Permalänk
Medlem

Node 304 liten speldator

Tanken är en liten, snabb och tyst dator.

Chassi: Fractal Design Node 304
Nätaggregat: Silverstone Strider 550W Silent
Moderkort: ASUS P8Z77-I Deluxe
Processor: Intel i5 3570K
RAM: 2 x 8 GB 1600MHz Corsair Vengeance LP
Processorkylning: Noctua NH-U12P SE2
SSD: 128 GB Samsung 830
HDD: 3 TB Western Digital Caviar Green
Grafikkort: ASUS GTX 660ti DirectCUII TOP
Operativsystem: Win 8 64-bit

Node 304 liten speldator

Permalänk
Medlem

skitfet blev det^^
ladda upp lite mer bilder, temp och helheltsbilder, kommer du att överklocka något?
btw jävla kablar XD

Permalänk
Avstängd

haha nice som fan! men lovar att push n pull inte ger nämvärt i det där fallet ta bort den närmast utsuget

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Grymt! tänkte bygga liknande fast kommer använda SilverStone PP05 Strider Korta modulära kablar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070 Super Moderkort: ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 NVMe: WD Black SN850X 2TB SSD: PNY 2TB Chassi: Fractal Design Define 7 Nano Nätagg: Seasonic Focus GX 1000W CPU Kylning: Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av inane84:

Grymt! tänkte bygga liknande fast kommer använda SilverStone PP05 Strider Korta modulära kablar.

Ja, jag fick syn på dem igår på någon webplats och vart definitivt intresserad, då jag har en massa lös kabel i lådan som skulle vara skönt att få bort.

Skrivet av joshoa:

haha nice som fan! men lovar att push n pull inte ger nämvärt i det där fallet ta bort den närmast utsuget

Men den gör ju inte skada heller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ttcs:

Ja, jag fick syn på dem igår på någon webplats och vart definitivt intresserad, då jag har en massa lös kabel i lådan som skulle vara skönt att få bort.

Men den gör ju inte skada heller?

skada o skada, kanske bra onödyg turbolens som skapar oljud i onödan. kanske till och med sämre kylning o värsta fall...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Jag är riktigt sugen att bygga en dator i Node 304. Men borde det inte vara bättre med icke modulärt nätag, så att alla kablar är samlade på ena sidan av agget? för grafikkortets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Jag är riktigt sugen att bygga en dator i Node 304. Men borde det inte vara bättre med icke modulärt nätag, så att alla kablar är samlade på ena sidan av agget? för grafikkortets skull.

Fördelen med modulärt är ju tex att jag nu kunde byta till kortare kablar, man behöver dessutom inte sätta i de som inte används. Men ur ren platssynpunkt så sticker ickemodulärt ut mindre, ja.

Permalänk
Avstängd

Nu när du haft datorn ett tag måste jag fråga hur den ligger till rent temperatur & ljudmässigt?
Börjar nästan tröttna på mitt FD R4 när jag ser dessa bilder

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på temp- och ljudnivå.
Funderar på om man skall välja grafikkort med referenskylning eller inte.
Riktigt nice hur som helst, är riktigt sugen på att bygga något liknande.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Z:

;12986385']Jag är också nyfiken på temp- och ljudnivå.
Funderar på om man skall välja grafikkort med referenskylning eller inte.
Riktigt nice hur som helst, är riktigt sugen på att bygga något liknande.

Skrivet av 1kolli:

Nu när du haft datorn ett tag måste jag fråga hur den ligger till rent temperatur & ljudmässigt?
Börjar nästan tröttna på mitt FD R4 när jag ser dessa bilder

Jag har inte jätte koll på hur ni vill jag ska mäta, men jag hängde en givare vid utblåset på lådan och den gick upp till ca40 grader(är ca 24grader i rummet där den står) när jag spelade. GPU temp vart 68 grader.

När jag spelar så kör jag chassi fläktarna på high, vilket hörs lite grann, men inget man tänker på när man spelar. Vid normal användning kör jag på low och då får man anstränga sig för att höra dem.

.

Permalänk
Medlem

Min burk är i det närmaste identisk, lite mindre CPU-kylare och fasta kablar ist för modulärt nätagg men annars väldigt lik på insidan. Nöjd hittills men har knappt spelat på den än. Skönt med en så liten burk bredvid skärmen iaf och inga sladdar på golv eller bord längre (i stort sett).

Visa signatur

FD Define Compact, Ryzen 7 7700, 32GB, Sapphire 9070, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Tack, det låter i mina öron ganska normalt.
Det är väl CPU-temps som också är intressanta, men det ser ju inte ut som att det skulle vara några problem med den.
Blir det stor skillnad om du inte kör chassifläktarna på high eller low vad gäller temperaturen vid belastning?

Grafikkortet hjälper ju säkert till att värma upp övriga komponenter mer jämfört med ett refernskort men om man har bra flöde i övrigt kanske det är lugnt.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Z:

;12990307']Tack, det låter i mina öron ganska normalt.
Det är väl CPU-temps som också är intressanta, men det ser ju inte ut som att det skulle vara några problem med den.
Blir det stor skillnad om du inte kör chassifläktarna på high eller low vad gäller temperaturen vid belastning?

Grafikkortet hjälper ju säkert till att värma upp övriga komponenter mer jämfört med ett refernskort men om man har bra flöde i övrigt kanske det är lugnt.

Jag kan kolla ikväll vad utblåsluften går upp till i temp i low läge. Jag vet inte riktigt hur jag ska mäta tempen på processorn, programvaran från asus vill inte installera sig. Tror det kan vara något med win8 eller 64bitars OP'et som spöker.

Fläktarna i grafikkortet spinner upp till 20% enligt övvervakningsprogrammet från asus.

Permalänk
Medlem

Det behöver du inte göra i så fall, men tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Z:

;12991681']Det behöver du inte göra i så fall, men tack.

52 grader blev processorn när jag spelade och lådan ca40 på low, och 34 på high.

Permalänk
Medlem

Jaha, kanon. Låter ju hur lungt som helst. Tackar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ttcs:

Verkar inte vara några problem alls med temperaturerna
Tips: Finns ett bra program som heter Open Hardware Monitor" för att mäta temperaturer och lite annat.

Tack för infon och grymt bygge!

Permalänk
Medlem

fungerar det nätagregatet bra för jag tittar på det och är proccesorkylaren stabil?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

fungerar det nätagregatet bra för jag tittar på det och är proccesorkylaren stabil?

Ja, nätagget fungerar förträffligt. Vad menar du om kylaren är stabil?

.

Permalänk
Medlem

Du nämner att du köpt kortare kablar för nätaggregatet.

Vart? :).

Fick hem mitt Node 304 idag, plus lite delarsom jag hunnit trycka in, men kortar kablar hade gjort gott

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Ce:

Du nämner att du köpt kortare kablar för nätaggregatet.

Vart? :).

Fick hem mitt Node 304 idag, plus lite delarsom jag hunnit trycka in, men kortar kablar hade gjort gott

Jag köpte dem på Inet: http://www.inet.se/produkt/6901524/silverstone-pp05-strider-k...

.