Permalänk

1000/100 Mbit Tele2 Swipnet frågor

Hej,

har precis skaffat 1000/100 Mbit från Tele2 men efter har gjort olika tester på bredbandet visar det sig att mitt gamla 200mbit ComHem lina ger bättre hastighet än GBiT när det gäller nedladdning. Jag har gått igenom allt som kan tänkas slöa ner hastigheten. Äger en väldigt bra dator och klarar 1GB internet (vilken dator gör inte det idag) och jag har rätt internet kabel. Min 100 mbit upload funkar bra och kommer upp i 12-15 mb/s när jag provade seeda härom dagen. Jag är ingen expert på internet och har aldrig varit blev bara sugen när jag kunde få 1GBiT nedladdning då jag trodde jag skulle iallafall landa runt 60-80 mb/s. Någon gång har jag varit uppe på 40 mb/s men allt som oftas ligger det runt 10-18 mb/s.

Är detta bra eller dåligt eller bör jag kontakta Tele2 och klaga? Jag menar kostnaden mellan 100/10 och 1000/100 är rätt stor och isf går jag ner till 100/10 ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guttentagya:

Hej,

har precis skaffat 1000/100 Mbit från Tele2 men efter har gjort olika tester på bredbandet visar det sig att mitt gamla 200mbit ComHem lina ger bättre hastighet än GBiT när det gäller nedladdning. Jag har gått igenom allt som kan tänkas slöa ner hastigheten. Äger en väldigt bra dator och klarar 1GB internet (vilken dator gör inte det idag) och jag har rätt internet kabel. Min 100 mbit upload funkar bra och kommer upp i 12-15 mb/s när jag provade seeda härom dagen. Jag är ingen expert på internet och har aldrig varit blev bara sugen när jag kunde få 1GBiT nedladdning då jag trodde jag skulle iallafall landa runt 60-80 mb/s. Någon gång har jag varit uppe på 40 mb/s men allt som oftas ligger det runt 10-18 mb/s.

http://i42.tinypic.com/vrptli.jpg

http://speedtest.net/result/1809666374.png

Är detta bra eller dåligt eller bör jag kontakta Tele2 och klaga? Jag menar kostnaden mellan 100/10 och 1000/100 är rätt stor och isf går jag ner till 100/10 ist.

Intressant att du får mycket högre uppåt än vad du ska, men skit neråt.

Du ska DEFINITIVT ringa tele2 och klaga, det funkar inte som det ska. Du ska få minst 500Mb neråt. Vilka tidpunkter har du gjort ditt test i? Är det på kvällar när mest folk är online så är det inte så konstigt att du får sämre hastigheter, men om det är på tider när folk sover/jobbar så är det inte ok.

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så krävs det en riktigt bra router för att handskas med 1000/100 linor. Vad har du för någon?

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.85Ghz
Gpu: Acer Nitro Rx 7700 XT
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Corsair RM750e Gold

Permalänk
Medlem

Som ovanstående, har du någon router eller switch mellan dig och uttaget?
250Mbit/s upp är väldigt anmärkningsvärt om du "bara" ska ha 100Mbit/s, verkar lite som om det är felkonfigurerat på leverantörens sida.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Som ovanstående, har du någon router eller switch mellan dig och uttaget?
250Mbit/s upp är väldigt anmärkningsvärt om du "bara" ska ha 100Mbit/s, verkar lite som om det är felkonfigurerat på leverantörens sida.

Skrivet av MrTall:

Vad jag hört så krävs det en riktigt bra router för att handskas med 1000/100 linor. Vad har du för någon?

Skrivet av Jordgubb:

Intressant att du får mycket högre uppåt än vad du ska, men skit neråt.

Du ska DEFINITIVT ringa tele2 och klaga, det funkar inte som det ska. Du ska få minst 500Mb neråt. Vilka tidpunkter har du gjort ditt test i? Är det på kvällar när mest folk är online så är det inte så konstigt att du får sämre hastigheter, men om det är på tider när folk sover/jobbar så är det inte ok.

Tack för svaren! Jag har inget mellan uttaget i väggen och dator. Utan en 15M internet sladd (ny) från uttaget direkt till datorn. Blev också lite paff när jag märkte hur snabbt det var uppåt. Däremot kommer en router från Tele2 nästa vecka som jag fick eftersom jag valde att ha telefoni också. Jag har gjort testen vid olika tillfällen vid halv 4 på eftermiddagen var det som bäst och vid 3 på natten också. Dock inte bättre än vad bilderna visar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvarukonfiguration på maskinen detta sitter kopplat till?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Gjorde en ny mätning och får nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av guttentagya:

Tack för svaren! Jag har inget mellan uttaget i väggen och dator. Utan en 15M internet sladd (ny) från uttaget direkt till datorn. Blev också lite paff när jag märkte hur snabbt det var uppåt. Däremot kommer en router från Tele2 nästa vecka som jag fick eftersom jag valde att ha telefoni också. Jag har gjort testen vid olika tillfällen vid halv 4 på eftermiddagen var det som bäst och vid 3 på natten också. Dock inte bättre än vad bilderna visar.

Om du känner att du har gjort tillräcklig felsökning på egen hand, så tycker jag definitivt att du ska ringa tele2. Det verkar ju inte vara fel på sladden heller, men det känns väldigt konstigt att du får 250/250 i stort sett. Felkonfat kanske? Jag såg på tele2s hemsida att dom har iaf en tjänst som heter 250, så där kan det ju vara fel i provisioneringen av din tjänst, men jag såg ingenstans att man kan få 250 uppåt.

EDIT: Jag såg nyss att du gjorde en ny mätning. Fortfarande under dom utlovade 500Mb/s, så det är fortfarande inte ok. Dock kommer dom antagligen be dig om nya mätningar, då mot sin egna mätpunkt tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guttentagya:

Gjorde en ny mätning och får nu

http://i42.tinypic.com/voz4.jpg

Ser ut som det är hårdvaran i din maskin som sätter stopp eventuell eller en felkonfiguration i stacken .. svårt att säga rakt upp och ner .. Vad kör du för OS, och vad har du för hårdvara på den maskinen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Vad har du för hårdvarukonfiguration på maskinen detta sitter kopplat till?

Jag är verkligen inget bra på vad som har med datorer att göra. Hade en kompis till mig som byggde den och jag betalade. Men antar detta är vad du menar

CPUID CPU namn Intel(R) Core(TM) i7 CPU 870 @ 2.93GHz
Fysikts Minne Totalt 8183 MB
Hårddisk INTEL SSDSA2M120G2GC ATA Device (111 GB, IDE)
Hårddisk Hitachi HDS722020ALA330 ATA Device (1863 GB, IDE)
Nätverkskort Realtek PCIe GBE Family Controller

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Ser ut som det är hårdvaran i din maskin som sätter stopp eventuell eller en felkonfiguration i stacken .. svårt att säga rakt upp och ner .. Vad kör du för OS, och vad har du för hårdvara på den maskinen?

Kör Windows 7 Home Premium Home Edition

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det har att göra med transfer mellan station och dator, samt ethernet controller som ditt moderkort har integrerat.

Vilken cat är din ethernet-kabel? Ethernet controller/moderkort? OS?

Permalänk
Skrivet av Jordgubb:

Om du känner att du har gjort tillräcklig felsökning på egen hand, så tycker jag definitivt att du ska ringa tele2. Det verkar ju inte vara fel på sladden heller, men det känns väldigt konstigt att du får 250/250 i stort sett. Felkonfat kanske? Jag såg på tele2s hemsida att dom har iaf en tjänst som heter 250, så där kan det ju vara fel i provisioneringen av din tjänst, men jag såg ingenstans att man kan få 250 uppåt.

EDIT: Jag såg nyss att du gjorde en ny mätning. Fortfarande under dom utlovade 500Mb/s, så det är fortfarande inte ok. Dock kommer dom antagligen be dig om nya mätningar, då mot sin egna mätpunkt tror jag.

Ja det är väldigt skumt. Jag får nog ringa till dem och fråga vad som händer. Tack för alla svar! Min uppladdning är ju nästan lika snabb som neråt.

Permalänk
Skrivet av try1t:

Ganska säker på att det har att göra med transfer mellan station och dator, samt ethernet controller som ditt moderkort har integrerat.

Vilken cat är din ethernet-kabel? Ethernet controller/moderkort? OS?

Som sagt jag är ingen hejdare på datorer. Men tror mitt moderkort heter Gigabyte iaf. Sorry för den lilla infon jag kan ge. eller om någon kan hjälpa mig att få fram infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guttentagya:

Hej,

http://i42.tinypic.com/vrptli.jpg

http://speedtest.net/result/1809666374.png

KLAGA!

Jag har själv Tele2 (100mbit / 10mbit). Jag har faktiskt landat på 101mbit upp och 10 mbit ner , så de ska ge det dem lovar. Hoppas de ger dig rabatterat pris eller liknande.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Får nog peka ut att det här kan handla om disk också, informationen måste lagras nånstans, och är då avhängigt av hastigheten på dina diskar eftersom det lagras där, och skrivs, sedan läses det och skickas tillbaks, och lite äldre IDE diskar kan mycket väl vara det som stryper här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Får nog peka ut att det här kan handla om disk också, informationen måste lagras nånstans, och är då avhängigt av hastigheten på dina diskar eftersom det lagras där, och skrivs, sedan läses det och skickas tillbaks, och lite äldre IDE diskar kan mycket väl vara det som stryper här.

Skrev han dock inte att han hade ganska ny maskin? Och när man gör tptest är det väl ändå inte så mycket skrivning som egentligen görs? Tycker också det ser konstigt ut att han får ut ganska synkron upp/ned hastighet, men det behöver inte betyda att det är fel på datorn.

Till TS, har du testat med annan dator? Gör det för att vara helt säker, dom kommer även fråga om du har chans att göra det. Bästa sättet att se så att det inte är fel på din hårdvara.

Permalänk
Medlem

Skriver som några andra gör här i tråden med, Vilket slags kabel kör du med? Cat6 är ultimatast i detta fall!

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vara glad över att du ens kan få över 8/1.. Suttit på denna skiten nu i typ 5 år

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tänkt på att du inte har köpt 1000/100 mot en specifik punkt, dvs bredbandskollen. Det kan vara så att den länken är full eftersom för många gör sina tester.
Dock måste jag säga att det ser felkonfigurerat ut

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem

Bredbandskollen i all ära, men jag tror inte den sidan är designad för att mäta hastighet när vi snackar 1 Gigabit faktiskt. Det bästa sättet att prestandatesta en uppkoppling är torrents, utan tvekan.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

http://speedtest.tele2.net/

vad får du för hastighet?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Bredbandskollen i all ära, men jag tror inte den sidan är designad för att mäta hastighet när vi snackar 1 Gigabit faktiskt. Det bästa sättet att prestandatesta en uppkoppling är torrents, utan tvekan.

bör gå mer än 250mbit allafall med bredbandskollen, en polare har kommit upp i 800 allafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guttentagya:

Som sagt jag är ingen hejdare på datorer. Men tror mitt moderkort heter Gigabyte iaf. Sorry för den lilla infon jag kan ge. eller om någon kan hjälpa mig att få fram infon.

Varför ha 1000/100 om du inte är en höjdare på datorer? vad ska du med den kapaciteten till?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Varför ha 1000/100 om du inte är en höjdare på datorer? vad ska du med den kapaciteten till?

Varför ha en ferrari om man inte kan något om motorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Kanske känner att han har ekonomin och vill vänta minsta möjliga tid då han sitter vid datorn?
Ladda hem bilder och "streama" film kan alltid gå snabbare :]

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lollol7:

Kanske känner att han har ekonomin och vill vänta minsta möjliga tid då han sitter vid datorn?
Ladda hem bilder och "streama" film kan alltid gå snabbare :]

Nja jag vet inte. Dom flesta servrarna (hosting) som håller streamingen (filmerna) delar nog inte ut mer än 10mbit per användare. Tänk dig 1000+ personer som sitter på tv4play/voddler och streamar, hur mycket bandbredd tror du dom har igentligen?

Visa signatur

iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Nja jag vet inte. Dom flesta servrarna (hosting) som håller streamingen (filmerna) delar nog inte ut mer än 10mbit per användare. Tänk dig 1000+ personer som sitter på tv4play/voddler och streamar, hur mycket bandbredd tror du dom har igentligen?

Mitt inlägg syftade mer på att ifall du har igång mycket nedladdning av "bilder" och spel samtidigt som du "streamar" så kan det gå segt (där "streamar" inte var menat som just streama (använda början av en data-sträng medan man tar emot resten) utan som ett mer accepterat ord för att föra över media t.ex. filmer och musik över internet mellan två eller flera användare).

Jag är väl medveten om att t.ex. voddler använder ca 8Mbit/s för sitt HD material och spotify 300 kb/s för sitt material, men ifall jag t.ex. laddar hem spel från origin och/eller steam maxar jag mitt 100/100 nu med 11MB/s bara i en spelnedladdning och tar man då flera överföringar samtidigt kan man tycka att 100/100 inte är snabbt nog

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Sanning med modifikation, jag har mätt 450 Mbit/s via bredbandskollen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5