analogt och optiskt ljud ut samtidigt i windows 7?

Permalänk
Medlem

analogt och optiskt ljud ut samtidigt i windows 7?

Nu har jag kopplat en optisk kabel till min reciver och det fungerar bra(förutom att jag fick tejpa den optiska kabeln för annars ramlar det ut ur utgången på datorn, optiska kablar sitter hemskt dåligt fast).

nu är det så att jag har även 2 st små dator högtalare kopplade till 3.5mm utgången på datorn. det verkar inte gå att välja både optisk ut och analoga samtidigt utan bara en i taget. vill slippa kruxet med att gå in och byta källa hela tiden? är det möjligt eller inte?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak, så jag skriver för att hitta tillbaka.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

har undersökt fenomenet närmre och i windows xp fungerade det men inte i vista och win7 för att man inte ska kunna rippa ljud och ha sig vid piratkopiering vilket låter lite underligt, gör man sånt där så får man uppenbarligen det att fungera endå?

får se om det finns något sätt att lösa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan köra både digital och analog ut samtidigt med mitt ljudkort (Auzen X-Meridian 7.1 2G). Det gick även fint med mitt förra kort (Creative X-Fi extreme audio). Jag har iof. inte kört optiskt. Kör för övrigt Win7 x64.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KKay:

Undrar samma sak, så jag skriver för att hitta tillbaka.

Klicka verktyg -> bevaka tråden.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

har undersökt fenomenet närmre och i windows xp fungerade det men inte i vista och win7 för att man inte ska kunna rippa ljud och ha sig vid piratkopiering vilket låter lite underligt, gör man sånt där så får man uppenbarligen det att fungera endå?

Skrivet av Buffer:

Jag kan köra både digital och analog ut samtidigt med mitt ljudkort (Auzen X-Meridian 7.1 2G). Det gick även fint med mitt förra kort (Creative X-Fi extreme audio). Jag har iof. inte kört optiskt. Kör för övrigt Win7 x64.

Jag kör optiskt till vårat hemmabiosystem samtidigt som jag kör vanligt digitalt till datorhögtalarna genom mitt ljudkort, så visst går det.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

jag kör genom det inbyggda i moderkortet, realtek HD verkar det bara heta? kanske måste ha ett "riktigt" för att det ska fungera?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions

om du högerklickar på ljudikonen nere i högra hörnet och klickar på "playback devices" (eller nåt annat på svenska), ser du inte både enheterna där?

Man brukar kunna ställa in i programmet man använder vilken enhet det ska använda för att spela upp materialet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

På vilket sätt aktiverar du det under WinXP? Via ljudkortets programvara, eller via windows ljudhanterare?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

om du högerklickar på ljudikonen nere i högra hörnet och klickar på "playback devices" (eller nåt annat på svenska), ser du inte både enheterna där?

Man brukar kunna ställa in i programmet man använder vilken enhet det ska använda för att spela upp materialet.

Vad jag vet så fungerar det bara om man har ett separat ljudkort.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KKay:

Vad jag vet så fungerar det bara om man har ett separat ljudkort.

Jao det är möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jao det är möjligt

Ska fungera om man har USB-headset dock

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KKay:

Ska fungera om man har USB-headset dock

Jo men då har man ju ett separat ljudkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

tyvärr kan man bara välja en som primär ljudenhet = ljudet kommer ut där och ingen annanstans.

Skrivet av n_sandstrom:

På vilket sätt aktiverar du det under WinXP? Via ljudkortets programvara, eller via windows ljudhanterare?

har inte testat i XP enbart läst på nätet att där fungerade det tydligen felfritt genom windows att aktivera flera ljudutgångar. det var när vista kom som det ändrades.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

tyvärr kan man bara välja en som primär ljudenhet = ljudet kommer ut där och ingen annanstans.

Nu vet jag inte vilka program du använder, men i foobar2k går det att ställa in vart ljudet ska skickas, likaså i VLC. Så med dessa kan jag se på film med dess ljud i hemmabiosystemet och samtidigt lyssna på musik ur datorhögtalarna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

har inte testat i XP enbart läst på nätet att där fungerade det tydligen felfritt genom windows att aktivera flera ljudutgångar. det var när vista kom som det ändrades.

Jag tror inte riktigt på det. jag kan iallafall inte göra det på jobbdatorn som är XP. Där har jag enbart windows ljudhanterare, och inget installerat program från ljudkortstillverkaren. Tidigare har jag dock kunnat köra så i XP, med program från ljudkortstillverkaren.

Samma sak i win7. Med windows inställningar går det inte, däremot med programvara från ljudkortstillverkaren.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Nu vet jag inte vilka program du använder, men i foobar2k går det att ställa in vart ljudet ska skickas, likaså i VLC. Så med dessa kan jag se på film med dess ljud i hemmabiosystemet och samtidigt lyssna på musik ur datorhögtalarna.

jag vill kunna använda vilket program som helst utan att ändra i programmet. ska kika på om man kan göra så med mitt kort(chip) endå, det är ju en början iallafall.

Skrivet av n_sandstrom:

Jag tror inte riktigt på det. jag kan iallafall inte göra det på jobbdatorn som är XP. Där har jag enbart windows ljudhanterare, och inget installerat program från ljudkortstillverkaren. Tidigare har jag dock kunnat köra så i XP, med program från ljudkortstillverkaren.

Samma sak i win7. Med windows inställningar går det inte, däremot med programvara från ljudkortstillverkaren.

jag kör på moderkortets inbyggda ljud och kikade igenom programvaran som kom med och där kunde man iallafall inte göra något speciellt, nästan man får ta och installera xp bara för att testa

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag kör på moderkortets inbyggda ljud och kikade igenom programvaran som kom med och där kunde man iallafall inte göra något speciellt, nästan man får ta och installera xp bara för att testa

Tja, det låter iofs inte helt otroligt, många ljudkortstillverkare har blivit ganska lata på att göra drivrutiner sen vista/win7. Jag vet iallafall att det är möjligt under dessa system, om tillverkarna bara gör rätt

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

jag har ett liknande problem.. när jag spelar så spelas allt annat ljud upp igenom mitt tangentsbords ljudkort, trots att det är avstängt.. men när jag aktiverar det så ser jag att stapeln rör sig på den.. frågan är då, hur får jag allt ljud att gå ut igenom mitt ljudkort, eller allt ljud genom alla ljudkort?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har använt IndieVolume för att lösa detta i Win7, kostar dock.

Permalänk
Medlem

IndieVolume verkar inte lösa problemet på rätt sätt enligt mig..
Kör w7pro, 64 bitars.
Jag vill inte behöva välja varje gång jag startar en film om ljudet ska komma i TV'n, hörlurarna eller högtalarna. Samma sak med spel, vissa kör jag på tv'n, andra casual på skärmen och "seriösare" spelande med lurar, vill inte behöva välja varje gång var ljudet ska komma !
Kan vara samma spel som spelas med ljudet på olika sätt med :/ Min gamla dator skötte det rätt ok genom att automatiskt känna av och byta till hörlurarna när de kopplades in i frontuttaget, men den funktionen hoppade tydligen asrock över..

Någon annan lösning än indievolume ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MINA VÄNNER ! JAG HAR HITTAT EN LÖSNING ! (som duger för mig)

SoundSwitch !
soundswitch.codeplex.com

Skapar en snabbknapp för att växla mellan de ljudutgångar du vill, "Alt-gr" + "F11" låter mig välja mellan HDMI, Högtalare eller hörlurar, bästa lösningen so far

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

MINA VÄNNER ! JAG HAR HITTAT EN LÖSNING ! (som duger för mig)

SoundSwitch !
soundswitch.codeplex.com

Skapar en snabbknapp för att växla mellan de ljudutgångar du vill, "Alt-gr" + "F11" låter mig välja mellan HDMI, Högtalare eller hörlurar, bästa lösningen so far

Tack för tipset, men det funkar TYVÄRR inte i Windows 8 64 bit, och det verkar som skaparen har dissat Windows totalt och gladeligen lämnar över programmet om någon vill ta över.

Så du som läser detta och är hajj på sånt här kan la fixa det. ; )

Tycker för övrigt att det är bra konstigt att denna funktion fortfarande finns kvar och ställer till det såhär.