xonar essence stx, tveksamt ljud!

Permalänk
Medlem

xonar essence stx, tveksamt ljud!

Godkväll!

Jag har tidigare använt en förstärkare av modell äldre (technics sa-gx 130d) inkopplad i datorn för att driva mina lurar, har tidigare haft Beyerdynamics dt990 och har nu ett par ath m-50. Det har låtit helt okej men har på senare velat ha lite extra så jag köpte essence stx kortet då jag läst att det ska vara lite utav grädden av moset i dom lägre prisklasserna.
Jag är absolut inte kunnig om ljud osv men lyssnar på mycket musik och gillar ett saftigt ljud. Problemet nu när jag installerat kortet är att jag inte riktigt får ut det jag räknat med, ljudet har t.ex. inte samma tryck som jag hade med förstärkaren, vilket min uppfattning är att det inte borde vara.

Har 8 ljudkanaler, 24bitar och sampelskala 44100 hz inställt i både windows och xonar audio center. Effect inställningen är på bass, men är det någon mer inställning jag missat eller är det såhär det ska vara att jag inte kan få ut något mer av det?

Tack på förhand.

Visa signatur

UX31A-V-MODA CROSSFADE M-100

Permalänk

Dina hörlurar kan vara ovanligt tungdrivna vilket gör att ljudkortet kanske inte orkar medans en förstärkare gör det. O andra sidan tycker jag att såna ljudkort borde kunna klara av att driva såna hörlurar. Vet inte om det kan vara så, men det är ett förslag iaf

Prova att koppla in förstärkaren till ljudkortet. Får du mer kräm i ljudet då så kanske ljudkortet inte riktigt klarar av hörlurarna. Skulle det vara så kan man köpa en hörlursförstärkare för billig peng

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Proffsmobbare

ATH M-50 är inte tungdrivna så det ska inte vara problemet.

Lät M-50 bättre på recievern än STX? Eller lät DT990 bätte på recievern än M-50 gör på STX?

DT990 är ju helt klart en bättre lur än M-50 så om det är det sistnämna är det inte så konstigt.

Du har en 10-bandsequalizer i drivrutinen där du kan ändra själv hur varmt du vill ha ljudet.
Har du kopplat in lurarna i 6,3mm-porten som är märkt 'headphone'?

Både förstärkningsdelen för lurarna och DACen i STX bör vara en hel del bättre än recievern du hade innan så det verkar vädligt konstigt.

Permalänk
Medlem

både m-50 och dt 990 lät bättre ... m-50 lurarna har jag haft ca 5 mån så det är inte det att dom inte är inspelade!
lurarna är inkopplade med 6,3 mm, såg att det fanns en vit och röd kabel med som man kan ansluta 3,5mm i .. har inte testat det då det verkar helt ologiskt?
har testat ändra eq själv men det blir dåligt då jag inte förstår något av den.
Angående dt990 och m-50 då upplever jag inte att det är särskillt bättre ljud i 990, det är lite olika ljud men skulle nog säga att de är ganska jämna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UX31A-V-MODA CROSSFADE M-100

Permalänk
Medlem

Tror knappast det är något fel på STX... Kanske det råkar vara så att du gillar mycket bas och förstärkaren du hade innan var väldigt basglad medan STX är neutral och därför låter det "bättre" med förstärkaren än STX.

Förresten, ställ om till två ljudkanaler och 16-bit i windows och se ifall det blir någon skillnad. I stort sett allt du spela är 16-bit så ingen mening att ha det inställt på 24-bit.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Säker på att du ställt in rätt gain?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Förresten, ställ om till två ljudkanaler och 16-bit i windows och se ifall det blir någon skillnad. I stort sett allt du spela är 16-bit så ingen mening att ha det inställt på 24-bit.

Två kanaler kan nog vara vettigt om man lyssnar på vanlig musik, men 24 bit ska man kunna välja utan några nackdelar såvitt jag vet. (den behöver inte interpolera för att få ut 24 bit, utan vidarebefodrar bara signalen såvitt jag vet)

Gain kan man öka som x-dr3am är inne på, och det kan pigga upp DT lurarna. M50 torde vara så känsliga att det nästan blir svårt att få vettigt låg ljudnivå på dem om man ökar gain, men jag kan ha fel.

Lite skumt att ljudet är så annorlunda mot gamla stereon. Jag tror nog som Kalium att stereon antagligen krämade på en hel del extrabas. Kanske bara en vanesak att köra lite på xonarkortet för att kalibrera om öronen lite.

...

Att koppla med 6.3mm är helt rätt
RCA används till line out till aktiva högtalare eller en stereo eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag har i för sig hört att äldre Technics-förstärkare ibland har lite inbyggd loudness, så det kan vara det som spökar till det lite

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kan också varit så att impedansen på din stereos hörlursutgång var relativt hög vilket gjorde att du fick förhöjd bas i dina lurar tidigare.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Två kanaler kan nog vara vettigt om man lyssnar på vanlig musik, men 24 bit ska man kunna välja utan några nackdelar såvitt jag vet. (den behöver inte interpolera för att få ut 24 bit, utan vidarebefodrar bara signalen såvitt jag vet)

Gain kan man öka som x-dr3am är inne på, och det kan pigga upp DT lurarna. M50 torde vara så känsliga att det nästan blir svårt att få vettigt låg ljudnivå på dem om man ökar gain, men jag kan ha fel.

Lite skumt att ljudet är så annorlunda mot gamla stereon. Jag tror nog som Kalium att stereon antagligen krämade på en hel del extrabas. Kanske bara en vanesak att köra lite på xonarkortet för att kalibrera om öronen lite.

...

Att koppla med 6.3mm är helt rätt
RCA används till line out till aktiva högtalare eller en stereo eller liknande.

Okej, då låter jag den stå kvar på 24bit. Dock kanalerna, jag förstår inget av det men jag lyssnar på musik och spelar Shooters. Spelar det någon roll hur många kanaler man kör då?
Ja mycket möjligt att den gjorde det .. kanske var utav det jag tyckte det lät bättre. Lyssnar på mest metal och rock dock. Men jag får testa lite och se om det blir bättre .. för sen kan det inte vara mycket mer som är fel än mitt öra! (:

Skrivet av x-dr3am:

Jo jag testade öka gain, men det lät hemsk högt då impedansen i lurarna är 38 ohm.

Skrivet av klasvonklas:

Jag har i för sig hört att äldre Technics-förstärkare ibland har lite inbyggd loudness, så det kan vara det som spökar till det lite

Nja, den modellen hade en knapp för den funktionen .. körde utan för med loudness basade det alldeles för mycket.

Visa signatur

UX31A-V-MODA CROSSFADE M-100

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAONE:

Okej, då låter jag den stå kvar på 24bit. Dock kanalerna, jag förstår inget av det men jag lyssnar på musik och spelar Shooters. Spelar det någon roll hur många kanaler man kör då?

Jag är osäker på om det finns nån egentlig nackdel med att ställa högre än två när man lyssnar på musik om jag ska vara ärlig... Men rent naturligt så finns det ju inte fler kanaler tillgängliga då.

I spel bör du experimentera med tex att köra 6-8 kanaler och aktivera Dolby headphone.
Det är ingen "set and forget" grej, utan du får testa spel för spel: Vissa spel låter mest bara som de ekar mer på ett onaturligt sätt mest överallt.
Ibland kan istället ljudeffekterna genrellt liksom kännas för förvrängda, och ibland är det vissa ljudeffekter som kan kännas "off" (för hög volym bland annat, eller extrem "inne i huvet" känsla jämfört med andra ljud) ...
Men i en del spel ger det en riktigt fin "surroundkänsla" där saker får lite luft och liksom hoppar ut ur huvudet litegrann, plus att man får bättre känsla för positionering. Ljud bakifrån känns verkligen bakifrån osv.
Skyrim tycker jag är klart njutbarare med dolby headphone på tex! (volymen blir även högre generellt, vilket behövs i det spelet) Vid nått tillfälle blev jag tvungen att dubbelkolla att högtalarna inte var på.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare

Nu har jag inte en dator att installera mitt STX i så jag kan inte posta min EQ-inställningar för att hjälpa dig hitta ljudet du vill ha, men om du påminner mig vid senare tillfälle ska jag nog kunna hjälpa dig.

