Permalänk
Medlem

Mycket snyggt gjort ! har själv köpt in ett g5 chassi som jag ska modda och sätt in pc delar men har du några tips?
Jag är väldigt nybörjare med att modda/bygga dator och ev sleeva

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eng_95:

Mycket snyggt gjort ! har själv köpt in ett g5 chassi som jag ska modda och sätt in pc delar men har du några tips?
Jag är väldigt nybörjare med att modda/bygga dator och ev sleeva

Tack så mycket

Detta är också min första moddning någonsin! Jag har ju gjort en ganska detaljerad bygglogg så du lär nog hitta många tips och tricks i den

/Nikkop

Permalänk
Medlem

Fint och seriöst arbete! Lycka till med resten av bygget och tack för en riktigt utförlig bygglogg Man ser ofta fin 'craftmanship' men man är ju inte alltför bortskämd med att se exakt hur allt går till.

o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Fint och seriöst arbete! Lycka till med resten av bygget och tack för en riktigt utförlig bygglogg Man ser ofta fin 'craftmanship' men man är ju inte alltför bortskämd med att se exakt hur allt går till.

o/

Tack så hemskt mycket för feedbacken! Kul du gillade att kika i min logg.

Nu har allt börjat stabilisera sig och jag har en processor på ingång, så till helgen så ska jag ha allt jag behöver för att fortsätta mitt arbete!
Och då kommer förhoppningsvis en uppdatering!

Så håll dig uppdaterad här till helgen så ska vi nog få se på en update!

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

HAAAAALÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.

Nu har det äntligen blivit uppdaterad efter en sommar med vila!

Börjar med att tacka min nya sponsor enormt mycket, nämligen Dustin!

De förser mig med en Intel Core i7 3770k som jag kommer få grymt mycket användning av!
Tackar Dustin för samarbetet och för den grymma support jag fått! De är snabba och löser ens frågor och eventuella problem snabbt och enkelt!
Rekommenderas starkt.

Ta en titt, sök efter "Update 30/9" på förstasidan så kommer ni dit, eller leta bland spoilersen tills ni kommer dit!
Där ser ni min senaste uppdatering och vad den innebär

Nästa uppdatering kommer förhoppningsvis så småningom. Högskolan tar upp enormt mycket tid men lite tid ska man väl kunna lägga på projekt!

Tack för stödet.

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Ta en titt, sök efter "Update 30/9" på förstasidan så kommer ni dit, eller leta bland spoilersen tills ni kommer dit!
Där ser ni min senaste uppdatering och vad den innebär

Det skulle vara nice om du postade varje uppdatering i en spoiler i tråden också, så man enklare hittar och slipper gå tillbaka och söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det skulle vara nice om du postade varje uppdatering i en spoiler i tråden också, så man enklare hittar och slipper gå tillbaka och söka.

Va? De ligger ju alla i en spoiler på förstasidan, eller du menar jag ska göra det i varje ny post jag gör också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Va? De ligger ju alla i en spoiler på förstasidan, eller du menar jag ska göra det i varje ny post jag gör också?

Ja precis, i varje ny post. Så att man enklare kan se den nya uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ja precis, i varje ny post. Så att man enklare kan se den nya uppdateringen.

Jo de är sant, men samtidigt vill jag ha allt samlad på en sida då det är enormt mycket lättare att läsa uppdateringar och ha allt på en och samma plats

Fast man kanske kan göra båda och också Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Då gör jag som jag blev tipsad om och lägger även uppdateringen här i tråden som ett separat meddelande, så kan man se de både på framsidan och här!

UPDATE 30/9 2012

Låt mig börja med;

HALLLLLLÅÅÅÅÅÅÅ å välkomna tillbaka! :3
Har nu efter ett bra tag ÄNTLIGEN kommit igång med detta projekt igen!
Har varit moderkortslös i månader men har nu fått upp min rigg och den är nu fullt fungerande!

Mitt förra moderkort bestämde sig för att dö samtidigt som jag hade enormt mycket plugg innan studenten och allt sådant. Efter studenten reste jag till HongKong i två veckor där jag njöt av den kinesiska tekniken! (och annat också givetvis).
Efter HongKong så fortsatte mitt halvtids-jobb som jag haft sedan April, samtidigt som jag letade lägenhet för att flytta upp och börja studera på högskolan.
Det blev Trollhättan och här finns jag idag!
Givetvis började skolan hårt och det är svårt att finna fritid nu när man pluggar heltid på och precis blivit sambo Men jag försöker så gott jag kan!

Hur som helst så skickade jag in mitt moderkort på garantiärende och skulle få ett tillbaka, istället fick jag lov att lägga pengar emellan och köpa ett dyrare moderkort. Tackar Inet så hemskt mycket för det bemötandet!
Iallafall, skickade in mitt Gigabyte 990FXA-UD3 och valde ett Asus Maximus V GENE z77. Som ni säkert förstår så betydde även detta att jag bytte från AMD till Intel.
Varför? Jag älskade min AMD över allt annat, men jag ville köra m-ATX (något som de finns ont om hos AMD) samtidigt som jag kände att jag ville dumpa mitt grafikkort och köra GPU-löst!
Då var Intel det enda valet och så blev det! Jag är ingen fanboy så därför var det inga problem att byta

Nog om mig och min lilla tid jag varit iväg från detta projekt!

Så jag tänkte att jag skulle uppdatera mitt kära projekt som närmar sig mot sitt slut!

Vill börja med att presentera och tacka Dustin samt deras kundombudsman som nyss blivit mina samarbetspartners.
De förser mig med en Intel i7 3770K som jag ska använda mig av till detta projekt och det är något jag tackar dem enormt mycket för!
Kundbemötandet har varit fenomenalt och supporten och kontakten överlag kan jag bara ge top betyg!
Dustin har visat sig vara snabba när det gäller ärenden och även deras kundtjänst över telefon har varit till stor hjälp.
Detta är mina personliga erfarenheter och inget jag hittat på så jag tackar Dustin enormt mycket och är glad att ha ännu en samarbetspartner.

Så jag tänkte vi kör igång mjukt med lite bilder! Själv moddningen på chassit är i princip klart, det som återstår är montering, installation av OS/Tema samt test av produkterna jag blivit försedd me.

Let's go!

Här kommer ett kärt paket jag sett fram emot!

Låt oss utforska vad som finnes innuti.

Och här ser vi den ståtliga Intel Core i7 3770k från Dustin!
Leveransen gick väldigt fort, hade det redan nästa dag.
Dustin - Simply Faster

Innuti paketet rymmer som vanlig en processor och dess passande processorfläkt. (samt papper och klistermärke).

Fram och baksida av processorn - Looking good!

Eftersom det är Dustin som förser mig med denna processor och inte Intel själva så kommer jag inte lägga allt för mycket fokus på själva produkten i sig utan istället så tackar jag dem för deras grymma support, web-butik och bra priser!

Som sagt så införskaffade jag mig ett nytt moderkort. Det blev ett Asus Maximus GENE V Z77.
Jag är inget stort fan av "RoG-temat" då jag föredrar andra färger än röd, men bortsett från det verkar det vara ett mycket trevligt och kompetent moderkort!

Så jag tänkte visa något som jag inte visade med mitt förra moderkort, och det är hur man monterar Antec Kühler H20 920.
Visserligen medföljer det ett instruktionshäfte men alltid lättare att förstå när det är riktiga bilder som tagits där de demonstreras

Dessa bilder kommer visa hur man monterar för ett Intel-system. För att montera på ett AMD-system så är skillnaderna att själva "bracketen" runt CPUn och den som ska sitta på baksidan av moderkortet ser annorlunda ut, men själva grundprincipen är densamme!.

Här har vi monteringen för där CPU-blocket kommer sitta fastspänt samt biten som ska sitta på baksidan av moderkortet.
Stoppa in de blåa plastbitarna (gröna för AMD) med "spärren" pekandes innåt.
Sätt i "muttrarna" i rätt hål för vilken socket ni använder (det är markerat med siffror).

Som ni ser nu har jag monterat dessa muttrar, och de ser ut att sitta snett.
Doc är det såhär det ska sitta på ett 1155-system, så var inte oroliga över det!
PS! Glöm ej den dubbelhäftande tejpen som ska sitta där.

Processorn som jag blivit försedd med av Dustin monteras!

När ni satt fast det på baksidan av moderkortet så tar ni den runda cirkeln med de blå plastbitarna och sätter i medföljande skruvar i dessa plastbitar.
Sett sedan ner den över moderkortssocketen så att skruvarna petar ner i hålet där muttrarna är.
PS! På denna bild så har jag CPU-skyddet kvar då processorn inte satt ni, ni ska självfallet göra detta efter att processorn är på plats!

Nu tar ni en passade skruvmejsel och skruvar i dessa skruvar. Ni ska inte skruva ner dem enda ner utan bara en liten bit så att de sittet någorlunda.
PS! Processorkylaren (Antec Kühler H2o 920) har förapplicerad kylarpasta, men eftersom jag föredrar att sätta dit min egna så har jag tagit bort den och applicerar sedan min egna. Ni gör hur ni vill!

Nu gäller det att få själva blocket på plats. Eftersom att "bracketen" inte är helt nerskruvad så kan ni nu sätta CPU-blocket mot processorn.
När ni gjort det så ska ni se till att "bracketen" är ovanför blockets kanter och sedan ska ni vrida blocket så att det fäster sig (mycket lättare att förstå när man ser det framför sig.)
När det är klart så skruvar ni in skruvarna så att de sitter bra och hårt!

Här ser vi nu hur det ser ut när moderkortet är på plats.
Eftersom jag ursprungligen hade ett ATX (nu har jag m-ATX) så är chassit anpassat för ett ATX.
Detta är dock inga problem eftersom ett m-ATX passar lika bra det. Enda skillnaden är det finns fler distanser än jag använder.
Jag har nu även gjort mig av med mitt grafikkort och kör på det integrerade HD4000 i processorn.
Måste säga att jag är grymt imponerad av dess kapacitet! Spelat Team Fortress 2 och Dota2 utan några som helst problem, flyter på utan att dippa.

Moderkortet i chassit

Här ser vi kylaren som jag nyss monterat!

Här ser vi produkter som jag blivit försedd med av Crucial och som jag ska smått recensera i uppdatering när jag ska prova produkter!
Crucial Ballistix Elite 1600Mhz
Crucial M4 128GB

Sist för denna uppdatering tänkte jag visa hur jag använder mig uttav en 1-to-4 Splitter för fläktar! Denna har jag blivit försedd med av QuietPC!
Som ni ser har den 4st platser för fläktar, 1st molexkontakt för ström och en kontakt för att kopplas till moderkortet.

Koppla alla fläktar till splittern och så har du plötsligt fler möjligheter för att få ett bättre luftflöde i chassit och en kallare dator!

Det var det jag hade för denna gång. En liten uppvärmning och "come back" för mig.
Det som återstår nu är att göra benchmarks och recensioner på produkter jag blviit försedd med samt installera "Ubuntu" och temat "Macbuntu".
Givetvis att fixa insidan på datorn snygg också!

Så det är inte så mycket kvar på detta projekt, men jag har ett nytt i tankarna och som kommer att påbörjas efter!
Hoppas ni är intresserade för vad det är, för jag tror det kan vara en aning "revolutionerande", om man får lov att uttrycka sig så

Tack hej och ha det gött!
Nästa uppdatering kommer så småningom.

MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk

Ser riktigt grymt ut, coolt att du lyckats fixa sponsorer. Jag sitter själv i funderingarna att påbörja ett nytt projekt med en PowerMac G4:a till en NAS/hemmaserver/mediacenter

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Ser riktigt grymt ut, coolt att du lyckats fixa sponsorer. Jag sitter själv i funderingarna att påbörja ett nytt projekt med en PowerMac G4:a till en NAS/hemmaserver/mediacenter

Man tackar! Det är alldeles strax klart.
Bara några få bitar som ska sättas här och där och lägga upp alla benchs/tests på produkter (har gjort en del men lägger upp dem alla samtidigt).

G4:an är sweet den med! Liknar något från iRobot eller NOD32 maskoten. Se om du kan färga om den blå-gråa tonen till någon extrem färg

Jag kommer påbörja ett nytt projekt direkt härefter, har allting planerat.
Så höll ögona öppna!

Permalänk
Medlem

Update: 29/10

Benchmark och test av Crucial Ballistix Elite CL8 1600Mhz

Hej hopp!

Här är jag med en liten update med tests och benchmarks från mina samarbetspartners:

Crucial

Crucial Ballistix Elite CL8 1600Mhz

Jag tänkte jag skulle börja med att testa Crucial Ballistix Elite 1600mhz RAM-minnen.

RAM-minnena är de snyggaste jag sett, hands down. Svart PCB med svarta, höga och snygga kylflänsar gör de till något unikt som ingen annan tillverkare erbjuder. De passar utomordentligt bra till moderkort med svart design. Att RAM-en har svart PCB (printed circuit board = kretskort) gör väldigt mycket då PCBn annars syns lite grann på moderkortet, och om det skulle vara en annan färg (t.ex. vanligtvis grön) så hade det inte varit alls lika snyggt.
Om man väljer att vilja vattenkyla sina RAM-moduler så är det även då väldigt snyggt om PCBn är svart.

Info:

• Module Size: 8GB Kit (4GBx2)

• Package: Ballistix 240-pin DIMM

• Feature: DDR3 PC3-12800

• Specs: DDR3 PC3-12800 • 8-8-8-24 • Unbuffered • NON-ECC • DDR3-1600 • 1.5V • 512Meg x 64 •

• Thermal sensor allows real-time temperature monitoring

• Custom Ballistix M.O.D. Utility - temperature monitor and history

Gratisprogrammet HWMonitor läser av och visar upp temperaturvärdena för dessa RAM-minnen tack vare de inbygda temperatursensorerna som Crucial Ballistix Elite har. Jag stress-testade med hjälp av Prime95 på Blend (Lots of RAM tested) och fick fram följande resultat.

Det visar sig att temperaturerna står fast vid samma värde, troligtvis på grund av att RAM sällan blir varma/ändrar temperatur. Det är dock en trevlig funktion för oss som älskar att hålla koll och trixa med sina system och ett plus!

Jag tog och testade RAM-minnenas prestanda med hjälp av två program, AIDA64 och MaxxMEM2.
Resultat:

AIDA64

Testet visar oss att Crucial Ballistix Elite CL8 1600Mhz i mitt test i AIDA64 test har:
Read: 18472 MB/s
Write: 19439 MB/s
Copy: 21368 MB/s
Latency: 42.4 ns

MaxxMem2

Testet visar oss att Crucial Ballistix Elite CL8 1600Mhz i mitt test i MaxxMEM2 har:
Copy: 22063 MB/s
Read: 20145 MB/s
Write: 19028 MB/s
Latency: 56.2 ns

Som vi ser så ger de olika programmen oss olika resultat. Detta är något man alltid för räkna med då olika slags benchmarksprogram testar på olika sätt. Hade alla program testat på samma sätt och fått fram samma resultat så hade det bara behövts ett ju

Crucial Ballistix Elite 1600Mhz kör som sagt i 1600Mhz clock (notera att på vissa/många moderkort måste du själv ställa in 1600Mhz då 1333Mhz är en standard, ofta på Intel).

Men frågan är, hur mycket påverkas test-resultaten av att ha högre clock på RAM-minnena?
Jag testar genom att ändra från 1600Mhz till 1866Mhz i BIOS, utan att behöva röra något annan RAM-inställning såsom volt eller timings. Detta är väldigt enkelt gjort och kan göras av vem som helst.
En ökning från 1600Mhz till 1866Mhz är en ökning på 16,6% i klockfrekvens.
Kommer resultaten att öka också?

Låt oss se!

AIDA 64

Testet visar oss att Crucial Ballistix Elite CL8 1866Mhz (1600Mhz stock) i mitt test i AIDA64 test har:
Read: 20458 MB/s
Write: 20005 MB/s
Copy: 22791 MB/s
Latency: 38 ns

Skillnaden i procentuellt mellan 1600Mhz och 1866Mhz i AIDA64:
Read: ~ +11%
Write: ~ +3%
Copy: ~ +7%
Latency: ~ -11%

Resultaten visar oss att genom att höja klocken så höjs även resultaten i AIDA64 en del, allt mellan 3-11% i detta fall. För vissa kan denna lilla skillnad betyda något, för andra inte.

Hur ändras resultaten i MaxxMEM2?

MaxxMem2

Testet visar oss att Crucial Ballistix Elite CL8 1866Mhz (1600Mhz stock) i mitt test i MaxxMEM2 har:
Copy: 23263 MB/s
Read: 22261 MB/s
Write: 19495 MB/s
Latency: 50,7 ns

Skillnaden i procentuellt mellan 1600Mhz och 1866Mhz i MaxxMEM2:
Copy: ~ +5.5%
Read: ~ +10.5%
Write: ~ +2.5%
Latency: ~ -11%

Resultaten visar oss att genom att höja klocken så höjs även resultaten i MaxxMEM2 en del, allt mellan 2.5%-11% i detta fall. För vissa kan denna lilla skillnad betyda något, för andra inte.
Testprogrammens ökning av klockfrekvensen på RAM-en (1600Mhz till 1866Mhz) får samma resultat, en ökning upp till 11%.
Ökningen av klocken var dryga 16%, och resultaten ökade med upp till 11% i dessa tester. Överklockningen och prestandan av RAM-en är inte linjära, men prestandan ökar.

Mina omdömen om Crucial Ballistix Elite CL8 1600Mhz:

Positivt:
Utseendet - Svart PCB, Svarta snygga, höga och ståtliga kylflänsar. Har personligen inte sett några snyggare RAM-minnen.
De låga timingsen - CL8 är lågt (standard verka ligga på CL9 och uppåt).
Inbygda temperatursensorer - Bra och nyttigt för oss som älskar att hålla koll på våran hårdvara.
Stabila - Inte haft ett minsta problem med dem, någonsin (har använt dem i ett halvår).
Lågt pris - 660kr (billigast på prisjakt) för 16GB (4x4GB).
Prisvärda!

Negativt:
Ballistix-loggan finns bara på ena sidan av RAM-modulen. Vissa moderkort har RAM-platserna så att denna logga isåfall pekar utåt från moderkortet och därför syns inte loggan i ett chassi. Detta är dock beroende på moderkort. (På Intel pekar loggan "utåt" och på AMD "innåt".

Resultat:

Jag ger Crucial Ballistix CL8 1600Mhz 5/5 kakor.

De är stabila, snabba, ser bra ut och är billiga. Extrafunktioner som temperatursensorer ökar kvallités känslan och RAM-minnet känns gediget och robust. Att kunna öka prestandan genom att ändra en liten sak i BIOS är bra för nybörjaren, men för oss lite mer erfarna så finns det nog mycket mer kräm att få ut ur dessa RAM-minnen.
Att Ballistix-loggan endast finns på ena sidan av RAM-minnet är ingen deal-breaker då det inte är något man tänker på. Vissa kanske till och med tycker det är snyggare utan loggan?

Nästa test och recension av produkt blir av Crucial M4 128GB och det kommer komma om någon enstaka dag!
Håll utkik!

Dold text

MVH
Nikko

Permalänk
Medlem

UPDATE 26/11
Benchmark/test av Crucial M4 128GB

Hej hopp!

Här är jag med en liten update med tests och benchmarks från mina samarbetspartners:

Crucial

Crucial M4 128GB

Jag kommer i denna update att skriva lite om Crucial M4 128GB samt visa upp resultat på små tester jag gjort.

Denna SSD har varit väldigt omtalad när den kom ut och ett tag efter det då det var en SSD som var stabilare än de flesta (SandForce var väldigt buggiga förr) samt var billigare än Intels motsvarighet (Kostade mycket mer men snarlika i stabilitet). Den bygger på den prisbelönta föregångaren Crucial c300 som i sin tur var väldigt bra. Därför var Crucial M4 ett perfekt val för de som är ute efter en snabb och framför allt stabil SSD.

Crucial M4 kommer i en ganska stilig och fin packetering. Just det exemplaret jag har blivit försedd med är av "Data Transfer Kit", ett paket där det innehåller ett antal andra grejer för att hjälpa överföra data från en redan existerande hårddisk till denna nya SSD.

Vad som särskiljer detta paket från ett vanligt "SSD-paket" är som sagt tillbehören som hjälper dig överföra befintlig data.
Paketet innehåller därför:

• SSD-disk Crucial M4 128GB

• USB till SATA kabel (kopplas mellan SSD-disk och befintlig dators USB-port)

• Drivrutiner för dataöverföringen

• Instruktionsmanualer och andra papper.

Dimensioner och uppgifter om Crucial M4 128GB:

• Formfaktor: 2.5"

• Memory Components: MLC

• SATA III

• Bredd: 69.85mm

• Djup: 100.5mm

• Höjd: 9.5mm

• Vikt: 75g

• Skall klara att fungera i: 1,200,000 timmar - För de som är oroliga så är detta 50.000 dagar, dvs 136 år. En livslängd längre än en människa

Funktioner:

• Integrerad 8-kanals chip kontroller

• Självövervakning, analys och rapporteringsteknik (SMART)

• RAID-stöd

• Genomsnittlig åtkomsttid <0,1 ms

• Tillförlitlighet: Inbyggd EDC / ECC

Läs-/Skrivhastigheter Crucial M4 128GB:

• Sustained Sequential Read: Up to 500 MB/s(SATA 6Gb/s)

• Sustained Sequential Write: Up to 175 MB/s(SATA 6Gb/s)

• 4KB Random Read: Up to 45,000 IOPS

• 4KB Random Write: Up to 35,000 IOPS

Crucial M4 128GB, ska enligt tekniska specifikationer, klara av en "sequential read" på upp till 500 MB/s samt en "sequential write" på upp till 175 MB/s.
Kort och gott kan denna SSD läsa data (t.ex. användande av program och filer) i upp till 500 MB/s och skriva data (t.ex installera program) i upp till 175 MB/s.

För att säkerhetsställa att SSDn presterar som den ska enligt information på papper så testar jag den med tre stycken olika program som ska testa SSD'ns läs- och skrivhastigheter.

Program jag ska testa med är:

• ATTO Disk Benchmark

• AS SSD Benchmark

• CrystalDiskMark

Programmen mäter och testar på olika sätt. Programmet som man "ska" använda sig av för att få rätt resultat är ATTO, då det verkar vara detta program (eller liknande) tillverkare använder när det testar läs-/skrivhastigheter. Programmen använder sig av olika mättekniker och tester och därför kan resultaten variera beroende på program. De kan även mäta på olika sätt (komprimerad vs. okomprimerad data).

Vi börjar med att mäta Crucial M4 128GB hastighet med hjälp av programmet ATTO.

ATTO Disk Benchmark:

Vi läser av resultaten och ser att programmet testar läsningar/skrivningar allt mellan 0.5 KB till 8192 KB (8 MB). Anledningen till att hastigheten stegvis går uppåt och blir högre är eftersom att 0.5 KB är en så oehört liten fil, så hinner inte SSD komma upp i hastighet innan filen är färdigöverförd/skriven/läst.
Detta går att jämföra med hjälp av en metafor:
T.ex Om vi mäter en Ferrari's topphastighet. Vi vill veta vad bilens topphastighet är men körsträckan är bara 10 meter. Eftersom körsträckan är så oehört kort (0.5 KB) så hinner vi inte se bilens (SSD) hastighet innan testet är över. Vi behöver en längre körsträcka (större fil att överföra/skriva/läsa) för att få se ett toppresultat.

Vi fortsätter därför med att kolla i resultaten och ser att det vid 128 KB börjar balansera ut sig med läsningshastigheten medan skrivhastigheten har varit densamma enda sen 16 KB.

Resultat:
Om vi kollar på själva hastighetsaxeln i grafen så ser vi att maxhastigheten jag uppnått med detta test är:

• Read: Ca 525 mb/s

• Write: 200 mb/s

Det sagt så ser vi att Crucial M4 128GB håller hastigheterna, och till och med ger oss högre hastighet än specifierat på papper (de lovar 500 mb/s & 175 mb/s). Det gillar vi!
Notera att jag kör senaste firmware (010G)

Resultaten visades vara överraskande bra med ATTO's test, så nu är det dags för nästa test vid namn:

AS SSD Benchmark

Som vi ser ser detta test lite annorlunda ut jämfört med ATTO.

Vi testar med hjälp av AS SSD's verktyg och ser på första raden att siffrorna är resultat för "Seq", alltså "Sequential Read & Write" som var utlovat upp till 500 mb/s och 175 mb/s.

Resultat:
Vi får ett resultat av:

• Read: 489 mb/s

• Write: 167 mb/s

Minimalt lägre än utlovat och något lägre än resultaten med ATTO. Dock specifierar tillverkarna alltid "upp till XXX MB/s" och inte "Garanterad XXX MB/s". I detta fall har vi hur som helst ett väldigt bra resultat. Vi har varit upp i max, och även förbi maxhastighet, med ATTO och hamnar nästan där med AS SSD's benchmark. Väldigt bra för övrigt!

Här kan vi även se accesstiden på SSDn, det vill säga den tid som det tar för SSDn att lokalisera det som görs.
Det är accesstiden som brukar vara "Wow-känslan" när man köper en SSD om man använt mekanisk hårddisk innan.
En accesstid på Read: 0.136 ms (milisekunder) är extremt snabbt som kan jämföras med en mekanisk hårddisk på 7200 RPM där accesstiden vanligtvis är runt 4.16 ms.
Detta innebär att en SSD har vanligtvis en accesstid som är över 30 gånger så snabb som hos en mekanisk hårddisk.

IOPS

Read/Write brukar vara det vanligaste man mäter och går efter vid en SSD, men det finns även något som heter IOPS. IOPS står för "Input/Output Operations Per Second" dvs hur många instruktioner som görs per sekund. Ju högre desto snabbare och detta kan vi mäta i AS SSD Benchmark.

Crucial M4 128GB lovar "4KB Random Read: Up to 45,000 IOPS" och "4KB Random Write: Up to 35,000 IOPS".

AS SSD ger oss möjligheten att mäta IOPS, så vi tar och gör det!

Eftersom Crucial specifierar att Crucial M4 128GB "4KB Random Read och Write" så tittar vi givetvis på dessa resultat.

Resultat:

• 4K-64Thrd Read: 55295 IOPS

• 4K-64Thrd Write: 38952 IOPS

Crucial lovade upp till 45,000 Read och jag fick över 55,000. Detta är ett resultat på över 20% högre än vad som specifierats. Är det de senaste firmwares som har ökat detta eller? Hur som helst är resultatet bra! (om det jag gjort är korrekt).

CrystalDiskMark

Nu ska vi prova SSDns prestanda i det sista, men inte minsta, programmet CrystalDiskMark.

CrystalDiskMark är ett benchmark/testprogram som ser litet, kompakt och lätt ut. Som vi ser är resultaten väldigt lätta att läsa av och även att testa.
Här ser vi allt från "Sequential", 512k, 4k och 4kQD32. Man kan även, som i de andra programmen välja andra inställningar.

Vi får följande resultat:

• Seq Read: 494 mb/s

• Seq Write: 197 mb/s

Som vi själva kan räkna ut är detta ett väldigt bra resultat då det stämmer överrens med vad Crucial specifierar (Read: 500 mb/s, Write: 200 mb/s) och endast är ett fåtal siffror ifrån "max-värde".
Helt korrekta resultat och inga problem eller fel alls!

Data Transfer Kit

Detta SSD-paket innehåller något vid namn "Data Transfer Kit", ett par extra grejer för att utföra dataöverföring.
Detta är väldigt smidigt och enkelt och något man kan få stor nytta av vid köp av en SSD.

Det som ingår är en USB-SATA sladd och drivrutiner.

Så hur får vi det att fungera? Vi kan börja med att stoppa in den medföljande skivan, eller ladda ner programmet som heter "EZ GIG IV".
Efter det så kopplar vi ihop SATA-kontakten med SSDn och stoppar sedan in det i en valfri USB-port på datorn som det ska överföras data/information/filer ifrån.

När detta väl är gjort så kommer det hoppa upp en ruta som säger att en ny enhet har hittats. I mitt fall är denna enhet (denna SSD) min primära hårddisk i min stationära dator och därför är det ett antal filer på den just nu.

Låt oss säga att SSDn aldrig är använd, då kommer den vara tom.
Låt oss föreställa att jag har en stationär dator och jag köper Crucial m4 128GB med Data Transfer Kit. Jag vill få över all data från min nuvarande hårddisk till min nya SSD, detta är fullt möjligt och det är det som ingår i detta paket!

Vi startar upp programmet EZ GIG IV och bemöts av denna välkomstbild.
Här kan vi välja om vi vill starta programmet eller skriva ner programmet på ett portabelt medium.

Programmet är väldigt simpelt att använda och det står självklart hur man tar sig vidare. Skaparna av programmet har en hel guide om hur du använder dig av programmet helt och hållet, så därför finner jag det ganska onödigt att visa exakt samma sak. Istället kommer jag länka till deras officiella guide och visa bilder på hur det såg ut för mig.
Här finner ni deras guide ifall det intresserar er:
EZ GIG IV GUIDE

Nedan följer ett par bilder från när jag provade programmet.

Start

Val av hårddisk att kopiera från

Val av disk att skriva till

Efter de valen får vi möjlighet att välja "Advanced Options" och "Data Select".

Advanced Options

Data Select - Här kan vi exkludera filer som vi inte vill överföra

Data-överföringen/kopieringen igång (bild tagen från EZ GIG IV GUIDE )

Annan användning:
Förutom att överföra operativsystem/primärdisksdata till din nya SSD så kom jag fram till en väldigt bra sak. Man kan använda SSDn som ett portabelt medium. Med hjälp av den medföljande SATA-USB sladden kan man ta med sin primärdisk och överföra filer "on the fly". Detta kan vara extremt användbart då det går snabbt att koppla ihop/isär samt att överföringshastigheten är bra. Även fast det självklart finns USB-minnen som man kan överföra filer mellan dator, så är det på detta sätt snabbare om du vill ha någon fil till/från din disk.

Vid överföring via USB får man gå följande väg:
Dator - USB - Dator

Alltså, först får du lägga in USB i en dator, överföra filen till USB och sedan ta ut USB.
Sedan får du koppla in USB i en annan dator och sedan överföra filen.

Med en USB-SATA kabel och en portabel SSD så minskas stegen, då behövs det bara två steg.
Dator - Dator

Eftersom filen finns på den ena datorn kan man direkt överföra det till sin SSD-disk, som sedan kopplas in i din dator. Detta eliminerar att behöva överföra grejen från ett USB till en dator då SSDn kommer att sitta kvar i datorn ett tag och det kan köras program från den.

Jag tyckte detta var väldigt bra och finner det väldigt användbart, t.ex. när jag vill överföra en fil från min laptop till min stationära, men det tar för lång tid över nätverket eller USB. Då kommer detta SATA-USB teknik vara väldigt användbar för mig!

Så du kan med hjälp av det medföljande "Data Transfer Kit" överföra befintlig data/Operativsystem till din nya SSD, eller använda din SSD som ett portabelt medium. (ingen mjukvara krävs vid överföring).

Slutligen

Vi har nu, med tre stycken olika benchmark/testprogram funnit och sett att Crucial m4 128GB presterar som den ska.
Den håller utlovade hastigheter och ibland även mer än vad som lovats. Att den sedan är en av de mer stabila SSDs är något att värdera! Även fast den har funnits på marknaden ett tag så är det fortfarande ett alternativ bland alla SSDs
Som många kommer lägga märke till när de jämför SSD's som de vill köpa så är det att Crucial M4 har en skrivhastighet på 175mb/s vilket är relativt lågt jämfört med andra konkurrenter. Personligen är det inget jag brukar tänka på vid val av SSD eller prioritera då man väldigt mycket oftare läser från en SSD än vad man skriver. Skrivningar sker vid installationer och skrivningar av data. Läsning sker vid användning av program och när du startar upp spel, program och annat som behöver "läsas in". Jag personligen prioriterar stabilitet före hastighet
Medföljande "Data Transfer Kit" är väldigt bra och kan uppfylla olilka ändamål. Jag värdesätter detta lilla kit enormt!

Mina omdömen:

Positivt:

• Stabil

• Bra hastighet oberoende av data-typ.

• Ny firmware som förbättrar prestandan

• Bra pris

• Mjukvara och sladd (USB-SATA) för överföring av data från befintlig disk/dator (denna version av Crucial m4).

Negativt:

• Ingen mjukvara för underhållning och information av SSD, såsom Intel Toolbox har för Intel SSD's.

• Inte den allra snabbaste skrivhastigheten på marknaden idag.

Jämfört med mekanisk hårrdisk:

• Blixtsnabb

• Tyst

• Strömsnålare

• Ingen värme

• Lär leva längre

• Mycket mer tålig på grund av inga rörande delar såsom skivor i mekaniska hårddiskar.

Det enda "negativa" med SSD's jämfört med mekaniska hårddiskar är priset för Gigabyte per Krona.
I dagsläget är det dock så lågt att det inte finns någon anledning att inte köpa en SSD, det är troligtvis en av de bästa uppgraderingar du kan göra med din dator.
Once you get a SSD you never go back!

Detta var min lilla update om Crucial M4 128GB. Nästa update kommer handla om produkten jag blivit försedd med från Antec och det kommer vara ett av de slutliga stegen i detta projekt innan det är helt färdigt! Efter nästa review/benchmark är det endast slutgiltig montering av alla komponenter och sedan är projektet klart.

Då kommer jag påbörja ett nytt projekt som står och väntar ivrigt!

Ha det gött sålänge och tack för ni läser!

MVH
Nikko

Dold text
Permalänk
Medlem

Fattar inte hur jag hittar den nya updaten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Fattar inte hur jag hittar den nya updaten?

Hej!

Updaten ligger i inlägget före ditt i en spoiler, och även låg förstasidan under dagens datum.
Ser du inte "spoiler" eller hittar du inte på förstasidan?

/nikko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hej!

Updaten ligger i inlägget före ditt i en spoiler, och även låg förstasidan under dagens datum.
Ser du inte "spoiler" eller hittar du inte på förstasidan?

/nikko

Ah! Det står nämligen 25/11 men det är den 26/11 idag. Trodde det kommit ännu en uppdatering. Kommr det ett galleri på resultatet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Ah! Det står nämligen 25/11 men det är den 26/11 idag. Trodde det kommit ännu en uppdatering. Kommr det ett galleri på resultatet?

My bad! Lite yr om dagarna, ska ta och ändra.
Tack för du la märke till det!

Ett galleri kommer givetvis upp när projektet är klart! Senast nästa vecka! >: )

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

My bad! Lite yr om dagarna, ska ta och ändra.
Tack för du la märke till det!

Ett galleri kommer givetvis upp när projektet är klart! Senast nästa vecka! >: )

MVH
Nikkop

Alla är vi inte perfekta. Kul med galleri!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Alla är vi inte perfekta. Kul med galleri!!

Självklart! Får ju tillfredsställa alla kära SWEC'are så gott det går

Å andra sidan kommer jag att fixa en egen hemsida och domän där jag kommer slänga upp galleri på mina projekt. Då kan man även glo på det utanför Sweclockers ifall det önskas. Men detta vid ett senare skede!

Ha det gött!

Update om Antec Kühler H₂O 920 kommer i veckan!

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

Förresten det snyggaste chassit jag någonsin sett! Du borde modda G5or på detta sätt och sälja Hade lätt köpt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Förresten det snyggaste chassit jag någonsin sett! Du borde modda G5or på detta sätt och sälja Hade lätt köpt det!

Tack för det! Värmer och glädjer mig att någon tycker om det så pass mycket.

Min vision är ju dock att jag gör en så pass detaljerad bygglogg så vem som helst ska kunna följa den om de har förutsättningarna (ett G5 chassi och viljan!)

Men tack ännu en gång!

Får hoppas du gillar mitt nästa projekt lika mycket

MVH
Nikkop

Permalänk

Det ser riktigt najs ut. Varje gång jag ser din tråd så blir jag sugen på att börja modda igen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Det ser riktigt najs ut. Varje gång jag ser din tråd så blir jag sugen på att börja modda igen.

Man tackar man tackar! Glädjer mig en del personer verkligen tycker om det.

Kommer förhoppningsvis en update ikväll på detta projekt!
Kommer vara en recension och test av Antec Kühler H20 920.

Efter den updaten är det dags att installera operativsystemet och fixa all montering, sen är det klart och nästa projekt påbörjas direkt!

Detta projekt lär förhoppningsvis bli klart denna vecka, får se hur mycket tid plugget tar, har ett ganska stort skolprojekt igång denna vecka.

Ha det gött!

/Nikkop

Permalänk
Medlem

UPDATE 4/12

UPDATE 4/12
Test/Benchmark av Antec Kühler H₂O 920

Tjena!

Här kommer en update, som även är den näst sisda, med test och benchmarks av en produkt från min samarbetspartner:

Antec

Antec Kühler H₂O 920

Denna update kommer att handla om Antec Kühler H₂O 920. Jag kommer att visa bilder, testa den och visa upp funktioner och dylika grejer som denna kompetenta kylare har med sig i paketet.

Antec hoppade på tåget med kompakta vattenkylningssystem för ett tag sedan med sina Kühler-kylare (i skrivande stund finns det Kühler 620 och Kühler 920) och har tillsammans med Corsair erbjudit dessa i ett bra tag.
CPU-kylningslösningen är tillverkat av Asetek (en stor tillverkare som tillverkar kompakta vattenkylningssystem till många företag såsom Antec, Corsair m.m.).
Just Kühler 920 i detta fall är ett kompakt vattenkylningssystem med en radiator på 120mm med 2st medföljande fläktar på 120mm var.
Låt oss testa den!

Paketet för denna produkt ser ut såhär. (För att se fler bilder av paketet och unboxings kika på min tidigare update på förstasidan "UPDATE 20/5 2012").

Tekniska specifikationer:

• LGA 775 / 1155 / 1156 / 1366, AMD AM2 / AM3 / AM2+ / AM3+

• Inkluderad mjukvara för att styra kylaren och en del inställningar.

• 2x 120mm PWM-styrda fläktar.

• Anpassningsbar LED-lampa på blocket. (Går att ställa in valfri färg)

• Nettovikt: 0.7 kg

• AQ3 - "Antec Quality 3 year limited warranty on parts and labor"

Vad som finnes i paketet och information:

• Kompakt vattenkylningssystem.

• Radiator - 151 mm (H) x 120 mm (W) x 49 mm (D)

• Fläktar - Luftflöde: 110.0 CFM

• Ljudnivå: 27.4 dBA

• Block + Pump höjd: 29 mm

Eftersom att Antec Kühler H₂O 920[/U] är en CPU-kylare med vatten så skall den kunna kyla processorer väldigt effektivt. Vatten har bättre förmåga att ta upp värme än vad luft har vilket i sun tur säger att vattenkylning ska ge bättre resultat än luftkylning. Detta ser vi även om vi tittar på riktiga vattenkylningar som kan kosta tusentals krono.
Ett kompakt vattenkylningsystem är av två världar. Man får kylning med vatten som är bättre än luft (teoretiskt, finns luftkylare som är grymt bra), samtidigt som man slipper allt jobb som ligger bakom en riktig vattenkylningssetup (såsom många olika komponenter som ska plockas ihop, underhållnig av systemet, byte av vätska m.m).

Innan jag börjar testa CPU-kylaren och dess kapacitet så vill jag gå igenom funktionerna som medföljer i programvaran vid namn "Chill Control V".
Chill Control V är en mjukvara utvecklad av Asetek där man får möjligheter att ställa in väldigt användbara inställningar på sin Antec Kühler.
Vi tar och kikar igenom programmet steg för steg!

Såhär ser Chill Control V ut när man öppnar det. Det är ett program med väldigt enkelt grafiskt snitt och väldigt lätt att navigera sig i och ändra saker.
Här på "dashboard"-fliken av programmet kan vi se väldigt intressanta och användbara värden (minumum och maximum) såsom:

• Vattentemperaturen

• Ljudnivå

• Fläkthastighet

• Pumphastighet

• Vi kan även se vilken "profil" vi har ställt in - Mer om det senare.

Nästa flik är "graphs"/grafer och här kan vi läsa av hur vattentemperaturen och fläkthastigheten har förändras över en viss tid.
Vi ser att i just detta fall har vattentemperaturen haft ett konstant värde av 30c medan fläktarna har gått mellan ungefär 750 RPM - 1000 RPM.
Väldigt bra funktion om man vill hålla koll på vattentemperatur och fläktvarv medan man gör olika saker.
OBS! Vattentemperaturen är inte CPU/Processor-temperaturen. Vattentemperaturen är temperaturen som vattnet innuti det kompakta vattenkylningssystemet har.

Den tredje fliken heter "Fan Control" och här har vi möjlighet att ändra en del saker.
Första rubriken heter "Liquid Temperature Fan Controls" och med hjälp av värdena här kan vi reglera hur snabbt fläktarna ska snurra vid en viss vattentemperatur.
I denna demostrerande bild står "Fan Ramp Start Temp" på 25c och "Fan Ramp Speed Temp" på 40c.
Detta betyder att när vattnet är 25c kommer fläktarna att börja öka i hastighet och när vattentemperaturen har nått 40c kommer fläktarna snurra på maximalt varvtal.
Väldigt bra funktion då man kan hitta sig ett väldigt bra "sweet spot", alltså värden som har en väldigt bra balans mellan ljudnivå och kylningsförmåga.

Vi har även en ruta med rubriken "Notifications".
Här kan vi ställa in att bland annat att programmet ska varna oss/notifiera när det ifyllda värdet nås.

Något som syns längst upp i höger hörn vilken flik man än är inne på är de tre olika profiler man kan ha för sin kylare.
Dessa benämns "Extreme", "Silent" och "Custom".

• Extreme: Maximal fläktvarvantal för maximal kylning. Ljudnivå extremt hög.

