Lila blinkande skärm vid högupplöst via HDMI

Permalänk
Medlem

Lila blinkande skärm vid högupplöst via HDMI

Har ett XFX 6850 som jag testat att köra via HDMI till en TV idag, men det krånglar en del.
Skärmen blinkar från vanlig bild till lila varannan sekund.
Man ser fortfarande bilden, bara att den får en lila ton på sig.

När man sänkte upplösningen till 1280x1024 så funkade det dock men alla upplösningar över det gjorde att det lila blinkandet kom tillbaka.
Testade även 1080i och det funkade också, men max i 30hz och bilden blev rätt matt.

Han körde i 1080p med sitt andra grafikkort, 9800 GT så känns inte som att det är kabeln

Permalänk

Kolla om det står HDMI 1.4 på kabeln, nyaste standarden för hastigheter!

Edit: Ska vara High-Speed HDMI för att den ska klara 1080p!
Mvh

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Kolla om det står HDMI 1.4 på kabeln, nyaste standarden för hastigheter!

Edit: Ska vara High-Speed HDMI för att den ska klara 1080p!
Mvh

Okej, tack!
Har inte kabeln hemma. Tog grafikkortet till en kompis som skulle låna det.
Han läste på kabeln men är osäker på om det stod något. Är förmodligen den sämsta varianten
Tror han kunde få tag på en Displayport-kabel imorgon så det lär väl funka sen då.

Kom på förresten att han körde 1080p med sitt förra grafikkort, 9800 GT.
Det är det som är skumt!

Permalänk
Skrivet av oscaralexiusson:

Kolla om det står HDMI 1.4 på kabeln, nyaste standarden för hastigheter!

Edit: Ska vara High-Speed HDMI för att den ska klara 1080p!
Mvh

1.0 (forsta versionen av HDMI) ar det, 1.4 ar med 3D bl a

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

1.0 (forsta versionen av HDMI) ar det, 1.4 ar med 3D bl a

Ja precis. Editerade mitt inlägg lite fel. Även 1.0 klarade 1080p @ 60 Hz.

Testa gärna med en annan kabel från TV:n och kolla om det blir samma resultat. Då kan du iaf utesluta kabeln och det är något tokigt med antingen Tv:n eller datorn.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Min första gissning är längden på kabeln. Minns jag rätt så bör väl hdmi-kabel inte vara längre än 7 (?) meter, speciellt om man kör med högre upplösningar.

Givetvis KAN kabeln vara längre än så, men risken för problem ökar, särskilt med lågbudgetkabel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Min första gissning är längden på kabeln. Minns jag rätt så bör väl hdmi-kabel inte vara längre än 7 (?) meter, speciellt om man kör med högre upplösningar.

Givetvis KAN kabeln vara längre än så, men risken för problem ökar, särskilt med lågbudgetkabel.

Kabeln är 10 meter. Det som är konstigt dock är som sagt att det funkade med hans förra grafikkort.
Det gör ju att det känns som att det kan ha något med versionerna att göra även fast det borde funka.

Han ska dock hämta hem lite kablar idag så vi förmodligen kan utesluta om just HDMI-porten är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Kabeln är 10 meter. Det som är konstigt dock är som sagt att det funkade med hans förra grafikkort.
Det gör ju att det känns som att det kan ha något med versionerna att göra även fast det borde funka.

Han ska dock hämta hem lite kablar idag så vi förmodligen kan utesluta om just HDMI-porten är trasig.

Jepp, fast signalstyrkan kanske skiljer mellan grafikkorten? Inte omöjligt iaf.

Visa signatur

5950X, 3090