Permalänk

övertala mamma å pappa

hej

jag hade önska mig en ny dator till min födelsedag och jag skulle betala ungefär halva priset.
så jag betalar 5000 och dom betalar 5000.
men min mamma å pappa vill inte.
dom tycker det räcker med vår familjedatorn som man inte ens kan spela minecraft på.
är det någon där ute som har någon teknik eller något sådant snälla skriv

Permalänk
Hedersmedlem

Vill dem inte så kommer du med all säkerhet inte kunna övertala dem. Finns tyvärr ingen magisk teknik. Försök bevisa för dem hur ospelbart allt är, men räkna inte med några resultat.

Be dem snällt att ge dig en möjlighet att på egen hand kunna tjäna mer pengar eller hjälpa till mer, så att du kan köpa den själv sedan. Visa dem hur mycket en ny dator betyder för dig, att du verkligen är beredd att jobba för den.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet vad du ska göra på datan, om du ska använda den till minecraft och surfande så behöver du inte betala alls lika mycket som du skriver. Om du däremot ska spela spel som Battlefield 3 på hög grafik så kan du hitta en sådan data för runt 8000.

Visa signatur

"Do or do not, there is no try" - Master Yoda

Fractal Design Define R4 || Windows 7 || i7 2600@ 3,4 Ghz || 16 GB RAM || ASUS GTX 770 DCII OC || 128 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Visa dem hur mycket en ny dator betyder för dig, att du verkligen är beredd att jobba för den.

Inte alltid en bra idé då de istället kan tro han är desperat/beroende av spel och kommer därför att neka ett nytt datorköp ännu mera.

Permalänk
Skrivet av cluban1:

Det beror helt och hållet vad du ska göra på datan, om du ska använda den till minecraft och surfande så behöver du inte betala alls lika mycket som du skriver. Om du däremot ska spela spel som Battlefield 3 på hög grafik så kan du hitta en sådan data för runt 8000.

jag ska bf 3 och lite mer framtida spel också

Permalänk
Medlem

Du får ju en riktigt bra dator idag för 5000:-.

Permalänk
Medlem

Är väldigt olika eftersom jag inte vet hur dina föräldrar är.
Jag gjorde så att när jag ville ha en dator så frågade jag mor och far (och några andra i familjen) om de kunde hjälpa mig hitta ett jobb så jag kunde tjäna lite pengar. Sluta med att jag fick jobba med pappa (snickare ftw (y) ) och slet som en häst gjorde jag också. Gick så bra att vi blev klara innan planerad tid. Hur som så jobbade jag bra och samlade ihop pengar till min egen dator.
Så går det inte att övertala så är det lika bra att jobba för pengarna själv. Vet inte hur gammal du är men det går alltid att hitta något jobb man kan göra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vill de inte kanske du inte ska börja med att föreslå en dator för 10k Lägg 6k på en dator och den kommer klara bf3 helt ok.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Du får ju en riktigt bra dator idag för 5000:-.

har vissa krav för framtids spelande

Permalänk
Medlem

men för 5000 kan du ju helt enkelt byta ut delarna i den ni har nu till nått som duger helt ok att spela ganska mycket med inom rimliga inställningar.

Skrivet av Joellind8:

har vissa krav för framtids spelande

då måste du ändå köpa nytt snart, ingenstans är framtiden så nära som när det gäller PC-spelande.

trams
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joellind8:

har vissa krav för framtids spelande

Vad är det för krav?

Permalänk

Lägg bara 6k eller något på datorn, den kommer bli asbra ändå. 10k är ganska mycket pengar för en dator, lägg 4k själv och be om 2k eller spara ett par tusen själv.

Permalänk
Medlem

Helvete vad bortskämda folk är nu för tiden. Får du present för 5000 när du fyller år? Är din far Bill Gates eller?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Och du skrev i en annan tråd att du hade en budget på ~12k? http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluban1:

Det beror helt och hållet vad du ska göra på datan, om du ska använda den till minecraft och surfande så behöver du inte betala alls lika mycket som du skriver. Om du däremot ska spela spel som Battlefield 3 på hög grafik så kan du hitta en sådan data för runt 8000.

8 stycken windows 7 licenser?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joellind8:

har vissa krav för framtids spelande

okej. Tror tyvärr du måste sänka dina krav. Ett alternativ är ju att du köper en bra dator idag för 5000:- så du kan börja gama. Själv gillar jag att köpa begagnade prylar så det är kanske ett alternativ om du vill spara pengar.
Sen nästa år uppgraderar du bara grafikkortet när du har råd med det.
Tills dess försök göra nån deal med dina föräldrar om att du ska klippa gräs eller tvätta bilen eller städa hemma eller nåt sånt. Kan du dra in 50:- i veckan så har du ju 3000:- i spargrisen i vår. Kanske mer om tomten är snäll och du har en födelsedag innan dess.
Alternativt ligger lågt fram till jul om du tror det är större chans att dina föräldrar skjuter till lite pengar då.

Permalänk

Evigt tjatande kommer inte hjälpa. Fråga istället om ni inte kan göra upp en plan istället så du jobbar ihop pengarna antingen genom att hjälpa dina föräldrar (vilket borde vara självklart, dagens ungdomar...) eller tjäna pengarna hos grannar och liknande. Det viktiga är att du visar att du är beredd att jobbar för datorn.

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Är väldigt olika eftersom jag inte vet hur dina föräldrar är.
Jag gjorde så att när jag ville ha en dator så frågade jag mor och far (och några andra i familjen) om de kunde hjälpa mig hitta ett jobb så jag kunde tjäna lite pengar. Sluta med att jag fick jobba med pappa (snickare ftw (y) ) och slet som en häst gjorde jag också. Gick så bra att vi blev klara innan planerad tid. Hur som så jobbade jag bra och samlade ihop pengar till min egen dator.
Så går det inte att övertala så är det lika bra att jobba för pengarna själv. Vet inte hur gammal du är men det går alltid att hitta något jobb man kan göra.

Långsamt ska man jobba som snickare ju... extra kosing får man då!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R3 CPU i7 3770k @4,1ghz Moderkort Asus P8Z77-V
Ram Corsair Vengeance 1600MHz LP 16GB Grafikkort Asus Gtx 670 DCUII (Top)
Hårddisk Samsung 830 128gb PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avatarbabe:

Långsamt ska man jobba som snickare ju... extra kosing får man då!

alt. vinstfördelning om man är snabb eller va de nu heter

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joellind8:

har vissa krav för framtids spelande

Haha, du borde vara nöjd om du ens får en dator för 5-6000kr. För 5-6k får du en AMD dator som klarar BF3 på High vilket är absolut spelbart.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m1n1h0p:

Lägg bara 6k eller något på datorn, den kommer bli asbra ändå. 10k är ganska mycket pengar för en dator, lägg 4k själv och be om 2k eller spara ett par tusen själv.

Det känns som du lever i en drömvärld, jag håller på att sätta ihop en dator till min lillasyster och den är uppe i 5000 exklusive chassi, grafikkort, SSD, och kylning. Tar förgivet att det ska vara en dator som håller längre än till jul såklart

Permalänk

En Llano/Trinity, 8gb ram, 69xx/78xx kort, begaganad ssd/HDD, Linux och lite övriga mediokra komponenter så blir det ett bra paket för runt 5k, osäker på balansen mellan en llano och ett såppas kraftigt kort som 7870, men men

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2122773/2012-08-07

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brugden:

Och du skrev i en annan tråd att du hade en budget på ~12k? http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Han kanske supit bort pengarna? Eller köpt några sällsynta pokemonkort... Beror på hur gammal TS är..

OnT:

Om jag vore du skulle jag ta dina 5K och köpa ett schysst moderkort. Sen köpa allt annat begagnat. När du sedan sparat ihop mer pengar är det bara att börja uppgradera del efter del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det känns som du lever i en drömvärld, jag håller på att sätta ihop en dator till min lillasyster och den är uppe i 5000 exklusive chassi, grafikkort, SSD, och kylning. Tar förgivet att det ska vara en dator som håller längre än till jul såklart

Vilken värld lever du i om man får fråga? Jag har betalat runt 6500kr för allt i min dator och jag har SSD (Intel 330 120gb), 6870, amd phenom x4 prolle och jag klarar alla spel hittills inkl. Bf3 på High och vissa inställningar t.o.m ultra.

Man kan få mkt för pengarna eller så kan man ha en massa krav som unge herrn här och vha en dator för 10k som ska klara mincraft och BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Han kanske supit bort pengarna? Eller köpt några sällsynta pokemonkort... Beror på hur gammal TS är..

OnT:

Om jag vore du skulle jag ta dina 5K och köpa ett schysst moderkort. Sen köpa allt annat begagnat. När du sedan sparat ihop mer pengar är det bara att börja uppgradera del efter del.

Tror han skrev nånstans att han är 12.

Permalänk
Medlem

hur gammal är du och vart bor du?

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avatarbabe:

Långsamt ska man jobba som snickare ju... extra kosing får man då!

Och endast ett jobb...... jobbar man långsamt för att mjölka kunden på pengar så kommer du ingenstans..

Har jobbat som snickare i snart 15 år så jag vet

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:
Skrivet av m1n1h0p:

Lägg bara 6k eller något på datorn, den kommer bli asbra ändå. 10k är ganska mycket pengar för en dator, lägg 4k själv och be om 2k eller spara ett par tusen själv.

Det känns som du lever i en drömvärld, jag håller på att sätta ihop en dator till min lillasyster och den är uppe i 5000 exklusive chassi, grafikkort, SSD, och kylning. Tar förgivet att det ska vara en dator som håller längre än till jul såklart

Detta köpte jag i September förra året... Ganska exakt ett år sedan alltså. Blev ca 8500:- med ett ATI Radeon 6950 1GB.
Detta har jag spelat BF3 på Ultra med HBAO avslaget, 2x AA och en setting på High, tror det var shadows. 1920x1200.
Köpte sedan en 30" och flyttade ner inställningarna till allt på High för att lira i 2560x1600.

Detta var alltså ett år sedan. BF3 har inte fått högre krav. Vad kostar denna hårdvara idag? Typ 4500:-. Snarare du som lever i drömvärld.

(rekommenderar såklart att man köper dagens generation av hårdvara så man är redo för framtidens spel, lär väl hamna på 7-8k då)

Men det går som sagt definitivt att hitta en dator som "räcker längre än till jul" för 6000:-

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joellind8:

hej

jag hade önska mig en ny dator till min födelsedag och jag skulle betala ungefär halva priset.
så jag betalar 5000 och dom betalar 5000.
men min mamma å pappa vill inte.
dom tycker det räcker med vår familjedatorn som man inte ens kan spela minecraft på.
är det någon där ute som har någon teknik eller något sådant snälla skriv

Du annar inte hur mycket jag har kännt exact så som du gör (orkar inte kolla igenom tråden)
hur som helst så e mitt knep att prata med mamma (om nu pappa e bättre ta honom). och så försök förklara varför det inte går att använda deras...

Att säga: "Men alla andra har en dator" hjälper inte mycket. Det är bättre om du berättar vilka.

Visa spelen som du upplever lag på och förklara hur mycket bättre det hade varit med en ny dator.
Sen är att vara almänt trevlig och "uppföra sej bra" ganska bra knep. fast skjata går ju med (ursäkta min stavning)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

hur gammal är du och vart bor du?

Skrivet av Brugden:

Tror han skrev nånstans att han är 12.

.