En liten tråd om bland annat loudness war

Permalänk
Medlem

En liten tråd om bland annat loudness war

Hej!

Jag satt och analyserade lite olika låtar här hemma och märkte snabbt att ju nyare desto sämre (bortsett från audiofilinspelningar). Det är ju detta som så populärt kallas för "loudness war". Det innebär att man höjer volymen på låten väldigt mycket och tar bort alla dynamiska peakar. Det man får då är en låt som låter väldigt högt men saknar dynamik. Perfekt att spela i radion för den låt som är mest förstörd kommer då alltså låta högst.

Kommer skriva mer om detta någon dag framöver, känner att det är dags för lite sömn nu. Men ögna gärna igenom analyserna nedan.

Diana Krall - A Case of You
En mycket bra låt som jag ofta använder som referenslåt. Som synes så är den även av bra kvalitet. Denna är ursprungligen 24/96 men MasVis äter inte 24 bit så jag har konverterat i Foobar2000 till 16 bit istället.

AC/DC - Jailbreak
Skön låt. Bra ljudkvalitet med "vintage sound". Ursprungligen 24/192 men sänkt till 16 bitar med Foobar2000.

Metallica - Fight Fire With Fire
Deras äldre skivor håller faktiskt hög kvalitet ljudmässigt. Ursprungligen 24/96

Michael Jackson - Beat It
En ganska typisk poplåt, dock inte inspelad och mastrad under dom senaste åren, det syns tydligt. Finns fortfarande lite dynamik kvar. Ursprungligen 24/192.

Okänd artist - Crux Fidelis
En otroligt mäktig låt som jag definitivt kommer att använda som referenslåt. Hela låten är en kör som står och sjunger i något som låter som en stor kyrka otroligt bra kvalitet på inspelningen! Ursprungligen 32/384 men nedsänkt till 24/96 och sedan till 16 bitars.

Creed - Full Circle
Nu börjar vi komma över till lite nyare musik. Här hörs det tydligt att det är väldigt komprimerat och som en "ljudmatta". Väldigt tråkigt att lyssna på, saknar dynamik helt enkelt. Såhär ser tyvärr de flesta av dagens inspelningar ut och det är detta som kallas loudness war.

Disturbed - Haunted
Även här ser man att någon har begått ett stort brott vid masteringbordet! Musiken må vara bra men ack så tråkigt att lyssna på, blir för slätstruket helt enkelt.

In Flames - Alias
Här kommer vi till en (enligt min mening) total katastrof! Hela detta album är förstört! Musiken är bra men det låter ju som... Ja, gröt vore väl en bra liknelse?

In Flames - Pinball Map
Även denna låt är katastrofal (resten av albumet också). Synd på så bra musik!

In Flames - Clad in Shadows
Nu händer det saker! Detta är en något äldre låt av In Flames och i detta fall så syns det tydligt att den inte är lika komprimerad och förstörd som senare album.

In Flames - Trigger
Ganska mycket nyare, ganska mycket sämre. Tyvärr, bra musik men det låter ju så illa!

In Flames - My Sweet Shadow
En låt från ett otroligt bra album som kunde blivit mycket bättre!

In Flames - Episode 666
Det borde vara nackskott på människor som förstör låtar på detta viset!

Meshuggah - Combustion
Detta var faktiskt sämre än förväntat, men med tanke på att det är ett ganska så nytt album så är det kanske inte så oväntat ändå...

Meshuggah - Inside What's Within Behind
Nä men titta här! En låt från ett äldre album. Fortfarande samma sorts musik och samma band, men äldre.

Metallica - Blackened
Ett gammalt album, ett av dom bättre som Metallica har gjort (både ljudmässigt och musikmässigt).

Metallica - For Whom The Bell Tolls
Här vi ett ännu äldre album av Metallica. Troligen deras bästa album (enligt mig).

Rage Against The Machine - Bombtrack
Ursprungligen 24/96. Mycket bra musik som faktiskt har dynamik. Tänk vad tråkigt det skulle vara att lyssna på RATM om deras låtar såg ut ungefär som dagens In Flames!

Tek One - Broken String
Kände att jag var tvungen att ta med lite Dubstep då det verkar vara så populärt bland dagens ungdom (jag har dock inte förstått vitsen med det). Detta är bara halvt åt helvete, men kunde ju förstås varit bättre.

Bob Marley - Redemption Song
Här ser vi en låt som man kan tycka låter väldigt dåligt men som faktiskt inte är det. Jag kan ju passa på att nämna att över lag så har Bob Marleys låtar en ganska bra kvalitet, enligt MasVis. Det trodde ni inte va?

Skriver om detta snart.

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1064069-en-liten-trad-om-bland-annat-loudness-war/#post11655148
Se detta inlägg för fler låtar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Roliga grafer ^^

Har anat detta med in flames.. gillar deras musik men deras låtar har nästan låtit sämre och sämre med varje nyköp till ljudsystemet

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Roliga grafer ^^

Har anat detta med in flames.. gillar deras musik men deras låtar har nästan låtit sämre och sämre med varje nyköp till ljudsystemet

Jo, det är ju det som är lite "tråkigt" när man sitter på en bra stereoanläggning. Det blir så tydligt att det är dåligt inspelat. Det som är bra inspelat låter ju dock riktigt riktigt bra

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vi får klaga på tomtarna som sitter på skivbolagen det är nog de som är den största boven,knappast är det mastering-teknikern som är orsaken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Jo, det är ju det som är lite "tråkigt" när man sitter på en bra stereoanläggning. Det blir så tydligt att det är dåligt inspelat. Det som är bra inspelat låter ju dock riktigt riktigt bra

Om man får göra ett request.. Kan du dra en på Bring me the Horizon - Sleep with one eye open, Tek-One dubstep. Vore extremt uppskattat.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Entusiast

Bör kanske noteras att den dåliga upplösningen på de där pyttesmå graferna får det att se värre ut än vad det faktiskt är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

> Bob Marley - Redemption Song
> Här ser vi en låt som man kan tycka låter väldigt dåligt men som faktiskt inte är det. Jag kan ju passa på att nämna att över lag så har Bob Marleys låtar en > ganska bra kvalitet, enligt MasVis. Det trodde ni inte va?
Tja, det finns ju *några* fler saker än kompression som säger hur bra ljudkvaliteten är. Just den har ju andra brister om man säger. Men stort tack för en bra illustration av problemet.
Edit: CP sweclockers forum fuckar upp radbrytningarna.

Permalänk
Medlem

Intressant. Tackar för den posten

Permalänk

Intressant ämne.

Detta är bl.a. bakgrunden till att Hifiklubben alltid kör Toto's I Will Remember som demolåt när man provlyssnar deras högtalare.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Rekordmedlem

Masvis finns att ladda hem gratis på lts hemsida http://www.lts.a.se/lts/masvis för de som vill läsa om hur det funkar och kolla på eget material.
Kul att köra en masvistråd på det här forumet, det når annat folk än de som hänger på faktiskt.
Det som är mest roligt att göra är att kolla på olika utgåvor av äldre skivor, de blir ofta sämre i dynamik i remastern med få undantag.
Vi får tacka apple och reklamradion för den här utvecklingen mot lägre kvalitet, för det är de som drivit fram den.
Ingvar Öhman propagerar för få en tvingande reglering av nivåerna för radiostationer, då skulle man kunna välja dynamik själv i uppspelningsledet, lite på samma sätt som i hembio eller i dabradion, komprimering i bilen, men full dynamik i hemmet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Masvis finns att ladda hem gratis på lts hemsida http://www.lts.a.se/lts/masvis för de som vill läsa om hur det funkar och kolla på eget material.
Kul att köra en masvistråd på det här forumet, det når annat folk än de som hänger på faktiskt.
Det som är mest roligt att göra är att kolla på olika utgåvor av äldre skivor, de blir ofta sämre i dynamik i remastern med få undantag.
Vi får tacka apple och reklamradion för den här utvecklingen mot lägre kvalitet, för det är de som drivit fram den.
Ingvar Öhman propagerar för få en tvingande reglering av nivåerna för radiostationer, då skulle man kunna välja dynamik själv i uppspelningsledet, lite på samma sätt som i hembio eller i dabradion, komprimering i bilen, men full dynamik i hemmet.

Jag ska faktiskt försöka skaffa ett jobb i musikstudion i framtiden och försöka ändra folks mentalitet och återinföra så som det var förr i tiden, alltså att man inte komprimerade sönder musiken.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Mycket intressant! Var har du fått tag i Crux Fidelis i 32/384? Skulle gärna lyssna på den, en länk hade vart underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Mycket intressant! Var har du fått tag i Crux Fidelis i 32/384? Skulle gärna lyssna på den, en länk hade vart underbart!

