Asus PA238Q - Backlight Bleed / Vad är "ok" och inte?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Asus PA238Q - Backlight Bleed / Vad är "ok" och inte?

Jag köpte idag en Asus ProArt 238Q - PA238Q.

Jag hade tidigare fått låna ett ex med relativt mycket backlight bleed i nedre högra hörnet, som såg lite "silverfärgat" ut. Tänkte inte så mycket i detalj kring det utan mer att detta var en skärm som varit med ett tag och kanske hade lite defekter.

Idag hämtade jag ut en flång ny skärm, min skärm, och denna led tyvärr också av backlight bleed... kraftigare också i min mening.
Det är inte heller som den förra skärmen, silveraktigt utan mer gul/blekt i större delen av vänstra kanterna av skärmen, både uppe och nere.

Här är lite bilder så förstår ni vad jag menar;

Klicka här för komma till galleri med fullstora bilder.

Detta speglar hur verkligheten ser ut och hur ens ögon uppfattar bilderna, om man låter kameran få fokus så syns inte blödningen såpass tydligt som den gör i verkligheten. Sista bilden, som visar monsters inc i näst intill fullskärm, har nästan ingen synlig blacklight bleeding.
Det är alltså när det är svarta ytor i bilden det syns, är det bild över det är det inte lika märkbart.
Men är detta "godtagbart" i folkmun? Jag är j*vligt tveksam alltså...
Någon som har några erfarenheter eller liknande?, tips?

Jag är inne på att lämna tillbaka den och kräva en utbytesskärm, men med tanke på att både denna OCH det ex jag fick låna ledde av blacklight bleeding så är nog risken överhängande att man får spela lite tennis med RMA's. (Googlar man dessutom verkar många ha problem...)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag snubblade över en annan tråd här, där användaren anser sig ha mycket bleeding och önskar feedback.
Om jag jämnför vad jag har, mot hans bilder... är min bleeding säkert både 2 och 3 och 4 gånger värre...? Usch.

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?p=2668743

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka säger jag bara, usch så mkt BLB hade jag inte accepterat. Lägg några kr extra på en skärm från Eizo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1364100 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=977553 .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kontaktade butiken i förmiddags och de hade en annat ex inne som jag fick byta med, och prova.
Tyvärr kan jag säga, så lider även detta exemplar av mycket stor BLB, nästan värre faktiskt. - se Bild;

Större bilder; https://www.dropbox.com/sh/fijbsimn27dg205/4VaWpP2bIj

På ett sätt är det mindre bleed runt om själva skärmen - men nu finns det fasta kanter med väldigt ljusa eller mörka partier.. är så besviken

Det blir nog retur på även detta ex och funderar faktiskt på att köpa en helt annan skärm, av annat fabrikat.
Det är synd, för jag tycker väldigt mycket om skärmen annars, men det finns ju fler tillverkare än Asus...

För mig är HDMI viktigt, därav går nr 2 du tipsade om bort.
Den första är därimot intressant! Eizo FS2333-BK - Det skiljer dessutom bara några hundralappar, no big deal.

Jag skall få storebrodern till den här skärmen till jobbet; Asus PA248Q vilket är en mer påkostad version och med upplösningen 1920x1200 istället för 1920x1080.
Skall bli intressant att se om den lider av samma problem, eller om de där 1000-1200kr extra gör skillnad på denna punkt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr att du blir missnöjd även med storebrodern, det verkar som att denna serie av skärmar från Asus har stora problem med BLB och annat också. Finns en review på 27" Asus PB278Q http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pb278q.htm och den verkar inte vara positiv, tyvärr. Eizo gör bra skärmar så jag hade satsat på någon skärm från just Eizo. Lycka till.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ajfan... tråkigt att höra.
Kanske skall satsa på den lite äldre modellen från 2011 då, om jag måste ha Asus. Alltså; PA246Q - högre störmförbrukning men kör med CCFL backlight, därav betydligt mindre bleed. Samt att den har en P-IPS panel.

Asus måste verkligen ha muppat sig när de gjort denna modell (PA238Q) - för en skärm i 3000kr-klassen skall inte se ut såhär;


Bilden precis tagen, 13'e november kl 13.15

Japp, skall läsa på mer om Eizo!, hittade en recension av fjolårets modell (FS2332) av den du länkade FS2333 och den fick mycket goda omdömmen.
Asus'ens starka kort är färgkalibreringen out-of-the-box, men å andra sidan lär inte Eizo vara så "dålig" heller.
Tittar man på BLB verkar Ezio vara ljusår före mot Asus på nämnda modeller...

Här en videorecension av FS2333;
http://www.youtube.com/watch?v=CqvSgT4rCYE
På några ställen i filmen visar de en svart bild och vrider skärmen fram och tillbaka... det är en sjuk skillnad mot vad jag upplever nu...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag tror att mkt av problematiken ligger i den billigare panelen P-IPS som används i skärmen, detta berör inte bara Asus utan även Samsung har stora problem. jag tror att det är Samsungs panel man anväder i dessa skärmar, billigare material medför sämre bildkvalité.

Eizo gör kvalitetsskärmar, min nästa skärm kommer at vara från Eizo. Lite dyrare men mkt bättre .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av KiXeR:

Jag tror att mkt av problematiken ligger i den billigare panelen P-IPS som används i skärmen, detta berör inte bara Asus utan även Samsung har stora problem. jag tror att det är Samsungs panel man anväder i dessa skärmar, billigare material medför sämre bildkvalité.

Eizo gör kvalitetsskärmar, min nästa skärm kommer at vara från Eizo. Lite dyrare men mkt bättre .

Jag tänker såhär, att jag har köpt flera piss-skärmar över årens gång och nu skall jag köpa en skärm som håller. Gärna i 2-4år, minst.
Där är anslutningar och kvalitet som är högt upp på listan, priset kommer nog mer på 3'e eller 4'dje plats denna gång (normalt sett håller ju priset en av topp placeringen med balansgång till kvalitet)

Kan tänka mig att köpa en IPS 24", om den presterar bättre än de 23"or jag hittils tittat på.

Jag har tidigare varit sugen på Samsung UltraSharp U2410, men jag tror den kom redan 2009, vilket gör den till en relativt gammal skärm om man ser till vad som finns idag.
Asus PA246Q är i princip jämnlik med Samsung U2410, men lanserades 2011. Båda kostar från 4000-4500kr/st. (saftigt.)

Om man vill gå ytterliggare ett snäpp uppåt i kvalitet när det kommer till Eizo, vad skulle du rekomendera?
Jag vill fortfarande ha en panel som är runt 23" eller 24" - inte mer.

Haft en 27" TN panel, men den var för stor. (Samsung A550)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Är du intresserad av Forisen så har jag ett fint tips.

Dustinhome.se har denna ute som demo-ex med 800kr avdraget pris.
http://www.dustinhome.se/product/5010658477/eizo-foris-fs2333...

2487, ruskigt billigt!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av FaniSkogen:

Är du intresserad av Forisen så har jag ett fint tips.

Dustinhome.se har denna ute som demo-ex med 800kr avdraget pris.
http://www.dustinhome.se/product/5010658477/eizo-foris-fs2333...

2487, ruskigt billigt!

Riktigt bra!, tack!
Jag måste bara se om jag kan lämna tillbaka min nuvarande skärm och få pengarna tillbaka.
Annars kanske butiken vill skaffa Eizo-skärmen och ändå få affären.

Men det var ett bra pris!, helt klart!

EDIT: Pratade precis med min lokala butik, de kan inte matcha Dustin's Demo pris (supprise) men matchar deras nypris, på en ny skärm.
Eftersom de (PC Data i Varberg) varit så hjälpsamma och skött detta så snyggt, lägger jag gärna affären hos dem ändå.

