Synology NAS - DS212 vs DS212j

Permalänk
Medlem

Synology NAS - DS212 vs DS212j

Hejsan!

Har funderat på NAS sjukt länge, och börjar bli riktigt sugen på att slå till. Jag kommer använda nasen som central lagring hemma, och vill ha åtkomst till den via min D-Link DIr 655 router till stationär dator, Macbook samt iPad. Jag kommer använda den för att streama film i 1080p och kommer använda usenet och torrents direkt på nasen. Jag vill också använda remote kontroll så jag t.ex. kan starta nerladdning av något när jag inte är hemma. Backup är väl inget jag har tänkt på, men inser att det är något jag borde börja använda för egenproducerad musik, bilder och dokument. Nasen kommer förmodligen stå på 24/7.

Jag har två hårddiskar jag tänkte använda, en 1 TB och en 750 GB. Eventuellt köper jag en till 1 TB.

Nu till det viktigaste, vilken modell ska jag välja? Jag brukar oftast slå till på lite mer high-end, men inser att jag ofta inte ens behöver den prestanda det ger i andra fall.

Tycker DS212:an är väldigt mycket snyggare, och ger väl ett mer seriöst intryck, men är prisskillnaden motiverad i mitt fall?

Tacksam för hjälp och input från er som redan har någon av modellerna!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga är att jag har den till det du tänkt ha och är sjukt nöjd. Har även ett USB-ljudkort inkopplat sen en DAC till det med högtalare så jag kan dra på musik direkt från mobilen eller datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det jag kan säga är att jag har den till det du tänkt ha och är sjukt nöjd. Har även ett USB-ljudkort inkopplat sen en DAC till det med högtalare så jag kan dra på musik direkt från mobilen eller datorn.

DS212j menar du?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

DS212j menar du?

Jag har 411+ II tror jag den heter men dom fungerar ju likadant allihopa mer eller mindre. Jämför filöverföringshastighet på dom du funderar på, det enda man märker av som skiljer dom åt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Tack, hade inte sett just det testet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag var i samma läge som dig och valde mellan DS212 och DS212j. I slutändan kom jag fram till att jag inte behöver det som DS212 erbjuder till det högre pris som det innebär.
Oavsett vilken av dessa du väljer så är jag rätt övertygad om att du blir nöjd. Jag är vansinnigt nöjd med min NAS och det är mitt bästa inköp på senare tid.

/Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brudo:

Jag var i samma läge som dig och valde mellan DS212 och DS212j. I slutändan kom jag fram till att jag inte behöver det som DS212 erbjuder till det högre pris som det innebär.
Oavsett vilken av dessa du väljer så är jag rätt övertygad om att du blir nöjd. Jag är vansinnigt nöjd med min NAS och det är mitt bästa inköp på senare tid.

/Mvh Mattias

Tack för svaret! Börjar luta lite åt ds212j, då jag går pengar över och i så fall kan lägga dem på en till hårddisk om jag känner att det behövs. Hur funkar det hastighetsmässigt å sådär? Funkar downloads direkt på nasen bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis idag en DS212j och håller på att pilla med alla program och inställningar. Fungerar bra än så länge. Det jag har lite funderingar över är hur man bäst laddar ner torrents direkt till NASen. Jag har lyckats googla mig fram till att programmet Transmission verkar vara vettigt. Dock tycker jag att hastigheten är mycket med ojämn än på stationära datorn.. någon som har lite lämpliga inställningar för Transmission eller rent allmänt för NASen?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag kör med det inbyggda downloadstation och får den hastighet som mitt 24Mbit adsl tillåter utan problem (byter inom kort till 100/100 så får se bättre då). Hastigheten lokalt är jag också nöjd med. Något jag upptäckt är att web-guit för downloadstation ibland inte hänger med riktigt dock. Men inget större problem.

Ang hur jag får torrentfilerna till downloadstation så släpper jag de i en mapp som den automatiskt scannar, eller laddar upp direkt via dsm-guit. Jag tycker det fungerar nog bra så att jag aldrig laddar torrents till datorn längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brudo:

Jag kör med det inbyggda downloadstation och får den hastighet som mitt 24Mbit adsl tillåter utan problem (byter inom kort till 100/100 så får se bättre då). Hastigheten lokalt är jag också nöjd med. Något jag upptäckt är att web-guit för downloadstation ibland inte hänger med riktigt dock. Men inget större problem.

Ang hur jag får torrentfilerna till downloadstation så släpper jag de i en mapp som den automatiskt scannar, eller laddar upp direkt via dsm-guit. Jag tycker det fungerar nog bra så att jag aldrig laddar torrents till datorn längre.

Prova att använda ikonen med en planet och ett plus. Högerklicka på en torrentlänk, välj copy sen klistrar du in i url i det fönstret du får upp i download station. Själv tycker jag det sättet är smidigast, fungerar bra via mobilen eller ipad tex också.

Permalänk
Medlem

Ja det är ett smidigt gränssnitt att lägga till torrents hur man än väljer. Magnetlänkar är inte heller något problem.
Nu har jag testat med 100/100 och får ut en bra hastighet via downloadstation.
Har upptäckt massa andra fördelar, tex att man kan packa upp filer direkt via webgränssnittet (rar-arkiv).

Permalänk
Medlem

Det är ingen som använder sin NAS tillsammans med Usenet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu till slut gjort slag i saken och köpt en DS212. Beställde en från Komplett nu när de har sänkt priset! Vet att en DS213 har släppts, men jag är säker på att denna modell duger alldeles utmärkt. Nu till min fråga, vad ska jag har för hårddiskar i den? Jag har en 1 TB hårddisk i min stationära som jag funderar på om jag kanske skulle köra in i NASen istället. Kan jag köra den och en 2TB tillsammans? Eller måste jag köpa två stycken likadana?

Skulle också gärna få någon input på om någon använder usenet direkt till sin NAS.

Visa signatur