Permalänk
Medlem

Damm på lasersensorn

Halloj där.

Jag köpte nyligen en ny mus (http://www.ozonegaming.com/product.php?id=13) och har haft lite småproblem med den. Problemet med musen är att den ibland "hänger" sig, dvs. att musen enbart går att flytta i X-led men inte Y-led.
Jag har använt musen från dag ett på en SteelSeries QcK+ matta och som ni kanske vet så blir den lätt lite smådammig (att man har hundar gör ju inte saken bättre). Så jag undrar mer eller mindre om enbart damm och hårstrån inne vid optiken skulle kunna orsaka det beskrivna problemet? Jag vill vara helt säker innan jag skickar in den för en ny mus.

Kan tillägga att problemet oftast uppstår när jag spelar spel.. Vågar inte säga att det enbart sker vid spelande då det kan ha hänt någon annan gång..

Tack på förhand!
MVH Ithorion

Permalänk

Har du testat att vända på den och kika om det finns nåt hårstrå där?

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Jag tömde den på några stycken. Det är svårt att beskriva hur det såg ut men säg att det var 5-10 st 2-3 mm hårstrån som satt fast där inne och några av dom stod rakt ut över optiken.
Men det känns ju som att det inte borde vara så känsligt för sånt..? Sen när man lägger till att den funkade utan problem åt höger och vänster men inte upp och ner..

Jag är en total nybörjare på allt som har att göra med en lasermus. Jag har alltid kört med optisk sensor innan.

EDIT: Dessutom så finns det två bubblor (luftbubblor?) inne i sensorn.. Ska det vara så på en lasermus? (Har ingen hemma att jämföra med, tyvärr)