• Silent: Lågt varvantal för maximal tystnad. Temperatur hög.

• Custom: Självalda inställningar för att hitta en bra balans mellan ljudnivå och kylförmåga.

Under sista men absolut inte minsta fliken vid namn "Settings" hittar vi en del roliga saker.
Här kan vi först och främst välja om vi vill att temperaturen ska visas i Celcius (c) eller Fahrenheit (amerikanerna använder detta).
Vi kan därefter välja om vi vill att programmet ska starta i bakgrunden och vid start av datorn. Vi kan även om vi vill, låta programmet skriva en log varje X-sekunder och statistik över X-minuter.
Längst ner på sidan så kan vi välja färg på ljuset på kylarens block. Detta var en funktion som jag tyckte blev härlig då kan man kan matcha sin dators färger.
Färgerna sätts med hjälp av RGB-färgskalan. RGB består av 3st huvudfärger - Röd, Grön, Blå och värdena går från 0-255.
Vill man ha en helt röd färg så ska det stå som på min bild, 255 på Röd och 0 på resterande. Vill man ha en annan färg, t.ex. Gul så är det 255 på Röd, 255 på Grön och 0 på Blå.
För att hitta RGB-värdena för din önskade färg leta upp din önskade färg och hitta sedan RGB-värdena.

Foton på hur färgerna ser ut på CPU-kylaren visas längre ner.

Sist men inte minst så kan vi ändra "Skin" på programmet och man kan välja mellan "Night" och "Ocean".
Ocean ger en blå-färg över programmet.

Här har vi en bild på hur programmet ser ut när det körs i bakgrunden och när man har det i en tab.
Programmet kan sätta sig som en ikon i sidan nere till höger, vilket jag tycker är praktiskt, samtidigt som det visar den aktuella vattentemperaturen i kylaren.

LED på CPU-Block

Jag visade er nyss att man kunde, med hjälp av det medföljande programmet, välja vilken färg LED-lampan på CPU-blocket skall ha.
Tänkte jag kunde visa er ett antal färger jag testade för att visa er hur det kan se ut.

Här har vi en röd färg som är snyggt till alla moderkort/grafikkort som har röda detaljer.

Här är en bild med ett par andra färger jag testat. Att själv kunna välja exakt vilken färg man vill är ett stort plus och kan nog värderas enormt högt av vissa personer. (notera dock att ljuset inte får samma slags "spridning"/lyse/glow runt om sig i verkligheten, detta har gjort av kameran).

Som sagt så styrs färgerna med hjälp av RGB-färgrymden, så bara experimentera fram med färgerna och/eller ange RGB-värdena för just den färg du vill ha! Väldigt snyggt att ha rätt färg till sitt datorbygge.

Benchmarks

Självklart ska det bli benchmarks av kylaren. Ingen kylare är ju värd att titta på om man inte nämner hur den presterar och förhåller sig till andra kylare.
Eftersom detta är min enda kylare bortsett från den man får med Intel-processorn, så kommer jag att jämföra Antec Kühler H₂O 920 med Intel's stockkylare i programmet jag använder.

Jag kommer använda mig av IntelBurnTest för att stressa processorn så mycket som möjligt. IntelBurnTest får din CPU mycket varmare än vad Prime95 klarar av, vilket är bra för tester och för att kolla på temperaturerna vid extrem belastning.

För att mäta temperaturerna använder jag mig både av RealTemp och Open Hardware Monitor.
RealTemp kan även läsa av processorns hastighet och belastning medan Open Hardware Monitor kan läsa av spänningar och andra relevanta värden.

Benchmarken kommer göras på ett system med Intel Core i7 3770k på en öppen testbänk där det det inte finns några övriga fläktar. Processorn körs i stock-inställningar vilket innebär en Turbo på 3.9Ghz

Såhär ser det ut inför testet. (Ja, hårddisken ligger ovanpå stearinljus, fungerar skitbra!

Vi börjar med köra en runda IBT (IntelBurnTest) på profilen "Silent" för att se vad vi får för resultat.
Silent är som sagt profilen för optimal tystnad och tar inte väldigt mycket hänsyn till att få bra temperaturer, men ger optimal tystnad.

Vi kan med hjälp av skärmdumpen se att den maximala temperaturen som upnåtts på processorn har varit 77c.
Vi ser även att temperaturen på vattnet är 40c. Något som är viktigt att tänka på i detta fall är att testet utförs på en Intel Ivy-Bridge processor, och dessa processorer har problem med att överföra värmen från kärnorna ut till ytan av processorhöljet, vilket kan medföra höga temperaturer och/eller att kylaren inte har möjlighet att få tag på all värme (på grund av processorn, inte kylaren).
Vi ser även att varvantalen på fläktarna är på väldigt låga 600-700 RPM, vilket är väldigt tyst och därav kallas profilen för "Silent".

Resultat "Silent":

• Bra ljudnivå, fläktarna hörs knappt.

• På gränsen till för höga temperaturer, går bra att köras såhär men själv hade jag inte gjort det.

Vi kör en till runda IBT fast denna gången med profilen "Extreme".
Extreme är den förinställda profilen som inte tar hänsyn till ljudnivå men som kyler extremt.

Vi tar en titt på skärmdumpen och ser stora skillnader gentemot profilen "Silent".
Processorn blir som varmast 63c, vilket är 14c kallare än profilen "Silent".
Notera ännu en gång att hade det varit en annan processor där värmeöverföringen är optimal hade skillnaderna antagligen blivit annorlunda.

Vi ser ganska stora skillnader på de andra värdena också. Vattentemperaturen är nere på 29c, hela 11c lägre än innan. Dock har ljudnivån och fläktvarvantalen ökat något enormt - Hela 2200-2300 RPM - Över 3 gånger så snabbt som i profilen "Silent".

Resultat "Extreme":

• Bästa kylningsförmåga för denna kylare, temperaturerna hålls nere.

• Ohållbart högt ljud. Kan dock lösas med hjälp av andra bättre fläktar.

Sist men inte minst kör vi en runda IBT med profilen "Custom".
Som jag nämnde tidigare så låter "Custom" profilen oss justera hur och när vi vill att fläktarna ska börja snurra, vilket kan få oss att hitta en bra balans mellan ljudnivå och kylprestanda. Som vi såg på en bild tidigare så var mina inställningar "Fan Ramp Start Temp" på 25c och "Full Fan Speed Temp" på 40c.
Detta gav mig en bra balans mellan ljudnivå och prestanda. Vilka värden som passar er är olika och kan bero på ett flertal faktorer, såsom tolerans för ljud, hur bra kylning du vill ha, hur kallt du har i rummet/dator chassit m.m.

Vi läser av värdena på skärmdumpen nedan och ser att max-temperaturen som uppnåts under testet är 67c. Detta är endast 4c varmare än vid "Extreme" profilen. Vattnet är även vid 32c, endast 3c varmare än förra.
Vi kan även se att fläktarna har gått i 1300-1500 RPM, vilket är hela 800 RPM lägre än vid "Extreme"!
Ljudnivåskillnaden mellan 1500 RPM och 2300 RPM är enorm! Visst, 1500 RPM är inte lika knäpptyst som vid "Silent", men mycket tystare än Extreme.
Jag tyckte detta var en grym balans då det bara blev 4c varmare än vid Extreme, men utan det enormt höga oljudet. Med denna custom-profil kan jag faktiskt sitta vid datorn under full belastning utan att irritera mig på ljudnivån.
Nice!

