PHP och CSS: Få till Lightbox som fungerar som pop-up

Permalänk
Medlem

PHP och CSS: Få till Lightbox som fungerar som pop-up

Ja, jag är medveten om att rubriken kan vara förvirrande men jag kom inte på något bättre

Har ett litet problem med ett eget CMS-system (just nu bara text) som jag håller på med på fritiden.
Jag vill att när man klickar på en specifik länk så ska speciell information för den komma upp, MEN inte med hjälp av JavaScript.

Lägger lite kod nedan så det är lättare att förklara:

<td> <p><a href="edit-pages.php?e=<?php echo $row['link']; ?>&a=edittext">Edit text</a></p> </td> <td> <p><a href="edit-pages.php?e=<?php echo $row['link']; ?>&a=changeorder">Change order</a></p> </td> <td> <p><a href="edit-pages.php?e=<?php echo $row['link']; ?>&a=deletepage">Delete page</a></p> </td>

När man klickar på någon av dessa länkarna så tilldelas variabeln a ett värde. So far so good. Längre ner i koden har jag detta:

<?php if(isset($_GET['e']) && (isset($_GET['a']))){ if($_GET['a'] == "edittext"){ ?> <?php }else if($_GET['a'] == "changeorder"){ ?> <?php }else{ ?> <?php } } ?>

Här ska då ligga informationen som ska komma upp för respektive länk.

Enkelt sammanfattat så vill jag använda divar som fungerar som en Lightbox med text, och inte t.ex. window.open för att göra 3 eller fler sidor med varsin funktion, utan istället göra allt från en PHP-fil. Lyckades till en viss del implementera denna koden: http://www.emanueleferonato.com/2007/08/22/create-a-lightbox-... Problemet med den var att jag inte kan kalla javascript:void(0) i href då den redan e upptagen (duurrrrr) så den kom upp i ca 0,1 sekund och försvann sedan.

Förstår om det kan verka klyddigt, fråga mig bara om ni undrar något

Permalänk
Inaktiv

Du vill alltså visa en sida beroende på vad "e" är?

if(isset($_GET['e'])) { switch($_GET['e']) { case 'changeorder': require_once('changeorder.php'); break; default: require_once('default.php'); break; } } else { require_once('default.php'); }

Något i den stilen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Du vill alltså visa en sida beroende på vad "e" är?

if(isset($_GET['e'])) { switch($_GET['e']) { case 'changeorder': require_once('changeorder.php'); break; default: require_once('default.php'); break; } } else { require_once('default.php'); }

Något i den stilen kanske?

Ja, du har förstått principen, men istället för flera nya sidor som gör en funktion så tänkte jag att man kunde lägga divar inne i if-satserna för edittext, changeorder osv som lägger sig som ett lager ovanpå, exakt som en Lightbox i Javascript.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZiNikor:

Ja, du har förstått principen, men istället för flera nya sidor som gör en funktion så tänkte jag att man kunde lägga divar inne i if-satserna för edittext, changeorder osv som lägger sig som ett lager ovanpå, exakt som en Lightbox i Javascript.

Ja då är det väl bara att skriva koden direkt i switch satsen istället för require_once? Förstår inte riktigt vad du vill uppnå.
Varför inte göra det med JS (jQuery)? Kommer bli bra mycket snyggare med tex. Mediabox.

EDIT: Länken du postade har en väldigt missledande rubrik då det visst finns Javascript i koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Ja då är det väl bara att skriva koden direkt i switch satsen istället för require_once? Förstår inte riktigt vad du vill uppnå.
Varför inte göra det med JS (jQuery)? Kommer bli bra mycket snyggare med tex. Mediabox.

EDIT: Länken du postade har en väldigt missledande rubrik då det visst finns Javascript i koden.

Ja, alltså, jag ska skriva koden och alla divar det inuti mina if-satser (eller switch när jag gör om det till det) men om jag inte har något speciell CSS så lägger sig koden allra längst ner på sidan och inte som en pop-up-liknande effekt, vilket är effekten jag vill uppnå.

Det jag helt enkelt vill uppnå är denna funktionen: http://www.emanueleferonato.com/downloads/lightbox.html bara att det händer direkt när if-satserna kontrolleras (alltså när man har klickat på en länk). Ja, jag vet att det är riktigt rörigt och ja, jag kan enkelt göra flera sidor som har varsin funktion om jag vill, men jag vill undvika det om det går. Är totalt sämst på JS och jQuery och har heller inte hittat något bra sätt att göra det (på det sättet jag vill) och därför har jag inte gjort det.

Ja, jag vet att länken innehåller JS men jag vill ha en likadan funktion som fungerar med min kod jag har nu.

Förstår att detta är ett massivt brain-fuck att förstå, har nästan svårt att förstå vad jag själv har skrivit och jag uppskattar att du tar dig tiden att hjälpa mig