Bäst försäljningsplats - Blocket eller Tradera?

Permalänk
Medlem

Bäst försäljningsplats - Blocket eller Tradera?

Ursäkta placering av tråden, men jag vet inte riktigt var den passar bäst.

Vad har ni för erfarenheter av att sälja datorprylar på nätet?

Jag har lite saker som jag har tänkt sälja, men jag funderar på var jag får ut mest pengar.
Min spontana känsla är att blocket används mer, och att jag borde kunna få mer betalt där.
Det känns lite risky att lägga saker på tradera, om man har otur och väldigt få hittar min produkt, då kan jag ju tvingas sälja väldigt billigt. På blocket har man ju ändå möjlighet att gå ut med ny annons.

Kort och gott, vad har ni för erfarenheter? Är Sweclockers marknad att föredra för datorprylar, eller är det mest lämpat för entusiastprylar?

Jag har själv sålt här på marknaden och på blocket med ganska bra resultat, men är det värt att ge tradera en chans?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Sålt en del äldre datorprylar på tradera, saker som man inte trodde någon hade användning av. Tycker det funkar bra för saker som är svårsålt på blocket. Du kan ju alltid sätta ett utropspris som är din nedre smärtgräns och prova. Minnen, grafikkort, processorer etc som är lätt att skicka lämpar sig bra. När jag har försökt hitta saker begagnat tycker jag det brukar vara lägre priser på blocket så eventuellt kan du kanske få lite mer på tradera.

Lycka till.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem

Tradera tar del av vinst. Blocket har massa skojar som kommer med konstiga prisförslag.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vet att det är något som kommer att vara populärt så är Tradera bäst. Finns det däremot endast ett fåtal intresserade eller om du tvunget vill ha ut ett visst pris så är Blocket eller Sweclockers annonsmarknad bättre.

Det effektivaste upplägget på Tradera är att lägga ut saker för 1kr och utan reservationspris. Det gör folk intresserade och de tror att de kan göra ett klipp. Det som sedan ska hända är att det blir budrace som trissar upp priset. Men funkar såklart bara om det är minst två som vill bjuda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Tradera tar del av vinst. Blocket har massa skojar som kommer med konstiga prisförslag.

När jag har sålt datorprylar så har jag faktiskt inte haft så mycket problem med folk som skambudar, men jag vet att det ibland är ett problem. Tvärt om har jag fått sålt det mesta till utsatt pris. Vad gör det att någon försöker pruta när man samtidigt har kontakt med köpare som bjuder det jag begär? Jag kör uteslutande med mail. Orkar inte med telefon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tradera har fungerat bäst för mig att sälja saker.
Har sålt en del äldre prylar och fått ut mer än vad jag tänkt mig.

Permalänk

Beror som sagt på vad du vill sälja, är det enskilda komponenter är tradera nog det stället du får ut mest pengar på, framför allt om det är lite äldre grejer.
Är det en hel dator du vill sälja är istället blocket att föredra för hela datorer går för fantasi summor där av nån anledning...
Om det istället är riktiga entusiast prylar typ vattenkylning mm så är nog sweclockers marknad att föredra då det är rätt svagt intresse för den typen av grejer bland vanliga Svenssons.

Har själv bara bra erfarenheter av Swec och tradera, blocket gäller det att vara lite mer på sin vakt på.

Permalänk
Avstängd

Liten fråga bara, hur mycket avgift tar hemsidorna om man vill lägga ut något för försäljning? Vi säger att man vill sälja något för 500 kr, vad kostar det att lägga ut annonsen på Tradera och Blocket?

Permalänk

På tradera kostar det 10kr att lägga upp annonsen och sen tillkommer Försäljningsprovision på 8% av försäljningspriset (minst 3 kr, max 100 kr)

Blocket har jag ingen aning om och swec tror jag tar 15kr för att lägga upp en annons.
Är du student kan du dock lägga upp en annons på tradera utan att behöva betala uppläggningsavgift och provision!

Permalänk
Medlem

Håller mig alltid till Tradera pga den enkla anledningen att jag inte litar på blocket. Fördelen är ju också att fler köpare kan pressa upp priset på din annons istället för att sälja den till första billiga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

På tradera kostar det 10kr att lägga upp annonsen och sen tillkommer Försäljningsprovision på 8% av försäljningspriset (minst 3 kr, max 100 kr)

Blocket har jag ingen aning om och swec tror jag tar 15kr för att lägga upp en annons.
Är du student kan du dock lägga upp en annons på tradera utan att behöva betala uppläggningsavgift och provision!

Vad jag vet är det gratis att lägga upp annons på tradera ... om man inte vill ha en massa lull lull på sin annons för att den ska bli mer "attraktiv"! Där e ju 8% provision men då bara om man sålt sin vara såklart!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Vad jag vet är det gratis att lägga upp annons på tradera ... om man inte vill ha en massa lull lull på sin annons för att den ska bli mer "attraktiv"! Där e ju 8% provision men då bara om man sålt sin vara såklart!

Nope, kostar minst 3 kr som sagt. Nånstans måste dom ju få sina pengar ifrån? Kollade nyss

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Iceglow:

Vad jag vet är det gratis att lägga upp annons på tradera ... om man inte vill ha en massa lull lull på sin annons för att den ska bli mer "attraktiv"! Där e ju 8% provision men då bara om man sålt sin vara såklart!

Helt rätt, de har tydligen plockat bort 10kr i uppläggningsavgift från och med 1 mars så nu är det bara de 8%en kvar, man lär sig nått nytt varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Nope, kostar minst 3 kr som sagt. Nånstans måste dom ju få sina pengar ifrån? Kollade nyss

Bara om du inte får sålt varan! Och det börjar inte räknas förrän efter 100 annonser! Jag kollade också precis nu

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Bara om du inte får sålt varan! Och det börjar inte räknas förrän efter 100 annonser! Jag kollade också precis nu

Jag läste häromdagen och uppfattade det tom som att det handlade om 3 kr per annons efter 100 annonser per månad, dvs dom vill ha pengar av superannonsörerna samt företag som säljer prylar via tradera.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Tradera är ofta bra men jag tycker att Tradera tar för mycket betalt för annonserna nu och då tappar jag lusten.

Permalänk
Medlem

Föredrar Tradera när jag ska sälja alla dagar i veckan. Smidigar och lättare att sälja datorprylar enligt mig.

Permalänk

Om du är student och har csn/mecenatkort så kan du lägga upp en auktion i månaden gratis.

Om det är dyra grejer är det billgare att lägga ut på blocket eftersom de har en fast avgift på 20kr. På tradera är priset baserat på slutpriset och kan bli en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Blocket rånar folk, de ska till och med ha betalt för att ändra en annons, tex Ebay i utlandet tar inte betalt för sånt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man får i regel mer betalt på Tradera. Varenda jävel prutar ju lite för mycket på blocket också. Får dem inte varan för 20-30% billigare än utgångspris så skiter många i de. På Tradera är de ingen som kan pruta iaf! Men hatar Tradera skyhöga avgifter..

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Tradera känns lite mer seriöst än blocket, lite mindre lurendrejeri och skojare där. En jävla massa annonser på Blocket är skumt upplagda med massvis med stavfel, ingen information och bristfällig bild.

Permalänk
Medlem

Jag tar tradera vilken sekund som helst framför blocket och prutarna därifrån och inte nog med det, har man tur på tradera så betalar folk faktiskt vad det är värt för grejerna och det utan tjafs eftersom buden de lägger där är bindande
Via blocket kommer alltid folk "sista priset, kompis/bror" och såntdär, och har i princip ALLTID med sig mindre pengar än priset man satt på produkterna och säger "jag har bara x kronor..." "jag är student, kom igen.." "mamma dog i slagsmål med en tvättbjörn förra sommaren, kom igen, bättre pris.."

Så tja, tradera

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

"mamma dog i slagsmål med en tvättbjörn förra sommaren, kom igen, bättre pris.."

Så tja, tradera

Haha +1

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!