Permalänk
Medlem

60 fps filmer?

Har fått upp ögonen lite för dessa minidatorer.
Men de flesta specificationerna skriver att de klarar 30 fps filmer, men fixar de 720p 60 fps också?
Eller laggar det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Men de flesta specificationerna skriver att de klarar 30 fps filmer, men fixar de 720p 60 fps också?
Eller laggar det då?

Antagligen är det inga problem, skicka en länk på datorerna i fråga.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd

Vad har du riktigt tänkt kolla på som är filmat i 60fps ? :S

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen film som går i 60 fps? Om inte någon superfilmad aktiv 3d?

Permalänk
Medlem

Är inte filmer runt 30-40fps? Knappast 60...Så vad är meningen med det då?

Permalänk

Ett tips vänj dig inte med 60fps (eller högre) när du kollar film. Själv så kan jag knappt gå på bio utan att filmen känns laggig....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Waowt:

Är inte filmer runt 30-40fps? Knappast 60...Så vad är meningen med det då?

Skrivet av Agonotheta:

Eller laggar det då?

Filmer körs vanligtvis i 23.976FPS.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Inte alltid, det är ofta väldigt olika. Allt från ~24 till 30 FPS är väldigt vanligt.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem

Peter jackson regissören bakom sagan om ringen filmerna vill ju ändra på detta nu när han släpper "The Hobbit"

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Är det någon som har svaret på frågan han faktiskt ställde?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Skulle vilja att det helt beror på grafikkort + drivers!
Men det borde inte vara något större problem så länge det är en hyffsat ny maskin.

Min Nvidia ION baserade mini-zotac har inga problem att köra upp 720p@60fps inspelat från GoPro'n t.ex.

I dagsläget är annars standarderna 24p (23.976), eller 25p eller 30p (29.97)

HDTV sändningar kan vara 50p/50i eller 60p/60i, men ursprungsmaterialet är generellt sätt fortfarande filmat med ovanstående tre format.
48p, 72p är på provning som seriösa alternativ.

P = progressive = Hela bilder
I = Interlaced = Halva bilder (var annan rad) som visas var annan frame (så tjock TV's fungerar).

Permalänk

Han kanske ska kolla en GoPro-film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Antagligen är det inga problem, skicka en länk på datorerna i fråga.

Jag har inte kollat på någon specifik, utan fram tills igårkväll så visste jag knappt att de fanns
Så gårdagen blev en aha-upplevelse och sen kollade jag på några stycken adroidmodeller och Raspberry Pi.

Och till nästan alla er andra här i tråden så är det vanligt att man filmar i 50 eller 60 fps. Min nuvarande kamera skjuter i 720p 60fps.
Den kameran jag kommer köpa inom en snar framtid skjuter i 720p 120fps. http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDispla...

Tanken med datorn är framför allt att jag ska kunna spela upp mina filmer som jag har liggandes på min NAS.
Så 120 fps-stöd är något som den bör ha, men det är inget man kan kolla just nu innan det finns kameror som skjuter i den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Sen beror det på vad för film vi snackar om. Men minst 24 i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag har inte kollat på någon specifik, utan fram tills igårkväll så visste jag knappt att de fanns
Så gårdagen blev en aha-upplevelse och sen kollade jag på några stycken adroidmodeller och Raspberry Pi.

Och till nästan alla er andra här i tråden så är det vanligt att man filmar i 50 eller 60 fps. Min nuvarande kamera skjuter i 720p 60fps.
Den kameran jag kommer köpa inom en snar framtid skjuter i 720p 120fps. http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDispla...

Tanken med datorn är framför allt att jag ska kunna spela upp mina filmer som jag har liggandes på min NAS.
Så 120 fps-stöd är något som den bör ha, men det är inget man kan kolla just nu innan det finns kameror som skjuter i den hastigheten.

Till sådana nymodigheter brukar hårdvarustödet vara skralt så då behövs en processor tillräckligt kraftfull för att sköta uppspelningen och då tror jag tyvärr att de små tändsticksaskdatorerna går bet. Bygga en HTPC skulle jag rekommendera och till sådana filmer med processortyngd kanske en i3 behövs, osäker på Pentium, den kanske också grejar det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Skulle tro att så länge man ligger inom specifikationerna för Bluray/AVCHD i formatet h.264 så bör det funka. Där tillåter man 1280x720 vid 50 fps eller 60 fps. Det är väl främst i länder som har NTSC TV-system som har 60 fps. SVT HD sänder i 50 fps och det är inte ovanligt vid live-sändningar att det är äkta 50p, alltså när det är fråga om sådant som är filmat med videokameror. "Bio-film" däremot är ju oftast 24 fps.

120 fps stöds troligtvis inte. Å andra sidan är det väl mest om man vill skapa slowmotion man skulle vilja filma med 120 fps och detta drar man väl ner till 60 fps eller lägre i så fall (alternativt slänger bort varannan bildruta om man vill ha normalfart) när man redigerar det.

Permalänk
Medlem

Ska se om jag kan hitta något bra sätt att host:a en 60Hz-rendering av en scen från Sintel (blender.org, kolla deras roliga projekt ). Gjorde en sådan på jobbet och jag borde kunna dela med mig av det utan problem. Minns bara inte hur stor filen är

Återkommer...

Permalänk
Medlem

Jag har massvis med 60 fps filmer.
Så om nån vill prova så kan ni bara höra av er så fixar jag en länk.

Jag har både hela filmer och enstaka videoklipp.
Så om nån vill prova så hör av er så kan jag dela med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag har massvis med 60 fps filmer.
Så om nån vill prova så kan ni bara höra av er så fixar jag en länk.

Jag har både hela filmer och enstaka videoklipp.
Så om nån vill prova så hör av er så kan jag dela med mig.

Har du någon skärm som kan visa 120 fps då? TVapparater kan väl inte visa mer än 60hz så det borde inte bli någon skillnad där över?

De andra har för övrigt rätt, över standarderna så krävs mer än dedär minidatorerna. En självbyggd HTPC lär krävas. Däremot vet jag att Raspberry Pi klarar 1080p i normala fps om du spelar upp det med XBMC, men där går gränsen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Nej men 120 fps kommer mest användas för slowmotion (är tanken iallafall).
Så det kommer inte vara alla filmer som skjuts i 120 fps.

Men även om inte TV/Skärmen inte klarar det vill jag fortfarande att filmen ska kunna gå att spelas upp

Permalänk
Skrivet av kyre:

Har du någon skärm som kan visa 120 fps då? TVapparater kan väl inte visa mer än 60hz så det borde inte bli någon skillnad där över?

Det har blivit en "grej" nu med att ha en uppdateringsfrekvens på 200MHz på nya TV-apparater.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Det har blivit en "grej" nu med att ha en uppdateringsfrekvens på 200MHz på nya TV-apparater.

Uppdateringsfrekvensen heter hz och inte mhz. Och höga uppdateringsfrekvenser är för övrigt bara försäljningstrick, precis som LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Peter jackson regissören bakom sagan om ringen filmerna vill ju ändra på detta nu när han släpper "The Hobbit"

Japp the Hobbit är 48fps, sedan vill James Cameron ha 60fps på Avatar 2... någon på Warner Bros ska ha uttalat sig om att dom vill göra alla filmer i 48fps..
får väl se The Hobbit blir iaf första bio filmen som kommer visas med högre framerate.

Sedan finns det väl kameror som kan filma i 50fps och 60fps..men finns nog knappast några köpfilmer att få tag på i något sådant format.

Permalänk
Skrivet av Sometime:

Uppdateringsfrekvensen heter hz och inte mhz. Och höga uppdateringsfrekvenser är för övrigt bara försäljningstrick, precis som LED.

Ah, my bad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har inte själv testat men har läst att folk har kört 1080p 3D på raspberry pi. Rätt säker på att man måste klocka den lite.

Vet inte alls hur 3D-formaten fungerar men teoretiskt sett så är det väl den dubbla uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojje_c1:

Har inte själv testat men har läst att folk har kört 1080p 3D på raspberry pi. Rätt säker på att man måste klocka den lite.

Vet inte alls hur 3D-formaten fungerar men teoretiskt sett så är det väl den dubbla uppdateringsfrekvensen.

Det beror på hur den är rippad. Troligtvis handlar detta om SBS 3D där man trycker ihop bilden så att både höger och vänster ström ryms sida vid sida i en och samma bildruta..

Det är alltså inte nämnvärt svårare än att avkoda 1080p i 2d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Ska se om jag kan hitta något bra sätt att host:a en 60Hz-rendering av en scen från Sintel (blender.org, kolla deras roliga projekt ). Gjorde en sådan på jobbet och jag borde kunna dela med mig av det utan problem. Minns bara inte hur stor filen är

Återkommer...

Hittar inget vettigt sätt att dela med sig den, 5GB per fil blir lite fett Hör av er om ni är intresserade kanske det går att lösa i några fall iaf. Verkade ju finnas andra källor ovan också.

// DL

Red: insåg att det folk vill ha kanske inte är råmaterialet, här finns en 720p60 och en 1080p60 kodat med x264 ("quality level 10" enligt Handbrake, typ ~15Mbps för 1080p).

https://dl.dropbox.com/u/1457741/Sintel_60Hz_st_720p_q10.mkv
https://dl.dropbox.com/u/1457741/Sintel_60Hz_st_1080p_q10.mkv

Låter de ligga kvar där ett par månader. Är det någon som vill komma åt dem senare om jag tagit bort filerna så PM:a mig via sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Japp the Hobbit är 48fps, sedan vill James Cameron ha 60fps på Avatar 2... någon på Warner Bros ska ha uttalat sig om att dom vill göra alla filmer i 48fps..
får väl se The Hobbit blir iaf första bio filmen som kommer visas med högre framerate.

Sedan finns det väl kameror som kan filma i 50fps och 60fps..men finns nog knappast några köpfilmer att få tag på i något sådant format.

Det har väl vart en del kritik mot just uppdateringsfrekvensen i The Hobbit på förhandsvisningar, att det känns onaturligt osv.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Stämmer, men det är bara med Interpolering, alltså att TVn försöker skapa extrabilder som du säkert vet. Däremot finns nog inga TV apparater som kan läsa mer än 60 "fps" från någon källa så jag tror fortfarande han måste ha en datorskärm med 120Hz för att faktiskt kunna se skillnaden mellan 60 och hans kameras 120 fps.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Filmer på duken verkar ha en standard som du sa på runt 24 fps. När det gäller digitala filmer på sidor som youtube o.s.v. siktar man oftast på 30fps då det är den högsta fps som tillåts där. Men det är som sagt slutformat och fps som 30, 59,94, 60, 120, 200, 300 förekommer ju på filmklippen i postproduktion

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync