120/128 GB vilken SSD är egentligen bäst? (<~1700SEK)

Permalänk
Medlem

Jag körde på crucial m4 128gb som systemdisk, billigare och snabbare än intels och vilken av dom som är stabilast kunde jag inte direkt få fram genom undersökning så det antar jag är försumbart mellan dessa. Var även lite sugen på snabbare modellen vertex 3 av ocz men dessa verkade ju som sagt ha en hel del stabilitets problem. Sitta och felsökaproblemlösa operativsystem samt hårddiskar är ju minst sagt något som får den upplevda prestandan av en komponent att minska drastiskt.

Så resonerade jag. Boottiden gick från helt nyformaterade system ner till ~35sec från ~1:10sec. Helt annan upplevd känsla av hantering av program samt windows. Med tanke på pengarna jag la på övriga komponenter så är jag övertygad om att det i slutändan kommer vara ett bra köp iom. effektivitetsökningen vid bruk av datorn.

Permalänk
Moderator
Moderator

Crucial M4, nuff said.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Folk undviker SSD´er med SandForce 2200 kontrollern P3 t.ex)

Är det så enkelt? Undvik SandForce 2200 så är allt bra?!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Har en crucial m4, och kan ENDAST rekommendera

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Är det så enkelt? Undvik SandForce 2200 så är allt bra?!

Bland inbitna datornördar är det känt sen nått halvår/år tillbaks att SF 22XX strulat en hel del, vilket man försökt fixa med diverse firmware uppdateringar, kanske man lyckats på sistone, men bara kanske... (Fortfarande högst osäkert).

Sen skippar man äldre långsammare SSD´er, men det bör vara en "no brainer".

Utvecklingen går fort inom SSD tekniken, ibland t.o.m för fort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Bland inbitna datornördar är det känt sen nått halvår/år tillbaks att SF 22XX strulat en hel del, vilket man försökt fixa med diverse firmware uppdateringar, kanske man lyckats på sistone, men bara kanske... (Fortfarande högst osäkert).

Min SSD 80 GB börjar bli full, tänker byta till 120 GB....så fort jag vet vad jag skall köpa. (och priset är rätt)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Är det så enkelt? Undvik SandForce 2200 så är allt bra?!

Undvik SandForce så är det mesta bra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Crucial M4 128GB klart snabbast och kostar 1500:-

http://www.anandtech.com/bench/SSD/65

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Crucial M4 128GB klart snabbast och kostar 1500:-

http://www.anandtech.com/bench/SSD/65

Vad jag kan se fanns den inte med.
För du jämför väl inte 128GB med 256GB rakt av?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Intel 320 120 gb till min laptop för några månader sedan. Fungerat väldigt bra hittills men en rätt kort tid att bedöma på. När jag köpte den var lite tveksam då jag läste att den inte var supersnabb jämfört med vissa andra SSD men jag tycker den är helt otrolig. Har svårt att tänka mig att det skulle kunna gå mycket fortfarande än så här. Startar flera program väldigt snabbt, tunga som photoshop. Enormt snabb uppstart och avstängning. Ångrar verkligen inte mitt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad jag kan se fanns den inte med.
För du jämför väl inte 128GB med 256GB rakt av?

256GB versionen presterar lite sämre än 128GB M4. http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Har man redan en bra stor hårdisk är en hybridlösning bra.
Jag köpte till en OCZ Synapse 64GB SSD cashe, som nu används med min 1TB stora Samsug F3, det känns nästan som att ha en SSD på 1TB, man får det bästa av två världar både utrymme och snabbhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har man redan en bra stor hårdisk är en hybridlösning bra.
Jag köpte till en OCZ Synapse 64GB SSD cashe, som nu används med min 1TB stora Samsug F3, det känns nästan som att ha en SSD på 1TB, man får det bästa av två världar både utrymme och snabbhet.

Nyfiken.

Exakt hur funkar detta, måste du raida diskarna, eller hur löser du hybriden?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mercy1:

Nyfiken.

Exakt hur funkar detta, måste du raida diskarna, eller hur löser du hybriden?

Ingen raid behövs, installera disken formatera den ladda ned cashe programvaran installera, starta om, sen är man i gång, SSD-disken syns inte, den fungerar som en cashe mot hårddisken.
Otroligt smidigt.
Jag lade upp en tråd om detta här.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1053084-trad-om-oc...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ingen raid behövs, installera disken formatera den ladda ned cashe programvaran installera, starta om, sen är man i gång, SSD-disken syns inte, den fungerar som en cashe mot hårddisken.
Otroligt smidigt.
Jag lade upp en tråd om detta här.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1053084-trad-om-oc...

Nice! Ty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad jag kan se fanns den inte med.
För du jämför väl inte 128GB med 256GB rakt av?

Klart jag kan om jag vet vad jag snackar om? 128gb versionen är bättre t o m

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Säger inget mer än Crucial M4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice-z:

256GB versionen presterar lite sämre än 128GB M4. http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Skrivet av hznn:

Klart jag kan om jag vet vad jag snackar om? 128gb versionen är bättre t o m

Skickades från m.sweclockers.com

Ska erkänna att jag inte kollade så noga. I regel presterar större diskar bättre och när jag ögnade igenom detta test presterade 256:an bäst:
http://www.tomshardware.com/reviews/m4-ssd-capacity-compariso...
Nöjde mig där.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ska erkänna att jag inte kollade så noga. I regel presterar större diskar bättre och när jag ögnade igenom detta test presterade 256:an bäst:
http://www.tomshardware.com/reviews/m4-ssd-capacity-compariso...
Nöjde mig där.

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så mycket om datorer.

Men jag tog och köpte mig en Crucial M4 128gb från Komplett.

Det jag gjorde var att jag lade in den i laptopen. BIOS hittade den direkt. Deaktiverade allting annat förutom DVD + Crucial M4. BIOS var redan set på AHCI.

Installerade en ny fräsch kopia av Windows 7 Home Premium x64. Tog cirka 5-10 minuter tills jag kom till produktnyckelnssida.

Tar väl cirka 15-20 sekunder från att klicka på start knappen till att komma till skrivbordet. Loading times för spel är betydligt fortare.

Fick med senaste firmware och har inte haft något problem sedan jag installerade Crucial M4 (för cirka 5 dagar sedan).

Kan glatt rekommendera Crucial M4.

Permalänk
Medlem

Enligt det testet är ju dock 256:an snabbare i exakt lika många grenar som 128:an är snabbare i.
265:an presterar mycket bättre i Write och är oftast bara något sämre i Read.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Crucial M4 är svaret på de flestas fråga. Stabil nog att möta intel och prestanda nog att spela i den högre divisionen.

Istället för att släppa firmware för att fixa buggar så har den firmware som kommit gett 10% ökad prestanda. Crucial är helt klart ett steg före när det gäller kvalité med M4'an.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

zalmans nya f serie ligger väll runt där också

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Jag ville ha snabbare OS, jag gick ut köpte min SSD....läste om bios inställningar, formatera windows and wholla! De funkar perfekt.

Corsair Force GT 120.

Och jag ska fixa 1 till

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Crucial M4 är svaret på de flestas fråga. Stabil nog att möta intel och prestanda nog att spela i den högre divisionen.

Istället för att släppa firmware för att fixa buggar så har den firmware som kommit gett 10% ökad prestanda. Crucial är helt klart ett steg före när det gäller kvalité med M4'an.

/s

M4:an hade definitvt barnsjukdommar.

Den har evolverat till en fullträff (afaik så klagar ingen/färre efter nya firmwaren) men om du googlar "Crucial M4 stuttering" eller "crucial m4 freezing" så ser du vad jag menar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

M4:an hade definitvt barnsjukdommar.

Den har evolverat till en fullträff (afaik så klagar ingen/färre efter nya firmwaren) men om du googlar "Crucial M4 stuttering" eller "crucial m4 freezing" så ser du vad jag menar.

De problemen berodde på LPM (Linked Power Managament) som är en strömsparfunktion som införts gradvis av intel i nyare cipsets och drivrutiner. Om jag förstått det rätt så är det någon form av inkompatibilitet i själva standarden som gör att diskar fryser tillfälligt och drabbar alla diskar som försöker använda funktionen. Av någon anledning så använder inte intels egna diskar denna funtktion och drabbades då aldrig av detta problem

Kort sagt inte ett problem som enbart drabbade M4:an och inte heller något man kan kalla för barnsjukdom för m4:an då man då skjuter mot fel mål

