Permalänk
Medlem

Vad är "Power on by PCI"?

Tidigare efter att jag har byggt klart min första dator fick jag genast problem med uppstarten. Datorn rebootade sig själv 1 gång sen fungerade som vanligt efter varje cold booth. Här ser ni en mer detaljerad förklaring i min tidigare tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Detta löste jag senare genom att uppdatera BIOS. Allt funkade som det skulle. Idag bestämde jag mig för att testa vad som händer om jag använder "Asus Optimal" i EFI BIOS. Jag såg att det skulle ge bättre prestanda men mer strömförsörgning om man använde den. Sagt och gjort så klickade jag i den och sparade och rebootade. Allt funkade som det ska. EFTER att ha gjort denna ändring kollade jag hurivida mina fläktar klarar av detta. Jag blev lite osäker så eftersom jag egentligen inte behövde någon överklockning (jag var nöjd som det var) gick jag tillbaks in i BIOS och valde "reset to defaults" och startade datorn igen.

Nu kom mitt gamla problem tillbaks. Datorn startade om sig självt 1 gång igen vid start. Sen funkade den som vanligt. Jag gick genast in och kollade min BIOS version för att se om den satt på sin original BIOS version, men det var den nya som var installerad.

1 grej jag mindes från när jag hade original problemet med den gamla BIOS var att någon nämnt nånting om att sätta "Power on by PCI" på Enabled i advanced settings i BIOS. Jag gjorde ett försök med att sätta igång detta, och det löste problemet!

Min fråga är egentligen bara; Vad har jag gjort? Vad innebär det att ha "Power on by PCI" på Enabled? Problemet är ju löst så jag är nöjd, men jag undrar vad det är som ställer till det. Detta är ju inte ett alternativ som är igång på default, så varför funkar datorn utan problem med den igång?.

En liten offtopic fråga är hurivida min dator skulle klara av Asus Optimal om jag väljer att sätta på den igen. Kommer mina komponenter överhetta? Hela min dator ser ut såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal

TACK för all hjälp!

Permalänk
Medlem

"power on by PCI" är väl om man ska ha någon form av wake - on lan funktion igång, dvs att man kan starta datorn via nätverket, dvs nå sin dator som är i sleep mode någon annan stans ifrån t.ex jobbet typ. Det är så jag har förstått det hursomhelst....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

"power on by PCI"
Är rätt så rättfram..

Liknande funktioner är t.ex "power on by PS/2 USB" etc etc.

Datorn går ur någon from av sleep mode osv när du vill på något sätt använda något av dina pci kort... t.ex som ovan säger att om du har ett nätverkskort så när du skickar information dess väg snappar det upp och tvingar datorn ur sleep lr liknande "mode".

Permalänk
Medlem

Ok men att ha Power on by PCI påverkar inget annat då? Det löser ju obviously mitt problem med double-cold-booth, men det e inte så att det kan ställa till med andra problem istället?