Permalänk

Intel Core i3 vs i5

Hejsan!

Jag ska börja studera och behöver en ny bärbar dator. Det jag ska använda datorn till är typ Word, surf och ett par bokföringsprogram. Alltså den ska inte användas till spel.

Har fastnat för en HP dator men då är frågan om man ska ha en i3 eller i5 processor. Eftersom jag då inte kan nånting om datorer så har jag ingen koll på vad betydelsen är.

Kommer det vara någon skillnad för det jag ska använda datorn till? Vill ju att programmen ska starta hyfsat snabbt, men det kanske inte har med det att göra?!

Här är en länk till datorn: http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/List.aspx?sel=PCN...

Tack på förhand!!

Permalänk
Avstängd

Om Word surf och ett par bokföringsprogram + snabbt startande är vad du ska göra med den, så är nog en SSD betydligt viktigare för dig änn vilken av dessa processorer du ska ta.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Det är inte smart att skaffa laptop nu i3 ivy bridge kommer i september!Håll ut en månad till

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

I stort sett vilken bärbar som helst bör fungera. Du vill att den ska vara snabb i pigg o starta allt snabbt ? Då är det en ssd du ska ha.

Permalänk
Medlem

som tidigare nämnt ovan, så har en SSD störst inverkan, men ska du göra flera saker samtidigt kan i5an vara ett bättre val.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Det är inte smart att skaffa laptop nu i3 ivy bridge kommer i september!Håll ut en månad till

Detta. Då lär du få riktigt låg strömförbrukning på en processor som med lätthet klarar det du ska ha den till.
Köp till en SSD så kommer du ha en dator där batteriet räcker riktigt länge.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Detta. Då lär du få riktigt låg strömförbrukning på en processor som med lätthet klarar det du ska ha den till.
Köp till en SSD så kommer du ha en dator där batteriet räcker riktigt länge.

Är det verkligen så stor skillnad mellan i3 och i5 processorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Kör på i3 ivy bridge och ssd . Då har du en riktigt bra laptop till lågt pris

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Är det verkligen så stor skillnad mellan i3 och i5 processorer?

Skickades från m.sweclockers.com

I strömförbrukning?
Lär vara en del skillnad och en i3 IB klarar med lätthet vanligt studerande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Om Word surf och ett par bokföringsprogram + snabbt startande är vad du ska göra med den, så är nog en SSD betydligt viktigare för dig änn vilken av dessa processorer du ska ta.

Läste att detta igår om det är det du syftar på: 500 GB SATA + 32 GB mSATA ssd

Då borde det vara ganska bra då oavsett om jag har i3 eller i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caroline11:

jag skulle köra en i5a för att vara framtidssäker. och jag tycker att det är ovärt med i3or, men passar inte en i5a din plånbok, så givetvis, kör då på en i3a.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caroline11:

Det är bra oavsett. Jag hade tagit en i3 med 6-8gb minne för skolgrejjer. Minne är billigt och bra att ha.
Det som är viktigast för dig är nästan hur länge du vill att den ska hålla. En i5 räcker längre rent prestandamässigt, men laptops har ofta dålig kvalité på batterier och så ändå, samt att folk gärna byter ut dem även fast de inte är dåliga än. Kommer du köpa ny laptop om 2-3 år så är det bättre att köra i3 nu. Förväntar du dig att den håller i 5 år så är det bättre med en i5 om du har råd

Eller om du tror dig köra tyngre program, då är en i5 alltid bra att ha.

Visa signatur
Permalänk

Tack för alla svar! Känner mig lite klokare nu iaf har ni fler svar så är det bara fortsätta att skriva

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caroline11:

Tack för alla svar! Känner mig lite klokare nu iaf har ni fler svar så är det bara fortsätta att skriva

32GB blir lite lite för att köra Windows och program på, så jag skulle hellre tagit en med en större SSD, iaf 128GB.
Vet inte om det finns några bra modeller som har plats för både hårddisk och lite större SSD, men vill man lagra massa film och annat som tar mycket plats så kan man ju alltid ha det på en extern billig hårddisk och ta en modell med enbart SSD på 120-256GB storlek.

Största skillnaden på i3 och i5 blir ju om man ska spela massa spel, för vanligt skolarbete så funkar vilken modern CPU som helst, både AMD och Intel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

32GB blir lite lite för att köra Windows och program på, så jag skulle hellre tagit en med en större SSD, iaf 128GB.
Vet inte om det finns några bra modeller som har plats för både hårddisk och lite större SSD, men vill man lagra massa film och annat som tar mycket plats så kan man ju alltid ha det på en extern billig hårddisk och ta en modell med enbart SSD på 120-256GB storlek.

Största skillnaden på i3 och i5 blir ju om man ska spela massa spel, för vanligt skolarbete så funkar vilken modern CPU som helst, både AMD och Intel.

Fast den där SSDn som följer med är inte OS-disk, den är automatisk cache-disk åt 500gb:aren. Det är en rätt smart OEM-kompromiss mellan liten/dyr vanlig SSD och stor/långsam vanlig disk. Dvs man installerar OS på 500gb:aren och SSDn cachar automatiskt de mest använda/viktigaste filerna.

Visa signatur