Permalänk
Medlem

POWER KNAPP LYSER GULT !

Tja jag har en kompis som har en stationär dator den har slutat fungera och när man försöker sätta på den lyser power knappen gult Snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Måla den med en blå penna, vips grönt !
Men ärligt talat så vill du verkligen ha hjälp så får du ge lite mer info.

Permalänk
Medlem

sleep mode ?

Visa signatur

Stationär: Rysk Super Maskin

Permalänk
Medlem

Dra ur ström kabeln. Vänta en stund. Sätt in sladden igen och försök starta datorn.

Permalänk

Finns det någon manual till dator? Den kan kanske ge en ledtråd till vad som händer.
Enligt normala ATX standarden så är det ju endast en signal som skickas till power led. För att den ska kunna ändra färg så måste den antingen ha flera lysidioder eller en lysdiod med möjlighet att justera färg.
Jag googlade på denna sträng: yellow power button on computer. Den första träffen var denna: http://www.pctechbytes.com/dell/dell-power-button-lights/
Min chansning är att det är en dell som din kompis har och att något har hänt med datorn. Har den bara dött eller har någon varit inne i den och gjort något?

felstavning
Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Finns det någon manual till dator? Den kan kanske ge en ledtråd till vad som händer.
Enligt normala ATX standarden så är det ju endast en signal som skickas till power led. För att den ska kunna ändra färg så måste den antingen ha flera lysidioder eller en lysdiod med möjlighet att justera färg.
Jag googlade på denna sträng: yellow power pubbotn on computer. Den första träffen var denna: http://www.pctechbytes.com/dell/dell-power-button-lights/
Min chansning är att det är en dell som din kompis har och att något har hänt med datorn. Har den bara dött eller har någon varit inne i den och gjort något?

Tja tack för svar det finns ingen manual han slängde den datorn är 1,5 år gammal ingen har varit inne och gjort något den bara dör han satte på den en dag och den ville inte starta

Permalänk
Medlem

Det låter som en märkesdator, HP med flera.
Jaga rätt på manualen på tillverkarens hemsida och kolla.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Det finns igentligen bara två saker ni kan göra:
Lämna datorn till någon som kan felsöka åt er, detta kommer troligen att kosta en del pengar så man beroende på vem man lämnar till får räkna med 500kr och uppåt bara för att de börjar felsökningen. Om det tar tid så kan de ta betalt för faktisk arbetstid. Kolla upp vad ni får betala för innan ni bestämmer er för att lämna iväg datorn. Din kompis vill nog inte betala mer för en felsökning än vad datorn är värd.
Börja felsöka själva, om ni känner att ni kan bygga dator själva. Läs på och fråga om ni är osäkra, det är bättre att vara försiktiga än att förstöra delar som är hela. Felsökningen kan vara klurig om man inte har andra delar att byta med så att man kan se vad som är trasigt. Ett bra tips är att börja med att koppla ur allt som inte behövs för att komma till BIOS, alla usb-enheter och sata enheter. Om ni kommer till BIOS utan dessa så är det bara att prova vad som orsakar problemet. Kommer ni inte till BIOS med detta urkopplat så är det något av det som sitter kvar i datorn som är problemet. Finns det integrerad grafik så kan man ta bort grafikkortet för att se om det är det som strular och har man flera minnesstickor så kan dessa provas en i taget i de olika platserna. Försök leta rätt på en manual via nätet om det går, har ni tur finns det kanske någon tydligare information om vad som är fel.

Lycka till.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Vore bra att veta vad det är för märke till att börja med. Är det Dell så betyder gult ljus nästan alltid att nätagget har dött.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x