AMD Ryzen Threadripper 9980X & 9970X – bäst i klassen

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 9980X & 9970X – bäst i klassen

Testlabbet tar sig an AMD:s senaste generation HEDT-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel Core Ultra 9 285K verkar ju vara valet för prestanda per krona när man ska spela Cinebench!

Nu kommer det komma massa kommentarer om hur Cinebench inte är en relevant siffra [när AMD inte leder], men kan bespara er med att det hela är ämnat som en lättsam kommentar om Intels relativa duglighet trots innevarande AMD-hype.

Permalänk
Hedersmedlem

Häftigt!

Klart oväntade siffror med upplåst effektbudget. 1.5% ökad prestanda för 9980X vid c:a 13% högre klockfrekvens? Och vid 365 W extra effekt.

Skrivet av Sveklockarn:

Intel Core Ultra 9 285K verkar ju vara valet för prestanda per krona när man ska spela Cinebench!

Nu kommer det komma massa kommentarer om hur Cinebench inte är en relevant siffra [när AMD inte leder], men kan bespara er med att det hela är ämnat som en lättsam kommentar om Intels relativa duglighet trots innevarande AMD-hype.

Hm, de leder ju med 2.67x över Intels bästa, 6600 mot 2470. Enkeltrådad rendering på CPU är nog inte aktuellt för många.
Sedan så är det förstås en helt galen jämförelse, och Intel vinner nog ändå stort i prestanda per krona.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, de leder ju med 2.67x över Intels bästa, 6600 mot 2470. Enkeltrådad rendering på CPU är nog inte aktuellt för många.
Sedan så är det förstås en helt galen jämförelse, och Intel vinner nog ändå stort i prestanda per krona.

Haha jo, jag tar givetvis också med att en 285K kan fås för 4990 kr i Sverige nu tydligen. 😅

Permalänk
Medlem

Väntar på Threadripper 11-9980x innan jag uppgraderar! Om jag lever...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Hur kan ni säga att produkten är bäst i klassen om ni inte ens har testa vad Intel har att erbjuda? Xeon W3500 och W2500 är väl betydligt mer relevanta att testa än 6 kärninga core-i5?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Noob I am:

Hur kan ni säga att produkten är bäst i klassen om ni inte ens har testa vad Intel har att erbjuda? Xeon W3500 och W2500 är väl betydligt mer relevanta att testa än 6 kärninga core-i5?

Vi har inte testat Intels HEDT-processorer då vi inte fått någon möjlighet att testa dem. Tittar vi hos diverse återförsäljare verkar det bara vara Proshop som saluför dem och då är det några veckors beställningstid.

Permalänk
Medlem

Häftiga maskiner.

Men samtidigt så känns det lite klent med 'bara' PCI Express 5.0 om man köper dator för så mycket pengar.
Inte för att jag sett några officiellt lanserade PCI Express 6.0 enheter ännu.
Men verkar "ligga runt hörnet".
Nästa generations server processorer efter de som finns nu kommer troligtvis ha PCI Express 6.0

PCI-SIG har åtminstone någon preliminär PCIe 6 Workshop bokat i Oktober

Sen i December har de bokat Compliance Workshop #137.
Förutom att det tänker hålla den i San Francisco så verkar de inte uppge mer detaljer ännu.

Men på tidigare PCI-SIG Compliance Workshop #136 så verkar det finnas möjlighet för tillverkare att officiellt certifiera hårdvara för PCI Express 5.0 och PCI Express 4.0

Troligtvis blir det i December de första PCI Express 6.0 enheterna blir officiellt certifierade.

I början blir väl PCIe 6.0 inte så relevant för konsumenter.
Men för servrar med snabba AI kort, snabbt nätverk och snabba SSD kan nog PCIe 6.0 implementeras relativt snabbt när bara hårdvaran och certifieringen är redo.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då fick jag äntligen känna ångest för att jag snålade in på mitt nätagg... för det lär behövas ett nytt om en Threadripper ska in, törstig var den...!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

400W mer med PBO....
Hur gick det att kyla 9980X med upplåst strömbudget egentligen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Nu är jag ju ITX-byggare, mycket pga pytteliten lägenhet. Men jag blir sugen på att bygga ett bautamonster till dator och försöka hitta ett sätt att placera den när man läser om denna CPU.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Är det inte lite pointless att testa upplåst effektbudget just i cinebench där vi såg att det gav ganska liten boost i frekvens. Hade varit kul att se jämförelsen i Blander. Sedan saknar man ju lite speltester också.

Permalänk
Medlem

Bra att det testas sådana CPU:er också.
Kan ju vara någon här som pysslar med något mer rejält, som inte bara är spel. Om inte annat får man se vad som finns utanför det vanliga konsumentsegmentet.
Men visst vore det ju intressant att se hur de presterar i spel också, även om det är fel gren för dessa.
Är ju som för Duplantis att springa, det kan han också men han är ju främst stavhoppare.

I arbetet har det nyligen diskuterats beställning av rejäla maskiner till några delar av verksamheten.
Med minimibudget på 200k ex moms, för enbart dator utan tillbehör. Ska beställas två st..

Kul att kolla specar och välja ut saker för det.
Blir nog ev 9985WX, med 256 GB och något RTX Pro Blackwell-kort. Avvaktar priser från leverantör så får vi se.
9995WX lär vara onödigt, riktigt så flertrådade är inte lasterna och den 64-kärniga kan ev hålla uppe frekvenserna bättre.

Kollar man vad applikationerna har för systemkrav och det är krav som datorer från 90-talet täcker, systemkraven är så galet långt ifrån vad applikationerna sen verkligen kan nyttja och kraven verkar inte vara uppdaterade på länge heller. Någon applikation hade specat krav på 256 MB minne, så vi kör med 256 GB.

Ska bl a användas för bearbetning av punktmoln, fotogrammetri, numerisk modellering och andra relaterade områden.

Sen när man frågar användare hur deras datorer fungerar, liknande men av tidigare gen, så har de knappt använt sina eller tycker att de går segt i Word..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det var min första tanke också. Är väl w9-3595X som 9980X ska ställas mot (även om deras direkta konkurrent egentligen är Threadripper PRO, men är ju i princip samma cpuer).

Och på tal om Xeon-W, finns det något om när det ska komma Granite Rapids modeller?

Skrivet av CrispVanDahl:

Vi har inte testat Intels HEDT-processorer då vi inte fått någon möjlighet att testa dem. Tittar vi hos diverse återförsäljare verkar det bara vara Proshop som saluför dem och då är det några veckors beställningstid.

Men det hjälper ju lite för "bäst i klassen" rubriken, som är ett konstigt påstående för ett test när största konkurrenten inte ens är med.

Rubriken är dock korrekt, men den informationen får man ju från andras tester.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jefff:

Det var min första tanke också. Är väl w9-3595X som 9980X ska ställas mot (även om deras direkta konkurrent egentligen är Threadripper PRO, men är ju i princip samma cpuer).

Och på tal om Xeon-W, finns det något om när det ska komma Granite Rapids modeller?
Men det hjälper ju lite för "bäst i klassen" rubriken, som är ett konstigt påstående för ett test när största konkurrenten inte ens är med.

Rubriken är dock korrekt, men den informationen får man ju från andras tester.

Granite Rapids bord väl dyka upp under 2026 eller kanske missförstått det.
Så är det, jag önskar jag kunde testat Intels W9-3595X men som sagt jag har inte fått det erbjudandet av Intel och den verkar bara säljas av Proshop med en prislapp på över 80 000 kronor vilket är lite saftigt för oss att köpa in för ett test.

Permalänk
Medlem

Tycker priset är lite missvisande, för dessa CPU'er kräver att man installerar AC i kontoret/arbetsrummet också. Levde med en 3970x några år och den värmde upp rummet något fruktansvärt.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Granite Rapids bord väl dyka upp under 2026 eller kanske missförstått det.
Så är det, jag önskar jag kunde testat Intels W9-3595X men som sagt jag har inte fått det erbjudandet av Intel och den verkar bara säljas av Proshop med en prislapp på över 80 000 kronor vilket är lite saftigt för oss att köpa in för ett test.

Något som inte är direkt relaterat till Threadripper och Xeon, Men...

Hade varit intressant att se SweClockers göra ett jämförande test av Geforce RTX 5060 Ti 8GB ställt mot Geforce RTX 5060 Ti 16GB.

Samt ha med båda varianterna i prestandaindex och i framtida grafikkortstester så länge RTX 5000 serien är relevant.

För att ge en bild av hur stor inverkan mängden VRAM ger.
För annars när olika kort har olika mängd VRAM och jämförs mot varandra så är det svårt att veta var skillnaderna kommer ifrån.
Men om man jämför 8GB vs 16GB och båda är RTX 5060 Ti så vet man att det är minnesmängden som gör skillnaden om 16GB kortet drar ifrån med mer än vad som är inom felmarginal.

Tänker att ett RTX 5060 Ti borde vara mer inom rimlig budget för SweClockers att köpa in för test än en processor för 80 000kr, som troligtvis hade blivit över 100 000kr när man har allt annat runtomkring för ett komplett system.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Finns ju ändå vettig kritik mot CPU-testning med Cinebench, det är otroligt populärt för att testa konsument-CPUer trots att den av skalning det programmet har med CPU-kärnor är en extrem outlier.

Än mer är det också ett fall som idag presterar långt bättre på GPU. Huvudinvändningen historiskt var "finns ändå use-case för CPU då GPU inte har lika mycket RAM", men även det argumentet faller rätt mycket nu när AMD har iGPUer med access till upp till 128 GB RAM, Nvidia nämnde igår på Hotchips att N1x kan ha upp till 256 GB på (kombinera två N1x via Nvlink) och Apple kan ha upp till 512 GB RAM.

Blender resultatet för ThreadRipper känns lite "meh" när min laptop rätt mycket är dubbelt så snabb på samma scen

Klicka för mer information
Visa mer

Cinebench/Blender m.fl. är idag långt mer lämpade att testa GPU än att testa CPU!

Håller ändå med om Arrow Lakes prisvärdhet, som i.o.f.s. kommit av att Intel fått sänka priset. U7 265K har ännu bättre värde och är ett väldigt vettigt val för ett jobbmaskin som inte kräver HEDT-nivå.

Till @CrispVanDahl: superkul att ni testar kompilering med UE5!! Har man jobba med UE4/UE5 vet man värdet på en maskin som kompilerar snabbt. Kompileringstiderna kan bli horribla och finns ju företag som mer eller mindre verkar leva på att sälja olika lösningar där man t.ex. kan farma ut kompilering på alls datorer i samma kontor, expandera till "molnet" eller köpa TR till alla anställda...

Enda klagomålet: går det att testa en nyare version av UE5 nästa gång? Kunde inte jämföra min egen dator med UE5.3 då Epic tyvärr väljer att stödja en rätt snäv uppsättning XCode versioner och orkar inte hålla på att byta bara för ett test (den jag har är för ny för att fungera med UE5.3).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Yoshman:

Finns ju ändå vettig kritik mot CPU-testning med Cinebench, det är otroligt populärt för att testa konsument-CPUer trots att den av skalning det programmet har med CPU-kärnor är en extrem outlier.

Än mer är det också ett fall som idag presterar långt bättre på GPU. Huvudinvändningen historiskt var "finns ändå use-case för CPU då GPU inte har lika mycket RAM", men även det argumentet faller rätt mycket nu när AMD har iGPUer med access till upp till 128 GB RAM, Nvidia nämnde igår på Hotchips att N1x kan ha upp till 256 GB på (kombinera två N1x via Nvlink) och Apple kan ha upp till 512 GB RAM.

Blender resultatet för ThreadRipper känns lite "meh" när min laptop rätt mycket är dubbelt så snabb på samma scen

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Cinebench/Blender m.fl. är idag långt mer lämpade att testa GPU än att testa CPU!

Håller ändå med om Arrow Lakes prisvärdhet, som i.o.f.s. kommit av att Intel fått sänka priset. U7 265K har ännu bättre värde och är ett väldigt vettigt val för ett jobbmaskin som inte kräver HEDT-nivå.

Till @CrispVanDahl: superkul att ni testar kompilering med UE5!! Har man jobba med UE4/UE5 vet man värdet på en maskin som kompilerar snabbt. Kompileringstiderna kan bli horribla och finns ju företag som mer eller mindre verkar leva på att sälja olika lösningar där man t.ex. kan farma ut kompilering på alls datorer i samma kontor, expandera till "molnet" eller köpa TR till alla anställda...

Enda klagomålet: går det att testa en nyare version av UE5 nästa gång? Kunde inte jämföra min egen dator med UE5.3 då Epic tyvärr väljer att stödja en rätt snäv uppsättning XCode versioner och orkar inte hålla på att byta bara för ett test (den jag har är för ny för att fungera med UE5.3).

Tack för feedback och det går absolut att testa en nyare version nästa gång. Anledningen att jag höll mig till 5.3 för att jag hade både referenssiffror och källkod nära till hands. I efterhand hade kanske en övergång till 5.6 varit vettigare i detta fallet men jag tar med mig det till nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jo, jag köpte en sån strax före årsskiftet för 4300 kr, vilket var billigt då.

Den funkar alldeles utmärkt till spel också, och med 3000 kr att köpa CPU för så får man 10 kr över till en äcklig automatkaffe när man tar en 265K.