Skulle jag köpt Asus Rampage IV istället? (PCI-e 8x/16x)

Permalänk

Skulle jag köpt Asus Rampage IV istället? (PCI-e 8x/16x)

Hejsan!

Jag har väntat hela året på efterföljaren av socket 1366. Äntligen kom det ut i november så jag köpte hela packet (cpu, ram, mobo) för en fyrsiffrig summa dagen efter julafton. Köpte även en kylare, dock utan monteringsprylar till nya sockeln, så jag har inte kunnat sätta in delarna än. Men det hör inte till det tråden ska handla om!

Vad jag skaffade är följande: Intlel Core i7 3930K, G.Skill 2x4GB, och slutligen moderkortet: Asus P9X79 WS (workstation).
När jag valde moderkort var det och Rampage IV Extreme som det stod emellan. Prisskillnaden var omkr. 500 spänn så jag valde det första. Samma kvalitet, exakt likadan layout, bättre kylning, och snyggare helt enkelt. Den lilla och tillsynes högljudda plastfläkten över x79-chippet var lite utav en dealbreaker - och att ta bort kylsystemet är inget jag pallar med.
Jag gjorde lite efterforskningar för skojs skull och hittade en viktig egenskap som ROG-kortet hade, men inte WS. Visst finns det lite mer krimskrams på det första, tex volt-grejer, fler knappar, lite extra tillbehör mm. Den markanta skillnaden mellan korten var inte synligt, utan den var lite undangömd i specifikationerna.

Hur som helst, jag tänkte köra en tvåvägs SLI-konfiguration när Nvidias GTX600-serie kommer ut. Rampage-kortet kan köra två grafikkort med 16x bandbredd i vardera medans Workstation endast klarar 8x per kanal. Nu till frågan: Är det en stor skillnad mellan 16x vs. 8x? Om jag skaffar 690-kortet med dubbla GPU i en Quad-SLI, är skillnaden större då? Rampage IV har ju fått jävligt bra betyg och ses som det allra bästa X79 moderkortet i nuläget. Men bortsett från krimskramset och tillbehören: Vad är skillnaden mellan det och mitt Workstation? Planerar också att överklocka processorn, vilket jag försått går lika bra med båda korten. Eller har jag fel?

Är tacksam för svar!
F.ö min första post, och fler kommer det bli!

/Parabellum

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att diskutera skillnaden på 16x/16x och 8x/8x på 6XX-serien redan, då den inte är släppt ännu. Går man på 500-serien så ger det extremt liten, om ens någon, prestandaförlust.

Min tippning är att det blir större prestandaförlust med 6XX-serien än vad 5XX-serien lider av, men att det samtidigt inte kommer röra sig om några större förlustar. förlust, är min gissning. (Baserat på att en x4 ger cirka 5-10% prestandaförlust i SLI och Crossfire).

Välkommen till Sweclockers.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, samtliga moderkort för 2011 med stöd för crossfire/sli har väl stöd för 2x16 kanaler PCIe.
EDIT: Jodå det stödjer visst 2x16, dessutom med PCIe 3.0 vilket gör att även på x8 kommer man lika långt som på x16 på PCIe 2.0. Vet inte riktigt vart du fått din info ifrån men det är såhär det ska vara iaf http://www.webhallen.com/hardvara/144417-asus_p9x79_ws-atx-in... Där står det i specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Hejsan!

Jag har väntat hela året på efterföljaren av socket 1366. Äntligen kom det ut i november så jag köpte hela packet (cpu, ram, mobo) för en fyrsiffrig summa dagen efter julafton. Köpte även en kylare, dock utan monteringsprylar till nya sockeln, så jag har inte kunnat sätta in delarna än. Men det hör inte till det tråden ska handla om!

Vad jag skaffade är följande: Intlel Core i7 3930K, G.Skill 2x4GB, och slutligen moderkortet: Asus P9X79 WS (workstation).
När jag valde moderkort var det och Rampage IV Extreme som det stod emellan. Prisskillnaden var omkr. 500 spänn så jag valde det första. Samma kvalitet, exakt likadan layout, bättre kylning, och snyggare helt enkelt. Den lilla och tillsynes högljudda plastfläkten över x79-chippet var lite utav en dealbreaker - och att ta bort kylsystemet är inget jag pallar med.
Jag gjorde lite efterforskningar för skojs skull och hittade en viktig egenskap som ROG-kortet hade, men inte WS. Visst finns det lite mer krimskrams på det första, tex volt-grejer, fler knappar, lite extra tillbehör mm. Den markanta skillnaden mellan korten var inte synligt, utan den var lite undangömd i specifikationerna.

Hur som helst, jag tänkte köra en tvåvägs SLI-konfiguration när Nvidias GTX600-serie kommer ut. Rampage-kortet kan köra två grafikkort med 16x bandbredd i vardera medans Workstation endast klarar 8x per kanal. Nu till frågan: Är det en stor skillnad mellan 16x vs. 8x? Om jag skaffar 690-kortet med dubbla GPU i en Quad-SLI, är skillnaden större då? Rampage IV har ju fått jävligt bra betyg och ses som det allra bästa X79 moderkortet i nuläget. Men bortsett från krimskramset och tillbehören: Vad är skillnaden mellan det och mitt Workstation? Planerar också att överklocka processorn, vilket jag försått går lika bra med båda korten. Eller har jag fel?

Är tacksam för svar!
F.ö min första post, och fler kommer det bli!

/Parabellum

Som det redan har nämnts ovan, har man inte sett stora prestandaförluster mellan bandbredden 8x vs 16x. Hur bandbredden påverkar de nya GTX600 korten kan man diskutera till världens ände. Man får helt enkelt vänta och se.

När det gäller P9X79 WS vs Ramp. IV Extr. finns det två länkar som du kan kika på här nedan:

http://www.sweclockers.com/nyhet/14722-asus-visar-p9x79-ws-fo...

http://www.tomshardware.com/reviews/p9x79-deluxe-g1-assassin2...

Rampage serien är välkänd som en mer konsument orienterad produkt med fokus på gamers, prestanda, SLI och överklockning medan P9X79 WS (där WS står för WorkStation) är mer inriktad på professionella användare. Dvs en mer nischad produkt med mer fokus på arbetstationsdatorer. Det finns åtta SATA, fyra USB 3.0 och 13 st. USB 2.0., dubbla gigabitnätverk. Som en del i konceptet Workstation finns även en intern USB-anslutning och (interna) COM-portar. Dessutom återfinns strömbrytare direkt på kretskortet, återställning av UEFI/BIOS med en knapp på I/O-panelen och energisparfunktioner via TPU.

Hade jag valt mellan dessa två skulle jag valt Rampage serien men båda är kompetenta och ultimata.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Det där med 3.0 har jag missat! Innebär det alltså att detta moderkort klarar PCIe gen3.0-grafikkort i quad-sli konfig?

Tänkte även stoppa in ett extra PCIe kort, förmodligen ett ljudkort. Den drar 1x så jag antar att den "får plats" så att säga. I framtiden kanske även ett SSD-kort!

Såhär tänkte jag populera expansionsplatserna:
(samtliga är PCI Express 16x)
Slot 1 (blå) - Grafikkort, förmodligen Geforce Kepler
(tomrum)
Slot 2 (svart) -
Slot 3 (vit) - Ljudkort eller liknande
Slot 4 (blå) - Grafikkort, förmodligen Geforce Kepler
Slot 5 (vit) - upptas av grafikkortet
Slot 6 (svart) -

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Det där med 3.0 har jag missat! Innebär det alltså att detta moderkort klarar PCIe gen3.0-grafikkort i quad-sli konfig?

Tänkte även stoppa in ett extra PCIe kort, förmodligen ett ljudkort. Den drar 1x så jag antar att den "får plats" så att säga. I framtiden kanske även ett SSD-kort!

Såhär tänkte jag populera expansionsplatserna:
(samtliga är PCI Express 16x)
Slot 1 (blå) - Grafikkort, förmodligen Geforce Kepler
(tomrum)
Slot 2 (svart) -
Slot 3 (vit) - Ljudkort eller liknande
Slot 4 (blå) - Grafikkort, förmodligen Geforce Kepler
Slot 5 (vit) - upptas av grafikkortet
Slot 6 (svart) -

Ja alltså, alla sex pcie platserna ser ut att ha stöd för pcie 3.0. Se självklart till att populera de svarta och blåa för att få åtm x8 bandbredd i 4-vägs SLI. Vita (som är oftast till för ljudkort och dyl.) ger dig endast x4 och kan döda lite av prestandan.

Jag har hört att det ska gå att trycka dit ett PCIe x1 ljudkort i PCIe x16 platsen. Tänk dock inte för mycket på ljudkortet då du inte kommer att märka så stor skillnad (om du inte är så kräsen på att få bästa ljudet eller har en 10k ljudanläggning) och då moderkortet redan har ett bra sådant integrerat. Lägg mer fokus på grafikkort(en) och dess avstånd/utrymme mellan varandra. Vem vet hur kepler kommer att se ut, kanske köper du en eller två 3-slot kort...

SSD är också ett bra alternativ men bra sådana som utnyttjar pcie porten exempelvis ocz revodrive, är oftast hutlöst dyra och i de flesta fall det räcker det med "vanliga" som kopplas via sata och ström kabel direkt till moderkortet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av evgaftw:

Ja alltså, alla sex pcie platserna ser ut att ha stöd för pcie 3.0. Se självklart till att populera de svarta och blåa för att få åtm x8 bandbredd i 4-vägs SLI. Vita (som är oftast till för ljudkort och dyl.) ger dig endast x4 och kan döda lite av prestandan.

