Ubuntu: hur installera .tgz via terminal? Problem med "tillstånd"

Permalänk
Medlem

Ubuntu: hur installera .tgz via terminal? Problem med "tillstånd"

Tjena clockers! Det ligger till så att jag behöver hjälp av en som kan lite om ubuntu, eller linux. Jag har försökt att installera hamachi via terminalen genom att köra cd /root/Desktop/"namn" för att sen köra install.sh i den tgz filen jag vill in i.
Men när jag kör kommandot på mitt konto så säger den bara access denied, försökte med att köra root men då hittar den inte änns mitt skrivbord O.o
Bara för att kolla så skulle jag gå in i root mappen via "utforskaren" men då får jag meddelandet att jag inte har tillstånd.

Vad behöver jag göra för att få behörighet?

Tack på förhand!

Tydligare titel
Visa signatur

Intel E7500 4Ghz |Thermaltake Frio | Asus p5q se2 LGA 775 | FD define r3 Artic white | Chieftech 650w | Gigabyte geforce GTX 460 OC | Corsair xms2 | Hitachi 500GB | Seagate 1TB |

Permalänk
Medlem

skriv antingen

sudo chmod +x filnamn.sh

(gör filen körbar) eller

su

för att få root acess.

Permalänk
Medlem

du kan också skriva sudo sen kommandot så får du root access under just det kommandot du kör och detta rekomenderas fall du glömmer logga ut root!
tex sudo apt-get install httpd

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Får inte det att funka iallefall. Just nu är inte problemet att kunna starta .sh filen, utan i huvudtaget kunna gå in i mitt skrivbord genom terminalen, kanske inte beskrev det så bra i början. Måste ha mer behörighet än vad jag har just men även fast jag logga in som root har jag inte behörighet att använda root typ.

Är noob på ubuntu också så ursäkta om jag inte fattar nåt

Visa signatur

Intel E7500 4Ghz |Thermaltake Frio | Asus p5q se2 LGA 775 | FD define r3 Artic white | Chieftech 650w | Gigabyte geforce GTX 460 OC | Corsair xms2 | Hitachi 500GB | Seagate 1TB |

Permalänk
Inaktiv

cd "/väg/till/filen"

du nämnde att den var .tar.gz?

tar xzvf filnamn

Eventullt cd undermap som du packat upp till

sudo +x filnamn.sh

sudo ./filnamn.sh

Permalänk
Medlem

Du kommer till ditt eget skrivbord med

cd Desktop

Det rekommenderas inte att använda X som root, du har troligtvis sparat filen på ditt eget skrivbord som ligger på /home/[din användare]/Desktop . Om du använder svenska kan det heta Skrivbord i stället, men är inte helt säker.
Se till att filen är körbar och kör med sudo, dvs om filen är på ditt skrivbord öppnar du helt enkelt en terminal och skriver:

cd Desktop sudo chmod +x filnamn.sh sudo ./filnamn.sh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

cd "/väg/till/filen"

du nämnde att den var .tar.gz?

tar xzvf filnamn

Eventullt cd undermap som du packat upp till

sudo +x filnamn.sh

sudo ./filnamn.sh

Det funkar tills tar xzvf filnamn kommandot, då får jag det här

snigelfart@ubuntu:~/Skrivbord$ tar xzvf logmein-hamachi-2.1.0.76-x64
tar (child): logmein-hamachi-2.1.0.76-x64: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now

Namnet på filen är direkt kopierat så det är inte felstavat och så ligger det på skrivbordet med kan "(child)" betyda nåt? Jag är administratör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ser inte filändelsen.
Har du 64-bitars Ubuntu finns en .deb-fil som du kan öppna så behöver du inte installera via terminalen: https://secure.logmein.com/labs/logmein-hamachi_2.1.0.76-1_am...
Den finns givetvis även för 32-bitars. Sen är ju själva verktyget gjort för terminalen, men det är en annan femma.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du ser inte filändelsen.
Har du 64-bitars Ubuntu finns en .deb-fil som du kan öppna så behöver du inte installera via terminalen: https://secure.logmein.com/labs/logmein-hamachi_2.1.0.76-1_am...
Den finns givetvis även för 32-bitars. Sen är ju själva verktyget gjort för terminalen, men det är en annan femma.

Jo jag har redan prövat det där men verkar inte få det att funka heller :/

Bara för att prova så så skrev jag "hamachi h" i terminalen och det visade sig att det funkade, jag antog bara att .deb installationen inte funkade med det gjorde den tydligen, tack för svaren alla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

skriv antingen

sudo chmod +x filnamn.sh

(gör filen körbar) eller

su

för att få root acess.

Är inte root-kontot nedlåst så att man måste köra

sudo su

för att komma åt rootanvändaren? Har inte kört ubuntu på ett bra tag så jag vet inte om något ändrats på senare tid

Nedan är för 32 bitar, har du 64 så byt ut wget raden mot wget https://secure.logmein.com/labs/logmein-hamachi_2.1.0.76-1_am...

#Hamachi cd /tmp wget https://secure.logmein.com/labs/logmein-hamachi_2.1.0.76-1_i3... sudo dpkg -i logmein-hamachi_2.1.0.76-1_i386.deb #Haguichi (GUI) sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/haguichi sudo apt-get update sudo apt-get install haguichi haguichi-appindicator

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP-X:

Är inte root-kontot nedlåst så att man måste köra

sudo su

för att komma åt rootanvändaren? Har inte kört ubuntu på ett bra tag så jag vet inte om något ändrats på senare tid

Jovisst är det så, jag som skrev fel.