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte min första SSD (nja, satt en 8 GB i acer aspire one A110 netbooken för några år sen). Samsung 830 128 GB. På jobbet har väl Kingston HyperX fungerat för dem jag köpt in det till. Men ev. krångel orkar jag inte med (har inte tid att sitta och felsöka sånt). Läste i recensionen på anandtech att samsung har väldigt gått rykte om stabilitet i deras enheter. Nordichardwares test verkade antyda att den i vissa real world-test kunde gå bättre än sandforcebaserade. Det var inte lika mycket så i Anands recension men det är ivf en riktigt snabb enhet. Har precis fått hem den och öppnat kartongen. Får nog tid i helgen att pyssla in den.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Jag köpte min första SSD (nja, satt en 8 GB i acer aspire one A110 netbooken för några år sen). Samsung 830 128 GB. På jobbet har väl Kingston HyperX fungerat för dem jag köpt in det till. Men ev. krångel orkar jag inte med (har inte tid att sitta och felsöka sånt). Läste i recensionen på anandtech att samsung har väldigt gått rykte om stabilitet i deras enheter. Nordichardwares test verkade antyda att den i vissa real world-test kunde gå bättre än sandforcebaserade. Det var inte lika mycket så i Anands recension men det är ivf en riktigt snabb enhet. Har precis fått hem den och öppnat kartongen. Får nog tid i helgen att pyssla in den.

Aqualize, har du lust att dela med dig av hur du upplevt disken so far?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FireFox:

Aqualize, har du lust att dela med dig av hur du upplevt disken so far?

Jag har inte stressat den så mycket.
Jag gick ifrån en andra generationen (tror jag) Raptor på 74 GB (serien som fanns till 150 GB). Jag har ju Q6600@3GHz, 8 GiB RAM och Gigabyte EP-35 DS4 så det är ju lite gamla prylar men ville rappa upp det med något. SATA/300 på moderkortet.
Subjektiv sak som kan säger är att jag har en RAM-disk på 2,5 GB som ska laddas in varje gång datorn starta kallt (men jag kör alltid från hybrid sleep). Windows 7 tog under "flaggan"-delen många minuter, höftar till med 3-4 minuter här. Man fick gå och göra annat helt enkelt. Jag tog tid och den delen tar nu 30 sekunder.

I övrigt är den väl lite rappare. Men jag har som sagt ramdisk där %TEMP% för mig och systemet ligger så det har alltid varit snabbt.

CrystalDiskMark ger väl 262 MB/s sekventiell läsning och och 248 MB/s sekventiell skrivning. Vet inte hur mycket flaskhals det "ska" vara i SATA/300.

Det har inte varit några stabilitetsproblem (brukar inte vara annars heller) så jag är så nöjd med SSD:n.

Btw Q-Softs ramdisk har bra prestanda (hittade förut något test som var några år gammalt för visso som visade att Q-soft gjorde bland de snabbaste).
Jag tycker det alltid är trevligt att titta på sådan här CrystalDiskMark resultat (ville inte bäddade in så någon ögnar igenom tråden och tror jag har riktigt fart i min SSD istället).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Jag har inte stressat den så mycket.
Jag gick ifrån en andra generationen (tror jag) Raptor på 74 GB (serien som fanns till 150 GB). Jag har ju Q6600@3GHz, 8 GiB RAM och Gigabyte EP-35 DS4 så det är ju lite gamla prylar men ville rappa upp det med något. SATA/300 på moderkortet.
Subjektiv sak som kan säger är att jag har en RAM-disk på 2,5 GB som ska laddas in varje gång datorn starta kallt (men jag kör alltid från hybrid sleep). Windows 7 tog under "flaggan"-delen många minuter, höftar till med 3-4 minuter här. Man fick gå och göra annat helt enkelt. Jag tog tid och den delen tar nu 30 sekunder.

I övrigt är den väl lite rappare. Men jag har som sagt ramdisk där %TEMP% för mig och systemet ligger så det har alltid varit snabbt.

CrystalDiskMark ger väl 262 MB/s sekventiell läsning och och 248 MB/s sekventiell skrivning. Vet inte hur mycket flaskhals det "ska" vara i SATA/300.

Det har inte varit några stabilitetsproblem (brukar inte vara annars heller) så jag är så nöjd med SSD:n.

Btw Q-Softs ramdisk har bra prestanda (hittade förut något test som var några år gammalt för visso som visade att Q-soft gjorde bland de snabbaste).
Jag tycker det alltid är trevligt att titta på sådan här CrystalDiskMark resultat (ville inte bäddade in så någon ögnar igenom tråden och tror jag har riktigt fart i min SSD istället).

Jodå det ligger helt i linje med vad SATA2 ska prestera, tror att den praktiska gränsen går vid 280/260.
Och hur upplever du hårddiskens garbage collector? Funderar själv på den disken nämligen och det är det enda som inte verkar logiskt, att den endast körs i viloläge.

Jodå nog är ramdisk riktigt trevligt, http://i40.tinypic.com/1zgrg3m.png.
Använder mig själv av imDisk men har inte fått för mig att göra annat med den partitionen än att bencha den.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2