Permalänk
Medlem

Ny inom vattenkylning

Sitter och kollar runt här i forumet och på webben då jag är grymt sugen på
att vattenkyla system! Blir dock inte mycket klokare då det finns så sjukt mycket varianter av pumpar, slangar, radiatorer att välja mellan!
Någon som vet bra märke/Kit? Vad behöver man och vad kan man skippa? Ska köra på datorn i sig fast med två Asus 7970. Tanken är att kyla cpu samt gpu:erna.

Visa signatur
Permalänk

Du kan ju börja med att specificera vad du är ute efter från vattenkylningen, är det maximal kylning, ska det vara tyst eller varför vill du skaffa vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deba:

Sitter och kollar runt här i forumet och på webben då jag är grymt sugen på
att vattenkyla system! Blir dock inte mycket klokare då det finns så sjukt mycket varianter av pumpar, slangar, radiatorer att välja mellan!
Någon som vet bra märke/Kit? Vad behöver man och vad kan man skippa? Ska köra på datorn i sig fast med två Asus 7970. Tanken är att kyla cpu samt gpu:erna.

Lättast är att du köper ett färdigt kitt tillex detta o sen "bygger ut" det med GPU block o nipplar. En till radiator till hade varit bra med:)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du kan ju börja med att specificera vad du är ute efter från vattenkylningen, är det maximal kylning, ska det vara tyst eller varför vill du skaffa vatten?

Sorry, missade det helt. Jag vill ha ett effektivt men samtidigt hyfsat tyst system, men kan ge avkall på tystnaden för bättre kyla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Gick igenom den och fick lite svar men det är just vad man ska ha, mer rekommendationer på bra utrustning helt enkelt

Visa signatur
Permalänk

Hur ser din budget ut?

Du får förmodligen räkna med mellan 4-5000kr för de bästa delarna för att kyla cpu och gpu.

Du skall ha:

pump/tank
radiator/er
block för cpu
block för gpu
slangkopplingar
slang
destillerat vatten (batterivatten)
Någon form av tillsats som motverkar algbildning och oxidering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Hur ser din budget ut?

Du får förmodligen räkna med mellan 4-5000kr för de bästa delarna för att kyla cpu och gpu.

Du skall ha:

pump/tank
radiator/er
block för cpu
block för gpu
slangkopplingar
slang
destillerat vatten (batterivatten)
Någon form av tillsats som motverkar algbildning och oxidering.

Budget är inga problem, räknar med att få lägga ut runt 4- 5K för bra grejor

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Deba:

Budget är inga problem, räknar med att få lägga ut runt 4- 5K för bra grejor

Vilket chassi hade du tänkt använda dig av?

Permalänk

Ett tips från mej är att köpa produkter med hög kvalitet, (som kanske var tanken). Man kommer kunna använda sakerna i nästa bygge. Det mesta kan hänga kvar i nästa bygge. En bra budget är viktigt.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Vilket chassi hade du tänkt använda dig av?

Corsair 800D

Visa signatur
Permalänk

Ja med dubbla radiatorer som du kommer behöva för att kyla cpu + 2 gpu'er.

I ett 800D kan du väl ha 360 eller 480radiator.

Kör själv med en 360 + en 240 i min loop.

Enklast är att du ringer Indomo eller Coolingstuff så plockar de ihop det som du behöver.

Permalänk
Proffsmobbare

Om du vill ha riktigt bra delar så hade jag i din sits hållt mig borta från EK. Väldigt prisvärda saker men inte särskilt bra om du vill ha seriös anläggning.

EK var bra förr men har snålat in på nästan precis allt numera, vattenblocken är mycket råare nu (körde förmodligen fler pass med maskinen förr), reservoarerna är av formgjuten plast och inte fräst acetal som förr, glaset i dessa är numera också plast. Pumparna låter mer än vad dessa faktiskt gör, radiatorerna är mediokra at best med dålig finish jämfört med konkurrenterna och precis på gränsen till okej prestanda.
Massor med problem med sprickande reservoarer, lacksläpp och allmänt dålig finish. Historik av riktigt dålig nickelplattering förut men förmodligen åtgärdat nu, något som inte ens borde ha funnits från första början. Har du pengar så köp något bättre än EK.

Detta är av egen långvarig erfarenhet. Folk kommer förmodligen inte att hålla med men det är troligen personer som inte haft så mycket erfarenhet av annat..

Aquacomputer har riktigt, riktigt högkvalitativa delar, kör Liang på pumpdelen (DDC eller D5). Koolance har också fint sortiment.
Är ingen hater, men sån skillnad som det är på EK-produkterna som trillar in i brevlådan hos mig idag jämfört med 2009, det är äckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deba:

Sitter och kollar runt här i forumet och på webben då jag är grymt sugen på
att vattenkyla system! Blir dock inte mycket klokare då det finns så sjukt mycket varianter av pumpar, slangar, radiatorer att välja mellan!
Någon som vet bra märke/Kit? Vad behöver man och vad kan man skippa? Ska köra på datorn i sig fast med två Asus 7970. Tanken är att kyla cpu samt gpu:erna.

EK Waterblocks har bra färdiga kit (sitter själv med ek-kit h30 240 hfx) som är hyfsat tyst och kyler väldigt bra (cpu temp gick från 70 till 45 i load). finns på indomo och såklart slipper du frakt som medlem på sweclockers

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips Ska kolla runt lite mer så återkommer jag

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Laine:

Om du vill ha riktigt bra delar så hade jag i din sits hållt mig borta från EK. Väldigt prisvärda saker men inte särskilt bra om du vill ha seriös anläggning.

EK var bra förr men har snålat in på nästan precis allt numera, vattenblocken är mycket råare nu (körde förmodligen fler pass med maskinen förr), reservoarerna är av formgjuten plast och inte fräst acetal som förr, glaset i dessa är numera också plast. Pumparna låter mer än vad dessa faktiskt gör, radiatorerna är mediokra at best med dålig finish jämfört med konkurrenterna och precis på gränsen till okej prestanda.
Massor med problem med sprickande reservoarer, lacksläpp och allmänt dålig finish. Historik av riktigt dålig nickelplattering förut men förmodligen åtgärdat nu, något som inte ens borde ha funnits från första början. Har du pengar så köp något bättre än EK.

Detta är av egen långvarig erfarenhet. Folk kommer förmodligen inte att hålla med men det är troligen personer som inte haft så mycket erfarenhet av annat..

Aquacomputer har riktigt, riktigt högkvalitativa delar, kör Liang på pumpdelen (DDC eller D5). Koolance har också fint sortiment.
Är ingen hater, men sån skillnad som det är på EK-produkterna som trillar in i brevlådan hos mig idag jämfört med 2009, det är äckligt.

Har delar från alla du nämner och håller till viss del med dig. EK har ett prisvärt och stort sortiment. Men det finns bättre.

Skickades från m.sweclockers.com