Hur kan jag få min dator att bli starkare/snabbare

Permalänk
Medlem

Hur kan jag få min dator att bli starkare/snabbare

Tjena gott folk, skulle vilja ha lite tips på hur jag ska gå tillväga på det bästa/billigaste sättet för att uppgradera prestandan på min dator.

Vad bör jag förnya mest? vad kan vara kvar?, jag vill kunna raida i wow laggfritt och även lira lite roliga spel på medium/high som tx BeF3 o liknande.
Ge även förslag på vad jag ska / kan köpa om ni har några bra ideer

Data info

Chassi: Master cooler Elite 430 black

Processor: i3 2100 3.1 Ghz 3MB

Grafikkort: Nvidia GT430 1GB

Minne: 2x 4GB DDR3/ 1333mhz / CL9

Nätagg: AXP 500W psp

Moderkort: Asus P8H61-M LE / socket 1155 /DDR3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sewpra:

Tjena gott folk, skulle vilja ha lite tips på hur jag ska gå tillväga på det bästa/billigaste sättet för att uppgradera prestandan på min dator.

Vad bör jag förnya mest? vad kan vara kvar?, jag vill kunna raida i wow laggfritt och även lira lite roliga spel på medium/high som tx BeF3 o liknande.

Data info

Chassi: Master cooler Elite 430 black

Processor: i3 2100 3.1 Ghz 3MB

Grafikkort: Nvidia GT430 1GB

Minne: 2x 4GB DDR3/ 1333mhz / CL9

Nätagg: AXP 500W psp

Moderkort: Asus P8H61-M LE / socket 1155 /DDR3

GPU onekligen i Behov av en "Upgrade" för lite tyngre spelande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Prestanda kostar.
Tyvärr.
Att få bra kapacitet på BF3 kräver
1. Ett biffigare grafikkort, typ GTX 570, 670
2. En processor som kan samarbeta bra med Grafiken

En uppgradering med GTX 570 + Core i5 processor
går på cirka 4.000:-

http://www.inet.se/produkt/1902129/evga-geforce-gtx-570-1280m...
http://www.inet.se/produkt/5310008/intel-core-i5-2320-3-0ghz

Köper du och byter ut de två,
så har du en dator med helt nya krafter.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

jag skulle nog bytt ut grafikkortet först och främst. cpu behöver också uppgraderas men jag tror du får mera fps för pengarna om du lägger dem på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

hm okey, men klarar jag mig på mitt nättaggregat ifall jag fixar ett maffigt grafikkort? och Moderkortet ifall jag uppgraderar cpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewpra:

hm okey, men klarar jag mig på mitt nättaggregat ifall jag fixar ett maffigt grafikkort?

ja inom rimliga gränser. 7950 hade jag personligen satsat på och då funkar ditt nätagg utmärkt.

Skrivet av sewpra:

och Moderkortet ifall jag uppgraderar cpun?

ja det borde funka bra. en i5 2500. eftersom du har H modellen av ditt moderkort kan du inte överklocka cpun. därför bör du köpa en i5 2500 utan K.

fast jag hade nog ändå satsat på att uppdatera moderkortet till z77 och sedan köpa en K modell som du kan överklocka lite. det kostar inte så hemskt mycket men kan ge dig en rätt bra prestanda skjuts.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nocebo:

ja inom rimliga gränser. 7950 hade jag personligen satsat på och då funkar ditt nätagg utmärkt.

ja det borde funka bra. en i5 2500. eftersom du har H modellen av ditt moderkort kan du inte överklocka cpun. därför bör du köpa en i5 2500 utan K.

fast jag hade nog ändå satsat på att uppdatera moderkortet till z77 och sedan köpa en K modell som du kan överklocka lite. det kostar inte så hemskt mycket men kan ge dig en rätt bra prestanda skjuts.

SKulle aldrig spara på att köpa en icke "k" modell pga inköpsskillnad och andrahandsvärde
Själv letar man lite efter en begagnad i5 2500k för ett mItx bygge x)

Och skaffar han K nu så kan han skaffa Z modellen sen

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin