Geforce gtx570 stänger av datorn vid bf3

Permalänk
Medlem

Geforce gtx570 stänger av datorn vid bf3

Köpte precis ett nytt grafikkort på inet "EVGA Geforce GTX 570 HD"
Efter jag satt i kortet och spelar Bf3 så stänger datorn av sig efter nån minut.
Har testat att klocka ner kortet och då kan jag spela lite längre tid men ej mer än 30 min på lägsta klockningen.
Verkar ju som om den inte får nog med power eller blir för varm..

Den ligger runt 70 grader när jag spelar och rekomederat nätagg är 550w, jag har 630w.
Har inget annat utom en ssd hårddisk som drar kraft från nätagget.
Har satt i alla kablar vad jag vet (2st 6 pin) och laddat hem senaste drivisarna.

Moderkort är Gigabyte p55-ud3, Win7 64bit, intel i7 860. 2x corsair 10700.

Nån som har nån idé eller måste jag byta nätagg ändå?

Permalänk
Medlem

Det är inte hur många watt nätagget är på som spelar roll. Mer kvalité och märke. Vad har du för tillverkare och modell?

Permalänk
Medlem

AXP 630p12p står det

Permalänk
Medlem
Skrivet av itchh:

AXP 630p12p står det

Har aldrig hört talas om det. Hittar inga reviews heller. Kan vara så att nätagget levererar för dålig kräm och därför dör den.

Permalänk

Nätagget skulle jag säga, precis som TheDiddler säger så spelar kvalite stor roll. Har haft ett ganska bra nätagg på 600w som inte orkade driva ett system med Q9450 och GTX280 när jag bytte till ett 500w Corsair agg med lite mer kvalite så kunde jag till och med klocka prollen och gpun.

Permalänk
Medlem

tack för hjälp! ska fixa ett nytt nätagg, kanske lika bra att ta runt 800w på utifall.

Permalänk
Medlem

EVGA själva säger: Minimum of a 550 power supply. och Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 38 Amps.

http://www.axpertec.com/Product-powersupply_simplepower_630W....

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att min cpu blir ca 90c när jag spelar. Kan det ha med bytet av gpu att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

EVGA själva säger: Minimum of a 550 power supply. och Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 38 Amps.

http://www.axpertec.com/Product-powersupply_simplepower_630W....

Ah fan står ju till och med att det bara levererar 21A på 12 voltarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itchh:

Jag upptäckte att min cpu blir ca 90c när jag spelar. Kan det ha med bytet av gpu att göra?

Det tror jag icke. Skaffa en annan kylare än stockkylaren så löser det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Ah fan står ju till och med att det bara levererar 21A på 12 voltarn.

och det behövs mer eller?

-- Skulle den här göra susen? http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MjU4OA==
Står inget om amperen vad jag kan se?

Permalänk
Medlem

Köp ett 650-750 w med silver certifiering från corsair så löser det biffen!

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg har två stycken 12V linor, på vardera ~21A. Det ska inte vara något problem.
Gubbarna ovan verkar vara helt insyltade på att ditt nätagg är totalt värdelöst - men det är det inte.

Din processor blir 90c säger du, det skulle jag ta som ett större problem än att ditt nätagg kommer från AXP. Fixa till temperaturen på din processor så ska du se att datorn inte lägger av.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Anden har rätt, klart att cpun inte att klara leverera mer när den ligger på så pass hög temp.

Varför datorn stänger av är ju naturligtvis för att cpun når sin temperaturgräns som är inställt i BIOS, rätta mig om jag har fel..

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anden12:

Ditt nätagg har två stycken 12V linor, på vardera ~21A. Det ska inte vara något problem.
Gubbarna ovan verkar vara helt insyltade på att ditt nätagg är totalt värdelöst - men det är det inte.

Din processor blir 90c säger du, det skulle jag ta som ett större problem än att ditt nätagg kommer från AXP. Fixa till temperaturen på din processor så ska du se att datorn inte lägger av.

Visserligen helt rätt vad gäller CPU-temperatur, men dual rail är INTE bra med moderna grafikkort. Det kräver väldigt planerad strömfördelning för att inte överlasta ena railen. Moderna bra nätagg har single rail av just den anledningen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

alltså löl, att din dator inte brunnit upp än.. skulle aldrig vågat lita på AXP, har själv haft ett liknande som dödade ett 4850 och e6600 till mig..

är du på budget, men vill ha kvalité samt 80+ Guld certifiering? Look no further:
http://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-g...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Dåligt nätagg kan få saker och ting att balla ur, jag hade exakt samma problem som TS med höga temperaturer och avstängning vid hög belastning.

Anledningen var nätagget.

Se även till så att du har separata kablar till strömförsörjningen av grafikkortet.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv