Dyrare anläggning låter sämre

Permalänk

Dyrare anläggning låter sämre

Jo jag har haft ett problem senaste åren som jag inte får bukt på. Det är först nu jag tar mig i kragen och frågar runt på forumen efter svar.

Jag tror det var runt 2003 jag skaffade min första 5.1-anläggning. Det var ett färdigt paket Logitech Z680. Detta system levererade riktigt bra ljud med tanke på vad det kostade. T.o.m. när enheten själv fick avkoda DD och DTS.

Några år senare blev jag mer och mer intresserad av Hi-Fi och sålde Logitech-systemet och köpte en 2.1-anläggning med allt vad det innebar. Musiken lät bättre och filmen sämre. Precis som det borde vara.

I slutet av 2006 blev jag sambo (numera gift, men det hör inte hit ) och efter några år med gnäll om att högtalarna är klumpiga och fula bytte jag tillbaka till ett snyggt 5.1-system igen efter att suget på hemma-bio ändå kommit tillbaka. Det blev ett Monitor Audio Radius HD-system med 3 st. R225 och 2 st. R90. Subben är en Velodyne SPL-1200R.
Recievern blev en Yamaha RX-V1067.

Nu till problemet. Nypriset på detta system låg på runt 30.000 kr (köpte inte allt samtidigt), men mitt 9 år gamla Logitech-system för ca 3.500 kr lät bättre och var helt enkelt roligare att lyssna på, om man snackar filmtittande med DD och DTS 5.1-ljud vilket ju i huvudsak är meningen med surround-anläggningar.
Mitt nuvarande system som är mångdubbelt dyrare, har inte alls samma inlevelse och dynamik som Logitech-systemet hade på den tiden. Det enda positiva med mina nya högtalare är att de är snyggare. Är det bara utseende och massa nya funktioner i recievern man betalar för nu för tiden? Har de sparat pengar på DAC:arna istället för att ha råd med nya features?
Jag har fram tills nu trott att det beror på att högtalarna måste spelas in, men efter 1,5 år är det fortfarande livlöst i jämförelse.

Kan det vara så att jag glömt någon inställning nånstans i recievern? Känns inte så, eftersom jag pulat med det mesta. Autokalibrering och manuella inställningar av högtalare osv.

Har det verkligen så stor betydelse att jag kopplat subben via högnivå? Jag tycker nämligen den låter bättre då till musik. Men känns konstigt att det skulle vara avgörande.
I displayen på recievern står det vilket ljudformat som matas, så inställningarna i källan är som det ska vara.

Men som sagt, ljudet låter instängt och jag måste fuska med att köra 7.1 stereo för att få någorlunda bra bio-ljud och dialog. Men då försvinner ju hela poängen med flerkanals-ljudet.

Snälla hjälp mig. Jag saknar verkligen den omfamnande filmkänslan jag hade förr, och på den tiden var det inte ens HD-ljud!

Permalänk
Medlem

Är kanske inte någon ljudexpert men från egen erfarenhet vet jag att akustiken spelar extremt stor roll. Är det nya systemet på samma plats som ditt förra Logitech?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Placeringen av högtalarna spelar ju rätt så stor roll. Testa att kolla igenom denna guide från Dolby och se om det är något enkelt du missat.
http://www.dolby.com/us/en/consumer/setup/connection-guide/ho...

Permalänk

Visst kan det vara det, men att det skulle vara så stor skillnad...
Vi har bytt lägenhet, men i rummet där jag hade Logitech var högtalarna sämre placerade (högt upp i taket), men levererade ändå bra ljud.

Permalänk
Medlem

Är ju rätt stor skillnad på Logitech och riktigt hifi-system,att det förstnämnda lät bättre låter ju ganska mysko,vet inte men du kanske bara är van vid ditt gamla system.
Sen det där med "bra" ljud är ju väldigt personligt.

Permalänk
Medlem

Gips- eller betongväggar, hur möblerat rummet var osv spelar stor roll..

sen undrar jag också, har du kvar ditt logitechsystem? ljudminnet börjar nämnligen avta redan sekunder efter man lyssnat. Chansen att du kan göra en någorlunda korrekt jämförelse mellan ditt nuvarande system och ett system du hade för 8år sedan är noll. Om det var det första system du köpte är det väldigt troligt att du blev imponerad medan nu efter du haft andra bra anläggningar ett tag kommer antagligen inte samma känsla infinna sig igen.

Rekommenderar att gå till någon hifi-butik och lyssna lite på deras anläggningar för att få en uppfattning om det är något fel på din. (kan självklart fortfarande ha med akustiken att göra dock)

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Ja jag vet inte, men jag hade aldrig problem med att höra dialogen klart och tydligt på Logitech-systemet. Med det nya systemet måste jag köra 7.1 stereo så jag får dialogen i alla högtalare. Då "låter" det betydligt bättre. Med normal multikanal som det är tänkt, låter det som att dialogen kommer från TV:ns inbyggda högtalare, fast den egentligen kommer från centern såklart. Instängt m.a.o.

Permalänk
Medlem

Var ditt gamla system klarare? Eller var det bara mer bas, mer loudness-karaktär och "roligare"? Det är vanligt att man som van vid billiga saker inte uppskattar det lite "sterilare" ljudet från dyra system.

Permalänk
Inaktiv

Har du färre detaljer i ljudet, mindre punchig bas, grötigare ljud, svårare att urskilja nyanser i ljudet - med ditt nya ljudsystem jämfört med ditt gamla? Ja då är det nog något som är fel. Annars skulle jag tippa på att du kör för låg volym och därför inte får det där raka ljudet som billigare system ger. Lite samma som att jämföra billiga hörlurar som ger rätt okej ljud, med ett par dyrare som ger ett helt annat djup i ljudet. Är man van vid dom billigare kanske man inte är van vid att lyssna efter djupet i ljudet om du förstår vad jag menar.. Mina 5 cent.

Permalänk
Entusiast

Något fel måste du gjort någonstans för så bra är inte Z608. Det är mest väldigt väldigt mycket bas och inte mycket annat. Jag körde mitt med basen på lägsta volym för att det skulle vara hanterbart.

Det kan ju vara rent psykologiskt också. Du har vant dig vid ett visst ljud och väntar dig att det ska låta så. Har du testat att lyssna på Z608 igen nyligen för att se om det låter så bra som du minns?

Det där med att spela in högtalare är i princip en myt då det primärt är öronen som spelas in, inte högtalarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bra ljud är inte samma sak för alla helt enkelt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Har du kalibrerat din reciever + sub? Vet inte om den har någon korrektion, men något borde väl finnas?

Jag tycker annars att du ska testa med en annan förstärkare och se om du hör skillnad.

Att ditt logitechsystem skulle låta bättre känns ju ganska galet..

Edit: Ursäkta att jag läste slarvigt. Du har ju kalibrerat.

Teta med en annan förstärkare!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Jo jag har haft ett problem senaste åren som jag inte får bukt på. Det är först nu jag tar mig i kragen och frågar runt på forumen efter svar.

Jag tror det var runt 2003 jag skaffade min första 5.1-anläggning. Det var ett färdigt paket Logitech Z680. Detta system levererade riktigt bra ljud med tanke på vad det kostade. T.o.m. när enheten själv fick avkoda DD och DTS.

Några år senare blev jag mer och mer intresserad av Hi-Fi och sålde Logitech-systemet och köpte en 2.1-anläggning med allt vad det innebar. Musiken lät bättre och filmen sämre. Precis som det borde vara.

I slutet av 2006 blev jag sambo (numera gift, men det hör inte hit ) och efter några år med gnäll om att högtalarna är klumpiga och fula bytte jag tillbaka till ett snyggt 5.1-system igen efter att suget på hemma-bio ändå kommit tillbaka. Det blev ett Monitor Audio Radius HD-system med 3 st. R225 och 2 st. R90. Subben är en Velodyne SPL-1200R.
Recievern blev en Yamaha RX-V1067.

Nu till problemet. Nypriset på detta system låg på runt 30.000 kr (köpte inte allt samtidigt), men mitt 9 år gamla Logitech-system för ca 3.500 kr lät bättre och var helt enkelt roligare att lyssna på, om man snackar filmtittande med DD och DTS 5.1-ljud vilket ju i huvudsak är meningen med surround-anläggningar.
Mitt nuvarande system som är mångdubbelt dyrare, har inte alls samma inlevelse och dynamik som Logitech-systemet hade på den tiden. Det enda positiva med mina nya högtalare är att de är snyggare. Är det bara utseende och massa nya funktioner i recievern man betalar för nu för tiden? Har de sparat pengar på DAC:arna istället för att ha råd med nya features?
Jag har fram tills nu trott att det beror på att högtalarna måste spelas in, men efter 1,5 år är det fortfarande livlöst i jämförelse.

Kan det vara så att jag glömt någon inställning nånstans i recievern? Känns inte så, eftersom jag pulat med det mesta. Autokalibrering och manuella inställningar av högtalare osv.

Har det verkligen så stor betydelse att jag kopplat subben via högnivå? Jag tycker nämligen den låter bättre då till musik. Men känns konstigt att det skulle vara avgörande.
I displayen på recievern står det vilket ljudformat som matas, så inställningarna i källan är som det ska vara.

Men som sagt, ljudet låter instängt och jag måste fuska med att köra 7.1 stereo för att få någorlunda bra bio-ljud och dialog. Men då försvinner ju hela poängen med flerkanals-ljudet.

Snälla hjälp mig. Jag saknar verkligen den omfamnande filmkänslan jag hade förr, och på den tiden var det inte ens HD-ljud!

Hur har du kopplat recievern till TV'n? kör du med toslink, hdmi eller vanlig sterokabel?

Det är väldigt stor skillnad på vilken kabel man kör

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk

Kan kanske ligga något i det ni säger, om att det är psykologiskt. Det var några år sedan jag sålde Logitech-systemet så jag kan inte testa igen, men det är som sagt dialogen jag har reagerat mest över. Låter som det kommer från TV:ns inbyggda högtalare. En film med mycket dialoger blir snabbt tråkig att titta på.

Kom på en sak till...Melodifestivalen har ju sänts många år i 5.1. Jag tyckte det lät kanon på Logitech-systemet för några år sedan, men på det nya systemet måste jag förvränga ljudet själv för att det ska låta hyggligt, genom att köra det som stereo-ljud i alla högtalarna.

Jag kör HDMI rakt igenom!

Permalänk
Skrivet av daolo:

Teta med en annan förstärkare!

Skulle gärna velat, men vad gör man om man inte får plats i tv-bänken med en djupare förstärkare än den jag har? Bättre förstärkare är i regel djupare, och hamnar utanför tv-bänken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Kan kanske ligga något i det ni säger, om att det är psykologiskt. Det var några år sedan jag sålde Logitech-systemet så jag kan inte testa igen, men det är som sagt dialogen jag har reagerat mest över. Låter som det kommer från TV:ns inbyggda högtalare. En film med mycket dialoger blir snabbt tråkig att titta på.

Kom på en sak till...Melodifestivalen har ju sänts många år i 5.1. Jag tyckte det lät kanon på Logitech-systemet för några år sedan, men på det nya systemet måste jag förvränga ljudet själv för att det ska låta hyggligt, genom att köra det som stereo-ljud i alla högtalarna.

Jag kör HDMI rakt igenom!

Det ska de ju göra,hemma hos mig upplevs dialogerna komma från tvn,de rätt vanligt att de mesta av filmens ljud kommer från centerhögtalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Skulle gärna velat, men vad gör man om man inte får plats i tv-bänken med en djupare förstärkare än den jag har? Bättre förstärkare är i regel djupare, och hamnar utanför tv-bänken...

Eeeh köper ny tv-bänk kanske.

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen beror det mesta på att du har för små fronthögtalare, hembio med 2x4" är för klent eftersom allt som smäller o lever om ska komma från frontarna, 2 x 6,5 eller en 8" är minimum för att det ska bli roligt i de flesta fall, dessutom står det att r225 har en D'Appolito konfiguration, det använder man för att begränsa spridningen i höjdled och har du då en liggande r225a som center (har du det ?) kombinerat mot 2 stående som frontar så kommer du att få ett oerhört konstigt spridningsmönster fram, det kanske tom låter bättre utan centern, har du provat koppla bort den och köra fantom?
D'Apolito innebär även att högtalarna bör ha diskanten i öronhöjd för att inte låta sämre

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur är centerkanalen placerad? Den kanske inte får bra förutsättningar för att leva ut ljudet. (inklämd i TV-bänk eller liknande)
Den är ju dock frontportad, så borde inte vara tokkänslig.
(detta plus förstås akustiken i resten av rummet)

Det verkar ju dock som du har blivit väldigt van vid att få talljudet via "hela" anläggningen (och då troligen förstärkt av subben) på ett sätt som nog säkert ger en mer diffus, men omslutande och kraftig känsla, vilket nu känns fel när talet är mer punktformigt och centrerat.
Är man dessutom van vid lite förstärkt midbas, så kan det vara svårt att gå från det som Aleshi mfl är inne på. (Jag har råkat ut för lite samma själv...)

*edit*
Jag tror akustiken mer sannolikt är problemet än förstärkaren... Möjligen nån inställning kan vara "off" men rent styrkemässigt/ljudmässigt borde det inte bli en natt/dag skillnad. Fast visst kan det vara värt en test för att felsöka om du har möjlighet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Skulle gärna velat, men vad gör man om man inte får plats i tv-bänken med en djupare förstärkare än den jag har? Bättre förstärkare är i regel djupare, och hamnar utanför tv-bänken...

Vad har du för bänk/djup? Öppna upp bak i bänken?!

Oavsett, testa med en annan förstärkare om du känner någon som har, eller om du kan låna hem, bara för att se om det blir förändring i ljudet.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Kom på en sak till...Melodifestivalen har ju sänts många år i 5.1. Jag tyckte det lät kanon på Logitech-systemet för några år sedan, men på det nya systemet måste jag förvränga ljudet själv för att det ska låta hyggligt, genom att köra det som stereo-ljud i alla högtalarna.

Jag kör HDMI rakt igenom!

Dialoger ska komma från personerna i bild. Alltså från högtalarna nära TVn. Övriga högtalare ska leverera sånt som inte är i bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Kom på en sak till...Melodifestivalen har ju sänts många år i 5.1. Jag tyckte det lät kanon på Logitech-systemet för några år sedan, men på det nya systemet måste jag förvränga ljudet själv för att det ska låta hyggligt, genom att köra det som stereo-ljud i alla högtalarna.

Du skriver vid upprepade tillfällen att du måste köra en förvrängning av surroundljudet till "7.1 stereo". Det är helt fel väg att vandra. Man ska aldrig simulera stereoljud till surround eller vice versa.

Det bör finnas någon form av inställning där du kan stega dig från en högtalare till en annan och höra ett "testbrus". Har du t.ex kört en automatisk kalibrering på ett felaktigt sätt eller om ett störande ljud har uppfattats av mikrofonen vid kalibreringstillfället, så kan förstärkaren ställa in väldigt konstiga värden. Jag personligen föredrar att justera detta manuellt. Avstånd och dB på respektive högtalare, jag kör t.ex +2dB på min center för annars blir det väldigt lågt ljud.

Agerar dina R90 som "frontar" eller är de bakre surround?

Jag tippar på att det är en inställning någonstans, ett tips kan ju vara som jag har gjort, ställ in förstärkaren att "mata på" lite mer till centern.

Permalänk

Det beror på vad man pratar om. Beats ljudutrustning är ju ett bra exempel.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen beror det mesta på att du har för små fronthögtalare, hembio med 2x4" är för klent eftersom allt som smäller o lever om ska komma från frontarna, 2 x 6,5 eller en 8" är minimum för att det ska bli roligt i de flesta fall

Har man en sub eller två så lär ju det kvitta, sitter inga stora element i KEFs ägg t.ex men dessa låter väldigt bra till film. Och TS har en mycket kompetent sub, det är ju inte heller ljudtryck i de lägre registren han saknar.
Men ditt fynd om 225ans uppbyggnad kan ju mycket väl ha betydelse då TS saknar ljud från centern primärt.

Permalänk
Medlem

Har du hört talas om Dennis-paketet?

Permalänk

Tack för all respons så långt! Jag hinner inte kommentera alla, men all input uppskattas.

Kan det vara så att Logitechs högtalare är bättre på just dialoger? Ska prova dra upp volymen på centern till max och se om det hjälper.

Skrivet av hunterxx:

Har du hört talas om Dennis-paketet?

Näe?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falcon:

Har man en sub eller två så lär ju det kvitta, sitter inga stora element i KEFs ägg t.ex men dessa låter väldigt bra till film. Och TS har en mycket kompetent sub, det är ju inte heller ljudtryck i de lägre registren han saknar.
Men ditt fynd om 225ans uppbyggnad kan ju mycket väl ha betydelse då TS saknar ljud från centern primärt.

Det är inte riktigt så enkelt med sub, med små högtalare som frontar måste man dela högt, vilket ofta ger akustiska problem, speciellt om man bara har en sub.
Men spridningen hos en D'Apolito gör den olämplig som centerkanal till tv, det blir i stort sett omöjligt att få det riktigt bra även om högtalaren i sig är bra så kommer centerljudet inte att gå att få att hänga ihop med h&v fronten, använder man 3 x D'Apolito fram så ska de vara placerade stående i öronhöjd och i samma höjd som bilden, vilket blir omöjligt om man har en tv, har man proj kan man göra det med en ljudgenomsläpplig duk.
Min erfarenhet av "felaktig center" är att man ofta får bättre ljud utan center än med en som inte matchar totalt, ska man inte sitta många i bredd så låter det alltså för det mesta bättre utan center, och här klagas det ju dessutom på det som är centerkanalens primära funktion, att nagla fast positionen av dialogen mitt i bilden. Jag hade provat med fantomcenter.
Yamahan har dessutom dialog lift funktion i dspn, det kan man ju också testa med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat polvända centerhögtalaren? Vet inte hur stor skillnad det skulle göra men...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Polvända? Blir det ljud över huvud taget då?

Har provat att aktivera dialog lift i recievern, men jag märkte ingen hörbar skillnad.

Hur gör jag för att göra en phantom center? Kan jag ta bort centern i recieverns inställningar?

Faktum är ju att Logitech-systemet hade ännu mindre konarea än de högtalarna jag har nu...

Subben är jag nöjd med, den har inbyggd rumskorrigering och ger inte ifrån sig några oönskade ljud. Det är troligtvis resten av kanalerna det är problem med. Kan det ha att göra med att jag kör högnivå till subben, så att även fronthögtalarna matas med lågfrekvent ljud?
Subben står långt ifrån recievern så det behövs en lång lågnivåkabel för att testa. Dessutom kanske inte lågnivå är att föredra med kablar på 15m?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Polvända? Blir det ljud över huvud taget då?

Har provat att aktivera dialog lift i recievern, men jag märkte ingen hörbar skillnad.

Hur gör jag för att göra en phantom center? Kan jag ta bort centern i recieverns inställningar?

Faktum är ju att Logitech-systemet hade ännu mindre konarea än de högtalarna jag har nu...

Subben är jag nöjd med, den har inbyggd rumskorrigering och ger inte ifrån sig några oönskade ljud. Det är troligtvis resten av kanalerna det är problem med. Kan det ha att göra med att jag kör högnivå till subben, så att även fronthögtalarna matas med lågfrekvent ljud?
Subben står långt ifrån recievern så det behövs en lång lågnivåkabel för att testa. Dessutom kanske inte lågnivå är att föredra med kablar på 15m?

Ja det blir ljud om man polvänder,testa bara,det exploderar inte.
Ja du kan ta bort centern,läs din manual.
Dum fråga med hur har du delat subben och högtalarna,vilken delningsfrekvens kör du på eller kör du fullregister på högtalarna?
Du borde kanske köra med lågnivåkabel till subben istället.
15m lågnivåkabel är nog inga problem.