Fundering angående Bild/Spel yta på 27" skärm

Permalänk
Medlem

Fundering angående Bild/Spel yta på 27" skärm

Har en fundering på att byta ut mina 3st 22" samsung skärmar som står å porträttläges Eyefinity.
Dom ger en sammanlagd upplösning på 3152x1680.

Jag har tänkt byta ut dom till en 27" Full-HD skärm.

Men min fundering är om spelytan kommer bli avsevärt mycket mindre då, Jag spelar mest SWTOR.
Min sambo lirar på en 24" Full-HD och den bilden är mycket trängre än min nuvarande bild. vilket är ganska logiskt. för jag har ju så pass mycket högre upplösning nu.

Återigen tanken är på om min bild/spelyta på den nya 27" skärmen kommer bli lika "trång" som på hennes 24" eftersom upplösningen är densamma på dom 1920x1080.

Tackar på förhand för eventuella svar!

/Rasmus

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk

Här kan du jämföra själv. http://tvcalculator.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Fast det var inte riktigt det jag var ute efter.
Länken visar bara hur stor skärmarna blir i jämnförelse med varandra, men det vet jag redan det kan jag mäta mig till.

Det jag är ute efter är Bildupplösningen, om det blir samma bildstorlek på en fullhd 24" som en 27". alltså som exempel om man lirar WoW eller SWTor så säger vi att UIFönster tar upp 25% av hela bilden på en 24". men frågan är om de blir samma på en 27" fast större eller om UI kommer bli mindre så man får mer "SpelYta", så de kanske bara tar upp säg 10%. om de är någon som förstår min konstiga tanke?

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Varför köpa en 27a med bara Full HD? Speciellt när du går ifrån vad du gör?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus89:

Fast det var inte riktigt det jag var ute efter.
Länken visar bara hur stor skärmarna blir i jämnförelse med varandra, men det vet jag redan det kan jag mäta mig till.

Det jag är ute efter är Bildupplösningen, om det blir samma bildstorlek på en fullhd 24" som en 27". alltså som exempel om man lirar WoW eller SWTor så säger vi att UIFönster tar upp 25% av hela bilden på en 24". men frågan är om de blir samma på en 27" fast större eller om UI kommer bli mindre så man får mer "SpelYta", så de kanske bara tar upp säg 10%. om de är någon som förstår min konstiga tanke?

Vad jag vet så fungerar det såhär; Du har två 1080p-skärmar. En 24" och en 27". Du ser på en bild, eller kör t.ex SWTOR i 1080p (native för skärmen dvs). På 24" kommer allting att se mindre ut i jämförelse med 27". Ditt UI kommer fortfarande att ta upp 25%, som du sade i tidigare inlägg, dock blir allting mycket större då det skalas upp, men i samma upplösning. Om jag vore du, hade jag letar efter skärmar med 2k-upplösning, då det ger resultatet du är ute efter; inte uppskalad 1080p på större skärm, utan faktiskt mer utrymme på skärmen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret Demonoidz!

Det var precis min tanke också, tror inte det kommer bli något byte utav skärm. man blir nog bara missnöjd i så fall skulle jag tro.

Tack igen för era snabba svar

/Rasmus

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Någon som har en rekommendation på en 2k skärm som fungerar bra till spel ?
Jag har funderat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155893.

Men den har fått väldigt blandade kommentarer endel säger att den inte är bra till spel på grund utav inputlag osv, medans endel säger tvärt om att den fungerar jätte bra.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus89:

Någon som har en rekommendation på en 2k skärm som fungerar bra till spel ?
Jag har funderat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155893.

Men den har fått väldigt blandade kommentarer endel säger att den inte är bra till spel på grund utav inputlag osv, medans endel säger tvärt om att den fungerar jätte bra.

Jag skulle vänta i några månader, tror Samsung eller iaf LG är påväg med nya skärmar.

Även Yamakasi Catleap kanske kan vara något? www.120hz.net.