Hur vet jag vilket håll fläkten snurrar åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Okay!

Det känns som att pinnarna på moderkortet är alldeles för små för molexkontakten. Är det alltså så att denna:
http://www.dvinfo.net/forum/attachments/non-linear-editing-pc...

Ska träs på de små pinnarna?

ja men först måste du ha en molex - fläktadapter för att det ska funka, och det brukar man få med när man köper fläktar i värsta fall får du köpa ett par, som kanske kostar 20kr st?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Det går inte att ansluta en PWM-fläkt i en port med endast tre pins, tack vare plasthöljet som omfamnar porten. Om man däremot skulle modda (läs: förstöra), så att man ändå kan ansluta en PWM-fläkt till en 3-pins-port, då spelar det roll vilka pins man ansluter – ja. Jag har för mig att de första två pinsen levererar ström, den tredje berättar RPM-talet för moderkortet och den fjärde pinnen är till för PWM-styrning.

De flesta moderkort har ingen plastram runt fläktkontakten vad jag vet, så det är fritt fram att koppla in, och det sitter en "skåra" eller vad man ska kalla det som gör att det inte går att sätta den på fel pins utan våld.

Kolla t.ex. denna bild:

Där sitter skåran förskjuten till vänster så att den hamnar på samma ställe som på en 3-pin.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det där är en vanlig molexkontakt. Man kan montera en adapter på en sådan som i sin tur gå till ett fläktuttag, jag länkade till en bild på en sådan tidigare här i tråden. Dessvärre verkar din läsförståelse inte vara på topp...

Hade helt missat ditt inlägg. Nu börjar saker och ting falla på plats och jag ber så mycket om ursäkt.

Detta är läget:

En av fläktarna har en molexkontakt. Kan jag göra något med denna precis som den är?
De andra två fläktarna är två stycken Noctua NF-P12 med tillhörande detta:

Den ena kopplade jag till chassits fläktkontroll men fläktkontrollen verkar bara kunna driva tre fläktar, och alla slots är upptagna, så tips på hur jag får igång både "molex-fläkten" och den andra Noctua-fläkten mottages gärna.
Ursäkta min virrighet, jag är bara väldigt orutinerad...

Tack för all hjälp såhär långt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

De flesta moderkort har ingen plastram runt fläktkontakten vad jag vet, så det är fritt fram att koppla in, och det sitter en "skåra" eller vad man ska kalla det som gör att det inte går att sätta den på fel pins utan våld.

Kolla t.ex. denna bild:
http://www.pcstats.com/articleimages/200801/LGA775install_pwm...

Där sitter skåran förskjuten till vänster så att den hamnar på samma ställe som på en 3-pin.

Herregud, det har du helt rätt i. Jag ber om ursäkt, tyckte dock att det såg ut som att hans moderkort hade sådana plasthöljen om fläktkontakterna men vid en närmare titt är det antagligen inte på det viset!

Mitt fel!

Skrivet av YGLeXz:

En av fläktarna har en molexkontakt. Kan jag göra något med denna precis som den är?

Du kan koppla in en molex-kontakt i ditt nätaggregat (den ser ut så här), sedan koppla in den "molex -> fläkt"-adaptern (den ser ut så här) i den molex-kontakten och till sist koppla in fläkten. Det låter krångligare än vad det i själva verket är.

Skrivet av YGLeXz:

Den ena kopplade jag till chassits fläktkontroll men fläktkontrollen verkar bara kunna driva tre fläktar, och alla slots är upptagna, så tips på hur jag får igång både "molex-fläkten" och den andra Noctua-fläkten mottages gärna.

Det låter, enligt din beskrivning, som att du i så fall behöver en splitter.

Exempelvis:
http://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar... eller http://www.inet.se/produkt/8903473/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YGLeXz:

Hade helt missat ditt inlägg. Nu börjar saker och ting falla på plats och jag ber så mycket om ursäkt.

Detta är läget:

De andra två fläktarna är två stycken Noctua NF-P12 med tillhörande detta:
http://www.topreviewshop.com/graphics/Noctua%20NF-P12%20Conte...

Ursäkta min virrighet, jag är bara väldigt orutinerad...

Tack för all hjälp såhär långt!

Om du har en fläkt med molex direkt på fläkten så kan du antingen koppla den direkt till nätagget för fullt ös, eller så köper du en sådan här:

...så kan du koppla den till moderkortet eller till fläktkontrollern, antingen med en Y-kabel som Subdubwise länkade eller genom att flytta en av de andra tre till moderkortet.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Om du har en fläkt med molex direkt på fläkten så kan du antingen koppla den direkt till nätagget för fullt ös

En fläkt med "molex direkt på fläkten"? Länka bild?

Skrivet av Phukkitt:

http://www.deltaco.se/support/images2/ssi-34.jpg

...så kan du koppla den till moderkortet eller till fläktkontrollern, antingen med en Y-kabel som Subdubwise länkade eller genom att flytta en av de andra tre till moderkortet.

Sedan när man kan koppla en molex-kontakt direkt till varken moderkortet eller nätaggregatet? ;o

Permalänk
Medlem

Min regel är att sidan klistermärket är på kommer luften ut genom. Funkat på alla mina fläktar;)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Du kan koppla in en molex-kontakt i ditt nätaggregat (den ser ut så här), sedan koppla in den "molex -> fläkt"-adaptern (den ser ut så här) i den molex-kontakten och till sist koppla in fläkten. Det låter krångligare än vad det i själva verket är.

Det låter, enligt din beskrivning, som att du i så fall behöver en splitter.

Hm. Jag börjar nog hänga med nu.

Jag dök ner i mitt chassi och kollade lite på kablarna som ligger i botten (märk att jag inte satt ihop datorn själv, men det tror jag nog att ni förstått vid det här laget) och fann detta:

Detta var bara några av flera kontakter men jag undrar om jag bara rakt av kan koppla in min fläkt (molex-fläkten) rakt in i en av dessa molexkontakter? Min fläkt har både hane och hona i samma kontakt.

Sen undrar jag om den lilla fyr-pinskontakten kan komma till nytta i det här fallet.

(Jag är bara sådär nyfiken av mig, varför frågorna är många.)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

En fläkt med "molex direkt på fläkten"? Länka bild?

Sedan när man kan koppla en molex-kontakt direkt till varken moderkortet eller nätaggregatet? ;o

Alltså, att på fläktens sladd sitter en sådan här, istället för en sådan här.

Har man alltså en sådan här på fläkten, så kan man med hjälp av en sådan här koppla den direkt till moderkort etc.

Catfish?

Skrivet av LTsm:

Min regel är att sidan klistermärket är på kommer luften ut genom. Funkat på alla mina fläktar;)

Funkar tills du köper en Arctic.

Själv tycker jag det känns självklart att på de fläktar där bladen är "böjda" så ska de ju snurra så att de "sveper" luften in mot mitten. På de fläktar som har raka blad får man antingen gå på ren känsla eller på den utförliga förklaringen som Söderbäck postade ovan.

EDIT:

Skrivet av YGLeXz:

Hm. Jag börjar nog hänga med nu.

Jag dök ner i mitt chassi och kollade lite på kablarna som ligger i botten (märk att jag inte satt ihop datorn själv, men det tror jag nog att ni förstått vid det här laget) och fann detta:
http://oi43.tinypic.com/pmvj5.jpg

Detta var bara några av flera kontakter men jag undrar om jag bara rakt av kan koppla in min fläkt (molex-fläkten) rakt in i en av dessa molexkontakter? Min fläkt har både hane och hona i samma kontakt.

Attan, ser nu att jag tänkte lite fel med hona/hane på molex-delen här, men eftersom din fläkt har båda delar så ska adaptern funka. Du kan även koppla direkt till nätagget ja.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

http://oi43.tinypic.com/pmvj5.jpg

Ja, det är bara att koppla in "molex -> fläkt"-adaptern i valfri molex-kontakt som ligger där i kabelhärvan.

Skrivet av Phukkitt:

Alltså, att på fläktens sladd sitter en sådan här, istället för en sådan här.

Har man alltså en sådan här på fläkten, så kan man med hjälp av en sådan här koppla den direkt till moderkort etc.

Jag har aldrig sett en fläkt vars originalkontakt är en molex-kontakt, länka?

Det du snackar om låter som någonting i den här stilen, vilket bara är korkat och onödigt:
Fläkt -> molex-adapter (hane) -> molex-adapter (hona) -> fläktuttag på moderkortet
istället kan man ju helt enkelt köra:
Fläkt -> fläktuttag på moderkort

Har jag missuppfattat någonting?

Permalänk
Medlem

Då ska vi se, detta blir förhoppningsvis mitt sista inlägg!

Noctua-fläkten har en sån där 3-pins hona. (Den lilla varianten (har vi ett namn för den?)). Den borde jag kunna koppla rakt in på en av 3-pinskontakterna på moderkortet och få den att gå för full fräs. Vill jag kunna styra den så behöver jag köpa en fläktkontroll med fler ingångar.
Den sista fläkten, som bara har molex, måste jag köpa en adapter från molex -> 3-pin (liten) och sen koppla till moderkortet.

Har jag förstått det hela rätt nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Ja, det är bara att koppla in "molex -> fläkt"-adaptern i valfri molex-kontakt som ligger där i kabelhärvan.

https://anony.ws/i/wsvAj.jpg

Så, molex -> molex (inget däremellan) och starta datorn så ger fläkten full fräs?

Skrivet av Subdubwise:

Jag har aldrig sett en fläkt vars originalkontakt är en molex-kontakt, länka?

Det du snackar om låter som någonting i den här stilen, vilket bara är korkat och onödigt:
Fläkt -> molex-adapter (hane) -> molex-adapter (hona) -> fläktuttag på moderkortet
istället kan man ju helt enkelt köra:
Fläkt -> fläktuttag på moderkort

Har jag missuppfattat någonting?

Vänta här nu. Det är ju just det jag har?! Min ena fläkt har BARA en molex-kontakt (hane och hona). Eller missuppfattade jag dig nu?

Detta är fläkten:

och den svarta lilla burken som inte är molex är en fartreglerare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Vänta här nu. Det är ju just det jag har?! Min ena fläkt har BARA en molex-kontakt (hane och hona). Eller missuppfattade jag dig nu?

Aah, okej. Nej, jag var bara nyfiken! Har aldrig tidigare sett någon fläkt med molex-kontakt nämligen. Är det en utdöende standard eller bara någonting väldigt unikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Aah, okej. Nej, jag var bara nyfiken! Har aldrig tidigare sett någon fläkt med molex-kontakt nämligen. Är det en utdöende standard eller bara någonting väldigt unikt?

Antec har det på sina fläktar med inbyggd 3stegs regulator bland annat.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Ingen aning, fick den av en kompis som har slutat med fläktar Han kör öppet chassi med en 200mm istället Men räcker det med att koppla in molexen på en av dessa sladdar som jag visade alltså?

Skrivet av LTsm:

Precis!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Aah, okej.

Skrivet av YGLeXz:

Men räcker det med att koppla in molexen på en av dessa sladdar som jag visade alltså?

Om jag har förstått dig rätt så ja, då ska det fungera alldeles utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YGLeXz:

Men räcker det med att koppla in molexen på en av dessa sladdar som jag visade alltså?

Yes, det är allt du behöver göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Aah, okej.

Om jag har förstått dig rätt så ja, då ska det fungera alldeles utmärkt.

Fläkten har molex hona/hane och PSUn har ju flera molex hane-kontakter. Borde fungera Noctuan har ju en sån där 3-pins (söker fortfarande namn på den ) så den borde gå rakt in i moderkortet.

NU ska jag bara fixa min front... så får jag snart ström i burken också!

Visa signatur