Hitta utdelade mappar från windows home server i raspberry pi

Permalänk
Medlem

Hitta utdelade mappar från windows home server i raspberry pi

Hej
Jag har skaffat mig en raspberry pi och installerat derbian på den. Jag har även fått igång transmission på den och det fungerar. Jag skulle vilja spara ner allt jag laddar ner till min server som kör windows home server och har mappar utdelade. Så jag undrar hur jag kan hitta mina utdelade mappar så jag kan spara mina nerdaddade filer direkt till dem istället för att spara ner dem till raspberry pi´n och sedan behöva föra över dem senare.

Min andra fråga är, finns det något sätt att sätta lösenordskydd för att komma in på hemsidan som transmission kör? Så jag skulle kunna öppna upp portar, så man kan starta nerladdning när man inte är i hemmet. Även vilka portar som skulle behövas öppnas är av intresse.

Finns det något sätt så man kan programera en liten skärm som man sätter vid RPI´n som visar hur snabbt det går upp och ner i min laddning och även hur många saker som just då laddas ner? Jag är helt grön på det men hade varit häftigt att få det att fungera.

Tacksam för svar
Thaman

Permalänk
Medlem

Vad trevligt Har själv en Pi som jag kör XBMC på och det fungerar hur bra som helst.
Du kan mounta de utdelningarna i din Pi. Googla på mount smb shares debian eller liknande så hittar du det

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!
Jag har nog hittat något som kan vara av hjälp dock föstår jag inte mig riktigt på det. Skulle du kanske kunna förklara?
http://linux.koolsolutions.com/2009/02/24/howto-mount-windows...

Tack på förhand
Thaman

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Medlem

Tack alla för snabbt svar! Ska testa det sen

En fråga till: Finns det något sätt så man kan programera en liten skärm som man sätter vid RPI´n som visar hur snabbt det går upp och ner i min laddning och även hur många saker som just då laddas ner? Jag är helt grön på det men hade varit häftigt att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

http://www.cyberciti.biz/tips/how-to-mount-remote-windows-par...
Den guiden använder jag och får bara fel:

Det skriver jag in:
root@raspberrypi:~# mount -t cifs -o //backes/videos/hamtade filer -o username=xxxxxx,password=yyyyyyyy /mnt/ntserver

Har då redan gjort mappen /mnt/ntserver

Får varje gång så får jag:
mount.cifs: bad UNC (filer)

Permalänk
Medlem

Kör med öron "" på sökvägen

//Simon

Permalänk
Medlem

Skall testas, tackar!