Jag har hört att det ska gå att trycka dit ett PCIe x1 ljudkort i PCIe x16 platsen. Tänk dock inte för mycket på ljudkortet då du inte kommer att märka så stor skillnad (om du inte är så kräsen på att få bästa ljudet eller har en 10k ljudanläggning) och då moderkortet redan har ett bra sådant integrerat. Lägg mer fokus på grafikkort(en) och dess avstånd/utrymme mellan varandra. Vem vet hur kepler kommer att se ut, kanske köper du en eller två 3-slot kort...

SSD är också ett bra alternativ men bra sådana som utnyttjar pcie porten exempelvis ocz revodrive, är oftast hutlöst dyra och i de flesta fall det räcker det med "vanliga" som kopplas via sata och ström kabel direkt till moderkortet.

Enligt moderkortsmanualen och asus hemsida står det att tvåvägs-SLI skall använda de blåa. Perfekt då det finns tre platser till godo för ev. aftermarket kylare på första grafikkortet. Det andra kortet har ju också ett par centimeter till innan nätagget!

Jag satsar hellre på quad-sli än fyrvägs då det kostar en förmögenhet! Grafikkorten kostar mest och gör mest för prestandan, så jag har verkligen betalat det allra minsta för det jag har nu... (ehehh egentligen inte, men vafan - jag har väntat hela året på 2011:an, så jag förtjänade verkligen att gotta mig bland lite high-end prylar.

Tack för tipset! Jag avvaktar med ljudkort och ser om det inbyggda funkar. Tänkte också köpa nätverkskort men eftersom moderkortet verkar ha ganska bra gigabitlan-portar skippar jag det. En revodrive vore nåt, men med absolut lägsta kapacitet - att punga ut 30 lax för ett pci-kort känns väldigt... läskigt.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Enligt moderkortsmanualen och asus hemsida står det att tvåvägs-SLI skall använda de blåa. Perfekt då det finns tre platser till godo för ev. aftermarket kylare på första grafikkortet. Det andra kortet har ju också ett par centimeter till innan nätagget!

Jag satsar hellre på quad-sli än fyrvägs då det kostar en förmögenhet! Grafikkorten kostar mest och gör mest för prestandan, så jag har verkligen betalat det allra minsta för det jag har nu... (ehehh egentligen inte, men vafan - jag har väntat hela året på 2011:an, så jag förtjänade verkligen att gotta mig bland lite high-end prylar.

Tack för tipset! Jag avvaktar med ljudkort och ser om det inbyggda funkar. Tänkte också köpa nätverkskort men eftersom moderkortet verkar ha ganska bra gigabitlan-portar skippar jag det. En revodrive vore nåt, men med absolut lägsta kapacitet - att punga ut 30 lax för ett pci-kort känns väldigt... läskigt.

Bra, se till att visualisera och verkligen köp det bästa alternativet. Jag ger dig endast tips men sedan är det upp till dig att bestämma.

När det gäller revodrive finns det en del alternativ som visserligen ligger i det dyraste laget och nosar på 30k men det finns dock en del bra undantag.
En snabbsökning på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944606

Var försiktig med att köpa dubbel-gpu grafikkort. Hög värmeutveckling, -strömförbrukning, -ljudnivå, dålig tillgänglighet och tillsynes sämre prestanda än dess dubbel-grafikkort motsvarighet. Något som gtx 590 och hd6990 uppenbarade. AMD spottade ut en och nvidia var tvungna att svara. Båda är exempel på 'vi kan också göra' attityden med egentligen dålig eftertanke/design och utförande (execution).
Ska man se från den ljusa sidan inriktas korten kanske mest på dem som vill ha bäst prestanda som upptar så lite plats som möjligt. Med ditt 4-vägs SLI/CF kort kan du lika gärna köpa 4st singelgpu kort (med egentligen ingen av dem ovannämnda nackdelarna) ist för 2st dubbelgpu kort eftersom du inte har samma platsbrist.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Det här med x16/x8 läggs det alldeles för stor fokus på.

Bara sikta på att uppnå x8 så behöver du inte bry dig om det alls. Har ett par användbara länkar i signaturen om du vill läsa mer om det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Köp Rampage IV kortet, jag har det och det är det bästa idag du kan köpa för pengar, du kommer inte ångra dig, ultrastabilt kort.

Permalänk
Master of Overkill

Köpte mitt Rampage IV idag kul att pinnsen på modekortet va böjda 2-3 stycken och att man fick med fel skruvar till kylaren han dock inte sätta på den la tillbacka modekortet direkt och ska skicka till backa det idag

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Mod kan låsa tråden nu.

Jag har fått bra svar på min fråga.
PCI 3.0 var min räddning

ha det gott!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!