Trött på Nordea: SEB eller Swedbank?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Trött på Nordea: SEB eller Swedbank?

Vilken bank tror ni är bäst? Billigast? Smidigast lösningar för kort o dyl?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2003

Handelsbanken vinner oftast överlägset i kundnöjdhetsundersökningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Swedbanks e-kort är ett plus i kanten.
Annars ligger Länsförsäkringar i topp när det gäller nöjda kunder.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Länsförsäkringar bank. En kundägd bank som fick utmärkelsen "Sveriges mest nöjda kunder 2012"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Om man ska byta till en bra bank så är det inte en bank man ska ha som jag fattat det.

Dom "banker" som ger en bäst ränta, bäst kundbemötande, mest för pengarna osv är typ ICA Banken och sånna ställen.
Länsförsäkringar som någon nämnt kanske också är något.

Swedbank, Nordea, SEB osv är skit för det mesta.
Jag själv Swedbank, jag gillar deras internetbank och funktioner som e-kort osv men usel ränta, skitdåliga bankkontor, dåligt kundbemötande när det är problem, ovillighet att hjälpa osv.

Hade jag skaffat bank idag hade det nog varit ICA Banken för att det passar mig bäst då det ligger så nära...

EDIT: Fast länsförsäkringar låter ännu bättre iofs!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2003

Skulle nog i likhet med flera andra i denna tråd rekomnmendera en bank med mera kundfokus. Känns som de stora bankerna har tappat en hel del fokus på de vanliga privatkunderna vilket är väldigt synd.

Swedbank har iaf den fördelen att de har bättre öppettider än nordea, men å andra sidan så brukar de ha hiskeliga avgifter för att lösa in utbetalningskort och liknande.
SEB har jag aldrig vart kund hos så där kan jag inte uttala mig.

Jag föredrar själv att ha pengarna hos en bank där man kan gå in och möta de som har hand om ens pengar, placeringar eller vad det nu handlar om.
Det kan ju vara en fördel om den banken finns representerad fysiskt i din närhet.

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Jag kör med en sparbank som endast är knuten till Swedbank och dess internetbank. Om en sparbank är stark, stabil och dessutom kan redovisa ett bra resultat år ut och år in så är de betydligt bättre än de aktieägda bankerna enligt min mening. De krävs t.ex ingen utdelning till några giriga aktieägare.
Jag bor ca fem mil från min bank. Men om jag skulle flytta ännu längre så skulle jag inte ens tänka på att byta bank för det. Jag kör hellre tjugo mil fram och tillbaka om jag får riktigt bra villkor då jag inte ens är inne på banken en gång om året i snitt :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Jag har Forex Bank och jag är helt klart nöjd.
Bankkortet samt internetbanken kostar 0kr/år och
man får lite ränta på de pengarna man har hos dem, cirka 2%.

Fast bäst av allt är att deras kontor har samma öppetider som normala butiker
(till skillnad från de flesta storbanker) samt att de alltid tar emot kontanter.

l Main PC l QNIX QX2710 l Fractal Design Define R4 | i7 3770K | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Corsair 16GB DDR3 l CF 7970 @ 1100/1500 l CORSAIR TX 650W l
l HTPC l ASRock E350M1 l Corsair 8GB DDR3 1333MHz CL9 l OCZ Vertex Plus R2 60GB l Chieftec Uni BT-02B l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Bytade från länsförsäkringar till SEB. Länsförsäkringar var också bra fast lite dyra bolån.

Har sparkontot hos Resurs Bank. 3.5% ränta kan inte storbankerna matcha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Kör mitt lönekonto och bolån hos SHB/Stadshypotek och sparkonto hos SBAB.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schtåkkhålm
Registrerad
Mar 2003

Handelsbanken skulle jag rekommendera - Bytte från Swedbank för nått år sedan, och det är verkligen dag och natt i bemötande.

På Swedbank skulle de bara försöka sälja en massa extra tjänster so. T ex "Nyckelkund" och annat junk - dessutom hade man ingen ränta och fick betala extra för internetbanken(!). Enda plusset var deras e-kort....

På Handelsbanken fick man direkt ränta på pengarna, inga jobbiga säljare som ringer i tid och otid, dessutom har de en riktigt bra i ternetbank(gratis) och deras bank-app är fantastisk. Mkt bra dialog med utvecklingsavdelningen - skickade ett mail om förslag på förbättringar, fick personligt svar efter en halvtimma (detta vid midnatt på en lördag) och vips så fanns alla förslag implementerade i nästa uppdatering nån vecka senare

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 8GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Thrustmaster Warthog HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I molnet
Registrerad
Jul 2008

Jag kör på Skandiabanken som hela min familj. Har prövat Nordea och Swedbank, men ingen av dessa kommer upp i samma klass.
Bara deras smartbank är hur bra som helst, aldrig behöver man göra bokföring då det sker automatiskt.

Vissa kanske ser det som något negativt att inte ha ett kontor att vända sig till, vilket kan vara förståreligt. Men den dagen det handlar om större pengar finns små kontor som sysslar med placeringar ETC.

Så om avsaknaden av fysiska kontor inte spelar någon roll rekommenderar jag Skandiabanken!

Skickades från m.sweclockers.com

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04