Resultat "Custom":

• Bra kylningsförmåga, temperaturerna hålls nere. - Beroende på dina inställningar

• Tolerant ljud. Störs inte av fläktarna vid dessa värde. - Beroende på dina inställningar

• Väldigt trevligt att själv kunna ställa in värden för när fläktarna ska ökas/sänkas.

Prestanda gentemot Intels medföljande kylare

Nu har vi testat Antec Kühler 920's tre olika profiler tack vare mjukvaran Chill Control V.
Vi har fått resultat på temperaturer under stenhård belastning, men hur vet vi om detta temperaturer är bra?
Jag tar och kör samma test fast med Intel's medföljande stock-kylare istället.
Det är en liten kylare med en liten fläkt.

Medföljande kylare (även kallade stock-kylare) är kylare som medföljer de flesta CPU'er vid köp. Dessa kylare är inga prestanda-monster utan de brukar klara av att kyla processorerna någorlunda bra, ofta på kostnad av ljudnivå. Ska man överklocka eller vill ha ett tyst system så är en eftermarknadskylare nästan ett måste (Antec Kühler 920 är en eftermaknadskylare).

Vi kör samma test ännu en gång, fast nu är skillnaden att vi bytt ut kylaren mot Intels egna medföljande.

Processorn kommer upp i skrämmande höga temperaturer och jag stänger av testet innan det körts färdigt. Temperaturerna är gränsen vid skadliga och inget jag gärna utsätter min dator för. Vi ser att processorn når en temperatur 92c och den hade troligtvis gått högre om jag låtit processorn belastas ännu mer. Kylarens fläkt körs i 2100 RPM (något som verkar vara max-värdet på denna kylare?) Dock är kylaren ganska tyst för att vara en stock-kylare, men vad gör det när temperaturerna är skyhöga? Fläkten är självstyrd och därför kan jag inte påverka den utan tredjepartsprogram.

Resultat Intel "stock-kylare":

• Väldigt begränsad och dålig kylningsförmåga. Temperaturerna blir oroväckande och kan skada processorn..

• Låter inte särskilt mycket dock. Mina tidigare erfarenheter är att stock-kylare ska låta som flygplan men de gör den inte, den är faktiskt ganska tyst. (Har jag en defekt fläkt? BIOS är default och kylaren körs i 100%, eller det är kanske såhär de nya fläktarna är?)

Skillnad mellan profiler och kylare

För att sammanställa resultaten mellan Antec Kühler 920's olika profiler och Intels medföljande processorkylare har jag gjort ett litet stapeldiagram.

Vi ser i diagrammet vilken profil/kylare som körts och vad temperaturen har blivit under hård belastning av processorn med hjälp av IntelBurnTest (programmet går att använda på AMD-datorer, låt inte namnet lura er).

Vi ser att skillnaden mellan Intel's medföljande kylare och Antec Kühler 920 på "Extreme" är hela 30c. Detta är en enormt stor skillnad. Skillnaden mellan stock-kylaren och profilen "Custom" är 26c, en väldigt stor skillnad även där fast "Custom" profilen har en väldigt tolerant ljudnivå.
"Silent" profilen är både tystare och presterar bättre än Intel stock-kylaren. Hela 16c kallare samtidigt som den är tystare.
Här kan vi enkelt se hur stor skillnad det kan vara på den medföljande kylaren och om man köper en annan, speciellt om det är en påkostad modell.

Slutresultat

Vi har nu testat Antec Kühler H₂O 920 och alla dess funktioner. Allt från olika profiler för att styra hur kylaren ska bete sig, till finesser såsom byta av färg på LED-lampa, grafer över vattentemperaturer m.m.
Jag är väldigt nöjd med kylaren och dess finesser. Den var enkelt att montera och få igång och aldrig haft några som helst problem med den (mjukvaran är stabil, aldrig kraschat). Att den spöar stock-kylaren är inget jag är förvånad över, men det är alltid skönt och roligt att bekräfta att det kan vara så enorma skillnader på temperaturerna beroende på vilken kylare man har
Tack vare en eftermarknadskylare kan man hålla temperaturerna på behagliga nivåer och ljudnivån likaså. Det möjliggör även en del överklockning på grund av den bättre kylningsförmåga jämfört med den medföljande kylaren.

Mina omdömen:

Positivt

• Väldigt bra kylningsförmåga

• Snygg och stilren

• Helt ok fläktar - Utbytbara mot valfria

• LED-lampa med valbar färg.

• Väldigt bra medföljande mjukvara (med bra finesser) - Chill Control V

Negativt

• Något högt pris - jämfört med "lillebror" Antec Kühler 620

För den som är ute efter överklockning, ett tystare system eller ett kallare system/processor så är Antec Kühler H₂O 920 ett utomordentligt val. Att det är ett kompakt vattenkylningsystem gör det ännu mera intressant, speciellt om man är intresserad av vattenkylning. Att kunna byta färg till en valfri sådan på blocket av kylaren är något som jag tror många värderar stort då man kan matcha det till färgetemat på sitt datorbygge. Jag själv tänkte först att det inte skulle vara särskilt användbart men när jag väl provade var det faktiskt en väldigt trevlig funktion.
Kylaren kan monteras utan problem som utblås i baksidan på chassit eller som insug, prova vad som passar bäst. Kan även placeras i toppen om man har fläkthål där.

Jag tycker kylaren är väldigt trevlig att ha och göra med, både hur den presterar och det medföljande mjukvaran som faktiskt är riktigt bra.
Jag anser att Antec Kühler H₂O 920 är en väldigt bra och kompetent kylare som troligtvis passar de allra flestas behov.
Är man ute efter vattenkylning till ett pris som inte kostar skjortan (riktig vattenkylning är bra mycket dyrare) så är det definitivt ett alternativ att ha i kikaren när man letar efter kylare.

Jag ger kylaren 4.5/5 kakor.
Enda minuset är att priset kan vara någorlunda saftigt. CPU-blocket har även ett litet surrande ljud, men detta är pumpen som arbetar och det går inte att frångå. Det hörs endast om man har örat nära CPU-blocket och hörs inte när datorn väl är i chassit och jag räknar egentligen inte in detta i betyget.

Denna test och lilla recension av Antec Kühler H₂O 920 var den nästsista uppdatering av detta projekt innan jag är helt klar!
Nästa update kommer handla om installation av "MacBuntu" samt fotografier av chassit med dess innehåll.

Därefter kommer det komma ut ett album i galleriet med overgripande bilder på det färdiga projektet.

Jag tackar för att ni läser och har ni någon fråga, synpunkt eller fundering så fråga gärna!

På återsende,
MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk
Medlem

error 404: bild på bygget not found

Permalänk
Avstängd

har själv en G5 som bara står nu, så man blir ju lite sugen på att dra igång ett projekt med den, har också försökt bli av med den..

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

¨vackert!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: