Swedbank - bluffmail?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2002

Swedbank - bluffmail?

Bluff eller inte, avgör själva.. (Jag har dock anmält det)

//

Bästa kund,

Vi har märkt ogiltiga inloggningsförsök på ditt online-konto
en okänd IP-adress.
Detta konto är upphängd.
Vi behöver dig att uppdatera din kontoinformation för att uppdatera
Nätbanken är nu aktiverat igen! Du har din
faktureringsinformation idag av

>>>Verifiera ditt konto<<< (http://digitalaggregators.com/modules/mod_articles_popular/polini/)

//

Specificerade rubriken en aning

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -Palit 1060 6gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av archie:

//

Bästa kund,

en okänd IP-adress.
Detta konto är upphängd.

>>>Verifiera ditt konto<<< (http://digitalaggregators.com/modules/mod_articles_popular/polini/)

//

Jag skulle ringt min bankman och fråga. Har aldrig fått ett mail från min bank.

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2004

Uppenbart bluff, undermåligt språk, fel domännamn, och så vitt jag vet så använder swedbank inte personlig kod, utan dosa, för inloggning.

http://www.swedbank.se/privat/index.htm?contentid=CID_638109
"Varken Swedbank, andra banker eller kortföretag ber sina kunder att lämna ut sådana uppgifter. Kasta därför bort dessa mejl utan att svara på dem eller klicka på några länkar i dem."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Men snälla nån! "Detta konto är upphängd." Det är ju helt uppenbart att någon har kört en direkt maskinöversättning av ordet "suspended". Swedbank har väl inte tillgång till någon som kan svenska.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2002

Nej jag har som sagt polisanmält det. Mailen den var skickad i är "swedbank7@mail.dk" så den känns inte riktigt helt hundra..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004

Ingen bank eller myndighet eller någon seriös företag skulle be dig om att ge ut kontoinformation på Internet och framför allt inte genom en helt annan sida...

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2009

Dessutom kan man ställa sig frågan: har jag någonsin uppgett en e-postadress till min bank? Om svaret är nej, kan rimligen heller inte banken kontakta dig per e-post, förutsatt att deras IT-avdelning inte sitter och samkör diverse externa databaser och hemsidor för att pussla fram den e-postadress du aldrig gett dem. Själv vet jag som Swedbank-kund att jag aldrig ombetts, och aldrig heller uppgett, någon e-postadress. Jag vet inte ens om de har mitt mobiltelefonnummer om de skulle behöva nå mig.

Och jo, Swedbank har möjlighet att logga in med personlig kod men då är tjänsterna begränsade till att se saldo och överföra pengar mellan egna konton. Man får inte ens del av de personliga meddelanden banken skickat, för detta behövs dosan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Feb 2011

Har fått X antal såna mail jag med... o jag har inte ens Swedbank!

Skrivet av Ilja:

Men snälla nån! "Detta konto är upphängd." Det är ju helt uppenbart att någon har kört en direkt maskinöversättning av ordet "suspended". Swedbank har väl inte tillgång till någon som kan svenska.

Bluffmakare så det skriker om det.

Speldatorn: MSI Z87-G45 | i7 4790K | 16 GB DDR3 1600 MHz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Samsung 850 250GB SSD + Crucial MX300 750GB SSD + 2 x 3TB HDD 7200RPM | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Windows 8.1 64-bit
Kringutrustning: Logitech G502 | Logitech G810 | QPAD QH-90 | Asus ROG Swift PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av archie:

//

Bästa kund,

en okänd IP-adress.
Detta konto är upphängd.

//

Att man ens behöver ställa frågan är ju oroväckande i sig..

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av DjRaven:

Att man ens behöver ställa frågan är ju oroväckande i sig..

Jag misstänker dock att archie är ca 55 år faktiskt och barnbarnen installerat internet. Då är det inte så lätt som man tror.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Självklart är det ett genuint meddelande, sätt genast in alla dina pengar på mitt konto, nummer skickas via PM:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Sentenced:

Jag misstänker dock att archie är ca 55 år faktiskt och barnbarnen installerat internet. Då är det inte så lätt som man tror.

"Gör om gör rätt" som man säger.. Jag hade såklart redan polisanmält det då jag skrev inlägget. Ville bara dela med mig lite..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Ingen bank skickar e-mail till kunderna.. så slutsatsen är = gissa.

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av archie:

"Gör om gör rätt" som man säger.. Jag hade såklart redan polisanmält det då jag skrev inlägget. Ville bara dela med mig lite..

Polisanmäl inte sådant, det är slöseri med polisens tid. Ja, om du nu skulle lyckas bistå dem med avsändarens ursprungsadress och de på så sätt lyckas få tag i bedragarna så ja. Men nej, det är osannolikt.
Annars, vad är det som gör just detta mail värt att anmäla? Varför duger det inte bara markera mailet som skräppost? Varför anmäler du inte telefonförsäljare som erbjuder falska fantastiska erbjudanden?

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Alakai:

Polisanmäl inte sådant, det är slöseri med polisens tid. Ja, om du nu skulle lyckas bistå dem med avsändarens ursprungsadress och de på så sätt lyckas få tag i bedragarna så ja. Men nej, det är osannolikt.
Annars, vad är det som gör just detta mail värt att anmäla? Varför duger det inte bara markera mailet som skräppost? Varför anmäler du inte telefonförsäljare som erbjuder falska fantastiska erbjudanden?

Det gör man?

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003

Men grabbar... Ser ni inte att det är en äkta... äkta kopia!

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2011

Swedbank, falskt brev!

Hej!
Kanske jag lade tråden fel men då får någon mod flytta den
Tänkte berätta att jag fått ett falskt mejl från Swedbank vi har inget med dom att göra då jag har Nordea så tänkte bara varna er stog följande i brevet:

Och såhär stod det när man klickade på länken:

Dold text

Mvh: Eric
Ps: Lägg märke till länken i bild 2...

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2001
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001

Vidarebefordra till Swedbank

Skickades från m.sweclockers.com

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 24Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svearike
Registrerad
Mar 2011

Åh herregud. Stavningen och grammatiken är ju katastrof.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Märkligt hur alla dessa scam mails alltid är på swedbank av nån anledning.. att folk fortfarande inte förstår att banken kontaktar aldrig vi mails.. är det nåt konstigt så får man ett brev hem och inget annat.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Kan ju inte vara annat än analfabeter som går på det där.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Som de allra flesta redan vet skulle banken aldrig någonsin komma på tanken att kontakta dig via mail. Så ja det är scam.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2009

*Trådar sammanfogade och flyttade så att informationen når ut till fler personer*

Jag gjorde även så att länken i första inlägget inte går att klicka på, så ingen råkar trycka på den av misstag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Sånt här får man ju hela tiden. Kasta.

Jag har lämnat min mailadress till banken förstås.
Swedbank skickar mail när jag har svar på frågor eller om jag har nya e-fakturor. Det anger man i internetbanken.

Dessa mail innehåller dock inga länkar och om det skulle vara så, ja då kollar man ju vart länken går.
yurbanckinswoden.hk är alltså inte swedbank.se

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

*Tråd rensad*

Tråden handlar om phishing, inte allmänna intryck av Swedbanks banktjänster.

Friserade även trådtiteln lite.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av lillen99:

Hej!

Och såhär stod det när man klickade på länken:

Jag hade för mig att man aldrig ska trycka på dessa länkar.

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | XFX HD5850 | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Creedo:

Jag hade för mig att man aldrig ska trycka på dessa länkar.

Äh, det är ingen fara om man vet vad man gör. Annars så kan man ju hoppa över det.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

*Tråd snabbrensad igen. Kom ihåg topic, som sagt.*

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.