Permalänk
Inaktiv

det beror helt på hur väl servad den begagnade mopeden är. och ifall variatorremmen är bytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

det beror helt på hur väl servad den begagnade mopeden är. och ifall variatorremmen är bytt

Okej tack. Men sett till PRESTANDA vilken är bäst av http://kymco.se/produktblad/moped-super82t.pdf eller http://kymco.se/produktblad/rea-bw.pdf eller http://kymco.se/kymco_download/broschyr/kymco_vitality.pdf så vilken och varför?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Inaktiv

vitality Sport är den som har bäst prestanda, men jag skulle inte kolla på prestanda då man endå inte får framföra mopeden i snabbare än 45 km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

vitality Sport är den som har bäst prestanda, men jag skulle inte kolla på prestanda då man endå inte får framföra mopeden i snabbare än 45 km/h

Okej vad skulle du kolla på då? Jag vill ha snabbt acceleration Men tycker super 8 är snyggast. Vilken skulle du ta och varför? Vill bara ha snabb acceleration och en som toppar lite över 50.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cappe:

Okej vad skulle du kolla på då? Jag vill ha snabbt acceleration Men tycker super 8 är snyggast. Vilken skulle du ta och varför? Vill bara ha snabb acceleration och en som toppar lite över 50.

Jag skulle inte ta en 2 taktare alls, jag skulle lägga ner ett par tusen till för att få en 4 taktare då de oftast är starkare och bensinsnålare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Jag skulle inte ta en 2 taktare alls, jag skulle lägga ner ett par tusen till för att få en 4 taktare då de oftast är starkare och bensinsnålare

Nej. Jag har alltid hört att 4 taktare är långsammare. Är det inte så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zündapp e grejer det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cappe:

De är inte långsammare, de går exakt lika fort men är starkare och går på ett lägre varv vilket gör att den drar mindre soppa och dessutom så slipper man hålla på med 2 taktsoljan

Så jag ser bara fördelar med att köpa 4 taktsmaskiner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Den där hade man ju varit kung på back in the 90's när jag var 15
Hade en Honda MT5 och Yamaha DT, fan vad polarna var avis på att man hade två. hehe

MT5an skar titt som tätt för att jag hade söndertrimmat den, jävlar vad den gick, 80cc borat så godset var milimeter tjock (Där av att den skar ) sedan 125cc förgasare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

De är inte långsammare, de går exakt lika fort men är starkare och går på ett lägre varv vilket gör att den drar mindre soppa och dessutom så slipper man hålla på med 2 taktsoljan

Så jag ser bara fördelar med att köpa 4 taktsmaskiner

http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?p=131455&sid... där säger dem att 2t går snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cappe:

Nej det står inte att de går snabbare, det står att de når toppfarten lite snabbare, och då pratar vi inte om minuter utan snarare ett par sekunder bara.
Men ska du skjutsa så bör du köpa 4taktare då de har ett jämnare drag genom hela registret.

Permalänk
Medlem

Om crossmopeden inte är en EU-moped, då kan den väl bara köra i 25 km/h?
(Med tanke på trådens rubrik).

Själv hade jag en Push Montana, som jag fick ny av min farfar 1982 när jag fyllde 15 år. Den gjorde 35 km/h ungefär... Eller jag har den kvar när jag tänker efter, står i vedboden hos mina föräldrar tror jag. Hade också en Honda Z50J ihop med brorsan (4-taktare, gjorde 55 km/h original) årsmodell 1974 tror jag det var (den var gul) men den är såld sedan länge tyvärr. Den räknades som motorcykel. Den körde jag på när jag var 11 år. Numera kör jag en Honda NX-650 Dominator årsmodell 1990.

Om du ska köra grusvägar och skogsstigar (vilket jag nästan alltid gjorde) så är nog crossmoppen att föredra. Jag kör fortfarande mest grusväg och möjligen en och annan skogsstig...

Permalänk
Medlem

http://kymco.se/kymco-moped-super82t.html eller http://kymco.se/produktblad/rea-super84t.pdf. Samma moped olika specs. 2t har 3,4hk/6250rpm 4t har 3,3hk/7500rpm. Men jag söker snabb acceleration vilken ska man ta? Är nöjd så länge den toppar lite över 50km/h.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I vår skola så kör alla Cross-Mopeder och alla brukar gå runder och skämta om kommunen intill oss där nästan alla killar kör Scootrar.
Går nog inte en hel vecka i skolan utan att det blir typ 5 skämt om att de i den kommunen är bögar osv. ;P
Men det är väl från ställe till ställe!

Själv tycker jag det är så himla fult att köra Scooter och jag hade inte ens kört en om jag så fick den helt gratis, visst jag hade nog kört den om jag inte haft cross-moppen jag har nu eller nån annan moppe men jag hade ju letat efter nån redig moppe att köpa.

Permalänk
Medlem

Roligare med växlar och koppling helt klart på en "crossmoppe", går boysa på lite.

Dock sålde man moppen efter ett år då det mest började kännas barnsligt. Åt helvetet med väspa och crossmoppe. Gammel cykel ska det vara nu inget att oroa sig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Alla är lika slöa princip du kommer knappt märka något förutom om du inte trimmar..

Permalänk
Medlem

Jag ville ha en scooter, men enligt farsan var de för tjejer, så han köpte en DT50r åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliQ:

Jag ville ha en scooter, men enligt farsan var de för tjejer, så han köpte en DT50r åt mig.

Din far är en klok man.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kör lite scooter nu (100cc) och måste säga att det är skönt i stan under kortare körning. Däremot får jag ont i korsryggen efter 2-3 timmars körning. Där har jag för mig att cross-moppe (som jag inte kört på 10 år men vad jag minns) är bekvämare. De är dock lite klumpigare i stan och liknande (här kryssar man mellan bilar vid rödljus).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Skrivet av cappe:

Moppar är lite speciella då det är annat än fysiken som begränsar.

Men lite förenklat så är 4taktare hälften så "kraftiga" som 2taktare vid samma cyl. volym.
Har med arbetstakt att göra, 4taktare tänder bara vart annat varv, 2taktare tänder varje varv. (en-cylindriga motorer)
Dock har 2taktare i regel sämre verkningsgrad och svinar ner mera.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Moppar är lite speciella då det är annat än fysiken som begränsar.

Men lite förenklat så är 4taktare hälften så "kraftiga" som 2taktare vid samma cyl. volym.
Har med arbetstakt att göra, 4taktare tänder bara vart annat varv, 2taktare tänder varje varv. (en-cylindriga motorer)
Dock har 2taktare i regel sämre verkningsgrad och svinar ner mera.

Det stämmer, men i fallet strypta moppar verkar man inte plocka ut mer effekt än runt 3 hkr ändå (kan inte gränsen exakt).
Vet inte hur 2-takt och 4-takt svarar på trim, om de brukar vara pluggade och liknande, men det är ju inte tillåtet på allmän väg.

I t.ex motocross tävlar 2-takt mot 4-takt med väsentligt mindre cylindervolym.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

När det gäller en standard moped så spelar det förmodligen ingen roll om man köper en 2 taktare eller 4 taktare eftersom dem båda är strypta att gå lagligt. En normal 50 kubikare utan nån form av strypning går ju ändå långt över 50

Permalänk
Medlem

Har en fråga nu. Har min moped hemma och klarat körkort osv. Körde idag men skulle testa att elstarta mopeden samtidigt som jag körde. Hördes bara klick ljud och gjorde det kanske 4 gånger. Men det är väl dåligt? Vad för följder kan det ha och kan något ha hänt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att trycka på starten när du kör ? Inte så smart va...

När jag var i moppeåldern så var det bara crossmoppar o typ K50/FS1, zundapp osv som gällde, har testat o köra scooter senare men tycker de är halvt livsfarliga med sina skottkärrehjul! Minsta ojämnhet så riskerar man o kvadda.
(fast min senaste referens är crossen med 21" fram, där tar man sig över det mesta..)

Fast crossmodell kanske inte är det bekvämaste, crossar byggs ju faktiskt för att köras stående när man använder dem som tänkt ...

2takt är billigt o meka, simpelt o lättlagat, men inte så miljövänligt kanske, men min 2takt drog väldigt lite soppa så vad spelar det för roll. 4takt blir betydligt jobbigare om man får ett motor-ras.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Går jävligt fint, var en dröm köra 90-100km/h när man var 15, skulle köpt direkt

http://www.youtube.com/watch?v=8Zr7jWavobU&feature=related

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Har en fråga nu. Har min moped hemma och klarat körkort osv. Körde idag men skulle testa att elstarta mopeden samtidigt som jag körde. Hördes bara klick ljud och gjorde det kanske 4 gånger. Men det är väl dåligt? Vad för följder kan det ha och kan något ha hänt?

Ja, det är dåligt, utan att veta exakt hur en startmotor till en moppe fungerar så är det annars såhär, startmotorn är en lite elmotor med ett kugghjul på, när du trycker på starten drar en solenoid in drevet i en kuggkrans och motorn snurrar runt relativt sakta, när motorn startar så finns det ett frihjul som snurrar med för att skydda startmotorn från övervarv tills du släpper startknappen.
Om du trycker på startknappen med motorn igång har startkransen mycket högre varv och du kan skada både startmotor och startkrans.
(det går i regel bra, men det är inget du bör göra regelbundet)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Om du ska ha crossmoppe så är det antingen derbi, gilera, rieju, beta eller yamaha allt annat är näst intill skit. scooter spelar inte speciellt stor roll bara du inte köper kina skit så

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem

Konstigt namn på tråden, borde vara Crossmoped vs Scootermoped

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tvivlar starkt på att 1000mil är något att bry sig om så länge den är servad och låter och går bra i motor. Jag vill inte veta hur många mil min gamla Yamaha DT hade gått, funkade prima trots att jag slarvade lite med oljan.

Hehe, min DT50MX hade gått runt 1100 när jag köpte den och 2500 när jag sålde. Skar en gång tack vare att ett knaster hoppade ur och man fick byta packboxar i gaffeln rätt ofta tills man fattade att det var bättre kvalitet på originalreservdelarna...

En crossmoppe har bättre komfort både tack vare större hjul och bättre fjädring.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Hehe, min DT50MX hade gått runt 1100 när jag köpte den och 2500 när jag sålde. Skar en gång tack vare att ett knaster hoppade ur och man fick byta packboxar i gaffeln rätt ofta tills man fattade att det var bättre kvalitet på originalreservdelarna...

En crossmoppe har bättre komfort både tack vare större hjul och bättre fjädring.

Aa DT50 är nice och komforten är bättre även säkrare med större däck på löst underlag, vet folk som vurpat på sand som någon vält ut på asfalt och på grusvägar i skogen.