Köp skivan Den ska vara 32/384. Jag fick den dock i 24/192. Lyssnade på den på högtalarna nyss och det var väldigt imponerande, ska faktiskt be föräldrarna lyssna också

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ala95 kan du analysera den här låten http://www.youtube.com/watch?v=WIcPXLs10gE den ska ligga på ca -3dB RMS

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Köp skivan Den ska vara 32/384. Jag fick den dock i 24/192. Lyssnade på den på högtalarna nyss och det var väldigt imponerande, ska faktiskt be föräldrarna lyssna också

Är det SACD då eller vinyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Är det SACD då eller vinyl?

Alltså vinyl har inget bitdjup och annat krams som digital media så det är det inte.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Alltså vinyl har inget bitdjup och annat krams som digital media så det är det inte.

Men tänkte att han kanske hade rippat vinylskivan till datorn eftersom att han hade testat ljudet på den, man kan ju alltid rippa en vinylskiva i 32 bitar om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Ala95 kan du analysera den här låten http://www.youtube.com/watch?v=WIcPXLs10gE den ska ligga på ca -3dB RMS

Svar: Nej. Tyvärr

Skrivet av HerrNi|sson:

Är det SACD då eller vinyl?

99.9% säker på att det är SACD.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Jag får väl lämna några bidrag och reflektioner.
Det var bättre för !
Om man tittar på en gammal jättehitt vad händer då? Whitney Houston How will i know.

och så en dance12" på samma låt, då har tom cresten ökat lite, mera punch o dynamik i basen alltså

Jag kunde inte motstå frestelsen att kolla på europopens drottining heller, hon klassades inte som dynamisk på 80talet, men med dagens mått så är det ju fenomenalt här kommer alltså Sandra (ljudgröt när den var som värst tyckte man då

Men var det verkligen så? nja kanske inte, jag mätte vår lilla svenska popprinsessa Tove Styrke men det kanske jag inte skulle gjort ?

Men vad händer om man backar till 70talet då, tja Carol King toppade listorna med 18dB i crest

Och de första syntarna dök upp på toplistorna Jean-Michel Jarre:

Men finns det då inget bra däremellan, jo 90talets bästa debutant enligt många, en oerhört bra skiva musikaliskt och tekniskt kom 1991 Marc Cohn (som alla kör covers på men ingen har haft samma tekniska standard) De måste ha misslyckats helt i studion för så här ska det väl inte se ut över 20 i crest

hela skivan verkar ju helt ha missat mastringskompressorn?? kan det vara så illa? eller är det därför många anser att det är 90talets bästa debutskiva, och en av de bästa debuterna någonsin. Det är ju dynamik o klipp i pianot på den......

Men finns det inget idagdå som är lite punch i så det är roligt att lyssna ?? Tja Daft Punk kanske ?

Det finns dålig sönderproducerad idolpop som Tove Styrke, men det finns också de som gör det bättre både sångteknisk och inspelningstekniskt som Adele

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

detta förklarar varför nigwish låtar släppta på cd låter dåligt till skillnad från deras vinylalbum.

den översta låten är uppsamplad från 44.1 khz till 96khz, förstår att de producententer väljer att dämpa störande toppar såsom den i bilden.

tänkte testa om man kan höra skillnad mellan 48khz och 96khz mer utförligt men jag är osäker på om adobe audition är bäst till att nedsampla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

detta förklarar varför nigwish låtar släppta på cd låter dåligt till skillnad från deras vinylalbum.
http://img847.imageshack.us/img847/9813/nigtwish.png

den översta låten är uppsamplad från 44.1 khz till 96khz, förstår att de producententer väljer att dämpa störande toppar såsom den i bilden.
http://img10.imageshack.us/img10/4372/nightwish1.png

http://img526.imageshack.us/img526/8340/nightwish2.png

tänkte testa om man kan höra skillnad mellan 48khz och 96khz mer utförligt men jag är osäker på om adobe audition är bäst till att nedsampla.

Men kära du, du diskuterar äpplen i samma sammanhang som päron.

Loudnessmasteringen har i sig ingenting med högre samplingsfrekvens och bitdjup att göra! Förutom att det i vissa fall släpps album i mer högupplösta format som låter bättre än CD men dessa har då en annan mastering!! Som ex kan tas Tom Pettys senaste platta som låter bättre högupplöst pga att dom inte komprimerat den utgåvan något. Och vadå "dämpa störande toppar"!? Det är topparna som GER dynamik.

Dessutom har vinyl högre brusgolv än CD från början varvid din s.k jämförelse och sedermera påståenden om att högre samplingsfrekvens och större bitdjup blir helt tokigt. Det är ett helt ologiskt resonmang som falerar på flera parametrar.

Ska du jämföra som du gör ska du ha samma master i både CD format och nåt högre format som ex BR eller DVD-A (Vinyl är per automatik ute ur diskussionen då det är FAKTA att det har högre brusgolv än CD).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bran:

Men kära du, du diskuterar äpplen i samma sammanhang som päron.

Loudnessmasteringen har i sig ingenting med högre samplingsfrekvens och bitdjup att göra! Förutom att det i vissa fall släpps album i mer högupplösta format som låter bättre än CD men dessa har då en annan mastering!! Som ex kan tas Tom Pettys senaste platta som låter bättre högupplöst pga att dom inte komprimerat den utgåvan något. Och vadå "dämpa störande toppar"!? Det är topparna som GER dynamik.

Dessutom har vinyl högre brusgolv än CD från början varvid din s.k jämförelse och sedermera påståenden om att högre samplingsfrekvens och större bitdjup blir helt tokigt. Det är ett helt ologiskt resonmang som falerar på flera parametrar.

Ska du jämföra som du gör ska du ha samma master i både CD format och nåt högre format som ex BR eller DVD-A (Vinyl är per automatik ute ur diskussionen då det är FAKTA att det har högre brusgolv än CD).

jag jämför sampling rate och inte bitdjup med vinylfilerna(fortfarande), om man skall jämföra bitdjup så bör man givetvis använda ex dvd-audio. skälvklart är det inte försvarbart ur hifisynpunkt att dämpa toppar, om man vill ha högre volym så höjer man det med förstärkaren, min t-amp gen 2 har inga som helst problem att spela dynamiska låtar men det sorgliga är att majoriteten sitter med mycket begränsade system vilket gör det frestande att dämpa någon enstaka topp för att få högre volym genom hela låten.

sen dess att cd skivan kom så känns det som om utvecklingen har gått åt fel håll helt klart, ta tex spotify open/free/unlimited som har samma bitrate som youtube och radio.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inte ens någon teoretisk möjlighet att en lp kan ha samma dynamik som en cd, så länge vi håller oss till formatet i sig och inte diskuterar innehållet som läggs på mediumet.
Här är en artikel som tar upp lite vinylmyter ur ett formatperspektiv http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_%28Vinyl%...
Man måste lära sig att separera innehållet från det medium som används för att distribuera innehållet, för visst finns det lp utgåvor som låter bättre än cd, men hade man gjort likadan överföring till cd så hade cd utklassat lp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CD mediet har bättre förutsättningar än vinyl. Men det kan ju vara så att du tycker vinyl låter bättre för på dina vinyl skivor är från en tid då man inte sönderkomprimerade allting lika mycket som idag. Idag är ju CD-mediet det populärare (bortsett från digital lagring på dator) och därför kanske du tycker att vinyl låter bättre än CD, men då är det inte för att vinyl är bättre än CD på något sätt utan att ursprungsmaterialet för vinylen inte är lika komprimerad som det som ligger på CD-skivan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

jag jämför sampling rate och inte bitdjup med vinylfilerna(fortfarande), om man skall jämföra bitdjup så bör man givetvis använda ex dvd-audio. skälvklart är det inte försvarbart ur hifisynpunkt att dämpa toppar, om man vill ha högre volym så höjer man det med förstärkaren, min t-amp gen 2 har inga som helst problem att spela dynamiska låtar men det sorgliga är att majoriteten sitter med mycket begränsade system vilket gör det frestande att dämpa någon enstaka topp för att få högre volym genom hela låten.

sen dess att cd skivan kom så känns det som om utvecklingen har gått åt fel håll helt klart, ta tex spotify open/free/unlimited som har samma bitrate som youtube och radio.

Seriöst vad är det du sitter och säger?

"förstår att de producententer väljer att dämpa störande toppar såsom den i bilden." <-- WTF? Hur ska du ha det? Förstår du ens vad topparna innebär eftersom du definerar dom som störande?

Och sen så har du en T-Amp och Dynavoice... då finner jag dina "ju högre samplingsrate desto bättre och jag hör stor skillnad" påståenden som ännu mer larviga.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

CD mediet har bättre förutsättningar än vinyl. Men det kan ju vara så att du tycker vinyl låter bättre för på dina vinyl skivor är från en tid då man inte sönderkomprimerade allting lika mycket som idag. Idag är ju CD-mediet det populärare (bortsett från digital lagring på dator) och därför kanske du tycker att vinyl låter bättre än CD, men då är det inte för att vinyl är bättre än CD på något sätt utan att ursprungsmaterialet för vinylen inte är lika komprimerad som det som ligger på CD-skivan.

just med nightwish så var det frågan om samma album(två album dess utom) där cd releasen var förstört men inte vinyl release vilket kan göra att man får en felaktig bild av det hela. så det kan säkert vara så att cd egentligen har bättre förutsättningar. i vilket fall tycker jag vinylrips låter riktigt bra och jag står mig inte av att det kan brusa lite från vinylrips ibland. det viktiga är ju att det låter bra.

huvudsaken är att låten är i minst cd kvalité och att den inte deltar i loudness kriget, sen är bättre bitrate och sample rate alltid en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

just med nightwish så var det frågan om samma album(två album dess utom) där cd releasen var förstört men inte vinyl release vilket kan göra att man får en felaktig bild av det hela. så det kan säkert vara så att cd egentligen har bättre förutsättningar. i vilket fall tycker jag vinylrips låter riktigt bra och jag står mig inte av att det kan brusa lite från vinylrips ibland. det viktiga är ju att det låter bra.

huvudsaken är att låten är i minst cd kvalité och att den inte deltar i loudness kriget, sen är bättre bitrate och sample rate alltid en bonus.

Som Bran nämnde så är även jag skeptisk till dina påståenden då din anläggning är långt ifrån hifi, snarare low-fi.

Om vi tar exakt samma mastering av en låt, alltså innan man lagt den på skiva eller vinyl så är det exakt samma. Om man sedan lägger den på CD och Vinyl så är jag rätt säker på att CD kommer att låta bättre än vinylen för CD har bättre förutsättningar än vinyl för att låta bra.

Men som jag sade, du tycker vinylen låter bättre för att källmaterialet inte är sönderkomprimerat. Har du hört en cd med icke-komprimerad musik någon gång?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Som Bran nämnde så är även jag skeptisk till dina påståenden då din anläggning är långt ifrån hifi, snarare low-fi.

Om vi tar exakt samma mastering av en låt, alltså innan man lagt den på skiva eller vinyl så är det exakt samma. Om man sedan lägger den på CD och Vinyl så är jag rätt säker på att CD kommer att låta bättre än vinylen för CD har bättre förutsättningar än vinyl för att låta bra.

Men som jag sade, du tycker vinylen låter bättre för att källmaterialet inte är sönderkomprimerat. Har du hört en cd med icke-komprimerad musik någon gång?

har en hel del låtar i cd kvalité som inte deltar i loudness kriget och ja dessa låter bra. tex så tycker jag judas priest painkiller låter bättre som vinyl(tyckte trummorna sämre med cd kvalité), dock ingen jättestor skillnad, skall göra om testet några gånger toch jämföra fler låtar, då jag inte komprimerade på egen hand så kollade jag att filerna stämde överens i adobe audition.

jag skriver en gång till att det är högtalarens diskant och ljudkortet som framför allt avgör hur lätt det är att höra skillnad mellan olika ljudformat, ofta är det basen som kostar mycket pengar i system. att min bas börjar avta under 63hz gör det inte svårare att höra skillnad mellan cd och vinyl.

Permalänk
Medlem

Jämför Grave Digger - Rebellion och nyinspelningen Rebellion - The clans are marching

Vid första anblick låter nyinspelningen bättre då dom helt enkelt haft bättre inspelningsutrustning men när låten tar fart hör man bara en jävla gröt jämfört med originalet. Vet inte hur tydligt det hörs i youtubeklippen men lyssna från CD skivorna eller spotify så hörs en enorm skillnad i dynamik. Jag finner inte ord för hur tråkigt det här är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maximo:

Jämför Grave Digger - Rebellion och nyinspelningen Rebellion - The clans are marching

Vid första anblick låter nyinspelningen bättre då dom helt enkelt haft bättre inspelningsutrustning men när låten tar fart hör man bara en jävla gröt jämfört med originalet. Vet inte hur tydligt det hörs i youtubeklippen men lyssna från CD skivorna eller spotify så hörs en enorm skillnad i dynamik. Jag finner inte ord för hur tråkigt det här är.

Dagens bästa ? de har lite humor iallafall.
Digger - Rebellion =

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.