Permalänk
Medlem

UEFI Secure boot

Jag har läst en del nyhetsartiklar där många rätt framstående personer, bla Gabe Newell Valves boss, Notch mfl har deklarerat att windows 8 kommer vara döden för PC som spelplattform osv. Har inte riktigt satt mig in i det och undrat lite vad grejen handlat om. Men jag tror jag fick det klart för mig idag. För att hårdvaruföretag skall få ha windows 8 licensen på sin dator så måste den ha UEFI secure boot aktiverat. Ett system som i princip låser ut alla andra system förutom windows 8 på datorn. Man kan med andra ord inte köra Ubuntu, windows 7 eller annat operativsystem och program på datorn om programmet inte har ett windows 8 kompatibel secure boot key registrerat.

Fedora har tydligen löst det genom att skaffa sig en windows 8 secure boot nyckel men hur skall man nu bära sig åt om man har något intresse av att ha någorlunda kontroll på vad som för köras på sin egen maskin? Passa sig för att köpa produkter med windows 8 stämpel? Windows 8 kan måhända vara ett bra system, jag vet inte för jag har inte orkat installera förhandsversionen för att testa det. Men att tappa kontrollen över vad som får köras på maskinen känns inte som en prioritering jag vill göra.

Finns det något jag har missuppfattat i allt detta? Försöker Microsoft göra en Appel genom att göra PC:n till sitt egna slutna system? Något de med hjälp av sin ställning på marknaden nog så gott som skulle kunna lyckas med, åtminstone till 90-95%. Vilket skulle göra utbudet av hårdvara för dem som gillar mer öppenhet mer begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Jag har läst en del nyhetsartiklar där många rätt framstående personer, bla Gabe Newell Valves boss, Notch mfl har deklarerat att windows 8 kommer vara döden för PC som spelplattform osv. Har inte riktigt satt mig in i det och undrat lite vad grejen handlat om. Men jag tror jag fick det klart för mig idag. För att hårdvaruföretag skall få ha windows 8 licensen på sin dator så måste den ha UEFI secure boot aktiverat. Ett system som i princip låser ut alla andra system förutom windows 8 på datorn. Man kan med andra ord inte köra Ubuntu, windows 7 eller annat operativsystem och program på datorn om programmet inte har ett windows 8 kompatibel secure boot key registrerat.

Fedora har tydligen löst det genom att skaffa sig en windows 8 secure boot nyckel men hur skall man nu bära sig åt om man har något intresse av att ha någorlunda kontroll på vad som för köras på sin egen maskin? Passa sig för att köpa produkter med windows 8 stämpel? Windows 8 kan måhända vara ett bra system, jag vet inte för jag har inte orkat installera förhandsversionen för att testa det. Men att tappa kontrollen över vad som får köras på maskinen känns inte som en prioritering jag vill göra.

Finns det något jag har missuppfattat i allt detta? Försöker Microsoft göra en Appel genom att göra PC:n till sitt egna slutna system? Något de med hjälp av sin ställning på marknaden nog så gott som skulle kunna lyckas med, åtminstone till 90-95%. Vilket skulle göra utbudet av hårdvara för dem som gillar mer öppenhet mer begränsat.

Tror du blandar ihop två olika händelser. Gabe var mest kritisk till Windows 8 eftersom Microsoft i samband med det släpper sin egen plattform Windows Store(?) för att distribuera bl.a. spel över Internet. Konkurrens är alltid bra så länge det inte drabbar en själv

Vad gäller UEFI och secure boot så var det några konspiratörer som hävdade att Microsoft krävde av hårdvarutillverkare som certifierade sin hårdvara för Windows 8 skulle tvingas till att använda Microsofts certifikat och på så vis låsa andra OS ute, men så är alltså inte fallet - åtminstone vad Microsoft själva säger.

Det är så jag fattat det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

angående UEFI och secure boot så sa MS att tillverkaren får bestämma och att man kan köpa nycklar för 100$ tror jag (hur många man än vill ha)

Permalänk
Medlem

Ok , att microsoft vill släppa en integrerad onlinebutik ligger ju lite i tiden så den konkurrensen får nog Gabe gilla. Och kan ju vara så att det hela låter värre än vad det är också. Är inte riktigt påläst så därför är jag lite nyfiken på vad som kommer att gälla. ett system där konkurrerande OS skulle bli utelåsta skulle ju skapa en del badwill gentemot microsoft. Å andra sidan skulle nog medvetenheten om detta problem vara rätt begränsat hos gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

angående UEFI och secure boot så sa MS att tillverkaren får bestämma och att man kan köpa nycklar för 100$ tror jag (hur många man än vill ha)

Problemet blir ju för mig som konsument att ha koll på vilka produkter som har nycklar och inte. Är ju möjligt att det system jag vill ha inte har en sådan nyckel av en eller annan anledning. Känns inte som nån grej jag vill eller ska behöva ha koll på

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

angående UEFI och secure boot så sa MS att tillverkaren får bestämma och att man kan köpa nycklar för 100$ tror jag (hur många man än vill ha)

Det är utvecklare av operativsystemet som köper ett certifikat, av t.ex Verisign (eller vad de heter numera), och som sedan kan skeppas med distributionen.

Skrivet av cloned:

Problemet blir ju för mig som konsument att ha koll på vilka produkter som har nycklar och inte. Är ju möjligt att det system jag vill ha inte har en sådan nyckel av en eller annan anledning. Känns inte som nån grej jag vill eller ska behöva ha koll på

Se ovan. Sen är det fortfarande valfritt om man vill använda secure boot eller inte.

Men visst, mycket kan hända....

Edit: Förtydligande. Hantering av certifikat är inget du som användare behöver bry dig om. Det är en sak mellan utvecklare av OS och deras lerantörer av mikrokod (firmware) så att BIOS och OS kan säkertälla uppstarten. Den stora frågan är snarare HUR säkert det är med privata nycklar!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Så kortfattat kan man säga att för att köra Ubuntu på min nyinköpta DELL av årsmodell 2013 så måste jag se till att Ubuntu disten är windows 8 certifierad. Låter på inga sätt som en bra deal för mig som konsument då jag köper mig ett bekymmer att hålla koll på i det läget. Dessutom kommer inga äldre operativsystem utan nyckeln att fungera. Hur kommer annan hårdvara med "designed for windows 8" att fungera? Kan även de låsa ute möjligheten för andra operativsystem även om moderkortet man skaffat inte har secure boot aktiverat? Tänker på saker som ljudkort, grafikkort mm