SweClockers drop!

Har en key men ingen skiva.

Permalänk
Medlem

Har en key men ingen skiva.

Till min laptop så följde det med en home 32bit. Som de flesta laptops så finns allting "inbyggt" i hårddisken att formatera om och ominstallera windows. När jag dock köpte ny hårddisk så försvann ju allt "inbyggt"(tack och lov! förstår inte varför alla tillverkare ska insistera på custom-programvara).

Jag tänkte att jag kunde ladda hem en version utav win 7 home 32bit och använda min CDkey som följde med datorn att aktivera. Detta visade sig inte att fungera så bra, efter ett tags användning så dök det upp meddelanden om att jag inte har en genuin kopia osv.

Går det att göra som jag hade tänkt? Eller kan man ringa microsoft och få en fungerande CDkey att aktivera med den datorn eller måste jag jiddra och klona gamla hårddisken?

Permalänk

Hejsan, du skulle inte kunna kontakta leverantören du köpte laptopen av och försöka få fram en legit skiva av dem? Och vanligtvis ska ju den programvaran ingå i köpet?

Nackdelen med att ladda ner ett OS även fast du vill använda din egna riktigt cd-nyckel är ju att de flesta releaserna där ut på nätet oftast omgjorda för direkt piratanvändning.

Lycka till !

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem

Vad du säger är att du var för upptagen med att pumpa avbryt och nästa knapparna för att läsa när datorn sa åt dig att stoppa in tomma DVD skivor så att den kunde bränna skivorna du frågade efter.

JA, du förväntas läsa datortillverkarens instruktioner som dök upp på skärmen samma dag som du köpte och startade datorn för första gången.

Dator tillverkarens verktyg för att skapa DVD skivorna hittar du någonstans (en mapp med deras namn) under Start / Alla Program. Vet du inte vilken det är så startar du en i taget och LÄSER texten tills du hittar rätt verktyg.

OBS! Blanda INTE ihop den med Microsoft verktyget som finns på ett helt annat ställe och som är dåligare. Det är dator tillverkarens verktyg du ska använda för deras DVD skivor bruka även återskapar även den gömda partitionen när man vill byta hårddisk.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du måste ha en skiva med rätt typ OEM/Retail (OEM i ditt fall), rätt språk, rätt Service Pack och rätt batch. Att försöka tanka det är nästan omöjligt...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pie-or-paj:

Du måste ha en skiva med rätt typ OEM/Retail (OEM i ditt fall), rätt språk, rätt Service Pack och rätt batch. Att försöka tanka det är nästan omöjligt...

Nej det måste han inte alls det, speciellt inte till W7.
XP ja högst troligen, vista kanske, W7 absolut inte.

Rätt batch?

Permalänk

Tror det bästa alternativet är att ladda hem ifrån MSDN brukar fungera rätt bra, se bara till att du får rätt iso.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har kvar originaldriven med räddnnigspartitionen så sätt i den och bränn ut dina oem skivor, nyckeln på datorn brukar vara en speciell volym oem nyckel som inte fungerar på annat än en viss hårdvara och winversion, jag har provat på min egen laptop att installera en msdnaa win 7 med laptopens nyckel och det gick inte och den win man bränner ut från recoverypartitionen är färdigaktiverad med volymlicens och där behöver man inte skriva in nyckeln alls, det sköter sig automatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det skall fungera om du väljer rätt version och språk, kan vara så att du får ringa MS och nollställd din nyckel vid nyinstallation, är dock inte säker på det efterssom jag inte är en laptop användare, men jag fick göra så på Windows XP förr på laptops dock har min nuvarande Windows 7 laptop en separat köpt Windows version (använder inte den mer än när jag reser), förstår att du vill bli av med tillverkarens skit som är förinstallerat, gör själv så på alla laptops jag haft.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Demonlord:

Tror det bästa alternativet är att ladda hem ifrån MSDN brukar fungera rätt bra, se bara till att du får rätt iso.

Då ska man ju också ha ett sådant konto:)

Skrivet av mrqaffe:

Om du har kvar originaldriven med räddnnigspartitionen så sätt i den och bränn ut dina oem skivor, nyckeln på datorn brukar vara en speciell volym oem nyckel som inte fungerar på annat än en viss hårdvara och winversion, jag har provat på min egen laptop att installera en msdnaa win 7 med laptopens nyckel och det gick inte och den win man bränner ut från recoverypartitionen är färdigaktiverad med volymlicens och där behöver man inte skriva in nyckeln alls, det sköter sig automatiskt.

Fel, volymlicens till professional, enterprise och andra server versioner.
Det du syftar på är såkallad OEM:SLP (System Locked Preinstallation) nyckel, något som alla datortillverkare (mer kända) skeppar med sina datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tcntad:

Det du syftar på är såkallad OEM:SLP (System Locked Preinstallation) nyckel, något som alla datortillverkare (mer kända) skeppar med sina datorer.

Ok så kanske det heter i det här fallet, det är hursomhellst tyvärr inte så lätt att få det att funka, tycker också att tillverkarna borde ha en helt ren oem version som man kan bränna ut eller ladda ner i stället för bloatware versionen de normalt skickar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Ok så kanske det heter i det här fallet, det är hursomhellst tyvärr inte så lätt att få det att funka, tycker också att tillverkarna borde ha en helt ren oem version som man kan bränna ut eller ladda ner i stället för bloatware versionen de normalt skickar med.

Jo det är det också:) bara googla faktiskt hehe.
Jo det håller jag faktiskt med om men då kan ju alla ladda ned det och fulaktivera så det får väl tillverkarna skit för också antar jag.

Permalänk
Medlem

Lånar lite av tråden, det kan vara till nytta för TS också.
När jag installerade om en HP häromdagen så hade ägaren ingen skiva, jag hittade en ISO (brukar spara originalskivor när jag har läge) på min server med Vista business (stavning?), det var det som var på datorn ursprungligen, det gick utmärkt att använda koden på klisterlappen, aktiveringen gick bra. Detta har aldrig funkat datorer med XP vid tidigare försök, trots att man har haft "rätt" version, typ på PackardBell, Dell m.fl. produktnyckel godkänns vid installation fast går ej att aktivera.

Nu till några funderingar:
1. Ar det någon skillnad på olika versioner av Vistas skivor, eller styrs versionen av produktnyckeln?
2. Samma som ovan fast W7
3. Finns det något möjlighet att ringa MS för att aktivera t ex en XP-installation på en PackardBell som är installerad av en "standard" OEM-skiva istället för en "brandad"?, jag skulle ju kunna testa fast jag slipper ju böket att installera om den ifall jag vet att det inte går (pirat på den nu, vill ha en legal version), originalskivan är borta med vinden.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Vad jag gjorde med morsans nya laptop (när jag proppa in en ssd i den) var att använda Advanced Token Manager (tror jag det heter, finns i tcntad's guide), för att ta backup på aktiveringen. Sen tankade jag en officiell Windows 7 ultimate sp1 iso på svenska, där jag plockade bort efi-filen (om jag minns rätt, finns i tcntad's guide), så man kunde välja alla versioner. Sen installerade jag bara som vanligt på ssdn, använde Advanced Token Manager igen för att återställa aktiveringen, och voila.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Då ska man ju också ha ett sådant konto:)

Det är gratis att skaffa sig ett och det är gratis att ladda ner isos det är ju så att alla windows isos blir en trial om man inte skriver i någon nyckel. Ska inte vara några problem med att använda sin egna nyckel förutsatt att man installerar rätt version av operativet.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Till min laptop så följde det med en home 32bit. Som de flesta laptops så finns allting "inbyggt" i hårddisken att formatera om och ominstallera windows. När jag dock köpte ny hårddisk så försvann ju allt "inbyggt"(tack och lov! förstår inte varför alla tillverkare ska insistera på custom-programvara).

Jag tänkte att jag kunde ladda hem en version utav win 7 home 32bit och använda min CDkey som följde med datorn att aktivera. Detta visade sig inte att fungera så bra, efter ett tags användning så dök det upp meddelanden om att jag inte har en genuin kopia osv.

Går det att göra som jag hade tänkt? Eller kan man ringa microsoft och få en fungerande CDkey att aktivera med den datorn eller måste jag jiddra och klona gamla hårddisken?

Ring Microsoft och säg att din orginal skiva inte fungerar och ge dom cd-nyckeln, dom brukar då ge dig en ny nyckel direkt i telefon(fungerat 2/3).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej det måste han inte alls det, speciellt inte till W7.
XP ja högst troligen, vista kanske, W7 absolut inte.

Rätt batch?

Okej visste inte att de hade ändrat på det. Är Linuxmänniska.
Men vet att när jag ska installera om andra datorer brukar det vara ett helvete att para ihop rätt skiva med rätt nyckel.

Permalänk

lyssna tcntad...han är bäst på operativsystem...han kan sin sak:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pie-or-paj:

Okej visste inte att de hade ändrat på det. Är Linuxmänniska.
Men vet att när jag ska installera om andra datorer brukar det vara ett helvete att para ihop rätt skiva med rätt nyckel.

Beror lite på OS, XP kunde vara ett helvete tills man förstod hur man kunde konvertera:)

Skrivet av Fidel Castro:

lyssna tcntad...han är bäst på operativsystem...han kan sin sak:)

hehe så bra är jag inte:)