Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag säger inte mot dig, jag undrar bara hur han själv tänker. Det finns redan kort med den prestandan han tydligen vill ha idag så varför inte köpa något av dessa kort då.

Hur jag tänker? När nyare bättre prylar dyker upp så brukar priserna dala p.g.a
konkurrens. Pengarna är inget problem, det är en principsak som du inte alls behöver förstå.
(Jag begriper själv inte hur man kan rekommendera någon ett 580 idag)
Jag har inga problem med att acceptera läget. Vilket betyder att jag inte köper 7950/580 idag.
O ett idag billigare kort blir för litet steg för att jag ska orka flytta vattenblock m.m.

Därför väntar jag o hoppas på en liten stark gpu med bra yelds från nvidia snart.
(Med fermi träskruv spektaklet menade jag en stor gpu som är hopplös att tillverka = dyr som fan för nvidia)

Permalänk
Medlem

Blev tydligen inget mer av det. Vad jag hittat var endast:

"Looks like the supposed demo of Kepler at PDXLan didn't happen. Apparently the "major announcement" from Nvidia that everyone was hyping as the launch of GK104 turned out to be a demo of Tegra 3 and Borderlands 2. No Kepler cards were shown."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Charlie Demerjian har postat en enorm artikel om läget hos Nvidia.

http://semiaccurate.com/2012/02/15/nvidia-comes-somewhat-clea...

Frågan är ska vi tro på honom? Han har haft rätt förr.

Jo, visst har han det. Han ser till att ändra sig ofta nog att oavsett vad som händer i slutändan så kan han peka på den ena eller andra artikeln och säga att "jag hade rätt".

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Tjo

Nu snackar dom om att dom bättre kepler kortena kommer inte att komme förns 2,3 kvartalet vilket gör mig ganska mad

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/45328-geforc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Nu snackar dom om att dom bättre kepler kortena kommer inte att komme förns 2,3 kvartalet vilket gör mig ganska mad

Q3-4 rykten för toppmodellerna har väl cirkulerat en längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Någon som har en gissning till varför nVidia dröjer med toppmodellerna så pass om man nu ska tro på ryktena? Och hur stor är sanningshalten om man jämför med tidigare releaser?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Förmodligen är tillverkningen hos TSMC ännu för omogen för att Nvidia skall våga ge sig på att tillverka ett monster till kärna liknande GF100/GF110 (~529/520mm2). GK104 skall om de rykten som cirkulerar vara i samma storleksklass som AMD's Tahiti, dvs runt 340mm2 viilket då ligger hyffsat nära Tahiti's 365mm2.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Q3-4 rykten för toppmodellerna har väl cirkulerat en längre tid?

Riktigt lång väntan om man inte tycker 7970 räcker som upgrade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tjo

Jag kan tänka mig vänta tills aprill på high end korten men kommer det inget då så sviker jag och går över till amd.

Permalänk

verkar som nvidia förlårat denna gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Förmodligen är tillverkningen hos TSMC ännu för omogen för att Nvidia skall våga ge sig på att tillverka ett monster till kärna liknande GF100/GF110 (~529/520mm2). GK104 skall om de rykten som cirkulerar vara i samma storleksklass som AMD's Tahiti, dvs runt 340mm2 viilket då ligger hyffsat nära Tahiti's 365mm2.

Inte undra på att de då vill höja PCIe standarden till 400W, ett sådant stort chip behöver ju matas ordentligt.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för Nvidia att rappa på nu om dom ska hänga på AMD. Skulle vara intressant att se försäljningssiffror Nvidia vs AMD sedan AMD 7xxx kom ut.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Recall:

Börjar bli dags för Nvidia att rappa på nu om dom ska hänga på AMD. Skulle vara intressant att se försäljningssiffror Nvidia vs AMD sedan AMD 7xxx kom ut.

Du överskattar kraftigt hur intressant 3000+-kronorsklassen är i försäljningssiffrorna. I princip hela marknaden för grafikkort ligger i spannet $100-250 och det är där man även tjänar pengar som grafikkortsleverantör. AMD har inte presenterat något som påverkar den marknaden ännu, allt de gjort har varit att producera ännu en konkurrent till 460/560.

Vi får se hur det ser ut när 78xx kommer ut, men allt som behövs från NVidias sida är egentligen att prismatcha med 5xx-korten. Vanliga Smith, Brown, Braun och Svensson tittar ändå inte på märke/generation. För oss entusiaster är det annorlunda, men vi är en försvinnande liten del av den totala marknaden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Någon mer information?

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Det är tröttsamt att vänta på ett kort som aldrig kommer... Blir precis som när Fermi skulle lanseras. Välsignade siffror och lovande prestanda, men när korten väl kom ut var den prestandan inte alls lika imponerande.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut så har vi egentligen 3 matcher att se fram mot i nuläget, GK107 mot Cape Verde, GK106 mot Pitcairn och slutligen GK104 mot Tahiti.
GK100 ligger för långt bort i framtiden för att ens vara intressant att titta på om ryktet om en lansering i slutet av det 3:e eller början av det 4:e kvartalet stämmer.

Ser man till storlek på de olika kärnorna så finns det siffror att hitta på de olika AMD kärnorna, det är dock svårt att säga hurvida de är helt korrekta eller inte.
Tahiti skall ligga på 365mm2 och den siffran skall allt av dömma vara korrekt, GK104 skall enligt Charlie på S|A ligga mellan 18-19mm x 18-19mm vilket då skulle betyda en 324-361mm2 stor kärna. Så just där verkar faktiskt Nvidia ha ett försprång för en gång skull, frågan är om det även återspeglas i prestanda och transistor-densitet.
Pitcairn skall enligt uppgift ligga runt 250mm2, har dock inte lyckats hitta någon direkt information gällande GK106.
Och slutligen skall Cap Verde skall ligga på 123mm2 vilken skall då jämföras med med Nvidias GK107, även här är det svårt att hitta någon uppgift gällande storlek på kärnan men det finns en youtube video som skall visa på prestanda från en engieering sample av en GK107.
Tänk dock på att det tyvärr fejkas flitigt med information gällande kommande kretsar så ta siffrorna med en stor smula salt.
http://www.youtube.com/watch?v=2GLcG5RPX-c

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Om indikationerna på Keplers prestanda inte visar sig stämma är det väl högst troligt att nVidia strypt korten. Ingen mening att vara alltför överlägsen, bättre att mata ut uppdateringar lite då och då. För oss kunder är det givetvis åt fanders men bolagen tänker affärsmässigt.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att så är fallet speciellt med tanke på att de få indikationer som vi hittills sett talar för att GK104 kommer bli lite långsammare än 7970, dvs det finns absolut ingenting att vinna på att släppa ett kort som artificiellt är strypt för att vara sämre än det kunkurrenten redan har på marknaden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Om indikationerna på Keplers prestanda inte visar sig stämma är det väl högst troligt att nVidia strypt korten. Ingen mening att vara alltför överlägsen, bättre att mata ut uppdateringar lite då och då. För oss kunder är det givetvis åt fanders men bolagen tänker affärsmässigt.

"alltför överlägsen" existerar inte, om du kan få ut mycket mer ur dina kort trots lägre pris än din konkurrent så garanterar du ju att alla kommer att handla från dig. Möjligtvis då att man släpper ett strypt kort som bara är tillräckligt bra för att slå motståndarens motsvarighet och sen släpper en ostrypt till ett högre pris, men båda korten skulle ju då bli klara för att släppas samtidigt. Det är dock mycket möjligt, det har ju både Nvidia och AMD gjort, med t.ex. 6950 VS 6970 och 560ti-448 VS 570.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Jepps men mycket av det handlar nog om i brist på ett bättre ord binnig eller så kallade salvage parts, det rör sig helt enkelt om kretsar som av olika anledningar inte uppnår de högsta kvalitetskraven men som ändå kan säljas för ett reducerat pris som kretsar med lägre krav.

Men att medvetet strypa kretsar för att sedan ha möjlighet att erbjuda dessa som en högre klockad krets låter dock lite otroligt förutsagt att det finns en sund konkurrens (dvs inte som Intel som kan skörta upp oss konsumenter precis som dom vill), utan de fall där detta sker handlar nog mer om att kvalitén på kretsproduktionen helt enkelt förbättrats över tid så att det senare finns utrymme för att erbjuda bättre kretsar.
Men det kan iofs som i fallet Tahiti finnas ett ordentligt utrymme för överklockningar och detta brukar man iofs inte vara sen att utnyttja vid tillfälle till fabriksöverklockade kretsar vilka kan säljas för ett premiumpris. Lär inte vara helt omöjligt att något sådant kommer ske vid Nvidias lansering från AMD's sida.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Många 6950 gick ju att låsa upp till 6970 innan de började förstöra de låsta delarna i fabrik istället för att låsa dem i BIOS, så det handlade inte bara om det. Binning hade säker en del i det, så riktiga 6970 kan nog klocka bättre än upplåsta 6950, men det var nog inte bara det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det har du helt rätt i, i vissa fall är det nog så att kretsar som egentligen skulle klara högre krav "binnas" nedåt precis som i fallet 6950/6970, men det är i grund och botten tvärt emot det som en forum kollega föreslog lite tidigare i tråden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det är tröttsamt att vänta på ett kort som aldrig kommer... Blir precis som när Fermi skulle lanseras. Välsignade siffror och lovande prestanda, men när korten väl kom ut var den prestandan inte alls lika imponerande.

Tyvärr så börjar det kännas lite så. Lite urvattnat på nåt sätt. Speciellt efter allt snack i början om att första kortet skulle spöa AMD's toppkort med bra mariginal, vilket ju det inte alls låter som nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nu kommer nog Kepler snart, en massa annonser från datorföretag om billiga 570/580 på Swec idag ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Tyvärr så börjar det kännas lite så. Lite urvattnat på nåt sätt. Speciellt efter allt snack i början om att första kortet skulle spöa AMD's toppkort med bra mariginal, vilket ju det inte alls låter som nu.

Men det som jag undrar är hur Nvidia överhuvudtaget ska kunna spöa AMD med kort som antagligen inte hittar ut förrän AMD är på väg att släppa nästa generation? Jag tvivlar faktist inte på att Kepler kommer vara väldigt kraftfull, men precis som Bulldozer så kan man inte vänta för länge innan tekniken är förlegad.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Är det inte bekräftat att 670ti (mid-end) kommer nästa månad? Kepler är ju sågott som här isåfall

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Är det inte bekräftat att 670ti (mid-end) kommer nästa månad? Kepler är ju sågott som här isåfall

Rykten. har då inte hört om något bekreftande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Rykten. har då inte hört om något bekreftande.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15083-nvidia-lanserar-geforc...

Citat:

Källor hos taiwanesiska tillverkare uppger till SweClockers att Nvidia lanserar den nya grafikprocessorn GK104 någon gång "efter Cebit, men innan april" – det vill säga i perioden 11–31 mars

Permalänk
Medlem

jojo men det är inget bekräftande från nvidia ute. utan bara källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

jojo men det är inget bekräftande från nvidia ute. utan bara källor.

taiwanesiska tillverkare är en källa man kan lita på. Ska de ljuga eller?