Problem att boota crucial m4 128gb

Permalänk
Medlem

Problem att boota crucial m4 128gb

Hej!

Har problem att boota från min SSD, har Win 7 installerat på den men väljer jag att boota från den och disablar t.ex min lagringsdisc så står där att den inte hittar någon boot device.
Har jag min lagringsdisk som boot 1 eller 2 kan ajg boota genom den verkar det som, trots att windows ligger på SSD'n.
Värt att nämna är att jag lite snabbt ser text vid post där den visar båda diskarnas kapacitet och att de är sata 6.0gb/s,
trots detta kan jag som sagt inte boota.

Har inte uppdaterat firmware, och undrar ifall det gör att jag måste ominstallera windows eller liknande?

Moderkortet är ett asus P8z68-v pro.

Är mycket tacksam för svar.

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem

Problemet som du har är ganska vanligt och det beror på att Windows 7 ibland lägger boot filer på fel hårddisk, detta kan man undvika genom att ha endast SDD inkopplad vid installation av Windows 7 och sedan koppla in lagringshårddisken.

Jag ser att du har både Marvell och Intel SATA controller på moderkortet och då bör du välja att koppla SSD till Intel SATA controllern (grå/vit) på moderkortet.

Och här har du en sida som förklarar hur man uppdaterar Firmware på SSD http://bengansblogg.wordpress.com/2011/09/26/uppdatera-er-ssd...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ok tackar för de snabba svaren!
Skall kolla runt på sidorna, tror du det räcker med en firmware uppdatering eller bör jag isntallera om windows ändå med bara SSD'n i?

Visa signatur

Asus P8z68-V PRO <> Intel Corei7 2600k <> 16gb Corsair Vengeance blue <> Geforce GTX 580 3gb <> Crucial m4 128gb SSD <> WDC 1TB <> Corsair gold 850W <> Antec Kühler 620 <> Corsair Carbide 400

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du gör en helt ny installation av Windows 7 för att fixa problemet med bootfilerna, det finns nog andra sätt att lösa problemet men en helt ren installation efter uppgraderingen av firmware är nog bästa lösningen på boot problemet.

När du gör en ren installation så måste du ta bort dom gamla partitionerna på SSD vid installationen från DVD skivan eller USB minnet.

Vid Steg 10 i denna guide väljer du Anpassad (avancerat), och vid Steg 11 välj Enhetsalternativ (avancerat) nu kan du markera partitionerna och klicka på Ta bort http://windowshjalp.se/?p=34

Och här har du en video guide som beskriver hur du installerar Windows 7 på en SSD http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket! Skall göra detta snarast

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu installerat om windows i en "ren" installation vilket gick fint.
Brände sedan ut en bootskiva med firmware 0009 till min SSD.

Bootade upp den och fick ett DOS-liknande tillstånd men där stod bara specifikationer och annat avancerat, ingen möjlighet att skriva "yes" till uppdatering som det så fint visas på crucials hemsida.
Det stod bl.a Driver name is "FDCD0000" kan dock bara hitta firmware från 0001-0002 eller 0001/2-0009, finns 0000 ens?

Eftersom inget startae ville jag skita i vilket och starta windows men det enda jag får är en helt svart skärm med ett vitt sreck uppe i vänster hörn som i dos men den tar inga tryck..

Är disken på något agiskt sett sabbad eller vad har hänt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När du installerar Win så tänk på att bara ha en hdd inkopplad, och helst till Sataport 0-3.
Vad beträffar ditt problem med firmware uppdatering så vet jag tyvärr inte. Funkade problemfritt när jag uppdaterade brorsans.
Laddade du ner firmware för rätt storlek på disken?

Permalänk
Medlem

Jo jag hade bara SSD'n inkopplad. testade dock bränna ut iso-filen på flickvännens dator med imgburn och nu reagerade den, den visade:

This tool cannot update the following drive, so it will be skipped.
m4-CT128M4SSD2 :0009
Finished

Vet ej om det betyder att den har 0009 eller inte, får dock samma svarta dos-ruta och kan inte komma in i windows..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visste inte vart man kude se firmwareversionen i windows, ittade det och kopplade in SSD'n i min gamla burk, enheten installerades korrekt och jag kunde komma åt mapparna i den.
Den hade tydligen redan 0009 i firmware så jag känner mig väldigt klantig
Ominstallerar windows igen då disken verkar fungera.
Lärde mig åtminstonde att ifall bootskivan inte fungerar så testa bränna en ny med ett annat program / annan brännare.
Tack för hjälpen gott folk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick fel återigen när jag ändrade sata mode från IDE till AHCI.
Fick även fel vid ändring av boot order, tydligen måste jag ha Windows boot manager --> SSD --> DVD
eller liknade, så länge boot mgr e först.
Har aldrig behövt detta innan utan bara valt mellan HDD och DVD, men det fungerar nu iallafall och jag är nöjd så

Visa signatur