Permalänk
Medlem

Nya datorn startar om sig själv

UPPDATERAT:

Okej. Jag har provat allt ni har föreslagit so far. Jag har sett till så att RAM minnena sitter i och fungerar ordentligt. Har testat dem 1 och 1 och allt fungerar. Jag har inte glömt de 9 guldiga distansskruvarna till moderkortet från chassit. Jag har tryckt i plastsakerna som håller processorkylaren på plats på moderkortet helt, så kylaren ska vara i kontakt med processorn. Jag har även sett till så att av/på switchen och reset knapp sladdarna sitter rätt. Allt detta och fortfarande samma problem.

Jag ska försöka beskriva vad det är som händer:

Jag sätter på datorn och hör följande ljud; duDUDILUDU... click.. click DÖD... duDUDILUDU... click... windows startar som det ska.

Så först kommer nått start ljud jag inte riktigt vet vad det är, men jag e ganska säker på att det är normalt. Sen är det 2 click, efter det andra clicket så dör datorn. Datorn försöker sig på att starta igen. Samma start ljud, men bara 1 click. Efter det så får jag bild på skärmen och allt flyter på som det ska.

Jag har installerat windows och updates/drivrutiner för moderkort/grafikkort och t o m installerat ett antivirus program, så jag tvivlar STARKT på att det är processorn som blir överhettad. Datorn borde ju ha dött någong gång undertiden då.

Datorn fungerar egentligen som den ska förutom den här mystiska dubbelstarten som händer varje gång jag startar om datorn från avstängd (om jag väljer restart computer via start knappen på skrivbordet startar den om utan problem).

Den enda gången den har kraschat är när jag formaterade min 1TB hårddisk. När jag installerade operativsystem drivrutiner och antivirus hade jag låtit den var urkopplad så allt hamnade på min SSD. Efter jag stoppat i kontakterna och formaterat hårddisken kraschade den 1 gång. Men annars har den fungerat som vanligt.

Så e de någon som har nån ide vad problemet kan vara? Borde jag oroa mig för nått eller låta den va? Det är ju trots allt bara 5 sek uppstarttid som är problem, allt annat funkar som det ska. Dock vet jag inte om detta problem kanske leder till något annat i framtiden så de vore bra att ställa det till rätta innan mer skiter sig.

Finns det nått test av datorn man kan göra? Så man vet ifall datorn presterar som den ska och så kanske den ser vilken del det är det är fel på?

Jag glömde länka det innan men de delar jag har är: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal

Edit; Tror ni att det är ett tillverknings fel eller kan det vara jag som råkat haft sönder nånting under byggandet/har jag råkat ESD skadat något?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har byggt ihop den nya datorn jag fick hem idag. Har inte installerat något operativsystem eller liknande än, bara satt ihop delarna. Problemet jag har är att när jag startar datorn går den igång som den ska, sedan 5 sek senare dör den och startar om igen efter typ 2-3 sek. Då kan den stå i det läget hur länge som helst. I första start försöket kommer ingenting upp på skärmen och vid andra automatiska omstarten så visas nån text om att den inte hittar nått att läsa av eller så.

Det enda felet jag egentligen gjort som jag är medveten om är att första gången vi startade datorn så hade vi råkat blockerat processorfläkten så den inte kunde rotera. Strömmen va i så den försökte rotera fläkten, men den var "jammed".

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Sätt i en windowsskiva..?

HD:n som du troligtvis har satt i.. och är ny, är oformaterad, så det är inte lätt för datorn att läsa den.
Dock borde väl bioset ladda.. har aldrig provat själv faktiskt, så jag vet inte. Trots åtskildiga byggen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Klassikern är att man inte tryckt i RAM-Stickorna helt, eller att du kanske glömt distanserna till moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jolten999:

Klassikern är att man inte tryckt i RAM-Stickorna helt, eller att du kanske glömt distanserna till moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativt böjt pins.
Prova att ta ut ramstickorna och sätta i ett enstaka i olika slots. Min ville inte köra tripple channel på första 3 portarna av någon jävla anledning, fick samma diagnos som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sätt i en windowsskiva..?

HD:n som du troligtvis har satt i.. och är ny, är oformaterad, så det är inte lätt för datorn att läsa den.
Dock borde väl bioset ladda.. har aldrig provat själv faktiskt, så jag vet inte. Trots åtskildiga byggen..

Datorn ska fortfarande inte boota om bara för att den inte hittar någon windowsskiva, det som händer är att du fastnar på ett felmeddelande som säger typ "insert proper boot device".

Citat:

Har byggt ihop den nya datorn jag fick hem idag. Har inte installerat något operativsystem eller liknande än, bara satt ihop delarna. Problemet jag har är att när jag startar datorn går den igång som den ska, sedan 5 sek senare dör den och startar om igen efter typ 2-3 sek. Då kan den stå i det läget hur länge som helst. I första start försöket kommer ingenting upp på skärmen och vid andra automatiska omstarten så visas nån text om att den inte hittar nått att läsa av eller så.

Det enda felet jag egentligen gjort som jag är medveten om är att första gången vi startade datorn så hade vi råkat blockerat processorfläkten så den inte kunde rotera. Strömmen va i så den försökte rotera fläkten, men den var "jammed".

Tack för hjälpen!

Kan vara överhettning på processorn. Går processorn över ett visst antal grader så startar datorn om. Dubbelkolla så att kylaren verkligen sitter åt mot processorn.
Kolla också så att du kopplat in startknappen till chassit rätt. Kolla i början av moderkortsmanualen för att se hur du ska koppla kablarna.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Kolla min tråd, http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor.... Kanske något som kan hjälpa

Kolla så att CPU kylaren är på (ja, det har hänt mig en gång). Finns alla distanser under moderkortet? RAM som någon sade. Kanske testa cleara CMOS. Lycka till

Visa signatur

| LG Optimus G | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Asus SABERTOOTH P67 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP VIT | Antec 620 H2O Kühler | PowerColor Radeon HD6970 2048MB | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Thermaltake Overseer RX-I | NZXT SENTRY 2 LCD Fläktkontroller |

Permalänk

Är frontpanel anslutningarna ordentligt anslutna? För mig ser det ut som att På/Av mekanismen har stött på ett problem.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Som Buddychrist, men kolla reset också, om du har en sådan.

Visa signatur

| LG Optimus G | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Asus SABERTOOTH P67 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP VIT | Antec 620 H2O Kühler | PowerColor Radeon HD6970 2048MB | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Thermaltake Overseer RX-I | NZXT SENTRY 2 LCD Fläktkontroller |

Permalänk
Medlem

Processorn överhettar inte på 5sek men något av de övriga felen kan det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Sant, en gång glömde jag CPU-fläkten och jag kunde komma in i Windows men den stängdes av efter någon minut. Du har rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Sitter inte kylflänsen emot processorn ordentligt så handlar det bara om sekunder innan processorn säger ifrån, finns ju ingenting som tar upp värmen alls då.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag har testat allt ni sagt och lite till. Fortfarande samma problem. Jag uppdaterade main posten med lite mer info och frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Edit; Tror ni att det är ett tillverknings fel eller kan det vara jag som råkat haft sönder nånting under byggandet/har jag råkat ESD skadat något?

Jag tror inte att det är något sådant som du har problem med (förrän vi uteslutit allt annat).

Prova det här: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?1361-ASUS-P8P67-seri...
Dvs kolla att du har senaste BIOS och sedan gör inställningen i BIOS enligt vad som står här.

Vill du läsa mer så finns det säkert matnyttigt i denna google sökningen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.