPCn när jag får tid.

Kul att jag kunde hjälpa till

//Edit jag har faktisk rätt många snygga skyddsbleck från bland annat Lian-li Liggande, återkommer när jag vet hur många jag får ihop av samma sort

Jadå, det med blixt kände jag till har hört någonstans(minns inte vart) att man inte ska köra med blixt och att kameran ska stå stabilt när man tar bild Ahh, lian li brackets? är de metallfärgade? Det är nästan omöjligt att sluta pilla när man har börjat ja, men det nästan för kul för att sluta så

Skrivet av frelleX:

SLI utan SLI-brygga..? ;D

Hm, har jag inte skrivit i texten om att SLI-bryggan sattes dit efter bilderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achh:

Hm, har jag inte skrivit i texten om att SLI-bryggan sattes dit efter bilderna?

Ehm läsa..? (a) Sorry, det har du säkert. Jag tittar bara på bilderna!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

kul med ite nytänk på färschemat
vanligare att fläktarna får rätta sig efter sleeven eller vad man ska säga

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!=) Grattis till en snygg burk (känner mig som en brud som gratulerar väninnan till nya bebisen haha).

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb