Permalänk
Medlem

Luftflöde i P280

Jag har funderat lite vad som är den bästa konfigurationen av luftflödet i mitt chassi. Jag kör med Gigabyte Windforce i SLI, och de korten suger enligt spec in luft och blåser ut "på sidorna" av grafikkortet.

I nuläget har jag två chassifläktar i fronten, två chassifläktar i taket, och Antec 620 i PnP på baksidan.

Förutom detta har jag moddat mitt chassi så att jag har en 200mm-fläkt i sidoplåten, i höjd med min SLI-konfiguration.

Frågan är nu, vilken riktning bör jag ha för att ha bästa möjliga cirkulation? Jag har mina idéer, men vill gärna veta hur ni resonerar.

En kompletterande fråga, finns det någon poäng med att fästa fläktar på platserna för "internal chassi fan"? (Det finns anvisat utrymme inne i chassit på baksidan av hårddiskburen.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Har du 200 mm sidofläkt har du nog all kylning som behövs. Jag hade satt den som inblås för att säkra att sval luft når grafikkort men jag tycker lika ofta det är ett problem att grafikkorten inte har ett dedikerat utblås själva som kunde ta hand om all värme som lagras i burken av tredjepartskylare.

Jag hade dock satt 620 i taket om det går då bakre fläkten fungerar bättre som utblås för vissa komponenter enligt mitt tycke. Kan dock ha fel vilket jag är medveten om men det finns en artikel från någon hårdvarutestare (bit tech kanske?) som undersöker var fläktarna gör bäst nytta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tror ^ har en bra tanke, min bakre fläkt blåser ut varm luft som satan (sätter den på högre läget när jag spelar).
Fast antar att min phantek trycker luften dit ganska bra också.

Känner du att korten är varma kan du väll sätta mer två fläktar på hdd buren också
Skulle helt klart sätta 4 fläktar i fronten om jag körde SLI, eller fixa vatten till GPU.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hade satt 200mm flækten som utblås. så att værmen från gpun transporteras bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Hade satt 200mm flækten som utblås. så att værmen från gpun transporteras bort

Håller med, eftersom Windforce bara spinner luft.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Skulke du inte kunna sätta sidofläkt som utblås, köra lite bench i 10 minuter, sedan samma med inblås och jämföra:).

Om det som skrevs ovan att windforce kylaren skickar ut mycket luft åt sidorna så tror jag helt klart på utblås!

Skickades från m.sweclockers.com