Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Börjar faktiskt bli lite orolig inför release, trots 40% större budget och minst lika mycket ökad arbetstid på spelet än någon annan titel så är detta borttaget:

"No city view
No assassination and sabotage cutscenes
No battle speeches
No 2 turns per year
No Seasons
No Immersion"

Just battle speeches, seasons och city view är för mig ett stort bakslag.

Om resurserna fördelats på sådant sätt att jag potentiellt kan få ut ett större mervärde av att spela så ser jag noll förlust i att city view inte kom med. Prioriterar inte det högt i alla fall. Seasons? Hm? Trodde det var med? Dock speeches och 2 turns/year tycker jag är lite tråkigt att det inte finns/är.

Permalänk
Inaktiv

Jag bryr mig inte om spelet blir 1 år försenad. Jag vill hellre ha ett klar spel där jag njuter varje sekund än ett halv klar spel där jag blir förbannad varje minut på att det är för mycket problem.

För Parthia och Arierna, jag och polaren har redan planerat hur vi ska köra CO, ska bli spännande. Måste börja träna lite med Shogun 2 fall of samuraj så jag inte är för rostig inför detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad är city view?

Tror minsann det finns säsonger i spelet. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=485252798216592&set=a...

City view fanns i första Rome, du kan liksom gå in i battle view av en stad fast än det inte är ett slag och se hur staden ser ut. Trevlig feature tycker jag, borde inte alls vara jobbigt att lägga dit.
Säsongerna du visar är ett slagfält, det är väl bara att trycka på "wait" innan deployment som i de andra total war-spelen. Han menar nog säsonger på campaign map (tror jag).

Permalänk
Medlem

Tror ni (s)läptops med GT3(e) skulle kunna driva detta spel i 1080p med low - medium med minst 30 fps? Eller behövs en dedikerad gpu? De jobbar ju efter minimum som shogun 2, har inte helt koll på vilka kort som klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Om resurserna fördelats på sådant sätt att jag potentiellt kan få ut ett större mervärde av att spela så ser jag noll förlust i att city view inte kom med. Prioriterar inte det högt i alla fall. Seasons? Hm? Trodde det var med? Dock speeches och 2 turns/year tycker jag är lite tråkigt att det inte finns/är.

Absolut, samtidigt... det här med prioriteringar kan dra käpprätt åt fanders imo. Det är helt felt att prioritera bort små saker som i slutändan gör spelet mäktigt och speciellt, det där lilla extra. Jag vill inte spela ett spel och känna att jag saknar någonting för att prioriteringar lagts någon annanstans, jag vill bli överraskad över saker saker, små detaljer. Pricken över i:et helt enkelt.

Skrivet av Darre08:

Jag bryr mig inte om spelet blir 1 år försenad. Jag vill hellre ha ett klar spel där jag njuter varje sekund än ett halv klar spel där jag blir förbannad varje minut på att det är för mycket problem.

För Parthia och Arierna, jag och polaren har redan planerat hur vi ska köra CO, ska bli spännande. Måste börja träna lite med Shogun 2 fall of samuraj så jag inte är för rostig inför detta.

Håller helt med! Är lite skraj att det ska bli ett Empire-fiasko av det hela, ingen beta-testing eller någonting.

Jag håller på och kör igenom FOTS just nu

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Börjar faktiskt bli lite orolig inför release, trots 40% större budget och minst lika mycket ökad arbetstid på spelet än någon annan titel så är detta borttaget:

No city view Använde jag 1 gång i orginalspelet

No assassination and sabotage cutscenes Tyckte jag mest var jobbigt, speciellt när det började upprepas.

No battle speeches Inte jätteintressant, men det borde inte varit så svårt att lägga till

No 2 turns per year Orginalspelet gick för fort i förhållande till årtalet. Så detta blir nog bättre.

No Seasons Det är inte bekräftat, de jobbar fortfarande på hur de ska representera det. Men jag håller med dig, skulle vara tråkigt utan.

No Immersion Lite tråkigt, även om det mest var en kul grej.

Skrivet av Snigeln Bert:

Jo, city view var trevligt, om än väldigt statiskt då alla invånare såg likadana ut Dock är jag nyfiken på hur många år det går på varje turn, 1 år/turn var på tok för långsamt i orginalspelet, innan första puniska kriget var slut kunde rom ha tagit stora delar av grekland samt södra till centrala gallien.
Inga cutscenes var väldigt trist att det inte blir

Det var 2 turn/år i orginalspelet, vilket som sagt var för långsamt. Här är det 1 turn/år vilket borde bli bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Accipiter46:

No Immersion Lite tråkigt, även om det mest var en kul grej.

Det var 2 turn/år i orginalspelet, vilket som sagt var för långsamt. Här är det 1 turn/år vilket borde bli bättre.

Vad innebär "No Immersion"?

Jag tror också att det kan bli bra med 1 turn / år, det enda jag är orolig över är att de karaktärer (generaler, etc) man fäster sig vid blir alltför kortlivade.

"Yey Julius Caesar har anlänt!"
"Yey Julius Caesar vann över Karthagerna i norra Iberien!"
"Ney Julius Caesar blev gammal och dog en naturlig död..."

Överdrivet, men ni förstår säkert min oro. Hoppas att jag har fel dock.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

Nyss sa du
"Orginalspelet gick för fort i förhållande till årtalet. Så detta blir nog bättre."

Sedan
"Det var 2 turn/år i orginalspelet, vilket som sagt var för långsamt."

Wat?
2 turns är först för fort.
Sedan är det för långsamt?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Nyss sa du
"Orginalspelet gick för fort i förhållande till årtalet. Så detta blir nog bättre."

Sedan
"Det var 2 turn/år i orginalspelet, vilket som sagt var för långsamt."

Wat?
2 turns är först för fort.
Sedan är det för långsamt?

Det syftar på olika saker. Med 2turn/år gick tiden för långsamt, vilket gjorde att det som hände i spelet gick för snabbt i förhållande till vilket år det var.

Jag tror man kan säga så, men håller med om att det är otydligt I vilket fall, 1turn/år kan bli bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Vad innebär "No Immersion"?

Jag tolkade det som när man låste kameran vid en enhet och fick följa vad den gjorde. Typ sköt pilar eller kastade iväg stenar. Eller låste kameran vid generalen.

Men det kanske var fel? Inte helt självklart vad som syftas på om man googlar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stn1337:

"No city view
No battle speeches
No 2 turns per year
No Seasons
No Immersion"

Du menar den City View som försvann med första rome total war? Så med andra ord har det inte hindrat dig från att spela de andra spelen? Battle Speeches är ju inte direkt någon dealbreaker. No seasons har inte ens CA förnekat så där spekulerar du bara.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

Ny biild föreställande Rom och delar av dagens Italien.

"Check out some of the new agent types in Total War: ROME II! The gates of Rome stand secure in the hands of her skilled Agents: The Veteran, The Spy and The Patrician."

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Ny biild föreställande Rom och delar av dagens Italien.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/107384...

"Check out some of the new agent types in Total War: ROME II! The gates of Rome stand secure in the hands of her skilled Agents: The Veteran, The Spy and The Patrician."

Den visar även de tre agenttyper du kan rekrytera i spelet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar den City View som försvann med första rome total war? Så med andra ord har det inte hindrat dig från att spela de andra spelen? Battle Speeches är ju inte direkt någon dealbreaker. No seasons har inte ens CA förnekat så där spekulerar du bara.

Hindrat mig? Jag spelar Rome 1 än idag trots att jag spelat hela serien så ger Rome 1 mig mest spelglädje.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Den visar även de tre agenttyper du kan rekrytera i spelet.

Är väl samma som vi haft innan?

Var inte italien i Rome TW är större än i Rome 2?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hindrat mig? Jag spelar Rome 1 än idag trots att jag spelat hela serien så ger Rome 1 mig mest spelglädje.

Om du inte tycker att Rome 2 är intressant, så rekommenderar jag att du inte spelar det. Jag skippade både Diablo 3 och Simcity trots att jag trodde de skulle bli bra från början. Man måste inte spela alla spel.

Du menar att Italien hade fler provinser? Fördelningen av provinser verkar mycket bättre i Rome 2 enligt mig, i alla fall från spelmässig synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om du inte tycker att Rome 2 är intressant, så rekommenderar jag att du inte spelar det. Jag skippade både Diablo 3 och Simcity trots att jag trodde de skulle bli bra från början. Man måste inte spela alla spel.

Hahaha har jag sagt att jag inte tycker att det är intressant? Vadfan är det med folk i den här tråden nuförtiden. Sluta vara så skitnödig

Det ENDA jag har sagt är att jag är orolig att CA har skippat några, för mig, viktiga delar i spelet. Har längtat efter spelet sedan förra sommaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hahaha har jag sagt att jag inte tycker att det är intressant? Vadfan är det med folk i den här tråden nuförtiden. Sluta vara så skitnödig

Det ENDA jag har sagt är att jag är orolig att CA har skippat några, för mig, viktiga delar i spelet. Har längtat efter spelet sedan förra sommaren!

Du gjorde ju tidigare med det rätt larviga inlägget citerat nedan, så det är väl inte konstigt att svaren ligger på samma nivå?

Citat:

No city view
No battle speeches
No 2 turns per year
No Seasons
No Immersion

De animerade klippen var kul ett par gånger och talen till armen var kul de första gångerna, sen blev de repetetiva. Att längden på epoken bestämmer antalet omgångar per år tycker jag är rätt givet för lite mer realism. T.ex. Fall of the Samurai var en väldigt kort epok, och hade även väldigt många omgångar på år. Konstigt att sen samtidigt tycka att man ska ha säsonger när det redan är bestämt att det inte är flera omgångar per år. Tycker de gjort rätt val där att ta bort det. Sist men inte minst, dra slutsatsen att det inte blir någon inlevelse i spelet pga de punkterna när det är känt att mycket annat kommer öka inlevelsen och vara mer detaljerat jämfört med första spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Du gjorde ju tidigare med det rätt larviga inlägget citerat nedan, så det är väl inte konstigt att svaren ligger på samma nivå?

Vad är larvigt med att peka ut vad CA valt att inte ta med i spelet? Ska du citera kan du väll lika gärna citera rätt:

Skrivet av stn1337:

"No city view
No battle speeches
No 2 turns per year
No Seasons
No Immersion"

Vad var larvigt? En öppning till att skapa en debatt kring det som är borttaget, bra/dåligt.

Skrivet av Buio:

De animerade klippen var kul ett par gånger och talen till armen var kul de första gångerna, sen blev de repetetiva. Att längden på epoken bestämmer antalet omgångar per år tycker jag är rätt givet för lite mer realism. T.ex. Fall of the Samurai var en väldigt kort epok, och hade även väldigt många omgångar på år. Konstigt att sen samtidigt tycka att man ska ha säsonger när det redan är bestämt att det inte är flera omgångar per år. Tycker de gjort rätt val där att ta bort det. Sist men inte minst, dra slutsatsen att det inte blir någon inlevelse i spelet pga de punkterna när det är känt att mycket annat kommer öka inlevelsen och vara mer detaljerat jämfört med första spelet.

Mycket bättre svar! Detta skulle du skrivit direkt istället

Jag kan med handen på hjärtat hålla med om att skippade en hel del battle speeches när det var kanske 4 units mot 4, men i stora slag kikade jag alltid på dessa, man blev lite extra motiverad och talen är väldigt smart utvalda, det varierar beroende på terräng, motståndare, väder, odds osv. Väldigt underhållande.

Cut-scenes älskar jag, men håller med om att det kan bli repetitivt, men med CA utlovade större budget hade jag förväntat mig ett större utbud på cutscenes där det fanns flera olika alternativ så man aldrig blev uttråkad.

Något som dock är VÄLDIGT positivt är integrerade speeches inuti striden:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pKSk...

Soldier one: "How can we fight against such hate?"
Soldier two: "Hate back, son! Hate back!"

Men kommer fortfarande sakna de stora battle-speechesena innan mäktiga strider, speciellt eftersom CA har sagt att man ska försöka minska små oviktiga strider och försöka slå ihop striderna till ett stort avgörande slag per provins.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stn1337:

Något som dock är VÄLDIGT positivt är integrerade speeches inuti striden:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pKSk...

Soldier one: "How can we fight against such hate?"
Soldier two: "Hate back, son! Hate back!"

Det där hade jag helt och hållet missat. En mycket trevlig feature!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem

och

http://forums.totalwar.com/showthread.php/71779-Total-War-ROM...

Permalänk
Medlem

Nu har man godis att gotta sig i hela helgen! Jösses vad mycket i den tråden.

Permalänk
Medlem

PC Gamer spelar lite prologue, kanske har setts tidigare?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Crysis-nivå på striderna och… och Total War nivå på Civilizations-delen.
Jag skulle mycket hellre se att de bantar ner den strategilösa strategidelen som ingen bryr sig om eller rent utav ger spelet uppdrag. Eller att man gör den mer strategisk istället för att bara ha en eller två byggnader att välja mellan i borgarna som senast och i princip utan resurshantering eller något.
Striderna skulle också gärna kunna bli mer Myth-artade så att tänk och positionering blir ännu viktigare... för mig handlade de flesta striderna bara om att skicka en dödsboll upp mot en kulle där AI:n stod och ruvade och mer strategiskt än så hade det inte möjligtvis kunnat vara. Soldater fram, bågskyttar bak, hästar på sidorna... oavsett om det bara rör sig om tre hundra man eller ett tusental.
Jag tror att nyckeln är att allt måste bli dödligare. Inget att springa in i fienden bakifrån och göra en procents skillnad eller eldkatapulter som träffar var tioende bomb och dödar fem soldater. Myth var vasst som en skalpell och mer oförlåtande än Dark Souls på crack på steroider.

Bakhåll låter äntligen som att någon spelat lite Advance Wars men vad poängen är när man ändå ser arméer som springer runt hur långt borta som helst förstår jag inte.

Betalar nog inte för detta.

Permalänk
Entusiast

Den trailern gav mig helt seriöst gåshud.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Msch:

Crysis-nivå på striderna och… och Total War nivå på Civilizations-delen.
Jag skulle mycket hellre se att de bantar ner den strategilösa strategidelen som ingen bryr sig om eller rent utav ger spelet uppdrag. Eller att man gör den mer strategisk istället för att bara ha en eller två byggnader att välja mellan i borgarna som senast och i princip utan resurshantering eller något.
Striderna skulle också gärna kunna bli mer Myth-artade så att tänk och positionering blir ännu viktigare... för mig handlade de flesta striderna bara om att skicka en dödsboll upp mot en kulle där AI:n stod och ruvade och mer strategiskt än så hade det inte möjligtvis kunnat vara. Soldater fram, bågskyttar bak, hästar på sidorna... oavsett om det bara rör sig om tre hundra man eller ett tusental.
Jag tror att nyckeln är att allt måste bli dödligare. Inget att springa in i fienden bakifrån och göra en procents skillnad eller eldkatapulter som träffar var tioende bomb och dödar fem soldater. Myth var vasst som en skalpell och mer oförlåtande än Dark Souls på crack på steroider.

Bakhåll låter äntligen som att någon spelat lite Advance Wars men vad poängen är när man ändå ser arméer som springer runt hur långt borta som helst förstår jag inte.

Betalar nog inte för detta.

Om du spelar på högre svårighetsgrad än easy så ska du se att det blir precis som du vill. Finns en hel del resurshantering i Total War och absolut fler än två olika byggnader att välja mellan. Bågskyttarna brukar man väl ha längst fram i början av striden och sedan när fienden närmar sig så drar man tillbaka dom bakom dina närstrids enheter.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

Är väl samma som vi haft innan?

Sett till storlek på kampanjkartan? Nej. Sett till provinser? Vet ej.

Den där tråden är ju fylld av godbitar. Verkar som det inte blir att gå ut och njuta av solen idag heller.

Haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Om du spelar på högre svårighetsgrad än easy så ska du se att det blir precis som du vill. Finns en hel del resurshantering i Total War och absolut fler än två olika byggnader att välja mellan. Bågskyttarna brukar man väl ha längst fram i början av striden och sedan när fienden närmar sig så drar man tillbaka dom bakom dina närstrids enheter.

I Shogun 2 kunde man bygga två byggnader per borg utan att uppgradera vilket var ganska tamt eftersom det drog resurser från hela ens rike och det fanns typ 5-8 byggnader att välja... det var riktigt svagt. I Medieval 2 så fanns det mycket mer att bygga och även om det mest var små uppgraderingar som jag minns det så tyckte jag om det mycket bättre och dessutom fanns det där systemet att man inte bara kunde pressa ur hundra tusen män ur en liten by utan behövde vänta på att de fylldes på och mycket annat som kändes trovärdigt... i Shogun tyckte jag att trovärdigheten låg på en väldigt låg och typisk spel-nivå och man försökte förställa sig vad som faktiskt händer.
Sedan var terrängen nästan helt platt med några små berg. Det kändes också tråkigt jämfört med att behöva navigera genom snåriga skogar, trånga bergspassager eller någonting intressant annat än broar. Ett annat strategispel skulle ju aldrig få för sig att göra ett hundra procent av en karta passable terrain liksom. Även om strider säkert inte var så hemskt dramatiska och epic micro-intensiva på riktigt såklart.
Men striderna är okej om man bara byggde något mer intressant runt det. Gärna mer mer number crunching och mer att ta hänsyn till och ett mindre fokus på att springa runt på kartan.

Permalänk
Medlem

Min åsikt kring huruvida detta är ett köp eller ej - det är det mest garanterade köp på många, många år, för min del. Säger det inte för att trycka upp det i någons ansikte. Det är nästan så att jag känner mig snål när jag inser att jag kan få ett fysiskt ex. för 399:-, missförstå mig rätt, jag menar att jag idag utan problem betalat 499 eller 549-ish (som jag f.ö. nu ser att Steam-versionen kostar)

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||