Netgear WNDR37AV - Kan det ena bandet slöa ner det andra?

Permalänk
Medlem

Netgear WNDR37AV - Kan det ena bandet slöa ner det andra?

Jag har en Netgear WNDR37AV som jag kör ut båda banden på samtidigt: 5ghz och 2,4ghz.

Som jag har förstått det så går det trådlösa nätet aldrig snabbare än den slöaste enheten som ansluter till det.

Min tanke här är att köra alla högpresterande enheter på 5ghz-bandet, och alla slöa enheter på 2,4ghz-bandet.

Det jag inte lyckats googla mig till är om det snabba bandet är oberoende av hur slöa enheter man kör på det långsamma bandet, eller måste man ha bara N-enheter för att få ut max?

Jag har möjlighet att köra ytterligare en router för slöa enheter om så behövs, men slipper helst om jag inte måste.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Rekordmedlem

Frekvenserna stör inte varandra radiomässigt, men de kan om du har mycket trafik/användare belasta APns cpu så den inte orkar med mera eller ge minnesbrist o sånt, kanske värmeproblem osv .... Det är sånt som företagsmodellerna inte lider av när det blir många användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du t.ex. har en router som har den snabba n-standarden och ansluter en enhet med den långsammare g-standarden så kommer hela routern att switcha om till g-standarden. Så för att kunna köra n-kompatibla enheter i n-läge samtidigt som gamla g-enheter måste du skaffa 2 olika routrar som tar hand om g- respektive n-standarden skilt för sig.

Sedan kommer min egen uppfattning som svar på din fråga: eftersom 5Ghz bandet hör till n-standarden så gäller det som står ovan: direkt du ansluter en gammal g-enhet kommer routern att slå om till g-läge och därmed kan inga enheter heller använda 5Ghz bandet.

Permalänk
Medlem

Hmm... blev inte jättemkt klokare. Dock fungerar ju 5ghz-bandet och 2,4ghz-bandet samtidigt idag, även om det körs enheter med G-standard i det senare. Ska man då behöva ha 3 routrar för att garantera maximal hastighet? En med enbart 5ghz, en med enbart N-enheter och en sista med bara G-enheter?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jetten:

Om du t.ex. har en router som har den snabba n-standarden och ansluter en enhet med den långsammare g-standarden så kommer hela routern att switcha om till g-standarden. Så för att kunna köra n-kompatibla enheter i n-läge samtidigt som gamla g-enheter måste du skaffa 2 olika routrar som tar hand om g- respektive n-standarden skilt för sig.

Sedan kommer min egen uppfattning som svar på din fråga: eftersom 5Ghz bandet hör till n-standarden så gäller det som står ovan: direkt du ansluter en gammal g-enhet kommer routern att slå om till g-läge och därmed kan inga enheter heller använda 5Ghz bandet.

Lugnt o fint nu.
802.11g finns inte på 5ghz det är ett rent 2,4Ghz protokoll och 802.11a är ett rent 5Ghz system.
802.11b gör att inga andra protokoll funkar på 2,4, alltså vare sig g eller n går att blanda med 802.11b
G och n kan leva sida vid sida på 2,4 utan att strypa varandra såvida man bortser från ren kommunikationstid när någon väntar på att få sända, en g enhet tar helt enkelt upp en längre tid i etern än en n enhet för att överföra samma mängd data, men n enheten kommer att köra via n när den väl sänder, det finns dock ett litet "MEN" 802.11n stödjer inte wep, har du ställt apn på wep så kommer alltså alla anslutna 802.11n enheter att gå över till 802.11g fart, så okrypterat eller någon version av wpa är det som gäller för att kunna köra 802.11n.
En hel del datorer kommer att välja 2,4 före 5Ghz om båda banden finns, bättre aps kastar i det läget ut enheten från 2,4 och tvingar den att ansluta på 5ghz, hemmaprylar brukar inte ha den funktionen, utan man kan bli tvungen att manuellt ställa om det på nått sätt för att tvinga datorn till att köra på 5ghz, det går att göra på olika sätt beroende på vad man har för delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jetten:

Om du t.ex. har en router som har den snabba n-standarden och ansluter en enhet med den långsammare g-standarden så kommer hela routern att switcha om till g-standarden. Så för att kunna köra n-kompatibla enheter i n-läge samtidigt som gamla g-enheter måste du skaffa 2 olika routrar som tar hand om g- respektive n-standarden skilt för sig.

Sedan kommer min egen uppfattning som svar på din fråga: eftersom 5Ghz bandet hör till n-standarden så gäller det som står ovan: direkt du ansluter en gammal g-enhet kommer routern att slå om till g-läge och därmed kan inga enheter heller använda 5Ghz bandet.

Helt fel. Jättefel. Lögn och förbannad dikt.

Ingen risk att dina 2,4GHz b eller g enheter slöar ner enheter anslutna via 5GHz 802.11n med din router.