Uppdetering av 5.1 system

Permalänk

Uppdetering av 5.1 system

Hej

Jag håller på att byta ut delar i mitt gamla LG 5.1 ett system där jag har kommit så långt (under ca 3 år ) att jag har en Denon 1610 receiver och en Velodyne Impact-10 sub. Nu är jag på väg att byta samtliga högtalare och har ett par funderingar vad jag ska välja, ska väl sägas att jag är noob på ämnet och inte har några speciella krav mer en att de blir betydligt skillnad mot tidigare budgeten ligger runt 10 k + - 2000.

Paket 1
Dali Zensor 1 (bak)
Dali Zensor vokal (center)
Dali Zensor 5 (golv)
Pris ca 9000 kr

Paket 2
I princip samma fast jag byter front högtalarna mot XTZ 95.44 Black Matt (Som jag har hört ska vara bra?)

Paket 3
Budget antar jag men att jag kör på Proson Stadium 10 5.0-paket
(Black + Black Piano Finish) till halva priset http://www.fynda.se/produkt/proson-stadium-10-5-0-paket-black... och sen byta något annat...

Så min fråga är hur ska jag välja eller ska jag satsa på något helt annat jag använder systemet till 95 % film väldigt lite musik.

Permalänk

Lyssna på de olika paketen i butik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Eller köp på öppet köp och prolyssna hemma i egen miljö,lämna tillbaks om ej nöjd eventuellt låna hem.

Permalänk

Jag har testat paket 1 och 3 jag tycker spontant att 3 känns bättre men jag är fundersam om men receiver har tillräckligt med kraft. Xtz blir svårt att testa då de inte säljs i närheten visserligen kan jag skicka tillbaka men man är väl lite slö

Permalänk

Zensor serien kräver garanterat mer kraft för att blomma ut jämfört med proson paketet. Är film prio ett så köp ett 5.1 paket, 5st satelliter och en bra subbas så är du hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Det är ganska olika karaktär på dina paket.
Zensor är lite mindre disco och kraft jämfört med Proson. Är det de du vill ha så kan det vara ide att titta på Fyndas http://www.fynda.se/produkt/dynavoice-definition-df-6-paket-5... som är betydligt billigare och inte sämre än Zensor enligt mig. Smaken är olik så klart. Definition är en känsligare högtalare än Zensor så man behöver inte lika mycket effekt för samma volym. Det är 6db skillnad vilket är i teorin 4ggr mer effekt för samma volym.
Jag hade valt definition paketet alla dagar före Zensor. XTZ har bra alternativ oxå men där har jag inte lyssnat lika mycket.