Hur vet jag vilket håll fläkten snurrar åt?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag vilket håll fläkten snurrar åt?

Jag tänkte installera tre nya fläktar i mitt R3-chassi. Frågan är dock hur jag vet om fläkten kommer dra in luft eller putta ut den.

Om fläkten sitter som på bilden nedan (sedd utifrån chassit) så borde den väl dra in luft i chassit?

Min tanke är att sätta ha två fläktar ifram som drar in luft. En i bak som suger ut. En i taket som suger ut och en i botten som drar in.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

snurra på dem för hand bara och försök känna vart lufter kommer, kanske inte den bästa metoden men det enklaste!
annars så du ju starta datorn med sidoplåten borta och koppla in 4 pin kontakten i fläkten och vips fläkten är igång.

Permalänk
Medlem

den sidan man ser på fläkten på din bild är den sida som suger in luft ja. om du är osäker är det väldigt enkelt att testa innan du sätter fast fläkten. koppla in sladden och håll en bit papper framför så ser du om pappret sugs in eller blåses bort

men egentligen räcker det med att titta på den, fläkten snurrar alltid åt det håll så att bladen är böjda framåt så att säga, aldrig böjda bakåt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

snurra på dem för hand bara och försök känna vart lufter kommer, kanske inte den bästa metoden men det enklaste!
annars så du ju starta datorn med sidoplåten borta och koppla in 4 pin kontakten i fläkten och vips fläkten är igång.

(Eller kolla på sidan av fläkten Finns två pilar där, en som visar vilket som är upp och en som visar vilket håll luften går (tror jag).)

Problemet är att jag även har monterat bort fronten på chassit för att byta den och så jag har en hel del arbete för att få igång datorn varför jag tänkte spara mig den tiden genom att fråga här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

(Eller kolla på sidan av fläkten Finns två pilar där, en som visar vilket som är upp och en som visar vilket håll luften går (tror jag).)
det hade jag ingen aning om, mina fläktar är väl så gamla att jag inte har sådana pilar eller så jag bara inte uppmärksammat det...
Problemet är att jag även har monterat bort fronten på chassit för att byta den och så jag har en hel del arbete för att få igång datorn varför jag tänkte spara mig den tiden genom att fråga här

det hade jag ingen aning om, mina fläktar är väl så gamla att jag inte har sådana pilar eller så jag bara inte uppmärksammat det...
det räcker bara om du pluggar in nätagget i ström uttaget för att testa, se bara till att för säkerheten skull ha det på en ostatiskyta, typ träbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

verkar som att du inte läst mitt inlägg? gör det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Brukar vara en pil på vissa fläktar som visar vilket håll den blåser också (på en av kanterna), men kan ju inte garantera att de finns nu.

Permalänk
Medlem

de borde finnas pilar på fläktramen för luftflöde och vilket hålls fläkten snurrar på

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk

Det finns pilar på fläktens ram. En pil som visar åt vilket håll bladen snurrar åt och en pil som visar vart den blåser. Men det går ju också att kolla på rotorbladen och där igenom förstå åt vilket håll luften pressas.

Den röda pilen visar åt vilket håll bladen snurrar, och den blå pilen visar vart fläkten blåser – alltså bort från kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

verkar som att du inte läst mitt inlägg? gör det

Oj, jag missade det helt!! Tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att så gott som alla fläktar blåser i den riktning som klisterlappen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Har för mig att så gott som alla fläktar blåser i den riktning som klisterlappen finns.

Mm, precis min vad jag också tänkte skriva..

Klisterlappen samt förstärkningslisterna (X:et på fläkten, [X]) markerar blåsriktningen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack än en gång!

Jag fortsätter med att fråga: Jag har vad jag tror är en molex-kontakt (4-pin, tjocka). Jag vill inte ha någon "silent/ultra silent" kontakt på fläktarna och då är det den som gäller. Hur vet jag vilken kontakt på moderkortet som fläkten ska kopplas in i? (Detta gäller tre fläktar som jag tänker koppla in nu.)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Jag fortsätter med att fråga: Jag har vad jag tror är en molex-kontakt (4-pin, tjocka). Jag vill inte ha någon "silent/ultra silent" kontakt på fläktarna och då är det den som gäller. Hur vet jag vilken kontakt på moderkortet som fläkten ska kopplas in i? (Detta gäller tre fläktar som jag tänker koppla in nu.)

Först nämner du molex och sedan nämner du att du vill koppla in fläktarna till moderkortet. Du får bestämma dig.

Antigen kopplar du in fläktarna via en "molex -> fläkt"-adapter eller så kopplar du helt enkelt in dem till moderkortet.

Permalänk
Medlem

på moderkortet är det två(tre?) pinnar som sticker ut från moderkortet, de brukar sitta lite här och där. då kommer fläktarna att styras av bios:et, det är fördelen med att ha dem inkopplade i moderkortet, annars finns det som sagt fläktkontroller som gör så att du kan styra dem hur du vill!

Permalänk
Skrivet av dauit:

på moderkortet är det två(tre?) pinnar som sticker ut från moderkortet, de brukar sitta lite här och där. då kommer fläktarna att styras av bios:et, det är fördelen med att ha dem inkopplade i moderkortet, annars finns det som sagt fläktkontroller som gör så att du kan styra dem hur du vill!

Fläktar med tre pins kan voltregleras med vissa moderkort, det är ett ganska osäkert kort om man vill kunna styra fläktarna via mjukvara. I så fall är det bättre att köpa PWM-styrda fläktar, alltså med fyra pins, eller en fläktkontroller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

den sidan man ser på fläkten på din bild är den sida som suger in luft ja. om du är osäker är det väldigt enkelt att testa innan du sätter fast fläkten. koppla in sladden och håll en bit papper framför så ser du om pappret sugs in eller blåses bort

men egentligen räcker det med att titta på den, fläkten snurrar alltid åt det håll så att bladen är böjda framåt så att säga, aldrig böjda bakåt

Skrivet av YGLeXz:

Jag har gjort en enkel bild med förklaring till det här tidigare. Som richie säger så går det med lätthet att se vilket håll fläkten blåser åt endast genom att kolla på skålformen på fläktbladen.
Länk till gamla inlägget:

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Jag har en fan-controller men som jag förstår så har den bara tre ingångar och alla tre är är "små". Jag har ett Gigabyte Z68xp-ud4 moderkort (hur gör man för att inte särskriva det? ) som ser ut såhär:

Hittar du dem på kortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag har en fan-controller men som jag förstår så har den bara tre ingångar och alla tre är är "små". Jag har ett Gigabyte Z68xp-ud4 moderkort (hur gör man för att inte särskriva det? ) som ser ut såhär:
http://www.latestchoice.com/page/images/productImages/multipl...

Hittar du dem på kortet?

sys_fan1, sys_fan2, pwr_fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

sys_fan1, sys_fan2, pwr_fan

Det är bara sys_fan2 som har fyra pins: Spelar det någon roll vilket av ställena man använder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hittar vad?? leter du efter fläkt kontakter sitter dem en nere i vänstra hörnet står "sys_fan2" en nästan i höger nedre kant "pwr_Fan"
å den sista uppe höger som är "sys_fan1"

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

skit i de två röda pilerna som är precis bredvid varandra, såg ut som fläktuttag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

http://i42.tinypic.com/nzh85g.jpg

skit i de två röda pilerna som är precis bredvid varandra, såg ut som fläktuttag!

Då var det som jag trodde. Jag ställer samma fråga till dig som till personen ovan: Spelar det någon roll vilket av ställena man använder? Det är t.ex. bara sys_2 som har fyra pinnar.

Edit: Samt, om det bara är tre pins, spelar det någon roll vilka tre pins av fläktkontakten som är i tryckta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4pin är fläkt-kontroller på och 3 pin ger bara ström, 1 av dem är till för cpu fläkt. Spelar sen ingen roll vilken fläkt du kopplar i 3pin/4pin

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Då var det som jag trodde. Jag ställer samma fråga till dig som till personen ovan: Spelar det någon roll vilket av ställena man använder? Det är t.ex. bara sys_2 som har fyra pinnar.

Nej, det spelar ingen roll. Den enda skillnaden kommer att vara att din dator då tror att den inkopplade fläkten är en "system fan", chassifläkt med andra ord – tror jag.

Skrivet av YGLeXz:

Samt, om det bara är tre pins, spelar det någon roll vilka tre pins av fläktkontakten som är i tryckta?

Det går inte att ansluta en PWM-fläkt i en port med endast tre pins, tack vare plasthöljet som omfamnar porten. Om man däremot skulle modda (läs: förstöra), så att man ändå kan ansluta en PWM-fläkt till en 3-pins-port, då spelar det roll vilka pins man ansluter – ja. Jag har för mig att de första två pinsen levererar ström, den tredje berättar RPM-talet för moderkortet och den fjärde pinnen är till för PWM-styrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misona:

4pin är fläkt-kontroller på och 3 pin ger bara ström, 1 av dem är till för cpu fläkt. Spelar sen ingen roll vilken fläkt du kopplar i 3pin/4pin

Okay!

Det känns som att pinnarna på moderkortet är alldeles för små för molexkontakten. Är det alltså så att denna:

Ska träs på de små pinnarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det går inte att ansluta en PWM-fläkt i en port med endast tre pins, tack vare plasthöljet som omfamnar porten. Om man däremot skulle modda (läs: förstöra), så att man ändå kan ansluta en PWM-fläkt till en 3-pins-port, då spelar det roll vilka pins man ansluter – ja. Jag har för mig att de första två pinsen levererar ström, den tredje berättar RPM-talet för moderkortet och den fjärde pinnen är till för PWM-styrning.

Kan man sätta alla tre fläktarna på samma uttag?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Okay!

Det känns som att pinnarna på moderkortet är alldeles för små för molexkontakten. Är det alltså så att denna:
http://www.dvinfo.net/forum/attachments/non-linear-editing-pc...

Ska träs på de små pinnarna?

Det där är en vanlig molexkontakt. Man kan montera en adapter på en sådan som i sin tur gå till ett fläktuttag, jag länkade till en bild på en sådan tidigare här i tråden. Dessvärre verkar din läsförståelse inte vara på topp...

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Kan man sätta alla tre fläktarna på samma uttag?

Ja, om man har en "1 -> 3"-splitter. Jag är dock inte säker på att alla tre fläktar kommer att kunna köras i 100 % hastighet då dock.

Permalänk
Medlem

Gör bara inte som jag när jag var osäker. Nämligen att hålla ett kvitto framför fläkten för att upptäcka att den satt åt fel håll. Den sög in hela skiten och jag fick panik haha. Lärde mig att den satt åt fel håll iaf..