Viktiga frågor om nätaggskabeln!

Permalänk

Viktiga frågor om nätaggskabeln!

Hej!

Mitt nuvarande nätagg köpte jag för ett år sedan efter att mitt förra gick sönder. AXP 630w - budgetskräp i know, så därför ska jag köpa ett nytt. Måste va' förbered vettu'

Jag har läst runt väldigt mycket om nätagg så jag måste nog själv erkänna att jag har blivit något utav ett proffs
Något väldigt intressant var OEM-tillverkarna, som jag hittade en massa information om! Men whatever nu till saken:

Något som kanske är självklart för vissa, men som inte står så mycket om är strömkabeln bl a. Funderar nämligen på att beställa från utlandet då det är mkt billigare där. Vissa länder har ju som bekant helt andra väggkontakter och volt... Då kommer frågorna:

- Kan man använda en slags adapter som gör att det passar svenska 230v (från amerikas 120v)
- Har det någon negativ effekt om man kopplar strömkabeln till en eldosa som i sin tur är kopplad till väggutagget?
- Är det nödvändigt att ha en dosa på kabeln som funkar som en slags "mur" för kortslutning osv.?
- Hur många watt klarar ett vägguttag, går det t.ex att koppla in en 1500-wattare?
- Om det är två platser på en och samma uttag - går det att koppla in något annat i den andra lediga uttaget?
- Negativa effekter på att använda en förlängningskabel? (PSU<-kabel-><-kabel->UTTAG)
- Är det skillnad på feta kablar och stora uttag likt dem på Silverstone Strider än vanliga kablar?
- Ska man rycka loss kabeln från väggen eller nätagget när man inte använder datorn på länge?

tack för uppmärksamheten!

/parabellum!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

Det skall inte vara några som helst problem med förlängningskablar och eldosor (antar att du menar grenuttag). Om du hanterar väldigt känsliga data och liknande som du absolut inte kan bli av med så är väl en UPS att rekommendera. Kortslutningsskydd finns ju i form av säkringar och eventuellt jordfelsbrytare i hemmet redan så det behöver du inte oroa dig för.

Det finns adaptrar från amerikanska kontakter till vår kontakt. De omvandlar dock inte spänningen utan det hanterar nätaggregatet. De flesta switchade nätaggregat klarar ett brett spann av spänningar. Skillnader mellan tjocklekar spelar nog ingen större roll då jag antar att nätaggregaten är designade att inte leverera mer ström än vad deras kablar klarar av.

Flera lediga platser på nätaggregatet brukar innebära att man kan koppla strömkabeln till skärmen via datorns nätaggregat.

Hoppas att svaret duger även om jag hoppade lite mellan dina frågor. Får jag fråga varför herrn funderar så mycket på något så trivialt som strömförsörjning?

Permalänk
Medlem

är det ett kvalitets agg vilket du sa så ska nätagget klara att köra 230v vilket gör att du bara kan köpa en ny kabel eller använda en om du har någon liggandes hemma(typ från gamla nätagget), kanske måste ställa om någon switch dock inte säker på den punkten. om du kan använda något i det andra väggutaget beror på hur stark säkrin du har(dvs hur många ampere säkringen är på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

- Kan man använda en slags adapter som gör att det passar svenska 230v (från amerikas 120v)
- Har det någon negativ effekt om man kopplar strömkabeln till en eldosa som i sin tur är kopplad till väggutagget?
- Är det nödvändigt att ha en dosa på kabeln som funkar som en slags "mur" för kortslutning osv.?
- Hur många watt klarar ett vägguttag, går det t.ex att koppla in en 1500-wattare?
- Om det är två platser på en och samma uttag - går det att koppla in något annat i den andra lediga uttaget?
- Negativa effekter på att använda en förlängningskabel? (PSU<-kabel-><-kabel->UTTAG)
- Är det skillnad på feta kablar och stora uttag likt dem på Silverstone Strider än vanliga kablar?
- Ska man rycka loss kabeln från väggen eller nätagget när man inte använder datorn på länge?

/parabellum!

- Se till att nätagget klarar av och är inställt på 230V, sen använder du din gamla sladd mellan nätagget och vägguttaget.
- Det har ingen betydelse om du kopplar nätagget till ett grenuttag.
- Nej.
- Vägguttag är normalt säkrade med 10A säkringar i grupper, vilket innebär att du kan koppla in max 2300W.
- Ja.
- Nej.
- Inget problem ifall det ät ett kvalitets nätagg.
- Om du vill.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Det skall inte vara några som helst problem med förlängningskablar och eldosor (antar att du menar grenuttag). Om du hanterar väldigt känsliga data och liknande som du absolut inte kan bli av med så är väl en UPS att rekommendera. Kortslutningsskydd finns ju i form av säkringar och eventuellt jordfelsbrytare i hemmet redan så det behöver du inte oroa dig för.

Det finns adaptrar från amerikanska kontakter till vår kontakt. De omvandlar dock inte spänningen utan det hanterar nätaggregatet. De flesta switchade nätaggregat klarar ett brett spann av spänningar. Skillnader mellan tjocklekar spelar nog ingen större roll då jag antar att nätaggregaten är designade att inte leverera mer ström än vad deras kablar klarar av.

Flera lediga platser på nätaggregatet brukar innebära att man kan koppla strömkabeln till skärmen via datorns nätaggregat.

Hoppas att svaret duger även om jag hoppade lite mellan dina frågor. Får jag fråga varför herrn funderar så mycket på något så trivialt som strömförsörjning?

Tack! Grenuttag var ordet ja!

UPS brukar väl sitta fast i kabeln om det är riktiga kraftverk - vilket jag planerar och köpa. Förmodligen från EU-länderna som har samma vägguttag som Sverige. Då mitt rum endast har två uttag på fel sida dessutom, har jag ett runt grenuttag (4st uttag) med extra lång sladd. I den har jag kopplat ett vanligt avlångt grenuttag med röd av/på-knapp. Där i sin tur har jag ännu ett grenuttag med endast tre platser kopplat - där kopplar jag in mitt nätagg. Allt det där ska jag kasta då jag blivit lite smått paranoid gälande säkerheten för datorns hjärta. Kanske man får kontakta en elektriker som fixar ett nytt uttag där jag kan koppla agget direkt, och i den andra kopplar jag ett grenuttag där resten av datorns alla delar får ström.

Jag har använt extreme.outervision's psu-calculator vilket jag hört ska vara rätt så pålitligt. Och resultatet landade på ca 1100-1200w. Vet ej om det endast var watten som komponenterna sammanlagt drar eller om det var själva nätaggets effekt man behöver. Då förmodar jag att de räknat med överskottsenergin bortom 80+ och kanske även buffert på typ 100w ifallatt.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!