Superlux HD668B & HD660

Permalänk
Medlem

Superlux HD668B & HD660

Börjar fundera på att köpa nya hörlurar och nytt ljudkort, har kollat på ATH AD700 av Audio-Technica och undrar om det är någon som har erfarenheter av lurarna? De låg ett tag på ca £106, men nu har priset gått upp till £125 Audio-Technica ATH AD700 från Amazon.co.uk. Lurarna har fått rätt bra recensioner och jag har läst mycket bra om det, men jag har själv inga erfarenheter, Audio Technica ATH-AD700, Head-fi.org.

När det kommer till ljudkort funderar jag på ett Asus Xonar Essence ST/STX, vilket som av dem antar jag skulle fungera då det inte är någon direkt skillnad på dem? Hur stor skillnad är det på Xonar ST/STX jämfört med ex "Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD"?

Asus Xonar Essence ST
Asus Xonar Essence STX
Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD
Audio Technica ATH-AD700 (AD700s priser i Sverige, vilket är högre än från Amazon).

Så helt enkelt det som gäller är bra hörlurar och ljudkort för ca 2500 - 3000kr. Det är inte bråttom, har tänkt beställa så att jag får det lagom till jul.

Köper förmodligen till en mikrofon av något slag och den här verkar prisvärd, Zalman ZM-MIC 1, men vet ännu inte hur mycket jag känner för att spendera.

Permalänk
Medlem

Audio tehnica ath-m50 kanske,brukar vara rätt poppis.
Åk till nån hifibutik eller musikaffär och prova lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Koll på någon bra butik i Skåne med vettigt utbud när det kommer till lurar?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ath-m50 är helt klart ett par kompetenta lurar, när jag köpte lurar så gjorde jag så att jag testade olika lurar tills jag hittade ett par jag gillade. Sitter idag med ett par Beyerdynamic Dt770 pro 250 ohms versionen, finns i 80 ohm och 32ohm också om du inte har lust att köpa förstärkare.

EDIT: Missade det med ljudkort; Helt klar Essence ST/STX då det har inbyggd hörlursförstärkare.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Deepcool AK620 Digital | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Koll på någon bra butik i Skåne med vettigt utbud när det kommer till lurar?

Vet ej men musikbörsen,4sound eller nån annan välsorterad musikaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Ath-m50 är helt klart ett par kompetenta lurar, när jag köpte lurar så gjorde jag så att jag testade olika lurar tills jag hittade ett par jag gillade. Sitter idag med ett par Beyerdynamic Dt770 pro 250 ohms versionen, finns i 80 ohm och 32ohm också om du inte har lust att köpa förstärkare.

EDIT: Missade det med ljudkort; Helt klar Essence ST/STX då det har inbyggd hörlursförstärkare.

Det jag hört om m50 jämfört med ad700 är att basen i m50 är starkare, men att de har något svagare mellanregister (Om än en bra lur). Då jag tänkt använda lurarna till att lyssna på musik, men även spela ex. CS, så vore det bra att veta hur lurarna lämpar sig till ex. spelande också (Något jag tror blir svårare att testa om man ska provlyssna lurar i butik ).

Skrivet av oyegie:

Vet ej men musikbörsen,4sound eller nån annan välsorterad musikaffär.

Kristianstad och Malmö att välja på, och kommer inte ihåg att butiken i Kristianstad skulle ha så stort utbud av hörlurar, var iofs inte igår jag var inne där. Så får ta och svänga förbi Malmöbutiken och se :).

Permalänk

[QUOTE="Simcon;12832566"]Det jag hört om m50 jämfört med ad700 är att basen i m50 är starkare, men att de har något svagare mellanregister (Om än en bra lur). Då jag tänkt använda lurarna till att lyssna på musik, men även spela ex. CS, så vore det bra att veta hur lurarna lämpar sig till ex. spelande också (Något jag tror blir svårare att testa om man ska provlyssna lurar i butik ).

Jo, det har jag lite svårare att uttala mig om
Men, som jag sa så kör jag på dt-770 som är någon/några hundralappar dyrare endast och dom funkar prima från dota till bf3/DayZ.
Sen beror det väl till viss del även vad för decodrar ljudkortet stöder och hur bra anpassat det är!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Deepcool AK620 Digital | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Jo, det har jag lite svårare att uttala mig om
Men, som jag sa så kör jag på dt-770 som är någon/några hundralappar dyrare endast och dom funkar prima från dota till bf3/DayZ.
Sen beror det väl till viss del även vad för decodrar ljudkortet stöder och hur bra anpassat det är!

Lutar just nu mot ett par "Superlux HD668B", då de borde vara ett par mer välbalanserade lurar som fortfarande är bra i spel, och har svårt att tro att AD700s nästan fyra gånger högre pris skulle vara värt det. Kör däremot på ett Asus STX så kan jag alltid i framtiden uppgradera och köpa mig ett par bättre lurar :).
Superlux HD668B

Alternativt ett par SAMSON SR850

Fortsatt efterforskningar kommer göras, så får jag se vad det kommer bli :).

Permalänk
Inaktiv

Superlux HD330 är också väldigt prisvärda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Superlux HD330 är också väldigt prisvärda!

Hur är kvalitén? Ljudmässigt är jag övertygad om att Superlux lurar kommer prestera, det jag är lite tveksam till är hållbarheten och kvalitén. Kommer de gå sönder om jag tittar lite elakt på dem? Recensioner om Superlux lurarna skriver att de har sparat in på byggkvalitén, men inte på komponenter som är viktiga för ljudet... Men eftersom Superlux lurarna är förhållandevis billiga, lutar det mot att jag köper ett par 668B och en 660 (Den helt stängda varianten av 330, 330 som är "semi öppen", eller hur översättningen till Svenska skulle vara).

660 verkar vara en lite roligare lur till musik i allmänhet, samtidigt som 668B kommer lämpa sig bättre till spel och klassisk musik.

Aktuella länkar:
Headfonia HD 330/440/660
Headfonia, AD700 inkl. 668B
Headfonia, 668B

Permalänk
Medlem

Har nu beställt två stycken lurar från thomann.de, Superlux HD-668B (semi-opened) och Superlux HD-660 (closed). Till vardera hörlur har jag beställt till andra pads, AKG velour pad till 668B och Beyerdynamic velour pads till 660. Är andra pads värt det? Tveksamt, men jag ser hellre att jag betalar lite extra och får en bekvämare hörlur, än att snåla in just där och ha en obekväm.

Kostnader för produkter:
Superlux HD-668 B - 29 Euro
Superlux HD-660 - 39 Euro
AKG Velour Ear Pads - 17,30 Euro
Beyerdynamic velour ear pads - 19,30 Euro
International Shipping Rate - 15 Euro

Totalkostnad:
119,6 Euro

Anledning till att jag beslutade mig för att köpa två stycken hörlurar var för att jag konstaterade att det skulle bli svårt att köpa en hörlur som var bra för musik, samtidigt som den skulle skina när jag spelar med den. Så därför blev alternativet dessa två hörlurar, jag kommer fortsätta uppdatera tråden när de anländer. Ljudkortet och micken är redan på väg, så blir till att vänta på lurarna och se när de dyker upp. En annan anledning till att jag köpte två hörlurar var att jag är tveksam till hur länge Superlux lurarna kommer hålla, så vi får se där. Kommer uppdatera tråden med vad jag tycker om dem när hörlurarna anländer.

Permalänk
Medlem

Har själv Superlux HD-681 med AKG-kuddarna. Kuddarna gör stor skillnad. Fejklädret som medföljer andas inget så det blir snabbt svettigt om man inte byter ut det.
Annars är lurarna bra - en viss (förväntad då alla påpekat den) puckel vid diskanten (har tänkt modda dom när jag får tid). Resten är riktigt bra och de används både till musik och spel.

Permalänk
Medlem

Lite sent, men jag har AD700 och tycker att dom är fett överskattade. Ok dom har bra ljudbild...asså placering, så dom passar på så sätt bra i spel. Men jag tycker dom är alldeles för ljusa.

Sen sitter dom både bra o dåligt. Bra för att dom är lösa så man får inte ont i huvvet, men dåligt för att dom sitter så löst så man kan inte röra huvvet för då ramlar dom av.

Om du ska uppgradera så rekommenderar jag samma kit som jag kör med:
Begagnade AKG K601
Cmoy amplifier

Bra ljud - bra placeringar - sköna som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Har själv Superlux HD-681 med AKG-kuddarna. Kuddarna gör stor skillnad. Fejklädret som medföljer andas inget så det blir snabbt svettigt om man inte byter ut det.
Annars är lurarna bra - en viss (förväntad då alla påpekat den) puckel vid diskanten (har tänkt modda dom när jag får tid). Resten är riktigt bra och de används både till musik och spel.

Jo, jag fick den uppfattningen om kuddarna när jag gjorde efterforskningar, men vad är det för "puckel" du menar?

Skrivet av Kriistoffer:

Lite sent, men jag har AD700 och tycker att dom är fett överskattade. Ok dom har bra ljudbild...asså placering, så dom passar på så sätt bra i spel. Men jag tycker dom är alldeles för ljusa.

Sen sitter dom både bra o dåligt. Bra för att dom är lösa så man får inte ont i huvvet, men dåligt för att dom sitter så löst så man kan inte röra huvvet för då ramlar dom av.

Om du ska uppgradera så rekommenderar jag samma kit som jag kör med:
Begagnade AKG K601
Cmoy amplifier

Bra ljud - bra placeringar - sköna som fan.

Mjo, när jag väl läst mer på ämnet och inte enbart recensioner av den instämmande massan som hyllade lurarna, så konstaterade jag att de inte var prisvärt. Visst lämpliga till att spela, men inte till någonting annat. Efter vidare efterforskningar borde jag kunna få ungefär samma ljudbild med Superlux 668B om jag dämpar basen något.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Simcon:

Har nu beställt två stycken lurar från thomann.de, Superlux HD-668B (semi-opened) och Superlux HD-660 (closed). Till vardera hörlur har jag beställt till andra pads, AKG velour pad till 668B och Beyerdynamic velour pads till 660. Är andra pads värt det? Tveksamt, men jag ser hellre att jag betalar lite extra och får en bekvämare hörlur, än att snåla in just där och ha en obekväm.

Kostnader för produkter:
Superlux HD-668 B - 29 Euro
Superlux HD-660 - 39 Euro
AKG Velour Ear Pads - 17,30 Euro
Beyerdynamic velour ear pads - 19,30 Euro
International Shipping Rate - 15 Euro

Totalkostnad:
119,6 Euro

Anledning till att jag beslutade mig för att köpa två stycken hörlurar var för att jag konstaterade att det skulle bli svårt att köpa en hörlur som var bra för musik, samtidigt som den skulle skina när jag spelar med den. Så därför blev alternativet dessa två hörlurar, jag kommer fortsätta uppdatera tråden när de anländer. Ljudkortet och micken är redan på väg, så blir till att vänta på lurarna och se när de dyker upp. En annan anledning till att jag köpte två hörlurar var att jag är tveksam till hur länge Superlux lurarna kommer hålla, så vi får se där. Kommer uppdatera tråden med vad jag tycker om dem när hörlurarna anländer.

Tror du kommer bli nöjd, hört att Superlux är som OEM av AKG. Typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Jo, jag fick den uppfattningen om kuddarna när jag gjorde efterforskningar, men vad är det för "puckel" du menar?

HD681 har för hög diskant - över ca 5 kHz är något man gärna dämpar, t.ex. med EQ eller med en mod som finns beskriven på nätet. Det var något jag visste innan jag köpte dom. Jag tror inte HD668B har det problemet. Köpte ändå 681 för att jag ville ha lite mer tryck i basen vid spelande.

Kollade själv mycket jämförelser mellan de innan jag köpte eftersom jag inte kunde provlyssna. Fick uppfattningen att 668B är mer balanserad direkt ur boxen medan 681 har mer (men inte överdriven) bas och går att få minst lika bra genom att trixa lite med t.ex. EQ så dom blev det för mig (används bara vid datorn).

Permalänk
Medlem

Tror du kommer bli nöjd, hört att Superlux är som OEM av AKG. Typ.

Jag har sett liknande påståenden tidigare (Kommer inte ihåg var), men har inte sett något konkret bevis för det :P, men antar att det ligger något korn av sanning i det. Typ att de tidigare tillverkat AKG lurar eller något i den stilen.

Skrivet av mudde:

HD681 har för hög diskant - över ca 5 kHz är något man gärna dämpar, t.ex. med EQ eller med en mod som finns beskriven på nätet. Det var något jag visste innan jag köpte dom. Jag tror inte HD668B har det problemet. Köpte ändå 681 för att jag ville ha lite mer tryck i basen vid spelande.

Kollade själv mycket jämförelser mellan de innan jag köpte eftersom jag inte kunde provlyssna. Fick uppfattningen att 668B är mer balanserad direkt ur boxen medan 681 har mer (men inte överdriven) bas och går att få minst lika bra genom att trixa lite med t.ex. EQ så dom blev det för mig (används bara vid datorn).

Jaha, det var det du menade med "puckel", mjo, det har nämnts i recensioner och en av anledningarna till att jag valde 668B över 681. Men 681 är förmodligen en av de mest prisvärda hörlurarna då de just nu kostar 20 Euro på Thomann.de, detta jämfört med 668B som kostar 30 Euro (Det också prisvärt). Verkar som att det nu kommer en uppdaterad version "681EVO", men har enbart sett information om den på Superlux hemsida, här. Verkar bli en grymt snygg hörlur, om man enbart gick efter utseendet skulle jag definitivt köpa mig ett par. Förmodligen lär ljudet också hålla hög kvalité, så nu får man se när det dyker upp i butiker.

Superlux 681EVO:

Borde kunna hämta ut paketet imorgon, posten kom ca 1h efter att jag stuckit hemifrån idag :P, så en dag extra väntan... Uppdaterar imorgon om ljudet på lurarna mm.

Permalänk
Medlem

Mina tankar, åsikter och lite bilder på hörlurarna.

Omoddade 660, hårt tryck vid sidan på huvudet, gäller att placera glasögonen i en lämplig position för annars gör det ont. Läcker inget. Något tungdrivna. Enligt mig ganska mycket bas, bra ”dunk” i den. Bra ljud, lämplig till att lyssna på musik i. Tenderade att börja svettas undertill relativt fort. Något kort sladd.

Moddade 660, Oerhört bekväma! Skillnaden mellan kuddarna är enorm, och om man köper 660-orna bör man definitivt köpa till passande kuddar. Jag kan inte höra att ljudet påverkas något nämnvärt, men jag kan avnjuta det när lurarna är bekväma. Så förmodligen enbart för att hörlurarna är bekvämare så tycker jag att ljudet är bättre. De läcker något obetydligt lite mer med de nya kuddarna, jämfört med innan. Lite luftigare jämfört med omoddade, så man kommer inte att svettas på samma sätt.

Omoddade 668B, något sämre till musik jämfört med 660 saknar lite av basen, men inte på något sätt dålig. Den har en kort ”rapp” bas, inget utdraget, ganska trevligt, även om den i vissa situationer lider något. Helt okej i bekvämlighet med medföljande kuddar. Två medföljande sladdar, en kort (1m) och en längre (3m).

Moddade 668B, oerhört bekväma, endast ett lätt tryck på huvudet, väldigt trevligt. Jag tror att ljudet har blivit bättre med de nya kuddarna, upplever det iaf. Bättre och tror inte att det som med 660 enbart är pga. Bättre passform, men kan vara placebo.

Har ännu inte hunnit testa hörlurarna till spel, så kommer uppdatera när jag gjort så. Iaf. Vill jag påstå att för priset, är båda hörlurarna oerhört prisvärda och skulle rekommendera båda. Om det enbart är musik som gäller är 660 strået vassare, men 668B är också bra. Båda hörlurarna mår bra av ett par bättre kuddar och blir riktigt bekväma när man bytt, ljudet kanske blir något bättre, men det kan jag inte garantera. Omoddade spänner tyvärr hörlurarna hårt och eftersom kuddarna är av dålig kvalité så blir det obekvämt.

Sammanfattningsvis, En moddad HD660 till en total kostnad av 500kr är en prisvärd och kompetent hörlur som lämpar sig väl till musik. En moddad 668B för 400kr är en prisvärd hörlur och om än något sämre till musik än HD660 på grund av den svagare basen.

Tillägg: 668B är riktigt trevliga i spel och man hör med god precision var fiender befinner sig, helt klart bra på vad jag hade tänkt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Mina tankar, åsikter och lite bilder på hörlurarna.

Omoddade 660, hårt tryck vid sidan på huvudet, gäller att placera glasögonen i en lämplig position för annars gör det ont. Läcker inget. Något tungdrivna. Enligt mig ganska mycket bas, bra ”dunk” i den. Bra ljud, lämplig till att lyssna på musik i. Tenderade att börja svettas undertill relativt fort. Något kort sladd.
http://i48.tinypic.com/2dbpjz5.jpg

Moddade 660, Oerhört bekväma! Skillnaden mellan kuddarna är enorm, och om man köper 660-orna bör man definitivt köpa till passande kuddar. Jag kan inte höra att ljudet påverkas något nämnvärt, men jag kan avnjuta det när lurarna är bekväma. Så förmodligen enbart för att hörlurarna är bekvämare så tycker jag att ljudet är bättre. De läcker något obetydligt lite mer med de nya kuddarna, jämfört med innan. Lite luftigare jämfört med omoddade, så man kommer inte att svettas på samma sätt.
http://i50.tinypic.com/9atj0m.jpg

Omoddade 668B, något sämre till musik jämfört med 660 saknar lite av basen, men inte på något sätt dålig. Den har en kort ”rapp” bas, inget utdraget, ganska trevligt, även om den i vissa situationer lider något. Helt okej i bekvämlighet med medföljande kuddar. Två medföljande sladdar, en kort (1m) och en längre (3m).
http://i48.tinypic.com/wa51jk.jpg

Moddade 668B, oerhört bekväma, endast ett lätt tryck på huvudet, väldigt trevligt. Jag tror att ljudet har blivit bättre med de nya kuddarna, upplever det iaf. Bättre och tror inte att det som med 660 enbart är pga. Bättre passform, men kan vara placebo.
http://i48.tinypic.com/o1jx5.jpg

Har ännu inte hunnit testa hörlurarna till spel, så kommer uppdatera när jag gjort så. Iaf. Vill jag påstå att för priset, är båda hörlurarna oerhört prisvärda och skulle rekommendera båda. Om det enbart är musik som gäller är 660 strået vassare, men 668B är också bra. Båda hörlurarna mår bra av ett par bättre kuddar och blir riktigt bekväma när man bytt, ljudet kanske blir något bättre, men det kan jag inte garantera. Omoddade spänner tyvärr hörlurarna hårt och eftersom kuddarna är av dålig kvalité så blir det obekvämt.

Sammanfattningsvis, En moddad HD660 till en total kostnad av 500kr är en prisvärd och kompetent hörlur som lämpar sig väl till musik. En moddad 668B för 400kr är en prisvärd hörlur och om än något sämre till musik än HD660 på grund av den svagare basen.

Tillägg: 668B är riktigt trevliga i spel och man hör med god precision var fiender befinner sig, helt klart bra på vad jag hade tänkt mig.

Var inne på DT770 själv men om man kan får likvärdigt ljud för halva priset med moddade HD660 så kommer jag nog göra så också.

Det var inga knepigheter med att byta till velour padsen?

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Var inne på DT770 själv men om man kan får likvärdigt ljud för halva priset med moddade HD660 så kommer jag nog göra så också.

Var enkelt att byta till velour padsen, om än lite pilligt på sidorna vid byglarna så där tog det lite längre tid. Men betydligt enklare att byta på 660-orna än 668:an. Det kan ta någon minut, men det är inte svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Var enkelt att byta till velour padsen, om än lite pilligt på sidorna vid byglarna så där tog det lite längre tid. Men betydligt enklare att byta på 660-orna än 668:an. Det kan ta någon minut, men det är inte svårt.

Ok

Läste lite mer om lurarna just, verkar vara väldigt prisvärda i alla fall.

Såg även att dem finns med mic HMD-660E, vet du om det är exakt samma lurar med en mic, för enligt de specar jag hittat så verkar det så i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Ok

Läste lite mer om lurarna just, verkar vara väldigt prisvärda i alla fall.

Såg även att dem finns med mic HMD-660E, vet du om det är exakt samma lurar med en mic, för enligt de specar jag hittat så verkar det så i alla fall.

I stort sett allt jag hittat om luren, det verkar vara en 660 med en mikrofon, som finns i två utförande med dynamisk eller kondensator mikrofon.
http://www.head-fi.org/t/546556/superlux-express-train/270#po...
http://www.headphiles.org/index.php/topic,1871.msg211931.html...
http://www.superlux.com.tw/upload/function.product.info/5e2a7...

Du skulle kunna testa och fråga i Superlux tråden hos Headphiles eller i motsvarande hos Head-fi och se om någon har testat. Har svårt att säga hur bra mikrofonen är.
http://www.headphiles.org/index.php/topic,1871.0.html?PHPSESS...
http://www.head-fi.org/t/546556/superlux-express-train

Bara tänk på att de är tungdrivna (150ohm) och kommer behöva en förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

I stort sett allt jag hittat om luren, det verkar vara en 660 med en mikrofon, som finns i två utförande med dynamisk eller kondensator mikrofon.

Du skulle kunna testa och fråga i Superlux tråden hos Headphiles eller i motsvarande hos Head-fi och se om någon har testat. Har svårt att säga hur bra mikrofonen är.

Nä det blev en hd660 och velour pads i alla fall. Vill inte ha mic jäveln i vägen hela tiden när jag behöver den så sällan.

Forfarande nöjd eller ska man avbeställa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Nä det blev en hd660 och velour pads i alla fall. Vill inte ha mic jäveln i vägen hela tiden när jag behöver den så sällan.

Forfarande nöjd eller ska man avbeställa?

Är väldigt nöjd, tycker tom. att ljudet blivit något bättre ju mer jag lyssnar i dem och desto fler timmar som de får gå :). Det enda jag har gjort sedan jag bytt kuddarna är att jag lindat en bit tyg runt bågen så att de sitter lite bättre, men det är enbart en liten detalj.

Men allt beror på vilka preferenser man har, vad man haft tidigare och vad för ljudkort man har :). Själv har jag inte haft studiohörlurar sedan tidigare, så jag blev väldigt nöjd med ljudkvalitén jag får :).

Så som hörlurarna ser ut just nu:
http://i50.tinypic.com/zt97wl.jpg
(Var tvungen att få dem att sitta högre upp på huvudet för att lätta på trycket på sidorna och glasögonen, får se om jag fortsätter ha dem så eller om jag ändrar när de töjts ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Tja såg att du har superlux hd-681 och hur är dem till gaming och kanske lite musik? Spelet jag kommer köra är bf3:)

Permalänk
Inaktiv

Jag har ägt/äger Superlux 662B, 660 och 330. Alla är väldigt prisvärda hörlurar, men jag tycker alla behöver moddas, då det lyfter dom oerhört och är väldigt enkelt att göra!

Just nu kör jag 660 med läderkuddar som passar Beyer 770 (köpt på Thomann), tillsammans med bågskyddet för Beyer 770 samt en bomullsmodd. Läderkuddarna gillar jag mycket mer än velourkuddarna då man får fram denna "punchighet" i basen. Dom är dock inte lika bekväma som velour, men det är värt det tycker jag. Lurarna är ässiga på hög volym, därav bomullsmodden (ska försöka hitta något bättre material i framtiden) och läderkuddarna (läcker mycket mindre ljud, kan med andra ord lyssna med en lägre volym = mindre ässighet i diskant)

330 är varianten med mer bas och låter lite mörkare för övrigt, tycker inte basen överröstar dom andra registerna även när den pulserar. Mellanregister och diskant finns där men inte i närheten lika tydligt som på 660. Jag har inte gjort ett rättvist test mellan 330 och ATH M50, men jag tror verkligen att det är en värdig utmanare bara till en bråkdel av priset. Jag tycker mest om velourkuddar på dessa, men å andra sidan är jag inget basshead, men det känns verkligen som att jag skulle bli mer hörselskadad än vad jag redan är när läderkuddarna är på (mer bas).

Jag kan varmt rekommendera ett köp av dessa lurar, speciellt om ni har tight ekonomi, finns många på head-fi som sålt sina 2000-3000kr lurar för att dom helt enkelt har slutat att användas efter ett Superlux köp.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det är placebo eller om det faktiskt hjälper med inbränning på 660orna, mer än att jag upplevde det som bättre efter 100-200h, mindre ässighet och lite tydligare bas. Just nu ligger dom nog på 500h+ utan vidare förändring. Glömde också nämna att dom isolerar grymt bra och ännu bättre med läderkuddar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simcon:

Man får ha i åtanke att Superlux främst är kända för sina mikrofoner. Dess intresse och tillverkning för hörlurar är ett senare tillskott, så jag tror de upprätthåller en ganska god kvalité.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Choppern:

Tricket när man lägger på dom nya padsen är att vika den runda gummiramen som skall fästa på hörlurarna, helt och hållet runt om. Sedan lägger man bara på den och viker ner lite i taget successivt tills hela ramen är omsluten.