Prisvärd uppgradering eller överklockning?

Permalänk
Medlem

Prisvärd uppgradering eller överklockning?

Tjenare, jag skulle vilja lyfta min dators prestanda lite för en rimlig slant!

Här är den i dagsläget:

Moderkort :MSI P67A-C45 Socket 1155, P67, ATX B3
Hårdisk: HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Processor: CPU Core i5 2500K
Processor kylare: Noctua NH-U12P SE2 Socket 775/1156/1366
Nätdel: PSU Fractal Design 650W Tesla/650W/80+
Chassi: Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO-PSU
Minnen: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikort: MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

Vore det kanske bäst att införskaffa sig en vattenkylning och försöka sig på att klocka den en smula, eller köpa nytt MB, nät samt grafikkort för sli?
Kom jätte gärna med förslag!

/tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Moderator

För prestanda i spel, SLI. Nätagget klarar du dig på.
Klocka processorn kan du göra även på luft och din nuvarande kylare borde räcka en hyffsad bit.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ett till gfx-kort och en ssd-disk kanske?

Permalänk
Medlem

Skaffa ett 580 GTX istället för dubbla 560 Ti, då prestandan för 560 Ti SLI inte är berättigad då det innebär ett byte utav moderkort samt rekommendation att byta nätagget (Har samma som dig och det är för lite 6pin kontakter och bara 80+ cert, lär ligga i rätt hög load med dubbla 560 Ti kort + överklockat system.)

Så sälj 560 Ti kortet, införskaffa ett 580 GTX och njut av en fin prestanda boost

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

jag skulle köpt en SSD disk samt ett till grafikkort till en början, sen vet ja ju att man kan klocka en processorn en hel del så om kylaren inte räcket till så kanske uppgradera den.

lycka till

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K 4.2GHz | Gigabyte GA-Z68XP-UD4 | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB TwinFrozer SLI |Corsair SSD Force Series GT 120GB | Corsair Obsidian 800D

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar! Kanske skall vänta tills bf3 släpps och sedan avgöra om jag skall införskaffa mig sli eller ett gtx 580. Bör jag testa att klocka mina delar lite först? tror ni de är lönsamt?
Körde nyss
http://3dmark.com/3dm11/2032935?show_ads=true&page=%2F3dm11%2...

fick min cpu låg som max på 55 under den tiden

Permalänk
Medlem

SSD disk gör ökar väll inte prestandan i spel något?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kuriden:

SSD disk gör ökar väll inte prestandan i spel något?

Nej det ökar inte framerates osv. Om något så minskar det laddtiderna en del.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kuriden:

Jodå, en moderator ser din bump...fram med mattpiskan.

Skämt åsido, vi tillåter inte bumpningar eftersom det är liktydigt med att tränga sig före i kön. Vad gör din fråga mer värd att besvaras än andras? Om alla bumpar och korspostar så har vi snart ett helt omöjligt forum som ingen orkar läsa, därav så ber vi folk vänligt att inte göra så. Jag hoppas du förstår?

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Jodå, en moderator ser din bump...fram med mattpiskan.

Skämt åsido, vi tillåter inte bumpningar eftersom det är liktydigt med att tränga sig före i kön. Vad gör din fråga mer värd att besvaras än andras? Om alla bumpar och korspostar så har vi snart ett helt omöjligt forum som ingen orkar läsa, därav så ber vi folk vänligt att inte göra så. Jag hoppas du förstår?

OWNEEED!

hehehe, nee men jag säger gtx 580 för dig, alternativt en AMD 6970.. fast är kostnaden berättigad? om du har pengar så visst.. Men du har ändå ett väldigt aktuellt system, hade du kunnat få ditt moderkort sålt o köpt ett nytt sli/crossfire moderkort, men då för en liiiten mellanskillnad, så kan du ju köpa till ett 560..

men just nu har du i princip målat in dig i ett hörn. Har du cashen = gtx 580 (sälj av din 560), alternativt 570 och klocka upp till 580 hastigheter...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Jodå, en moderator ser din bump...fram med mattpiskan.

Skämt åsido, vi tillåter inte bumpningar eftersom det är liktydigt med att tränga sig före i kön. Vad gör din fråga mer värd att besvaras än andras? Om alla bumpar och korspostar så har vi snart ett helt omöjligt forum som ingen orkar läsa, därav så ber vi folk vänligt att inte göra så. Jag hoppas du förstår?

Jag ber om ursäkt hade ingen aning att det var så!

Tack alla för era svar!