Nya datorn startar om sig själv
UPPDATERAT:
Okej. Jag har provat allt ni har föreslagit so far. Jag har sett till så att RAM minnena sitter i och fungerar ordentligt. Har testat dem 1 och 1 och allt fungerar. Jag har inte glömt de 9 guldiga distansskruvarna till moderkortet från chassit. Jag har tryckt i plastsakerna som håller processorkylaren på plats på moderkortet helt, så kylaren ska vara i kontakt med processorn. Jag har även sett till så att av/på switchen och reset knapp sladdarna sitter rätt. Allt detta och fortfarande samma problem.
Jag ska försöka beskriva vad det är som händer:
Jag sätter på datorn och hör följande ljud; duDUDILUDU... click.. click DÖD... duDUDILUDU... click... windows startar som det ska.
Så först kommer nått start ljud jag inte riktigt vet vad det är, men jag e ganska säker på att det är normalt. Sen är det 2 click, efter det andra clicket så dör datorn. Datorn försöker sig på att starta igen. Samma start ljud, men bara 1 click. Efter det så får jag bild på skärmen och allt flyter på som det ska.
Jag har installerat windows och updates/drivrutiner för moderkort/grafikkort och t o m installerat ett antivirus program, så jag tvivlar STARKT på att det är processorn som blir överhettad. Datorn borde ju ha dött någong gång undertiden då.
Datorn fungerar egentligen som den ska förutom den här mystiska dubbelstarten som händer varje gång jag startar om datorn från avstängd (om jag väljer restart computer via start knappen på skrivbordet startar den om utan problem).
Den enda gången den har kraschat är när jag formaterade min 1TB hårddisk. När jag installerade operativsystem drivrutiner och antivirus hade jag låtit den var urkopplad så allt hamnade på min SSD. Efter jag stoppat i kontakterna och formaterat hårddisken kraschade den 1 gång. Men annars har den fungerat som vanligt.
Så e de någon som har nån ide vad problemet kan vara? Borde jag oroa mig för nått eller låta den va? Det är ju trots allt bara 5 sek uppstarttid som är problem, allt annat funkar som det ska. Dock vet jag inte om detta problem kanske leder till något annat i framtiden så de vore bra att ställa det till rätta innan mer skiter sig.
Finns det nått test av datorn man kan göra? Så man vet ifall datorn presterar som den ska och så kanske den ser vilken del det är det är fel på?
Jag glömde länka det innan men de delar jag har är: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal
Edit; Tror ni att det är ett tillverknings fel eller kan det vara jag som råkat haft sönder nånting under byggandet/har jag råkat ESD skadat något?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har byggt ihop den nya datorn jag fick hem idag. Har inte installerat något operativsystem eller liknande än, bara satt ihop delarna. Problemet jag har är att när jag startar datorn går den igång som den ska, sedan 5 sek senare dör den och startar om igen efter typ 2-3 sek. Då kan den stå i det läget hur länge som helst. I första start försöket kommer ingenting upp på skärmen och vid andra automatiska omstarten så visas nån text om att den inte hittar nått att läsa av eller så.
Det enda felet jag egentligen gjort som jag är medveten om är att första gången vi startade datorn så hade vi råkat blockerat processorfläkten så den inte kunde rotera. Strömmen va i så den försökte rotera fläkten, men den var "jammed".
Tack för hjälpen!