Permalänk
Medlem

Byta dedikerad mot cloud/vps?

Jag har just nu en dedikerad server hos ett webhotell i Sverige. Avtalet går ut på den snart och därför håller jag på att kika på alternativ. Antingen om man ska skaffa en ny dedikerad server eller om man ska hoppa på cloud/elastic/vps-tåget.

Jag älskar skalbarheten med VPS, men anledningen till att jag skaffade en dedikerad server för snart två årsedan var att jag inte hittade någon riktigt bra VPS, dom var för långsamma. Men nu har det ju gått två år, och mycket har hänt, bl.a med elastic computing osv. Kan det vara värt att titta på igen?

Min dedikerade server har en xeon processor och 8 gb ram, men det används knappt. Processorn brukar ligga på ca 4% använding i genomsnitt, men ändå känner jag att server ibland kan kännas lite seg. Det som jag tror är den riktiga flaskhalsen när man hostar php och mysql är hårddisken, har jag rätt i det? Det är även här jag känner mig kritisk när man ska köra en VPS-lösning eftersom man då måste dela hårddisk med alla andra. Min dedikerade server har tre SAS diskar i RAID-5, men det kanske finns SAN-lösningar som är ännu snabbare även i VPS-lösningar?

Server jag har idag kostar ca 3000kr/mån inklusive backup, och därpå har jag även ett bra SLA-avtal för ca 2000kr extra. Alltså ca 5000kr/mån plus moms. Viktigt att poängtera är att jag inte vill komma undan billigare, utan jag är bara ute efter bättre lösningar. Jag är beredd att betala 5000kr/mån med ett bra SLA-avtal, men då vill jag inte ha sämre prestanda än en dedikerad server.

Önskemål jag har jämfört med en dedikerad server:

• Skalbar. Man kan öka CPU, RAM och HDD allteftersom man behöver mer.

• Backup. Automatiska backuper på hela den virtuella maskinen. Skulle det bli helknas kan man återställa en backup på bara någon timma och få exakt samma server utan att behöva confa om någonting... I jämförelse med en dedikerad där man måste i princip installera om hela OSet, sedan överföra alla filer manuellt, importera databaser m.m = en dags arbete = en dags downtime (om man nu inte har någon image-backup, men det blir ju inte riktigt samma som en virtuell maskin ändå)

• Redundans. Om hårdvaran stendör som den virtuella maskinen ligger på kopplas man om till en annan fungerande hårdvara automatiskt där en färdig backup av min virtuella maskin ligger. Extra grymt hade det varit om det syncas över nätet, så om hela serverhallen skulle dö så kopplas man om till en helt annan serverhall, kanske i ett annat land t.o.m. Finns det ens?

Jag ser helst att webhotellet finns i Sverige, men allt är av intresse! Har ni något webhotell eller tjänst att rekommendera?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Hej,

Använder själv Ipeer's VPS och är väldigt nöjd med den, förrutom att välja den urpsurngskraft så kan man även ställa in "burst" thresholds. Dvs behöver man mer kräm under kort tid så kan man ställa in detta, jag har tex upp till 100% mer som max får gå i 30 minuter. (Detta så det inte skall bli onödigt dyrt). Har tyvärr inga fler personliga erfarenheter. Har även hört rätt mycket bra om Glesys VPS men även hört mycket dåligt, skall tydligen vara lite beroende på var man ställer sin server.

Jag skulle väl ringa runt de olika säljavdelningarna med lite kontroll frågor, be även att få prata med en tekniskt kunnig på supporten - detta brukar ge lite bättre överblick än det säljsnacket som säljarna kör på.

Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En VPS-användare hos Ipeer här också.
De få gånger jag har haft kontakt med supporten har de verkligen skött sig proffessionellt och hjälpt mig snabbt och utan dröjesmål.
Har dock haft en del nertid på just den VPS-noden jag är placerad på, just för mig är det inte så himla viktigt men om man är ute efter lite mer seriöst användande så ska man kanske ta telefonkontakt med dem och höra sig för hur driften ser ut på just den noden man blir placerad på.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Halloj! Får man fråga era användningsområden samt behov? Låter intressant om det ni pratar om, då jag själv har tänkt göra min egna lösning med hemmadatorerna, för mig själv. Tänk remote desktop med möjlighet till streama film, spel och komma åt egna program... typ allt jag brukar göra framför datorn fast på fjärran vift i LAN samt WAN.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt hos just ipeer som jag har den dedikerade servern hos, och jag har även en VPS där också faktiskt. Den funkar väl bra så sätt, men det kunde ju vart mer kräm... Finns det inte någon VPS tjänst där man kan köpa till redigt med extra resurser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Amazon EC2

Om du fyller i lite siffror här http://calculator.s3.amazonaws.com/calc5.html , blir det för dyrt då? (eller har de inte hårdvaran du kräver?)

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fackamatoo:

Om du fyller i lite siffror här http://calculator.s3.amazonaws.com/calc5.html , blir det för dyrt då? (eller har de inte hårdvaran du kräver?)

Har satt upp ett testkonto nu så får vi testa lite. Någon som har erfarenhet av EC2 annars i övrigt?

Egentligen hade jag gärna haft en svensk host, men Amazon känns ändå stora och seriösa, men det är ändå det här att man inte riktigt känner att man enkelt kan ringa in och få fixat akuta saker. Framför allt är det ju så stort så jag antar att man inte har en kontaktperson på samma sätt.

Ingen som har fler förslag på svenska aktörer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat ipeers Elastic cloud lösning? Funderar själv på att skaffa en VPS hos dem men är inte säker på om jag ska välja en vanlig VPS eller Elastic Cloud. Elastic cloud verkar bli marginellt billigare och jag gillar tanken att kunna ha kontroll för att "bursta".

Permalänk
Medlem

http://www.citycloud.se/ är helt ok också. HAr en del grejjer som snurrar hos dom.

Permalänk
Medlem

kört citycload men det har haft en del problem diskprestandan är inge vidare där och haft en en del störningar den senaste tiden.
Har börjat med amaznon EC2 är klart bättre men tar en tid att sätta sig in i är lite svårt och få reda på vad en server egentligen kostar.
Fördelen men en Clouad VPS är att det går snabbt att få upp en server , skala upp prestandan efter behov. Dock så fungerat det fortfarande som en vanligt server som kräver omstart om man vill byta server spec t.e.x
Finns en hel del extra funktioner som backup, lastbalansering men är leverantör specifika och kostar oftast extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

kört citycload men det har haft en del problem diskprestandan är inge vidare där och haft en en del störningar den senaste tiden.
Har börjat med amaznon EC2 är klart bättre men tar en tid att sätta sig in i är lite svårt och få reda på vad en server egentligen kostar.
Fördelen men en Clouad VPS är att det går snabbt att få upp en server , skala upp prestandan efter behov. Dock så fungerat det fortfarande som en vanligt server som kräver omstart om man vill byta server spec t.e.x
Finns en hel del extra funktioner som backup, lastbalansering men är leverantör specifika och kostar oftast extra.

Jo diskprestanda är ett härke i nästan alla virtualiseringsmiljöer och det är därför jag kör colo/dedi+SSD/RAID till de grejjer som behöver maximal IOPS osv.

Permalänk
Inaktiv

elastichosts.com - Youtube Demo

US / UK / CANADA

Betala för det du använder. Grymt GUI. Bra priser. Skala VPS hur du vill med några musklick

Permalänk
Skrivet av anon122270:

elastichosts.com - Youtube Demo

US / UK / CANADA

Betala för det du använder. Grymt GUI. Bra priser. Skala VPS hur du vill med några musklick

Wow, deras "jämförelse" "ElasticHosts vs. Amazon EC2" är ju helt sämst. Allt som står där går att göra på EC2 också.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fackamatoo:

Wow, deras "jämförelse" "ElasticHosts vs. Amazon EC2" är ju helt sämst. Allt som står där går att göra på EC2 också.

Känner du dig lite häftig då, eller vad?

Vad har detta med topic att göra. han ville bli rekommenderat något. Inte ha dina spydiga kommentarer.

Permalänk
Skrivet av anon122270:

Känner du dig lite häftig då, eller vad?

Vad har detta med topic att göra. han ville bli rekommenderat något. Inte ha dina spydiga kommentarer.

?

Om ett förslag läggs fram så är det väl OK att påstå om det förslagets hemsida skriver lögner? Hur skall man annars veta att det man väljer är bra?

Visa signatur

Dator