Det kan vara så att du gillar basigare (varmare) ljud och då är det främst 30 - 60 - 120 Hz som bör sänkas något i EQ. En bättre lösning kan vara att höja allt utom just 30 - 60 - 120.

Om du tycker att det låter tråkigt om du trycker på HF (och GX efter smak) på panelen till höger och har allt annat orörd kan det vara för att du är ovan/inte tycker om en (mer) orörd och 'äkta' signal som STX ger.

Det är svårt det här med ljud och vad som låter bra, det är från öra till öra men jag försöker hjälpa dig så gott det går.

DT990 anses av många, och är på papper, en "bättre" lur. Därmed inte sagt att den passar dig bättre då den kanske inte alls passar din smak. Den anses väldigt basig iallafall, upplever du mer bas i M50 så kanske det är en indikation på att något är fel hos kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det kan vara så att du gillar basigare (varmare) ljud och då är det främst 30 - 60 - 120 Hz som bör sänkas något i EQ. En bättre lösning kan vara att höja allt utom just 30 - 60 - 120.

Menar du inte precis tvärtom nu
Man ska väl höja det man vill höra mer av?

Skrivet av Laine:

DT990 anses av många, och är på papper, en "bättre" lur. Därmed inte sagt att den passar dig bättre då den kanske inte alls passar din smak. Den anses väldigt basig iallafall, upplever du mer bas i M50 så kanske det är en indikation på att något är fel hos kortet.

Njae, DT990 ska jag inte svära på är en basigare lur än M50... Inte alla 990 modeller iallafall.
Promodellerna är lite basigare då de har andra kuddar som gör att elementen kommer närmre öronen vill jag minnas, och sen beror det lite på vilken impedans lurarna hade. (finns trådar på detta om head-fi, även om folk verkar ha svårt att ena sig)
DT770 är basigare och punschigare än 990, och nog mer jämförbar med M50 misstänker jag. (jag har hört 770pro och 990pro, men inte M50)
Vilken som är "bäst" av dem vågar jag inte uttala mig om.. Är nog en del tycke och smak. Misstänker M50 har minst ljudbild av dem, av vad jag läst dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Roger W:

Menar du inte precis tvärtom nu
Man ska väl höja det man vill höra mer av?

Givetvis menar jag tvärt om!

Det var så längesedan jag rörde en EQ att jag fick fasvändning i huvudet, haha.

Skrivet av Roger W:

Njae, DT990 ska jag inte svära på är en basigare lur än M50... Inte alla 990 modeller iallafall.
Promodellerna är lite basigare då de har andra kuddar som gör att elementen kommer närmre öronen vill jag minnas, och sen beror det lite på vilken impedans lurarna hade. (finns trådar på detta om head-fi, även om folk verkar ha svårt att ena sig)
DT770 är basigare och punschigare än 990, och nog mer jämförbar med M50 misstänker jag. (jag har hört 770pro och 990pro, men inte M50)
Vilken som är "bäst" av dem vågar jag inte uttala mig om.. Är nog en del tycke och smak. Misstänker M50 har minst ljudbild av dem, av vad jag läst dock.

Testade nu för skojs skull!

Har lurarna i signaturen framför mig, och DT990 känns bra mycket basigare än DT770, kan ju bero på motståndet dock men det känns som att 990 går mycket djupare i registret och brummar till mycket värre.

M50 är basig, men inte lika basig. Jag anser att det fattas en hel del på mellanregistret också.

Dock tror jag inte att någon av delarna i signaturen gör 990 och 770 rättvisa, så det är möjligt att det du säger stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Givetvis menar jag tvärt om!

Det var så längesedan jag rörde en EQ att jag fick fasvändning i huvudet, haha.

Sånt som händer

Skrivet av Laine:

Testade nu för skojs skull!

Skumt det du säger, och jag tycker väl det du har borde driva dem hyfsat rimligt...
För mig kändes 770 dovare/mörkare än 990 men då var båda 80ohmarna vill jag minnas. Olika beroende på impedansen, men kanske även diffar från olika batchar? Nåja, det är bra att veta att DT hänger med minst lika långt i basen som M50.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lyssna ett tag, det är rätt mycket vana när det kommer till ljud och speciellt hörlurar upplever jag.

Kan även passa på att rekommendera UNi Xonar drivrutinerna som är lite förbättrade än Asus egna (inte ljudkvalitets mässigt dock!)
http://brainbit.wordpress.com/category/uni-xonar/

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för alla svar! Det är jätte hjälpsamt!!

Skrivet av Roger W:

Jag är osäker på om det finns nån egentlig nackdel med att ställa högre än två när man lyssnar på musik om jag ska vara ärlig... Men rent naturligt så finns det ju inte fler kanaler tillgängliga då.

I spel bör du experimentera med tex att köra 6-8 kanaler och aktivera Dolby headphone.
Det är ingen "set and forget" grej, utan du får testa spel för spel: Vissa spel låter mest bara som de ekar mer på ett onaturligt sätt mest överallt.
Ibland kan istället ljudeffekterna genrellt liksom kännas för förvrängda, och ibland är det vissa ljudeffekter som kan kännas "off" (för hög volym bland annat, eller extrem "inne i huvet" känsla jämfört med andra ljud) ...
Men i en del spel ger det en riktigt fin "surroundkänsla" där saker får lite luft och liksom hoppar ut ur huvudet litegrann, plus att man får bättre känsla för positionering. Ljud bakifrån känns verkligen bakifrån osv.
Skyrim tycker jag är klart njutbarare med dolby headphone på tex! (volymen blir även högre generellt, vilket behövs i det spelet) Vid nått tillfälle blev jag tvungen att dubbelkolla att högtalarna inte var på.

okej, ja jag får testa mig fram! finns väl kanske inga genvägar till det perfekta.

Skrivet av JaZid:

Nu har jag inte en dator att installera mitt STX i så jag kan inte posta min EQ-inställningar för att hjälpa dig hitta ljudet du vill ha, men om du påminner mig vid senare tillfälle ska jag nog kunna hjälpa dig.

Det kan vara så att du gillar basigare (varmare) ljud och då är det främst 30 - 60 - 120 Hz som bör sänkas något i EQ. En bättre lösning kan vara att höja allt utom just 30 - 60 - 120.

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=16424

Om du tycker att det låter tråkigt om du trycker på HF (och GX efter smak) på panelen till höger och har allt annat orörd kan det vara för att du är ovan/inte tycker om en (mer) orörd och 'äkta' signal som STX ger.

Det är svårt det här med ljud och vad som låter bra, det är från öra till öra men jag försöker hjälpa dig så gott det går.

DT990 anses av många, och är på papper, en "bättre" lur. Därmed inte sagt att den passar dig bättre då den kanske inte alls passar din smak. Den anses väldigt basig iallafall, upplever du mer bas i M50 så kanske det är en indikation på att något är fel hos kortet.

M-50 tycker jag inte är basigare, jag upplevde 990 som mer tung eller vad man ska säga. Jag hade Pro versionen av 990 250 ohm.. M-50 är mer snärtig bas om man nu kan säga så! det är skillnad på dom .. kan inte riktigt säga vilken jag gillar mest, måste jämföra med fler lurar då! Någon annan lur du kan rekommendera om jag vill testa något nytt i samma område? 15-2500 kr?

Okej, ja det börjar te sig .. har betydligt bättre ljud nu efter att ha testat massa saker! vet dock inte vad jag håller på med men bättre låter det! Tack för hjälpen! (:

Visa signatur

UX31A-V-MODA CROSSFADE M-100