OCZ Synapse SSD cache

Permalänk
Medlem

OCZ Synapse SSD cache

Köpte glad ihågen SSD cache från OCZ då det var dags att hotta upp gamla i7 920:n med HDD. Tycker forfarande att vanlig SSD är för dyrt då jag vill ha stor kapacitet 500GB eller så. Nu var det ändå dags för något på SSD fronten tycker jag.

OCZ använder cache programvara från Dataplex som lägger sig "osynligt" mellan din HDD och operativet. Målet var väl att helt seamless intallera en systemcache och köra vidare precis som vanligt...

För det första läser jag att t.ex backup bör göras först efter det att hela cache programet avinstallerats helt och systemet startas om för att vara helt säker på att backupen av systemet skall bli fullständig(cachen helt utrensad)?! Om man skall uppgradera Dataplex, samma sak.

Sedan rent licensmässigt krävs också avinstallation eftersom installationen bara kan göra en gång, så laddar du en backup och skall installera Dataplex igen så går inte det eftersom licensnyckeln redan är aktiverad(online)... Samt en hel radda restriktioner på HW uppgraderingar. Återigen avinstallera, starta om, installera på nytt...

Nu till själva problemet. Det är ganska buggit som det verkar. (Dataplex 1.2.0.4)
Efter nära nog en vecka läser jag i Event loggarna att jag har "bad sectors" på hårddisken och "filsystemet är korrupt" och fått uppleva flera spontana ombootar och/eller kompletta systemfrysningar. Sedan har hela Steam installationen krashat och behöver installeras om! Men va f.
Beta test eller vad?

Avinstallerat skiten och väntar nu på bättre tider.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju OCZ, vad förväntade du dig?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fast just Dataplex leveras ju av Nvelo. Men det är klart det kan ju vara så att själva SSD:n inte är 100% förstås.

Hursomhelst verka Dataplex inte lira speciellt bra med Windows Update heller av vad jag hört. Jag har inte automatisk installation automagiskt påslaget som default, så jag tror inte detta har varit det största problemet för mig. Men vissa har tydligen stängt av WU för säkerhets skull... hehe.

Jag blir bara lite förvånad att det skrivits så lite om Synapse´n på SweC. Det har ju gått en del tid sedan detta släpptes nu.