Backlight Bleeding - Kommer man nånsin undan det helt?

Permalänk

Backlight Bleeding - Kommer man nånsin undan det helt?

Köpte nyligen en PB278Q från Asus och den lider av lite lite backlight bleeding, drygt en decimeter av lite ljusare svart längs botten.. hörnen är ok.

Nu brottas jag med mig själv om jag vill ångra köpet eller behålla den..

Så jag ställer frågan till alla er..

Tror ni att man nånsin kommer undan från Blb till 100%?

Skärmen är ändå 5500 kr.

Skulle visa bilder men det är så mycket värre på bilden än i verkligheten..

Om ni betalat 5500 för en skärm, skulle ni behålla den om den hade lite backlight bleeding? skulle ni testa er tur igen?

Jag älskar skärmen.. och det är klart man vill ha en som är absolut perfekt.. med 0 Blb.. men är det ens möjligt att få?

om jag lämnar tillbaka skärmen sitter jag på en gammal 19" skärm som knappast duger till mycket.. (använder den nu för att visa temp och liknande)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

personligen för 5000:- så skulle jag göra en RMA då det i mina ögon är en ganska dyr skärm så är varan helt ny från fabrik ska den vara felfri minsta fel på den som man inte själv orsakat å den hade åkt tillbaks oavsett vad det är.

skillnad om du hade köpt en 1000:- skärm ala andrasortering kina heiko peiko där kvalite lyser med sin frånvaro redan på bilderna i butiken.

du kan ju börja med att ta lite bilder på det och skicka till butiken du köpte den hos och se vad de säger.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

personligen för 5000:- så skulle jag göra en RMA då det i mina ögon är en ganska dyr skärm så är varan helt ny från fabrik ska den vara felfri minsta fel på den som man inte själv orsakat å den hade åkt tillbaks oavsett vad det är.

skillnad om du hade köpt en 1000:- skärm ala andrasortering kina heiko peiko där kvalite lyser med sin frånvaro redan på bilderna i butiken.

du kan ju börja med att ta lite bilder på det och skicka till butiken du köpte den hos och se vad de säger.

jodå, jag ångrar helt enkelt köpet och makulerar fakturan.

Nästa problem är att skärmen är svår att få tag i.. inte många som har den i lager..

PB278Q

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Grundfrågan kvarstår, kommer man nånsing undan blb till 100%?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Grundfrågan kvarstår, kommer man nånsing undan blb till 100%?

Det handlar tyvärr bara om tur. Hade ca 5 skärmar hemma innan jag hittade den jag har nu. Har ingen blb eller ghosting alls.

Men det tog tid. Och många modeller och märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Det handlar tyvärr bara om tur. Hade ca 5 skärmar hemma innan jag hittade den jag har nu. Har ingen blb eller ghosting alls.

Men det tog tid. Och många modeller och märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad slutade du med för skärm? fortfarande osäker om jag vill ha Asus eller Dell 27"..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Benq xl2420t. Bästa Skärmen jag ägt för mina ändamål och min personliga smak .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Benq xl2420t. Bästa Skärmen jag ägt för mina ändamål och min personliga smak .

Skickades från m.sweclockers.com

är inte det 120Hz TN panel?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plasmatic:

Grundfrågan kvarstår, kommer man nånsing undan blb till 100%?

Ja självklart gör man det med bra skärmar, kör själv med s pva skärm och den har väldigt bra svärta om än inte totalt svart, men den är helt jämn i ljusstyrka över hela ytan.
Plasma och o-led samt de bästa med segmenterad ledbelysning kan stänga av ljuset helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

är inte det 120Hz TN panel?

Jo det är de, jag har XL2410T och brorsan har den nyare. Kan säga att kalibreringen från fabrik på 2420 är helt värdelöst och även efter kalibrering inte helt nöjd medans min 2410 har helt okej färger för att vara TN. Nästa skärm blir nog en IPS eller OLED med 120Hz när de kommer till ett resonabelt pris

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Skrivet av born_in_fire:

Jo det är de, jag har XL2410T och brorsan har den nyare. Kan säga att kalibreringen från fabrik på 2420 är helt värdelöst och även efter kalibrering inte helt nöjd medans min 2410 har helt okej färger för att vara TN. Nästa skärm blir nog en IPS eller OLED med 120Hz när de kommer till ett resonabelt pris

tror inte jag har sett någon OLED skärm alls.. finns dem i 24/27"?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Alla IPS skärmar jag har haft eller testat har haft blb, vissa mer och vissa mindre:

- Asus PA238Q hade rejäl blb, såg ut som en neonlysande grön dimma över en stor del av skärmen. Blb syntes även i dagsljus så jag misstänker att min var ett måndagsexemplar.

- Dell U2312HM hade lite mindre blb men dock gul/grön aktig nere i vänsta hörnet och förstås Dell's kännemärke hemsk antiglare

- Samsung S24A850DW (min nuvarande) har lite mindre vit blb nere i botten av skärmen om man drar ner brightness till 120nits

=> Har hört att Eizo's IPS skärmar har ganska lite blb men som sagt det är ett rykte men om någon har en Eizo FS2332 eller FS2333 kan ni kolla om ni har blb?

-EDIT-

Läste inte din post riktigt men först och främst med dagens IPS/PLS får man räkna med blb tyvärr. Vad du kan göra är:

1. Försök få ner ljusstyrkan på skärmen till 120nits (kolla någon recension för att se inställningar)
2. Spela lite filmer och spel eller vad du brukar göra några dagar (håll dig inom ångerrättstiden)
3. Fundera på om du kan acceptera blb efter testen (jag kunde det eftersom jag hade så lite vid 120nits)

Går det inte så går det inte, skicka tillbaka skärmen. Prova isåfall gärna en Eizo FS2332/FS2333 23-tum och rapportera tillbaka om den har blb eller ej.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

tror inte jag har sett någon OLED skärm alls.. finns dem i 24/27"?

Tror inte det, finns bara som tv i de större storlekarna vad jag vet men lär väll komma inom en framtid tyckar jag

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Skrivet av born_in_fire:

Tror inte det, finns bara som tv i de större storlekarna vad jag vet men lär väll komma inom en framtid tyckar jag

synd att man inte kunde få Samsung AMOLED skärm i denna storlek

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Grundfrågan kvarstår, kommer man nånsing undan blb till 100%?

1. Leta upp en skärm med CCFL istället.

2. Eller så får du köpa nån av NEC eller EIZOs toppmodeller som skall vara kontrollerade (och med kalibrerad bakgrundsbelysning) så att du inte skall få dessa problem

Skärmarna under alternativt 2 är antagligen betydligt dyrare än din skärm för 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

Jo det är de, jag har XL2410T och brorsan har den nyare. Kan säga att kalibreringen från fabrik på 2420 är helt värdelöst och även efter kalibrering inte helt nöjd medans min 2410 har helt okej färger för att vara TN. Nästa skärm blir nog en IPS eller OLED med 120Hz när de kommer till ett resonabelt pris

2410 är ju rätt hemsk dock. Massor med bleed. Kalibrerar man 2420 riktigt så blir den toppen. Och absolut ingen bleed alls.

För min del så är det viktigare att inte ha bleed eller clouding mer än alla färger i världen.

Är det svart ska det vara svart och inte flammigt vitt över skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Stefanp67:

Går det inte så går det inte, skicka tillbaka skärmen. Prova isåfall gärna en Eizo FS2332/FS2333 23-tum och rapportera tillbaka om den har blb eller ej.

Jag väcker liv i tråden igen då jag nyligen bytt till Eizo FS-2333 (4 dagar sedan) och måste tyvärr meddela att även denna lider av BLB.

Här är en bild;

Det skall även sägas att jag haft 3st Asus PA238Q innan jag beslutade mig för att byta märke helt och hållet, och satsa på Eizo som jag länge vetat står för kvalitet och inte gör dåliga saker. Här finns en egen tråd om problemet.

Precis när jag kopplat in Eizo FS2333 så var det som rena rama julafton när man var 10år, ingen BLB kunde synas alls, men detta förklarade sig själv ganska snabbt när jag insåg att det förinställda "Eco" läget hade en kontrast/brightness på c:a 10-15% av standard.
Sure, jag satt i en helt mörkt rum och det såg ändå "ok" ut, men färgerna var väldigt urtvättade och tråkiga.
Dessutom ändrades kontrast och gamma automatiskt, beroende på vad som visades på skärmen - för att hålla strömförbrukningen på skärmen så låg som möjligt, i paritet till "en så bra bild som möjligt" - vilket det sistnämnda inte funkade alls.

Efter att ha varit en relativt novis människa inom LED belysta skärmar har några ljus gått upp...
Att helt komma från backlightbleeding på LED-belysta skärmar under 5000-6000kr är i princip omöjligt, någon form av bleed kommer alltid att finnas, men det kan vara mycket, och lite, allt beroende på ex och vilken "tur" man har.
Köper man däremot en fabrikskalibrerad/kontrollerad skärm från de större tillverkarna som tex. Eizo och ViewSoinic så är man garanterad perfekt bild, både vad gäller färger, svärta och BLB, out-of-the-box, men då kollar man ofta på priser upp emot 8000+

Dessa skärmar riktar sig inte till "vanliga dödliga", utan proffs som arbetar med fotredigering eller väldigt kräsna användare - som är villiga att lätta på plånboken för kvalitet perfektion.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jo det säger väl sig självt att så billiga skärmar inte är speciellt bra. Min HP display kostade 12000-13000 ny 2006 och den har ingen bleeding/clouding överhuvudtaget.