En liten tråd om bland annat loudness war

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som referensmusik är det inte särskilt bra eftersom det är ljudkvalitetsmässigt bedrövligt uselt oavsett vilken utgåva, att du gillar musiken är en sak, men att ha det som ett verktyg för att utvärdera ljudkvalitet är inte särskilt vettigt eftersom det är en rätt odynamisk ljudgröt.

Sa aldrig att jag skulle använda det som referensmusik, det har jag aldrig tänkt heller. Utan som referens för att påvisa skillnader mellan olika utgåvor
Som referens använder jag gärna Chris Jones, Sara K, Diana Krall, Michael Jackson, Kari Bremnes, John Lee Hooker, Dadawa osv...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Dessa två låtar hittade jag på samma album. Gissa vilken av dem som låter skapligt och vilken som gör att man inte vet om man ska skita eller bli blind.
Detta utseende har de flesta låtarna på dett album...

...medans två av låtarna ser ut såhär.

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BelGustav:

Dessa två låtar hittade jag på samma album. Gissa vilken av dem som låter skapligt och vilken som gör att man inte vet om man ska skita eller bli blind.
Detta utseende har de flesta låtarna på dett album...
http://i43.tinypic.com/22ccab.gif

...medans två av låtarna ser ut såhär.
http://i41.tinypic.com/2bvgok.gif

De hade tappat bort masterbanden till dem och hittade dem inte förrän 10minuter innan de skulle skicka iväg mastern till presseriet så de fick slänga med dem direkt utan att ha hunnit "förbättra" dem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BelGustav:

Dessa två låtar hittade jag på samma album. Gissa vilken av dem som låter skapligt och vilken som gör att man inte vet om man ska skita eller bli blind.
Detta utseende har de flesta låtarna på dett album...
http://i43.tinypic.com/22ccab.gif

...medans två av låtarna ser ut såhär.
http://i41.tinypic.com/2bvgok.gif

Så här ser Breaking the Girl ut när jag importerar den direkt från skivan till min DAW.

När jag rendrerar ner den till FLAC (16-bit) så får jag ut att högsta peaken ligger på -1,8 dB så det är fortfarande en bit kvar tills den klipper. När man lyssnar på den ligger peakarna generellt runt -4 och -3.

Vår käre Skrillex som redan diskuterats i tråden ser ut så här efter samma behandling. Låten är alltså Scary Monsters and Nice Sprites.

Interverade färger beror på att spåret är markerat och jag orkade inte göra om bilden när jag såg det. Tittar man närmare så klipper alla höga segment och min master nivå säger runt +1 dB hela vägen med peak-värden på 5 dB.

Frågan är alltså, vad har du för version av Breaking the Girl? Min kommer från Blood Sugar Sex Magik vilket inte din gör av låtnummret att döma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Frågan är alltså, vad har du för version av Breaking the Girl? Min kommer från Blood Sugar Sex Magik vilket inte din gör av låtnummret att döma.

Båda mina kommer från greatest hits från 2003. Den från Blood Sugar Sex Magik ser finfin ut för mig med.

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Medlem

Breaking the girl, var inte det RHCP inte Skrillex?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Breaking the girl, var inte det RHCP inte Skrillex?

Precis

Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalium:

Breaking the girl, var inte det RHCP inte Skrillex?

Precis, slängde bara med Skrillex som referens.

Edit: Nu blev jag faktiskt sugen på att köpa greatest hits-skivan för att se hur stor skillnaden är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Precis, slängde bara med Skrillex som referens.

Dock så verkar ju du ha den dåliga skrillexutgåvan. Se bilderna jag lade upp i post #60, stor skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalium:

Dock så verkar ju du ha den dåliga skrillexutgåvan. Se bilderna jag lade upp i post #60, stor skillnad.

Jag jobbar inte med vinyl

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag jobbar inte med vinyl

Inte ens i digital form på datorn?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Testade på några jag hade på datorn:

Rush - 2112 (Rippad från CD)
http://i.imgur.com/IHwL3.png

Pink Floyd - Another Brick In The Wall Part 2 (Rippad från "collection" CD)
http://i.imgur.com/fH3Ub.png

Prokofiev - Montagues and Capulets ("köpt")
http://i.imgur.com/l8IDY.png

In Flames - The Jester Race ("köpt")
http://i.imgur.com/3SJWZ.png

Nocturnal Rites - Our Wasted Days (Rippad från CD)
http://i.imgur.com/pOGtZ.png

Meshuggah - Rational Gaze ("köpt")
http://i.imgur.com/rDk3e.png

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Snälla, spara masvisbilderna som .gif eller .png

.gif ca <40KB, .png ca <70KB, båda helt oförstörda, lågt komprimerad .jpg <300KB och ser hemsk ut.

På bilden, japansk förstautgåva utav Iron Maidens "Somwhere in time". Ser mycket bättre ut än remastern jag köpte.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så här ser Breaking the Girl ut när jag importerar den direkt från skivan till min DAW.
http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/breakingthegir...

När jag rendrerar ner den till FLAC (16-bit) så får jag ut att högsta peaken ligger på -1,8 dB så det är fortfarande en bit kvar tills den klipper. När man lyssnar på den ligger peakarna generellt runt -4 och -3.

Vår käre Skrillex som redan diskuterats i tråden ser ut så här efter samma behandling. Låten är alltså Scary Monsters and Nice Sprites.
http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/Scarymonstersa...

Interverade färger beror på att spåret är markerat och jag orkade inte göra om bilden när jag såg det. Tittar man närmare så klipper alla höga segment och min master nivå säger runt +1 dB hela vägen med peak-värden på 5 dB.

Frågan är alltså, vad har du för version av Breaking the Girl? Min kommer från Blood Sugar Sex Magik vilket inte din gör av låtnummret att döma.

Googla intersample peaks eller du kanske kan gå direkt till gearslutz eller hydrogenaudio.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Det finns bättre programvara för det här, tror det är samplitude, där kan man ställa in en tid på RMS (millisekunder). Mätningen indikerar dessutom antal klippta samples. egentligen är totalen av spåret helt värdelöst, eftersom du har intro och outro, mer intressant är väl i högsta partiet, vad fan händer där liksom. Kan har varit någon annan programvara också, minns inte riktigt, det enda jag vet är att det är inte logic, studio1, ableton, reaper, pro tools, cubase eller annan känd DAW.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Avstängd

en bidragande orsak till att detta är såpass utbrett kan vara att skivmaffian vill sälja dvd-audio osv, iallafall när det gäller sony så ärt det en rimlig förklaring(sälja sacd), sacd, vinyl, dvd-a verkar i princip alltid vara befriat från loudness war medan det är standard på cd skivor, detta förklarar troligtvis också varför vinyl säljer så bra.

för att samplingrate skall göra skillnad krävs det att högtalaren klarar av att återge ultraljudsfrekvenserna vilket ofta inte är fallet även med dyrare högtalare, sen finns det bara ett fåtal mikrofoner som faktiskt presterar speciellt bra över 22050hz. jag har gjort en del blindtest mellan olika samplingrates och använda metoden rekommenderad på what.cd (sound exchange). jag jämförde hela albumet via foobars slumpfunktion(varannan gång albumet i lägra samplingrate).

första albumet jag jämförde var nigtwish once dvd-a 24/48 mot 24/44.1. med 44.1 lät diskanten klarare och mer framträdande, detta låter kanske märkligt men det var så jag kunde skilja på det. ofta behöver inte alltid mer naturligt ljud uppfattas som bättre, jag har inte märkt någon statistiskt säker skillnad u ljudupplevelse. jag hör rena sinustoner upp till ungefär 24hz så egentligen är det inte så uppseendeväckande att jag lyckades hörs skillnad. någon med sämre hörsel än jag får testa(kräver ex banddiskant).

vissa högtalartillverkare lägger mycket energi på att återge frekvenser över vad man normalt sätt hör. tex så använder elac neodym magneter i sin jet III diskant för att prestera bra upp mot 50khz och dali högtalare har banddiskant som i sig inte hörs utan bara "fyller ut", frågan är om detta verkligen är nödvändigt.

oavsätt hur bra eller dålig cd skivan är rent tekniskt så bör man undvika det formatet pga mastringen http://dr.loudness-war.info/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

första albumet jag jämförde var nigtwish once dvd-a 24/48 mot 24/44.1. med 44.1 lät diskanten klarare och mer framträdande, detta låter kanske märkligt men det var så jag kunde skilja på det.

Såg du till att använda wasapi/asio/kernelstreamer eller ändra samplingsfrekvensen i windows? Annars kommer windows att sampla om ljudet, och bara en av dem kommer att samplas med en jämn multipel.

Sedan, kan du garantera att det var den bästa som du "uppfattade" vara bäst?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Precis, slängde bara med Skrillex som referens.

Edit: Nu blev jag faktiskt sugen på att köpa greatest hits-skivan för att se hur stor skillnaden är.

Testade jämföra inne på grooveshark och visst är det stor skillnad (givetvis är inte grooveshark optimalt men men)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

Såg du till att använda wasapi/asio/kernelstreamer eller ändra samplingsfrekvensen i windows? Annars kommer windows att sampla om ljudet, och bara en av dem kommer att samplas med en jämn multipel.

Sedan, kan du garantera att det var den bästa som du "uppfattade" vara bäst?

mitt ljudkort kräver en fixerad samplingrate(192khz i mitt fall) och jag har wasapi plugin till foobar2000. då originalfilen var i 48khz så är ojämn multipel oundvikligt, det säkraste sättet att jämföra är dock att sampla upp den nedsamplade filen på egen hand till 192khz istället för att låta ljudkortet göra det. högtalarna är specade till 32khz. jag testade min hörsel genom att skapa fen ton i adobe audition(192khz) och använda foobar2000, det hände märkliga saker när jag försökte testa hörslen i windows media player. jag hör inte mycket över 24khz men helt klart över cd standarden(enskilda sinustoner då).

sen kan man inte lite på vad man råkar uppfatta som bättre, distat ljud kan ibland låta bättre än rent ljud, av detta skäl distar man signalen från en elgittar tex, samma sak med frekvensgång. i ett vanligt rum kan nog frekvensgången från 60 till 10000 hz vara +-10dB, det gör inte så mycket om lite ljud försvinner, huvudsaken är att mellanregistret är bra. jag skall leta rätt på ett bra album i 96khz eller 192khz och jämföra mot 48khz, detta är mer rättvisande av flera skäl.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, Alias låter inte dåligt (för mig). Handlar inte det här mer om vad man själv tycker eller har jag missförstått allt?

Visa signatur

CPU: 4670k @ 4GHz | GPU: GTX760 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruuge:

Jag förstår inte riktigt, Alias låter inte dåligt (för mig). Handlar inte det här mer om vad man själv tycker eller har jag missförstått allt?

Alias låter (ursäkta) jävligt dåligt.
Visst, är man van med jättedålig ljudkvalitet och aldrig hört hur det kan (och bör) låta så kanske det låter bra, men vet man hur musik kan låta så... Ja då har man högre krav helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Värst än?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Rekordmedlem

De verkar ju iallafall variera nivån i 3 steg, var de tveksamma i början och inte vågade vrida på ?
Jag har inte hört låten, men jag tror inte att det är nått inspelningstekniskt mästerverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en rocklåt som börjar lite mjukt och sedan ökar i 3 steg. Tydligen även i nivå men inte dynamik.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Oj det var nog bland det värsta jag sett!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Suck vad deprimerad man blir när man ser de hysteriska graferna som bekräftar känslan av "ljudvägg" på många nyare inspelningar. I vardagsrummet står min dyraste och bästa ljudanläggning som jag nånsin haft, men ärligt talat så har det inte blivit motsvarande mycket roligare att lyssna på ny musik de senaste 15 åren.

Ett bra tecken för min del är när man vill skruva upp volymen för att kunna uppleva musiken ännu mer. Men med mycket ny musik så känner man inte för att dra upp mer än halvvägs eftersom det mest blir påfrestande. Tänker, borde jag köpa andra högtalare? Är det basresonanser i rummet som spökar?

Sen slänger jag på en äldre inspelning av t.ex. Phil Collins eller Sting, och inser att min anläggning låter hur najs som helst. Egentligen. Bara att loudness war har förstört en massa musik helt i onödan.

Enda fördelen med den dynamiska komprimeringen är när man sitter på bussen eller bilen med en massa bakgrundsljud, men där hade det varit bättre med en dynamikkompressor i själva spelaren vid de tillfällen det är lämpligt istället för att orginalmusiken är oåterkalleligt sabbad från början.

Det här.....
Det är en av orsakerna som jag ser det.
Den digitala tekniken och att folk överlag INTE är beredda på att betala för en bra anläggning.
För ju sämre och billigare anläggning ju bättre låter det överkomprimerade matrialet.
Digital försäljning, bärbara enheter (telefoner, mp3-spelare osv). BRA mastrat dynamiskt matrial låter inte bra alls på billiga och bärbara saker.

Det överkomprimerade matrialet i sin tur låter värdelöst på bra riggar...

Vill man se på bra matrial som man ALDRIG lär få uppleva igen så är tex. Michael Ruff - Wishing Well och Thelma Huoston - Pressure Cooker ett par RIKTIGT bra exempel där instrumenten och rösterna är inspelade och mastrade som de SKALL låta.
Iofs inte konstigt då det var Sheffield Labs som låg bakom inspelning och producering/mastring av dessa skivor.
Sheffield Labs hade stolthet i att låta musiken vara naturlig....men det blev även deras fall då de vägrade tumma på vad de gjorde...plus att de var för dyra
De stod även bakom ngr av Michael Jackssons skivor...

Men summan av det hela är att det är samhället i stort som har bidragit till detta mycket på grund av sin bekvämlighet.
Det skall vara lättillgängligt, enkelt att hantera och man skall kunna ta med sig det.
Visst....radio och TV började med det. Men dynamiken fanns fortfarande på skivor man köpte.....

Permalänk
Medlem

Sitter och lyssnar på November på Spotify (jaja, jag vet) men gud vilken dynamik det är i ljudet tycker jag! Lyssna med hörlurar på redigt hög volym, vilket driv det är!

http://open.spotify.com/track/4rG7S7MiXj0ipEt3j4DlIR
http://open.spotify.com/track/4mItCA3874fqxj8L08ZVLS

Edit:
Techno med bra dynamik och satans driv(!) - http://open.spotify.com/track/0EbvmzXb9p2MNhPNXWai0e

Edit 2:
Techno igen - http://open.spotify.com/track/6AuyOAJbpxS88weOLCIVlC

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Rekordmedlem

Jo dynamik är kul, och varför inte motionera sina datorhögtalare lite? Dra på rejält o se vad som händer, se särskilt till att ha nivån i bott från ca 2:20 (men skyll inte på mig om det låter illa eller nått går sönder)
http://open.spotify.com/track/6BBws0XEeCXIeTV4l6phEE
Det vore roligt med en kommentar om det spåret från nån som har en basig anläggning eller lur, sitter luren kvar på huvet om man spelar det eller?
Telarc har en del fina saker annars om man vill ha dynamik:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det var dåligt drag i den här tråden! Vill gärna ha lite fler tips på sjyssta låtar med fin dynamik

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kolla in Paul Carracks "I Can't Make You Love Me" från albumet "A Different Hat". Ser bra ut i MasVis och låter fantastiskt bra.

Sedan är plattan Folk Singer med Muddy Water väldigt trevlig också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare