Hörlur + mikrofon, runt 800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Snabb sökning hittar denna: http://www.thomann.de/se/hercules_mikrofonstativ_mit_rundsock...
Finns nog inget behov för dig att ha ett så stort stativ. ^^ Det kan du fundera på först när du märker om du behöver en shock absorberare, dvs en liten korg man monterar mikrofonen i som tar och fånga upp allt oljud då man skulle råka slå i bordet osv. Just nu känns det lite overkill. Vi akn sätta det på sin spets... den kostar mer än hälften av mikrofonen och det är... lite överdrivet.

Du har nog rätt när du säger att det är lite overkill men en shock absorber.
Efter lite letande hittar jag faktiskt http://www.thomann.de/se/millenium_ds_20.htm och http://www.thomann.de/se/millenium_ds10.htm vilket känns som att dem skulle kunna passa min setup lite bättre kanske(Inte alltför höga samt ganska billiga. )? Men hur vet jag att dem passar till C1U?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Du har nog rätt när du säger att det är lite overkill men en shock absorber.
Efter lite letande hittar jag faktiskt http://www.thomann.de/se/millenium_ds_20.htm och http://www.thomann.de/se/millenium_ds10.htm vilket känns som att dem skulle kunna passa min setup lite bättre kanske(Inte alltför höga samt ganska billiga. )? Men hur vet jag att dem passar till C1U?

Ser ut som bra alternativ det där. Du jag har nu letat med ljus och lykta på både thomann.de och Behringer's sida... men hittar inget. Mitt tips, skicka till Thomann.de, de har en svensk kille som hjälper dig. Det var snabbt då jag hade problem med en betalning. Thomann har även individuella service killar/tjejer för varje enskild avdelning. Kolla under kontrakt. Min gissning(som du inte bör lita på) är att det är en vanlig 3/8" skruv. Men som sagt lita inte på det. Fråga istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ser ut som bra alternativ det där. Du jag har nu letat med ljus och lykta på både thomann.de och Behringer's sida... men hittar inget. Mitt tips, skicka till Thomann.de, de har en svensk kille som hjälper dig. Det var snabbt då jag hade problem med en betalning. Thomann har även individuella service killar/tjejer för varje enskild avdelning. Kolla under kontrakt. Min gissning(som du inte bör lita på) är att det är en vanlig 3/8" skruv. Men som sagt lita inte på det. Fråga istället.

Det verkar vara någon slags standard det där med 3/8" skruv så man kan ju anta att det är vad dem skulle använda, men jag slängde iväg ett mail iallafall.
Men då verkar jag nog vara relativt klar här. Jag ska alltså beställa ett par Shure-lurar tillsammans med en Behringer mic, och ställ (och även eventuellt ett popfilter).
Tack för hjälpen allihop!

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Efter mycket letande så hittar jag bara detta , lite pricey samt att mikrofonen kommer hamna väldigt "in my face" om jag fattar det rätt. Det kan ju bli lite irriterande när man spelar. Finns det inte några billigare eller iallafall annorlunda byggda mikrofonstativ på Thomann(Eller någon annan plats)?

Men om du funderar på lägga ut 350kr + Frakt = 400kr på ett stativ.
Varför då inte istället lägga ut 900kr på en proffsmic som står på bordet och inte är "in your face" och är snygg.

Jag skulle glatt lagt ner dom pengarna på en "Blue Snowball" istället, tro mig du kommer inte ångra dig.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Men om du funderar på lägga ut 350kr + Frakt = 400kr på ett stativ.
Varför då inte istället lägga ut 900kr på en proffsmic som står på bordet och inte är "in your face" och är snygg.

Jag skulle glatt lagt ner dom pengarna på en "Blue Snowball" istället, tro mig du kommer inte ångra dig.

Du har ju faktiskt en poäng, det blir ju i slutändan ungefär samma pris, fast jag vet heller inte vilken som är bäst.. Men varifrån ska man då beställa den? Kommer man behöva ett popfilter till den här också?
Måste bara påpeka att den inte alls är snygg.
Min budget har ju gått helt åt skogen.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Kika om några butiker finns i din närhet så sparar du in pengar på frakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=166706

Din budget, fan ta några mindre bira på krogen så löser det sig. Eller lev på snabb makaroner och vatten i en månad, så har du en bra proffsmic som varar i flera år.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

va med nu på komplett.se rean , kl 9 kanske det finns något som är intressant! själv ska man köpa en corsair vengeance 1500!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Kika om några butiker finns i din närhet så sparar du in pengar på frakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=166706

Din budget, fan ta några mindre bira på krogen så löser det sig. Eller lev på snabb makaroner och vatten i en månad, så har du en bra proffsmic som varar i flera år.

Hehe, ja så hade man ju också kunnat göra. Men nu tar jag den här, dock så måste jag nog beställa via Webbhallen eftersom den närmaste affären är 91km härifrån.
Den nuvarande kombinationen är alltså Shure SRH440 tillsammans med denna Blue Snowball.

Skrivet av kabbedi1:

va med nu på komplett.se rean , kl 9 kanske det finns något som är intressant! själv ska man köpa en corsair vengeance 1500!

Jag kommer nog kika förbi, men det köps nog inget, om det inte finns en riktigt bra deal.

Fast nu när jag researchar Shure SRH440 så hittar jag denna text på Head-fi:

Citat:

unamped and unequalized, the Shure SRH440 sound like cheap earbuds. Which means these will make poor gaming headphones for those of you who don't have amps or equalizers. Some headphones sound better than others in this situation, but that doesn't mean they are better. So if your looking to start your journey into hi-fi and you're not buying these headphones with some audio equipment, I would not recommend that you buy them at that time.

Det gör mig ju faktiskt lite nervös eftersom jag bara sitter på ett Creative XtremeGamer kort..
Tråden är alltså inte över än! Jag är inte klar än, skulle vilja ha mer omdömen om mikrofonen och hörlurarna innan jag köper dem.
Jag upprepar: Tråden är inte över än! Jag behöver fortfarande hjälp!

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Nja, eftersom du inte har någon egen personlig erfarenhet av mikrofonen och dem omdömen jag hittar inte är dem bästa så tror jag nog att jag får leta vidare. Men jag uppskattar förslaget!

Leta upp några micar i din prisklass och sen kolla ljud tester och sånt på yt:D Det finns nån helt okej logitech mic för typ 250kr.

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Ah, det känns som att jag är tillbaka på ruta ett igen.
Jag hittar olika reviews som säger olika saker om mikrofonerna, när jag lyssnar på inspelningar av Snowball så låter den stundvis jättebra, men stundvis tyst och nästan allmänt dålig..
Behringer C1U hittar jag inga ljudtester som låter illa utan alla jag hört på låter bra, men i flera forumtrådar sägs det att Snowball ska vara bättre.
Behringer C1U + mikrofonställ = 344 + 115 + frakt = 459kr + frakt ~ 700kr sammanlagt (här uppskattar jag, om jag har helt fel, rätta mig gärna)
Blue Snowball (via Webbhallen) = 944kr

Hörlurarna, CAL! klättrade plötsligt några hundra i pris medan Shure sägs vara dåliga för gaming(men dock bara i en tråd på Head-fi, vad jag hittat)..

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Alltså, "blue" är ett företag som funnits sedan 1995 men inriktning på göra proffs gear åt musiker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Microphones

Finns iförsig endast en review och en "recensioner" på Prisjakt men dom ger den båda oerhört bra omdömen.

De reviews från Snowball som är dåliga, har du lust att ge mig en länk så får jag kika på dom. Jag har själv endast sett bra omdöme om den. Sedan finns det alltid folk som gör reviews på allt möjligt som inte har aning vad dom snackar om, så simpelt som ha fel "läge" inställt på Snowballen.
Självklart så är du Musiker och har det som levebröd så finns det ju mycket bättre mikrofoner. Tex "Blue Yeti Pro"...

Men för vad du ska ha den för så tror jag knappast du kan hitta en bättre mikrofon.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Alltså, "blue" är ett företag som funnits sedan 1995 men inriktning på göra proffs gear åt musiker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Microphones

Finns iförsig endast en review och en "recensioner" på Prisjakt men dom ger den båda oerhört bra omdömen.

De reviews från Snowball som är dåliga, har du lust att ge mig en länk så får jag kika på dom. Jag har själv endast sett bra omdöme om den. Sedan finns det alltid folk som gör reviews på allt möjligt som inte har aning vad dom snackar om, så simpelt som ha fel "läge" inställt på Snowballen.
Självklart så är du Musiker och har det som levebröd så finns det ju mycket bättre mikrofoner. Tex "Blue Yeti Pro"...

Men för vad du ska ha den för så tror jag knappast du kan hitta en bättre mikrofon.

De reviews:en som jag såg som var lite sämre hade nog bara fel läge inställt som du säger nu när jag tänker tillbaka. Det var reviews som jag hittade när jag bara surfade runt på Youtube. Och det var en som jag uppfattade som att han satt för långt ifrån mikrofonen och då var han "1 feet" från den, vilket kanske är lite långt..

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

De reviews:en som jag såg som var lite sämre hade nog bara fel läge inställt som du säger nu när jag tänker tillbaka. Det var reviews som jag hittade när jag bara surfade runt på Youtube. Och det var en som jag uppfattade som att han satt för långt ifrån mikrofonen och då var han "1 feet" från den, vilket kanske är lite långt..

Ja det är väldigt långt, man ska sitta mellan 10-20 cm ifrån micen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ja det är väldigt långt, man ska sitta mellan 10-20 cm ifrån micen.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske det blir den mikrofonen ändå eftersom det verkar som att jag kommer överstiga min budget ganska grovt vilket fall som helst.
För den borde väl vara bättre än Behringern?

Då är det ju främst hörlurar jag har problem med eftersom jag inte alls kan något på den fronten.
Priset på hörlurarna för väl helst vara under 600kr.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Då kanske det blir den mikrofonen ändå eftersom det verkar som att jag kommer överstiga min budget ganska grovt vilket fall som helst.
För den borde väl vara bättre än Behringern?

Då är det ju främst hörlurar jag har problem med eftersom jag inte alls kan något på den fronten.
Priset på hörlurarna för väl helst vara under 600kr.

Well cant help your there. Kan inga bra hörlurar som faller under 600 kr... tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Well cant help your there. Kan inga bra hörlurar som faller under 600 kr... tyvärr.

Jag vet inte varför men det förvånar mig inte.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Hedersmedlem

Det som gör en mikrofon med minijack brusig är ofta den brusiga bias-spänningen från integrerade ljudkort. Så jag tror ett ordentligt headset med en ett bra USB-ljudkort kan klara dina krav. Ett alternativ jag själv gillar är Beyerdynamic MMX2 som inkluderar ett usb-ljudkort. Beyerdynamic vet hur man gör vettiga mikrofoner.

Kort avstånd till mikrofonen är A och O. Ett vettigt headset kommer låta bättre än en mikrofon på längre avstånd i normala rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fook:

Det som gör en mikrofon med minijack brusig är ofta den brusiga bias-spänningen från integrerade ljudkort. Så jag tror ett ordentligt headset med en ett bra USB-ljudkort kan klara dina krav. Ett alternativ jag själv gillar är Beyerdynamic MMX2 som inkluderar ett usb-ljudkort. Beyerdynamic vet hur man gör vettiga mikrofoner.

Kort avstånd till mikrofonen är A och O. Ett vettigt headset kommer låta bättre än en mikrofon på längre avstånd i normala rum.

Det är nog sant att det skulle räcka med ett headset för stunden.
Men nu så verkar det som att jag gör en liten investering för framtiden också, så jag inte behöver uppgradera allt för ofta. Därför är jag ute efter en separat mikrofon och hörlurar, då kan man dessutom vid behov uppgradera den ena utan att behöva oroa sig för det andra. Jag kommer dessutom inte sitta långt ifrån mikrofonen, jag har plats på mitt skrivbord för den, inte så långt ifrån mitt ansikte.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

fick mina corsair 1500 och dem har riktigt bra mick! och bra ljud ! dock inte så mkt bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Då kanske det blir den mikrofonen ändå eftersom det verkar som att jag kommer överstiga min budget ganska grovt vilket fall som helst.
För den borde väl vara bättre än Behringern?

Då är det ju främst hörlurar jag har problem med eftersom jag inte alls kan något på den fronten.
Priset på hörlurarna för väl helst vara under 600kr.

Jag vet inte vad CAL!:en kostade tidigare, men IOM att de kostar 603 kr så känns det ju som ett utmärkt alternativ i din önskade prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Spela in med en Rode (lyckades inte göra o med streck :/) NT 2 idag, fiint ljud!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag vet inte vad CAL!:en kostade tidigare, men IOM att de kostar 603 kr så känns det ju som ett utmärkt alternativ i din önskade prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag tror jag börjar inse det lite mer och mer. Har hittat några trådar här och var som jämför Shure SRH440 med Creative Aurvana Live! i spel och där presterar CAL! bättre oftast uppfattar jag det som. Jag vet dessutom inte ifall jag letar efter ett par "neutrala" lurar.
Det görs nog en beställning imorgon, jag ger tråden en sista chans att ge mig fler goa tips.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Om det nu ska läggas en beställning på Blue Snowball (borstad aluminium) och Creative Aurvana Live! Vilka onlinebutiker rekommenderar ni?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W