Så nu blir man med Eizo i slutet av veckan då!, spännande!
Återkommer med en rapport och lite andra bilder på Eizo BLB .vs. Asus BLB

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig, skriv sen några rader så att vi vet hur det gick.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Eizo-skärmen har fått mycket fina recensioner vad jag sett. I princip ingen BLB alls. Även ganska bra färger ur kartong och mycket bra efter kalibrering. Funderade starkt på den innan jag istället skaffade en Dell u2711 p.g.a att den även täcker adobe RGB. Men det är bara onödigt för de flesta.

Jag tror du kommer bli toknöjd!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av FaniSkogen:

Eizo-skärmen har fått mycket fina recensioner vad jag sett. I princip ingen BLB alls. Även ganska bra färger ur kartong och mycket bra efter kalibrering. Funderade starkt på den innan jag istället skaffade en Dell u2711 p.g.a att den även täcker adobe RGB. Men det är bara onödigt för de flesta.

Jag tror du kommer bli toknöjd!

Härligt att höra!, jag är positiv!

"mycket bra färger efter kalibrering" säger du... Hur gör ni när ni finjusterar färger, kontrast osv på en skärm?

Följer ni nån guide på nätet? Kan man göra det rakt av om man hittar en guide för just den skärmen man har, eller diffar detta från skärm till skärm?
Använder ni externt verktyg för kalibrering?, typ Spyder och liknande
Eller kör ni bara "freestyle" och kör efter vad ni tycker "ser bra ut" ??

... Alltid undrat

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Härligt att höra!, jag är positiv!

"mycket bra färger efter kalibrering" säger du... Hur gör ni när ni finjusterar färger, kontrast osv på en skärm?

Följer ni nån guide på nätet? Kan man göra det rakt av om man hittar en guide för just den skärmen man har, eller diffar detta från skärm till skärm?
Använder ni externt verktyg för kalibrering?, typ Spyder och liknande
Eller kör ni bara "freestyle" och kör efter vad ni tycker "ser bra ut" ??

... Alltid undrat

Grovt går det nog efter någon sorts guide. Brukar även finnas lite värden i recensioner som du kan pröva ställa in. Men skärmarna skiljer ju sig från exemplar till exemplar.

Ska du göra det helt perfekt så får du använda en extern kalibrator. Men detta är ju mest kritiskt om du arbetar med någon form av bildbehandling eller annat grafiskt arbete på din skärm.

Ska du ha den att se på film, spela spel och surfa med, så kommer nog färgerna från fabrik att vara finfina!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ok, tack för informationen!

Jag kommer troligtvis leka runt med det program Eizo skickar med, och även denna sidan som gör tester för att uppnå så bra bild som möjligt utan extern kalibrator;
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Hittade även ett test av fjolårets modell på Prad.de som hade med inställningsguide för FS-2332, skall prova med de också.
Suttit och spelat en del Black Ops 2 nu med PA238Q'n och alltså den är riktigt bra, men i svarta bilder syns ju BLB.
Så nu längtar jag bara till torsdag/fredag när jag får min Eizo

Kommer ha svårt att sitta vid TN-paneler efter detta känner jag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Julafton kom tidigt i år!
(Asus PA248Q (storebror till 238Q) skall användas på jobbet)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag har en PA246Q och är utmärkt nöjd, jag använder den till fotoredigering och softproofing. Det är den bästa skärm jag haft.
Jag har inga dylika problem, svart är svart, färgerna korrekta.

Dock har jag en sak att säga innaN du drar slutsatser.

Det framgår inte om du till att börja med har ställt in och kalibrera skärmen korrekt. Ljusstyrka och kontrast måste vara korrekt inställda så att svart ÄR svart och inte ljusgråd, då har du för hög ljusstyrka! och de kommer alla små normala variationer synas... men då har du helt enkelt inte ställa inte skärmen korrekt.

Jag har en kalibrator och har kalibrerat min skärm, förutom vitbalansen så är vitpunkten och svartpunkten viktiga. en kalibrator mäter ljusstyrkan både på det mörka och det vita. Är de svart för ljust så är skärmen inte rätt inställd, sänk ljusstyrkan isåfall.

Spelar ingen roll hur dyr skärm du har, är den felinställd så kan du får alla skärmar att se skit ut.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Aristotele:

Jag har en PA246Q och är utmärkt nöjd, jag använder den till fotoredigering och softproofing. Det är den bästa skärm jag haft.
Jag har inga dylika problem, svart är svart, färgerna korrekta.

Dock har jag en sak att säga innaN du drar slutsatser.

Det framgår inte om du till att börja med har ställt in och kalibrera skärmen korrekt. Ljusstyrka och kontrast måste vara korrekt inställda så att svart ÄR svart och inte ljusgråd, då har du för hög ljusstyrka! och de kommer alla små normala variationer synas... men då har du helt enkelt inte ställa inte skärmen korrekt.

Jag har en kalibrator och har kalibrerat min skärm, förutom vitbalansen så är vitpunkten och svartpunkten viktiga. en kalibrator mäter ljusstyrkan både på det mörka och det vita. Är de svart för ljust så är skärmen inte rätt inställd, sänk ljusstyrkan isåfall.

Spelar ingen roll hur dyr skärm du har, är den felinställd så kan du får alla skärmar att se skit ut.

246'an är enligt många en riktig dröm, mycket pga CCFL bakgrundsbelysningen som även den nära släktingen hos Samsung har; U2410.
238 och 248 använder LED som backlight och alla skärmar har mer eller mindre problem.

Det som skulle vara det fins med just ProArt serien är att den är fabrikskalibrerad out-of-the-box (certifikat medföljer) - vilket jag antar även gäller ljusstyrka och kontrast?

Anyways, kan redan nu säga, med mer kött på benen, att efter ha kört med PA248Q i c:a 2 timmar på jobbet - så är detta en betydligt bättre skärm, vad gäller bild, bygge och kalibrering.
De extra pengarna som 246Q och 248Q kostar - verkar ligga i högre kvalitet och precision.
238Q var aldrig menat att nå till samma höjder som de andra modellerna, utan var ett mellanting för budget .vs. kvalitet.

Håller helt med om att vilken skärm som helst kommer se ut som stryk om man inte finjusterar - men dessa skärmarna var något av de bedrövligaste jag sett. Även om jag sänkte brightness till minsta så blödde den som fasen... Jag vet TN-paneler för 1200 spänn som presterar bättre ur just BLB synpunkt!, inte färgmässigt - men denna tråd handlar om BLB.

Skall bli kul att se vad Eizo presterar, både out-of-the-box och kalibrerad.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en PA238Q också. Men min backlight bleeding är inte ens i närheten så illa som din.
Om något, så har bleedingen minskat med tiden, och är knappt märkbar i mörka scener.

Prova typ knacka lite på kanterna, brukar hjälpa. Sen tror jag att min blev bättre med tiden i och med värmen från användning jämnade ut det mera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag har en PA238Q också. Men min backlight bleeding är inte ens i närheten så illa som din.
Om något, så har bleedingen minskat med tiden, och är knappt märkbar i mörka scener.

Prova typ knacka lite på kanterna, brukar hjälpa. Sen tror jag att min blev bättre med tiden i och med värmen från användning jämnade ut det mera.

Det låter inte som någon vidare skärm

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ParasiteX:

Jag har en PA238Q också. Men min backlight bleeding är inte ens i närheten så illa som din.
Om något, så har bleedingen minskat med tiden, och är knappt märkbar i mörka scener.

Prova typ knacka lite på kanterna, brukar hjälpa. Sen tror jag att min blev bättre med tiden i och med värmen från användning jämnade ut det mera.

Jag har idag lämnat tillbaka min PA238Q så det blir inget mer med den skärmen.
Efter att ha testat 3 ex, och blödningen blev bara värre för varje ex jag testade - gav jag upp.

Sitter just nu med Eizo skärmen som nämns i tråden, men helt okalibrerad.
Det märks stor skillnad på färgerna mot Asus'en, vilket är till det sämre i Eizo's fall.
Men det går säkerligen att fixa till mer eller mindre samma sak.

Angående blacklight bleed på denna, Eizo FS-2333, så är det mer eller mindre inget alls.
Ur den synpunkten är skärmen en dröm!

Nu har jag bara använt den i c:a 2-3 timmar, varav 2 av dem var spelande i BlackOps 2 och det märks även att detta är en IPS-panel med fokus på gaming. 3,2ms mot övriga IPS'ers 6-8ms är en betydande skillnad, men det beror på hur kräsen man har.
Hade jag varit nöjd med BLB'n på Asus'en - hade jag aldrig testat Eizo'n och då inte vetat om skillnaden...

En annan lite rolig grej med Eizo'n är att man styr den med en medföljande fjärrkontroll - alltså inte via knapparna på skärmen.
Det finns fysiska knappar för OSD, men dessa är typ Source, power och vol+ och vol-. Inställningar och annat sköts via fjärren.

Först tyckte jag detta verkade jobbigt och mupp, men det är faktiskt betydligt skönare att sitta med denna lilla fjärr i näven och byta skärmlägen, ljusstyrka etc. än att pilla i OSD-menyer där knapparna betyder olika saker - beroende på vilken undermeny man är i....

Nej so far - so good.
Återkopplar med BLB jämförelse i bilder samt efter kalibrering.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av landahl:

Denna skärmen verkar vara utav en äldre modell och saknar helt HDMI utgångar...
Tänkte du för mig eller tittar du själv på en ny monitor?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Att färgerna ser "sämre" ut på Eizon kan också vara för att de är mer korrekta från start. De flesta skärmar har väldigt överdrivna färger och ljusstyrka i grunden vilket gör de mer eller mindre värdelösa för bildbehandling. Så "korrekta" färger kan ibland kanske tyckas sämre för spel.
Själv så ser mitt kalibrerade läge på skärmen jag har nu inte så jättekul ut i spel. Dock så finns det ett läge för spel och där är det verkligen färgfest.
Skärmen jag har är en Dell u2711. Kika om det finns ett liknande läge på din.

Dock kan det ju såklart vara så att färgerna är sämre på Eizon. Men ville bara lägga in denna upplysningen så att du har det i åtanke.

Skrivet av andreas_dock:

Jag har idag lämnat tillbaka min PA238Q så det blir inget mer med den skärmen.
Efter att ha testat 3 ex, och blödningen blev bara värre för varje ex jag testade - gav jag upp.

Sitter just nu med Eizo skärmen som nämns i tråden, men helt okalibrerad.
Det märks stor skillnad på färgerna mot Asus'en, vilket är till det sämre i Eizo's fall.
Men det går säkerligen att fixa till mer eller mindre samma sak.

Angående blacklight bleed på denna, Eizo FS-2333, så är det mer eller mindre inget alls.
Ur den synpunkten är skärmen en dröm!

Nu har jag bara använt den i c:a 2-3 timmar, varav 2 av dem var spelande i BlackOps 2 och det märks även att detta är en IPS-panel med fokus på gaming. 3,2ms mot övriga IPS'ers 6-8ms är en betydande skillnad, men det beror på hur kräsen man har.
Hade jag varit nöjd med BLB'n på Asus'en - hade jag aldrig testat Eizo'n och då inte vetat om skillnaden...

En annan lite rolig grej med Eizo'n är att man styr den med en medföljande fjärrkontroll - alltså inte via knapparna på skärmen.
Det finns fysiska knappar för OSD, men dessa är typ Source, power och vol+ och vol-. Inställningar och annat sköts via fjärren.

Först tyckte jag detta verkade jobbigt och mupp, men det är faktiskt betydligt skönare att sitta med denna lilla fjärr i näven och byta skärmlägen, ljusstyrka etc. än att pilla i OSD-menyer där knapparna betyder olika saker - beroende på vilken undermeny man är i....

Nej so far - so good.
Återkopplar med BLB jämförelse i bilder samt efter kalibrering.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Nej, det är en ny skärm som kommer, den verkar ha PLS panel, alltså samma som Asus 27 PB278Q http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727 . Detta enligt svar från Eizo på http://hardforum.com/showthread.php?p=1039237657 . Jag inväntar en recension på den på antingen Prad eller tftcentral, är nämligen sugen på den.

Orsak varför den saknar HDMI är pga upplösningen (2560x1440). HDMI klarar ju max 1920*1080 som du säkert vet.

Skrivet av andreas_dock:

Denna skärmen verkar vara utav en äldre modell och saknar helt HDMI utgångar...
Tänkte du för mig eller tittar du själv på en ny monitor?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av KiXeR:

Nej, det är en ny skärm som kommer, den verkar ha PLS panel, alltså samma som Asus 27 PB278Q http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727 . Detta enligt svar från Eizo på http://hardforum.com/showthread.php?p=1039237657 . Jag inväntar en recension på den på antingen Prad eller tftcentral, är nämligen sugen på den.

Orsak varför den saknar HDMI är pga upplösningen (2560x1440). HDMI klarar ju max 1920*1080 som du säkert vet.

Oh shit, jesus christ!
2560x1440... nu börjar vi snacka!
Att HDMI klarade max 1920x1080 hade jag faktiskt ingen aning om?
Jag kör PA248Q på jobbet med 1920x1200 via HDMI och det lirar perfekt.. hmm??

Anyways, verkar vara en grym skärm - och lite off topic.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Får nog rätta mig lite där http://sv.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Inter... ..sorry

Skrivet av andreas_dock:

Oh shit, jesus christ!
2560x1440... nu börjar vi snacka!
Att HDMI klarade max 1920x1080 hade jag faktiskt ingen aning om?
Jag kör PA248Q på jobbet med 1920x1200 via HDMI och det lirar perfekt.. hmm??

Anyways, verkar vara en grym skärm - och lite off topic.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Oh shit, jesus christ!
2560x1440... nu börjar vi snacka!
Att HDMI klarade max 1920x1080 hade jag faktiskt ingen aning om?
Jag kör PA248Q på jobbet med 1920x1200 via HDMI och det lirar perfekt.. hmm??

Anyways, verkar vara en grym skärm - och lite off topic.

Hmm grym och grym? Du kan ju få en 10 tums surfplatta med 2560x1600 pixlar:

http://www.youtube.com/watch?v=d4c6xvhI9GQ&feature=player_det...

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Nej, det är en ny skärm som kommer, den verkar ha PLS panel, alltså samma som Asus 27 PB278Q http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727 . Detta enligt svar från Eizo på http://hardforum.com/showthread.php?p=1039237657 . Jag inväntar en recension på den på antingen Prad eller tftcentral, är nämligen sugen på den.

Orsak varför den saknar HDMI är pga upplösningen (2560x1440). HDMI klarar ju max 1920*1080 som du säkert vet.

Nyaste versionen av HDMI ska klara av den upplösningen !

Permalänk

varför inte testa nya PA248QJ "Work confidently and precisely with the bundled ASUS color calibration solution of a monitor hood and Spyder4™EXPRESS calibrator"
http://uk.asus.com/Display/LCD_Monitors/PA248QJ/#overview